Page 29 - JK11_2021
P. 29
Jesenický kurýr MŠ
Ohlédnutí za 10 lety ve vedení MŠ Jesenice
Letos v září uplynulo 10 vat. V rámci projektu Šablony I jsme absolvovali řadu
let od doby, kdy jsem vzdělávacích akcí a dovybavili školku spoustou didak-
nastoupila do vedení tických pomůcek. Všichni pedagogové absolvovali
mateřské školy v Jese- náročný kurz logopedické prevence. V rámci součas-
nici, tehdy jako zástup- ného projektu Šablony II jsme nakoupili tablety a dal-
kyně ředitele ZŠ, MŠ, ší pomůcky. Pedagogové se mohou velmi intenzivně
ZUŠ pro mateřskou vzdělávat v oblasti nových metod a forem práce s dět-
školu. Dovolte mi malé mi, v pedagogické diagnostice, rozvoji gramotností
ohlédnutí. V té době a v neposlední řadě v komunikaci, což se, myslím,
vedl jesenickou školu projevuje v celkové úrovni MŠ. Se zvyšováním odbor-
ředitel Buchal a já měla nosti pedagogů se rozšiřuje i nabídka volnočasových
možnost načerpat od aktivit – kroužků, které vedou i zkušení pedagogové
něj mnohé manažerské MŠ. Za podpory zřizovatele, města Jesenice, i nadále
i pedagogické principy, se kterými s laskavou důsled- modernizujeme vybavení MŠ a zahrady.
ností a důvěrou vedl svůj tým. Dodnes vnímám jeho V MŠ v Osnici, a vlastně již téměř ve všech třídách,
vedení jako velmi inspirativní a stále z něj čerpám. se nám daří vzdělávat děti se speciálními vzdělávacími
Školku jsem převzala jako osmitřídní MŠ s dvěma potřebami, a to i děti s poměrně složitými diagnóza-
pracovišti. Byla funkční, ale jaksi obyčejná. Mou vizí mi. Náš model je velmi ceněn v odborných speciálně
bylo vytvořit místo, kde se budou setkávat děti, rodiče, pedagogických kruzích a jsme příkladem dobré praxe
učitelé a veřejnost, děti budou v bezpečném prostředí pro ostatní školy. Pedagogický sbor se za 10 let rozšířil
navazovat první přátelství a školka bude pro mnohé o dalších více než 10 členů, přibyla mi také šikovná
nově přistěhované rodiny prvním místem setkání se zástupkyně.
sousedy. A to všechno tak, aby děti na školku mohly Od školního roku 2020 jsme jako komunikační systém
vzpomínat celý život. zavedli pro naši MŠ aplikaci Microsoft Teams a sta-
Nejprve bylo třeba přepracovat školní vzdělávací pro- li jsme se pilotní školkou užívající tuto platformu. My
gram, který už zcela neodpovídal základním doku- i rodiče jsme díky tomu byli připraveni zvládnout ná-
mentům závazným pro předškolní vzdělávání. Ještě v ročné období uzavření mateřských škol na jaře 2021,
pozici zástupkyně ředitele pro MŠ se mi podařilo uvést kdy MŠMT nařídilo povinné distanční vzdělávání před-
v život projekt na vzdělávání dětí s odlišným mateř- školáků. Náš tým pracoval nadstandardně i s mladšími
ským jazykem a projekt na realizaci zahradních her- dětmi. Paní učitelky vymýšlely činnosti nejen v on-line
ních prvků. Začali jsme se dětmi jezdit na ozdravné prostředí, ale i v terénu, v okolí školky. Rodiče se mohli
pobyty a také na lyže. Hned v druhém roce působení účastnit on-line besed na různá témata týkající se vývo-
se mi naskytla mimořádná příležitost a navázala jsem je dítěte. Uspořádali jsme i on-line Den otevřených dveří
spolupráci s agenturou Hravé lyžování. Od té doby pro rodiče nových dětí – to byla velká výzva, vezmu-li
každoročně kolem 60 dětí vyjíždí na lyžařský kurz na v úvahu, že jsem v oblasti ICT poučený uživatel ☺.
Chotouň. V roce 2014 se poprvé při ZŠ, MŠ ZUŠ Jese- Tento školní rok je můj „výroční“ a mám-li se ohlédnout
nice otevřel přípravný ročník ZŠ, pro nějž jsem zpraco- a hodnotit Mateřskou školu Jesenice (všechna praco-
vala školní vzdělávací program. viště), vidím jednoznačný posun. Jsme velká školka, ve
Na konci roku 2015 se MŠ stala samostatným právním které učíme s láskou podle moderních principů a me-
subjektem. Řešila jsem, zda se zúčastním konkurzu tod, máme dobrý, poměrně stabilní tým zaměstnanců
na ředitelku nebo se vrátím ke své původní profesi a také podporu zřizovatele a „našich“ rodičů. Za 10 let
logopeda. Po konzultaci s kolegy jsem se konkurzu vidím svůj posun profesní i osobní. Spolupracuji inten-
účastnila a od února 2016 jsem byla jmenována do zivně s Národním pedagogickým institutem, byla jsem
funkce. Povedlo se mi školku převést přes úskalí spo- zvolena předsedkyní Krajského metodického kabinetu
jená s oddělením od školy. Po několika měsících jsem pro předškolní a prvostupňové vzdělávání, který pod-
zjistila, že účetní firma nekoná dobře svou práci, což poruje pedagogy v regionech SČ kraje a zároveň jsem
mi způsobilo mnoho bezesných nocí. Naštěstí se vše členkou Národního kabinetu. Spolupracuji jako lektor
povedlo zdárně vyřešit. dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků s agen-
V listopadu 2018 byla MŠ rozšířena o další třídu a ka- turou Služby a školení Mladá Boleslav a jako lektora
pacita vzrostla na 231 dětí v 9 třídách. Naše školka tak mě oslovila také Ředitelská akademie. Jesenice mi
patří mezi největší v republice. Zároveň byla navýšena samozřejmě za ty roky přirostla k srdci. Ač nejsem
kapacita školní kuchyně MŠ V Úvoze. V té době měla rezident, cítím se tu už jako doma. Mnoho vztahů pra-
MŠ celkem 45 zaměstnanců (pedagogických a pro- covních přerostlo ve vztahy osobní a přátelské. Jsem
vozních) na 4 pracovištích. členkou pěveckého spolku Jesenka, na jehož vzniku
Náš skvělý tým posouval dál kvalitu vzdělávacího pro- jsem se podílela. V průběhu let jsem radikálně změnila
cesu. Pedagogičtí i provozní zaměstnanci se neustále nejen barvu vlasů, ale přidala také jedno příjmení.
vzdělávají, v tom mají moji plnou podporu. Skvěle se Je stále kam se posouvat, nejen do dalšího desetiletí.
nám daří nejen plnit naše povinnosti v předškolním
vzdělávání, ale také organizovat další akce, při kte- Mgr. Šárka Krátká Wagenknechtová,
rých se scházejí děti i s rodiči, společně se bavíme ředitelka MŠ Jesenice
a pracujeme a můžeme spolu neformálně komuniko-
www.mujesenice.cz Jesenický kurýr • listopad 2021 • 29