Page 29 - JK11_2021
P. 29

Jesenický kurýr                                                                 MŠ



       Ohlédnutí za 10 lety ve vedení MŠ Jesenice

                             Letos v září uplynulo 10   vat. V rámci projektu Šablony I jsme absolvovali řadu
                             let od doby, kdy jsem   vzdělávacích akcí a dovybavili školku spoustou didak-
                             nastoupila do vedení   tických pomůcek. Všichni pedagogové absolvovali
                             mateřské školy v Jese-  náročný kurz logopedické prevence. V rámci součas-
                             nici, tehdy jako zástup-  ného projektu Šablony II jsme nakoupili tablety a dal-
                             kyně ředitele ZŠ, MŠ,   ší pomůcky. Pedagogové se mohou velmi intenzivně
                             ZUŠ pro mateřskou   vzdělávat v oblasti nových metod a forem práce s dět-
                             školu. Dovolte mi malé   mi,  v  pedagogické  diagnostice,  rozvoji  gramotností
                             ohlédnutí. V  té době   a  v  neposlední řadě v  komunikaci, což se, myslím,
                             vedl jesenickou školu   projevuje v celkové úrovni MŠ. Se zvyšováním odbor-
                             ředitel Buchal a já měla   nosti pedagogů se rozšiřuje i nabídka volnočasových
                             možnost načerpat od   aktivit – kroužků, které vedou i zkušení pedagogové
                             něj mnohé manažerské   MŠ. Za podpory zřizovatele, města Jesenice, i nadále
       i pedagogické principy, se kterými s laskavou důsled-  modernizujeme vybavení MŠ a zahrady.
       ností a důvěrou vedl svůj tým. Dodnes vnímám jeho   V MŠ v Osnici, a vlastně již téměř ve všech třídách,
       vedení jako velmi inspirativní a stále z něj čerpám.  se nám daří vzdělávat děti se speciálními vzdělávacími
       Školku jsem převzala jako osmitřídní MŠ s  dvěma   potřebami, a to i děti s poměrně složitými diagnóza-
       pracovišti. Byla funkční, ale jaksi obyčejná. Mou vizí   mi. Náš model je velmi ceněn v odborných speciálně
       bylo vytvořit místo, kde se budou setkávat děti, rodiče,   pedagogických kruzích a jsme příkladem dobré praxe
       učitelé a veřejnost, děti budou v bezpečném prostředí   pro ostatní školy. Pedagogický sbor se za 10 let rozšířil
       navazovat první přátelství a školka bude pro mnohé   o dalších více než 10 členů, přibyla mi také šikovná
       nově přistěhované rodiny prvním místem setkání se   zástupkyně.
       sousedy. A to všechno tak, aby děti na školku mohly   Od školního roku 2020 jsme jako komunikační systém
       vzpomínat celý život.                     zavedli pro naši MŠ aplikaci Microsoft Teams a sta-
       Nejprve bylo třeba přepracovat školní vzdělávací pro-  li jsme se pilotní školkou užívající tuto platformu. My
       gram, který už zcela  neodpovídal základním doku-  i rodiče jsme díky tomu byli připraveni zvládnout ná-
       mentům závazným pro předškolní vzdělávání. Ještě v   ročné období uzavření mateřských škol na jaře 2021,
       pozici zástupkyně ředitele pro MŠ se mi podařilo uvést   kdy MŠMT nařídilo povinné distanční vzdělávání před-
       v  život projekt na vzdělávání dětí s  odlišným mateř-  školáků. Náš tým pracoval nadstandardně i s mladšími
       ským jazykem a projekt na realizaci zahradních her-  dětmi. Paní učitelky vymýšlely činnosti nejen v on-line
       ních prvků. Začali jsme se dětmi jezdit na ozdravné   prostředí, ale i v terénu, v okolí školky. Rodiče se mohli
       pobyty a také na lyže. Hned v druhém roce působení   účastnit on-line besed na různá témata týkající se vývo-
       se mi naskytla mimořádná příležitost a navázala jsem   je dítěte. Uspořádali jsme i on-line Den otevřených dveří
       spolupráci s  agenturou Hravé lyžování. Od té doby   pro rodiče nových dětí – to byla velká výzva, vezmu-li
       každoročně kolem 60 dětí vyjíždí na lyžařský kurz na   v úvahu, že jsem v oblasti ICT poučený uživatel ☺.
       Chotouň. V roce 2014 se poprvé při ZŠ, MŠ ZUŠ Jese-  Tento školní rok je můj „výroční“ a mám-li se ohlédnout
       nice otevřel přípravný ročník ZŠ, pro nějž jsem zpraco-  a hodnotit Mateřskou školu Jesenice (všechna praco-
       vala školní vzdělávací program.           viště), vidím jednoznačný posun. Jsme velká školka, ve
       Na konci roku 2015 se MŠ stala samostatným právním   které učíme s láskou podle moderních principů a me-
       subjektem. Řešila jsem, zda se  zúčastním  konkurzu   tod, máme dobrý, poměrně stabilní tým zaměstnanců
       na ředitelku nebo se vrátím ke své původní profesi   a také podporu zřizovatele a „našich“ rodičů. Za 10 let
       logopeda. Po konzultaci s  kolegy jsem se konkurzu   vidím svůj posun profesní i osobní. Spolupracuji inten-
       účastnila a  od  února 2016  jsem  byla  jmenována  do   zivně s Národním pedagogickým institutem, byla jsem
       funkce. Povedlo se mi školku převést přes úskalí spo-  zvolena předsedkyní Krajského metodického kabinetu
       jená s oddělením od školy. Po několika měsících jsem   pro předškolní a prvostupňové vzdělávání, který pod-
       zjistila, že účetní firma nekoná dobře svou práci, což   poruje pedagogy v regionech SČ kraje a zároveň jsem
       mi způsobilo mnoho bezesných nocí. Naštěstí se vše   členkou Národního kabinetu. Spolupracuji jako lektor
       povedlo zdárně vyřešit.                   dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků s agen-
       V listopadu 2018 byla MŠ rozšířena o další třídu a ka-  turou Služby a školení Mladá Boleslav a jako lektora
       pacita vzrostla na 231 dětí v 9 třídách. Naše školka tak   mě oslovila také Ředitelská akademie. Jesenice mi
       patří mezi největší v republice. Zároveň byla navýšena   samozřejmě za ty roky přirostla k  srdci. Ač nejsem
       kapacita školní kuchyně MŠ V Úvoze. V té době měla   rezident, cítím se tu už jako doma. Mnoho vztahů pra-
       MŠ celkem 45 zaměstnanců (pedagogických a pro-  covních přerostlo ve vztahy osobní a přátelské. Jsem
       vozních) na 4 pracovištích.               členkou pěveckého spolku Jesenka, na jehož vzniku
       Náš skvělý tým posouval dál kvalitu vzdělávacího pro-  jsem se podílela. V průběhu let jsem radikálně změnila
       cesu. Pedagogičtí i provozní zaměstnanci se neustále   nejen barvu vlasů, ale přidala také jedno příjmení.
       vzdělávají, v tom mají moji plnou podporu. Skvěle se   Je stále kam se posouvat, nejen do dalšího desetiletí.
       nám daří nejen plnit naše povinnosti v předškolním
       vzdělávání, ale také organizovat další akce, při kte-  Mgr. Šárka Krátká Wagenknechtová,
       rých se scházejí děti i s  rodiči, společně se bavíme            ředitelka MŠ Jesenice
       a pracujeme a můžeme spolu neformálně komuniko-

        www.mujesenice.cz                                      Jesenický kurýr • listopad 2021 • 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34