Page 19 - Jesenicky kuryr_0221
P. 19

Jesenický kurýr                                                       ŠKOLSTVÍ



       Stručný výtah z koncepce Základní školy Zdiměřice


       Škola pro 21. století – pod zelenou střechou
       Vize školy
       Základní škola Zdiměřice bude progresiv-
       ní škola, která bude vzdělávat a  vychovávat
       děti v atmosféře vzájemného respektu, bude
       pomáhat dětem nalézat a rozvíjet jejich silné
       stránky, bude je pozitivně motivovat k získá-
       ní kompetencí dlouhodobě využitelných pro
       jejich úspěšný a naplněný život ve 21. století
       a která se jako přirozené centrum společen-
       ského dění bude významně podílet na zkvalit-
       nění života místní komunity.

       A) Škola „pod zelenou střechou“ – motivuje a vede žáky k uvědomění si, že člověk je nedílnou
       a aktivní součástí přírodního systému.

       Výchova ke zdravému životnímu stylu pojetím fyzických aktivit jako nedílné součásti života člověka
       bude zajištěna mimo jiné těmito postupně zaváděnými kroky:
        •  navýšení počtu hodin tělesné výchovy od 3. ročníku na tři hodiny týdně;
        •  nabídka pohybových aktivit o přestávkách;
        •  podpora zapojení žáků do sportovních soutěží a výzev;
        •  pestrá nabídka odpoledních pohybových aktivit pro žáky a veřejnost;
        •  zapojení rodičů a místní komunity nabídkami a propagací sportovních aktivit, přednášek a vytvo-
          řením nových tradic atd.

       Výchova a vedení žáků k ochraně životního prostředí a uvědomění si propojenosti aktivit člověka a ži-
       votního prostředí v místním i globálním měřítku bude zajištěna mimo jiné těmito postupně zaváděnými
       kroky:
        •  materiální zabezpečení učeben a laboratoří pomůckami a technikou pro indoorovou a outdooro-
          vou badatelskou výuku biologie, chemie, fyziky, zeměpisu;
        •  podpora recyklace, hledání energetických úspor a minimalizace používání obalů a plastů;
        •  podpora výuky v přírodě s využití místních specifik, například těsnou spoluprací se správou Prů-
          honického parku;
        •  podpora kroužků a mimoškolních aktivit nejen pro žáky ale i pro rodiče, věnovaných ochraně
          životního prostředí, také prostřednictvím badatelských postupů atd.

       Výchova ke zdravému životnímu stylu podporou podmínek pro tvorbu dalších zdravých návyků bude
       zajištěna mimo jiné těmito postupně zaváděnými kroky:
        •  podpora zásad zdravého stravování ve škole, například i v pitném režimu, a zapojením výuky
          zdravého stravování do vzdělávacího programu školy;
        •  nabídka mimoškolních aktivit a komunitního vzdělávání v této oblasti;
        •  vedení žáků k uvědomění si harmonického poměru výkonu a relaxace, například tvorba relaxač-
          ních koutků, zapojení relaxačních technik do tělesné výchovy a nabídkou relaxace o přestávkách.
       B) Škola 21. století vede žáky k získání kompetencí, které jim pomohou úspěšněji zvládnout
       následující léta jejich profesního a osobního života.
       Technologie se neustále vyvíjejí a životní styl společnosti, návyky lidí i jejich potřeby se tomuto vývoji
       přizpůsobují. Škola se jako instituce zásadně podílí na formování jedince, a proto nese vedle rodiny
       zodpovědnost i za to, jak kvalitně a užitečně žáky vybaví kompetencemi pro budoucí léta i pro nově
       vznikající profese. Ke kompetencím pro 21. století patří – vybavenost jazyky, vzdělání v oblasti STEM
       (přírodní vědy/Science, technologie/Technology, technika/Engineering a matematika/Mathematics),

        www.mujesenice.cz                                        Jesenický kurýr • únor 2021 • 19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24