Page 14 - JK_1020
P. 14
ROZHOVOR Jesenický kurýr
Chci budovat centrum akademického
i společenského života
uky, pracovala jsem na propojení českých a me-
zinárodních vzdělávacích koncepcí pro základní
vzdělávání i gymnázium. Hodně mě obohacuje
i můj aktuální pedagogický přestup od gymnazi-
stů v SCIS k prvňáčkům v Těptíně.
Tvorba školy „na zelené louce“ je pro mě výzvou,
na kterou se nesmírně těším, a ráda bych v ní re-
alizovala své zkušenosti a představy. Dle mého
názoru je nově vznikající zdiměřická škola vypro-
jektována skutečně velkoryse a vytváří podmín-
ky pro progresivní vzdělávání.
Máte nějakou vazbu na Jesenici, znáte míst-
ní podmínky a potíže, se kterými se potýká
zdejší školství?
Do Jesenice jsme se přistěhovali s manželem
a dětmi přibližně před třinácti lety. Díky svému
dlouholetému působení ve škole, která síd-
lí v Jesenici, výborným přátelským i pracovním
vztahům s pedagogy, členy vedení okolních škol
a MAS Dolnobřežansko mám dost jasnou před-
stavu o stavu a specifi kách školství ve zdejší ob-
lasti. Jsem na místní specifi ka připravená a zo-
Nová škola ve Zdiměřicích roste před oči- hlednila jsem je i při tvorbě koncepce školy.
ma a nedávno byla ředitelkou jmenována
PaedDr. Jana Zbirovská. Zeptali jsme se na její Co mohou noví žáci, jejich rodiče i pedago-
plány a představy. gové v nové škole čekat – jaká je vaše základ-
ní vize?
Jakou větou byste ráda zahájila začátek škol- Asi bych citovala vizi, kterou jsem uvedla
ního roku v nové základní škole? ve své koncepci: Mým cílem je vybudovat pro-
Přesnou formulaci vám asi nyní nepovím, ale ur- gresivní školu, která vzdělává a vychovává děti
čitě bych ráda ve svém sdělení mimo jiné uvedla, v atmosféře vzájemného respektu, pomáhá dě-
že škola bude centrem akademického i spole- tem najít a rozvíjet jejich silné stránky, pozitivně
čenského života ve Zdiměřicích a v celé spádo- je motivuje k získání kompetencí dlouhodobě
vé oblasti. Zároveň to beru i jako svůj slib dětem využitelných pro jejich úspěšný a naplněný život
a zdejší komunitě. ve 21. století a která se jako přirozené centrum
Proč jste se rozhodla kandidovat na místo ře- společenského dění bude významně podílet
ditelky, z jakých zkušeností budete čerpat? na zkvalitnění života místní komunity.
Ve školství se pohybuji od roku 1989. Posled- Moje koncepce měla skoro deset stran, a tak
ních deset let jsem působila v jesenické Sunny bych si nyní dovolila jen velmi stručně nastínit
Canadian International School jako zástupkyně některé konkrétnější plány.
ředitele, předtím jsem učila na Gymnáziu Jana Při tvorbě koncepce jsem se inspirovala mimo
Keplera, na Základní škole Klíček, na Gymnáziu jiné i vzhledem budov nové školy, které mají za-
Opatov. Sbírala jsem tedy zkušenosti na stát- travněné střechy. Budu usilovat o to, aby škola
ních, soukromých českých i mezinárodních, kla- „pod zelenou střechou“ motivovala a vedla žáky
sických i inovativních školách a vždy jsem tam, k tomu, že člověk je nedílnou a aktivní součástí
shodou náhod nebo vlastním přičiněním, něco přírodního systému. Považuji proto za důležitou
nově vytvářela. Například jsem zaváděla před- výchovu dětí ke zdravému životnímu stylu přije-
mět hudební výchovy do výuky gymnázia, včet- tím fyzických aktivit jako nedílné součásti živo-
ně maturitní zkoušky, zakládala jsem a vedla pě- ta člověka, dále vedení dětí k ochraně životního
vecké sbory, před patnácti lety jsem také začala prostředí a pochopení propojenosti a vlivu aktivit
učit češtinu po skypu děti v zahraničí, řídila jsem člověka na životní prostředí v místním i globálním
různé projekty, které pomáhaly zlepšit kvalitu vý- měřítku. V neposlední řadě bude škola vytvářet
14 • Jesenický kurýr • říjen 2020 www.mujesenice.cz