Page 33 - JK11_2021
P. 33
Jesenický kurýr SUNNY CANADIAN
Den díkůvzdání
Tradiční americký a kanadský svátek Den dí-
kůvzdání (anglicky Thanksgiving Day) se kaž-
doročně slaví i v Sunny Canadian. Předchází
mu hodiny angličtiny, kde naši angličtí učitelé se
žáky sdílí své zkušenosti s tímto svátkem, zařadí
ho do historického kontextu, nebo třeba vysvětlí
rozdíl mezi jeho kanadskou a americkou verzí.
Den díkůvzdání se slaví jak v USA, tak v Kanadě,
ale v každé zemi jindy. V Kanadě svátek pravidel-
ně připadne na druhé pondělí v říjnu, v USA zase
na každý čtvrtý čtvrtek v listopadu. Letos se tak společně ve škole se sluníčkem nad vchodem ve
kanadský Thanksgiving slavil 10. října, na oslavy zdraví a radosti osobně potkáváme, jsme vděčni
toho amerického si počkáme až do 25. listopadu za skvělé rodiny, učitele, kamarády, spolupra-
2021. covníky a mnoho dalšího.
Historie nás učí chápat přítomnost. Ale nejde jen Thanksgiving Day je též spojen s dobrým jídlem.
o historický kontext tohoto svátku. V dnešním Mnoho žáků a učitelů se těšilo na pořádné kroca-
světě je Den díkůvzdání především příležitostí ní menu s batáty a dýňovou polévkou. Krocan
k chvilkovému zastavení a zamyšlení nad tím, za voněl přes celou školu a pochutnali si naprosto
co jsme v životě vděčni. Učitelé, žáci i rodiče le- všichni. A dýňový koláč byl skvělou tečkou za
tos svá díky sdíleli hned na několika místech ško- tímto slavnostním dnem.
ly prostřednictvím stromů vděčnosti. Dozvěděli Mgr. Jitka Hošková, manažerka
jsme se tak, že jsme vděčni za každý den, kdy se marketingu a aktivit
Krajinou slov a hlásek
V tomto školním roce 2021/2022 byla dětem ma- mezi písmeny a hláskami ve slovech. V tomto tré-
teřské školy Sunny Canadian nabídnuta odpo- ninku se, na rozdíl od jiných klasických metod,
lední vzdělávací aktivita s názvem Krajinou slov postupuje od mluveného slova ke čtenému. Děti
a hlásek. Kroužek je určen dětem v posledním se nejdříve naučí chápat hláskovou strukturu
roce předškolního vzdělávání, nebo dětem s od- mluvených slov (říkáme, že se naučí slyšet hlásky
kladem školní docházky. Pro velký zájem se ote- ve slovech) a až potom se učí, jak se tyto hlásky
vřely 2 skupinky s celkovým počtem 13 dětí, se dají označit písmeny. Například až ve chvíli, kdy
kterými pracuje ředitelka Sunny mateřské školy děti pochopí, že slovo PES má tři hlásky P-E-S,
Mgr. Alena Kosová. se naučí, že slovo PES můžeme označit pomocí
Vycházíme ze skutečnosti, že se děti nejdříve na- písmen (grafémů) P-E-S.
učí mluvit, teprve poté číst. Čtení je vývojová nad- Každou lekcí se děti přenesou do kouzelné „Kra-
stavba nad mluvenou řečí. Čtení je ve věku okolo jiny slov a hlásek.“ Tato hravá forma práce otevírá
6 let vývojovým úkolem. Na rozdíl od mluvené velké možnosti. Děti se v pohádkovém světě cítí
řeči musí dítě vyvinout úsilí, aby se naučilo číst. dobře, napínají pozornost, lépe přijímají nové po-
Motivované dítě se naučí číst snáze. Čtení má znatky také díky tomu, že jim je předávají právě
být proto úkolem, ale i zábavnou činností, hrou. pohádkové postavy (maňásci). Loutky neslouží
Základem čtení je luštění kódu, odhalení vztahu pouze jako motivace, ale každá z nich má něja-
ké specifikum, díky kterému děti mohou trénovat
danou dovednost. Například pan Délka se umí
natahovat a umí natahovat i slabiky – děti se spo-
lu s ním učí rozeznávat krátkou a dlouhou slabiku
(později i hlásku – samohlásku). Každé dítě pra-
cuje se svým pracovním sešitem – Hláskářem.
Během tréninku se děti učí vědomě pracovat
s tím, co slyší, ve škole se jim tak lépe pracuje
s písmeny a snáze se naučí číst. Cílem naší ces-
ty je čtení s porozuměním. Bez funkčního čtení
by měly děti obtíže nejen v českém jazyce, ale
i v dalších předmětech.
Mgr. Alena Kosová, ředitelka MŠ
www.mujesenice.cz Jesenický kurýr • listopad 2021 • 33