Page 33 - JK11_2021
P. 33

Jesenický kurýr                                           SUNNY CANADIAN



       Den díkůvzdání

       Tradiční americký a kanadský svátek Den dí-
       kůvzdání (anglicky Thanksgiving Day) se kaž-
       doročně slaví i  v  Sunny Canadian. Předchází
       mu hodiny angličtiny, kde naši angličtí učitelé se
       žáky sdílí své zkušenosti s tímto svátkem, zařadí
       ho do historického kontextu, nebo třeba vysvětlí
       rozdíl mezi jeho kanadskou a americkou verzí.
       Den díkůvzdání se slaví jak v USA, tak v Kanadě,
       ale v každé zemi jindy. V Kanadě svátek pravidel-
       ně připadne na druhé pondělí v říjnu, v USA zase
       na každý čtvrtý čtvrtek v listopadu. Letos se tak   společně ve škole se sluníčkem nad vchodem ve
       kanadský Thanksgiving slavil 10. října, na oslavy   zdraví a radosti osobně potkáváme, jsme vděčni
       toho amerického si počkáme až do 25. listopadu   za skvělé rodiny, učitele, kamarády, spolupra-
       2021.                                     covníky a mnoho dalšího.
       Historie nás učí chápat přítomnost. Ale nejde jen   Thanksgiving Day je též spojen s dobrým jídlem.
       o  historický kontext tohoto svátku.  V  dnešním   Mnoho žáků a učitelů se těšilo na pořádné kroca-
       světě je Den díkůvzdání především příležitostí   ní menu s  batáty a  dýňovou polévkou. Krocan
       k chvilkovému zastavení a zamyšlení nad tím, za   voněl přes celou školu a pochutnali si naprosto
       co jsme v životě vděčni.  Učitelé, žáci i rodiče le-  všichni.  A  dýňový  koláč  byl  skvělou  tečkou  za
       tos svá díky sdíleli hned na několika místech ško-  tímto slavnostním dnem.
       ly prostřednictvím stromů vděčnosti. Dozvěděli          Mgr. Jitka Hošková, manažerka
       jsme se tak, že jsme vděčni za každý den, kdy se                  marketingu a aktivit
       Krajinou slov a hlásek

       V tomto školním roce 2021/2022 byla dětem ma-  mezi písmeny a hláskami ve slovech. V tomto tré-
       teřské školy Sunny Canadian nabídnuta odpo-  ninku se, na rozdíl od jiných klasických metod,
       lední vzdělávací aktivita s názvem Krajinou slov   postupuje od mluveného slova ke čtenému. Děti
       a  hlásek. Kroužek je určen dětem v  posledním   se nejdříve naučí chápat hláskovou strukturu
       roce předškolního vzdělávání, nebo dětem s od-  mluvených slov (říkáme, že se naučí slyšet hlásky
       kladem školní docházky. Pro velký zájem se ote-  ve slovech) a až potom se učí, jak se tyto hlásky
       vřely 2 skupinky s celkovým počtem 13 dětí, se   dají označit písmeny. Například až ve chvíli, kdy
       kterými pracuje ředitelka Sunny mateřské školy   děti pochopí, že slovo PES má tři hlásky P-E-S,
       Mgr. Alena Kosová.                        se naučí, že slovo PES můžeme označit pomocí
       Vycházíme ze skutečnosti, že se děti nejdříve na-  písmen (grafémů) P-E-S.
       učí mluvit, teprve poté číst. Čtení je vývojová nad-  Každou lekcí se děti přenesou do kouzelné „Kra-
       stavba nad mluvenou řečí. Čtení je ve věku okolo   jiny slov a hlásek.“ Tato hravá forma práce otevírá
       6 let vývojovým úkolem. Na  rozdíl od  mluvené   velké možnosti. Děti se v pohádkovém světě cítí
       řeči musí dítě vyvinout úsilí, aby se naučilo číst.   dobře, napínají pozornost, lépe přijímají nové po-
       Motivované dítě se naučí číst snáze. Čtení má   znatky také díky tomu, že jim je předávají právě
       být proto úkolem, ale i zábavnou činností, hrou.   pohádkové postavy (maňásci). Loutky neslouží
       Základem čtení je luštění kódu, odhalení vztahu   pouze jako motivace, ale každá z nich má něja-
                                                 ké specifikum, díky kterému děti mohou trénovat
                                                 danou dovednost. Například pan Délka se umí
                                                 natahovat a umí natahovat i slabiky – děti se spo-
                                                 lu s ním učí rozeznávat krátkou a dlouhou slabiku
                                                 (později i hlásku – samohlásku). Každé dítě pra-
                                                 cuje se svým pracovním sešitem – Hláskářem.
                                                 Během tréninku se děti učí vědomě pracovat
                                                 s tím, co slyší, ve škole se jim tak lépe pracuje
                                                 s písmeny a snáze se naučí číst.  Cílem naší ces-
                                                 ty je čtení s porozuměním. Bez funkčního čtení
                                                 by měly děti obtíže nejen v českém jazyce, ale
                                                 i v dalších předmětech.
                                                              Mgr. Alena Kosová, ředitelka MŠ

        www.mujesenice.cz                                      Jesenický kurýr • listopad 2021 • 33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38