Page 30 - JK_1020
P. 30

SUNNY CANADIAN                                                       Jesenický kurýr


       Koronavirové deníky


       – jedinečné svědectví karantény


                                                 chama se strašně hádáme o nesmyslech, proto-
                                                 že jsme z karantény unavený a nebaví nás.“
                                                 Tříměsíční nedobrovolná izolace a výuka na dál-
                                                 ku podle studentů ukázala především to, jak
                                                 důležitý  je  pro  ně  osobní  kontakt.  Chyběli  jim
                                                 spolužáci, chyběli jim učitelé, chyběly jim různé
                                                 vtípky. Jak říkají Yuliia a Orlando z druhého roč-
                                                 níku gymnázia: „Ve škole je většinou nuda. Děti
                                                 chtějí nějakou zábavu. Doma  jedinou  zábavou
                                                 bylo, když si někdo ze spolužáků zapomněl vy-
                                                 pnout mikrofon a ozývaly se divné zvuky.“ Škola
                                                 pro žáky není jen místem, kde se dozvědí nové
                                                 informace. Škola je místem, kde navazují vztahy,
                                                 sdílí své životy s ostatními, žijí sociální život. Pod-
       Přes prázdniny přibyla v odpočinkové zóně naší   le  Yuliie  a Orlanda  prý  to,  že  studentům  chyběl
       školy nová nástěnka. Pravidelně se na ní budou   kontakt se spolužáky, někdy vyústilo až v takový
       objevovat hlavně různé práce našich studentů  surrealistický pocit, že jen celý den sedí u počí-
       nebo  tematicky  pojaté  „výstavy“.  První  výstava  tače a na obrazovce sledují jakýsi fi lm. Dny se
       úzce  souvisí  s obdobím,  které  máme  za sebou  rozpily jeden do druhého. Tuhle atmosféru trefně
       a které ovlivnilo nás všechny – jde o dobu tzv.  vystihuje jeden ze zápisů z 15. dubna: „Dnešek
       karantény, koronakrize, prostě uzavření škol, kdy   nebyl ani dobrý, ani špatný, pro mě to byl jenom
       výuka v Sunny Canadian probíhala na dálku přes   den. Když se nad tím zamyslím, tak všechny dny
       Google Meet. Výstava nese název Koronavirové   jsou stejný. Jediný, co se mění, je datum.“
       deníky, a to podle projektu, do kterého se dobro-
       volně zapojili někteří studenti současné 8. A, 8. B
       a druhého ročníku gymnázia.
       Ještě v lednu a únoru se po sociálních sítích šířily
       vtipy a koláže týkající se viru a Číny. Jenže pak
       se situace zhoršila po celém světě, restrikce při-
       šly i k nám a ze dne na den byly uzavřeny školy.
       Výstava přináší jedinečné svědectví o  tom, jak
       karanténu prožívali naši studenti. Do svých de-
       níků zaznamenávali události „zvenčí“, střípky ze
       svého každodenního života nebo třeba i obavy,
       se kterými se museli vypořádat.
       Zápisky, ze  kterých  je výstava  poskládaná, vy-  Zápisy  z  konce  období  karantény  ukazují,  jak
       volávají opravdu silné emoce. Na  začátku ka-  moc se studenti těšili zpátky do  školy. Měli
       rantény, tedy v polovině března, bojovali někteří   také spoustu možností přemýšlet a  ujasnili si,
       žáci s panikou, jiní prožívali vzrušení nad novými   co jim karanténa přinesla. Jak se říká, všechno
       výzvami: „Výuka online, škola zavedla vyučování   zlé je k něčemu dobré. „Přijde mi, že být izolo-
       přes aplikaci Google Meet v daný čas, je to hus-  vaný za něco stojí, můžu se soustředit na sebe
       tý  a zároveň divný.  Máme  i tělák,  art a hudeb-  a na školu a zdokonalovat se v tom, co mi ne-
       ku. LOL zpíváme do compu.“ Jenže po několika   jde.“ „Dneska je  to  ten den, co  všechno  tohle
       týdnech se začala prohlubovat nuda a stereotyp   píšu – a chci říct, že koronavirus mi toho hodně
       byl stále silnější. „Vzbudit se → snídat → Google   dal. I když to bude hloupé, jsem ráda, že jsem to-
       Meet → oběd → Google Meet → telefonovat →   hle všechno zažila. Mohla jsem strávit více času
       běhat → večeře →  věci do školy →  spát.“  Žáci  s rodinou a také dělat více, co mě baví a dělá mě
       přiznávají, že po  celém dni u  monitoru pak už  šťastnou.“
       ani neměli chuť hrát počítačové hry. Ti, co mohli      Mgr. Lenka Khýrová, učitelka ZŠ
       aspoň na zahradu, měli štěstí; někteří zůstávali       Yuliia Badziuk, Orlando Ramirez,
       zavření doma. „Nový měsíc, nový starosti. S brá-  studenti druhého ročníku gymnázia CIS

       30 • Jesenický kurýr • říjen 2020                                  www.mujesenice.cz
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35