Page 33 - 04_21
P. 33

Jesenický kurýr                                                               ZUŠ


       Irská hudba podruhé



       (pokračování z  minulého                  Irská hudba má své specifické frázování a zdo-
       čísla)                                    bení. Ťůny nejčastěji bývají v dorské a myxolidyc-
                                                 ké stupnici, což má za příčinu specifickou barvu
       Irská session
       Jak už bylo zmíněno, když                 jejich melodie.
                                                 Na irské session uvidíte hráče na melodické ná-
       se řekne „irská hudba“,                   stroje, mezi které patří: housle, irská whistle, ir-
       většině lidem se vybaví
       hospoda – pub.                            ská flétna (dřevěná, příčná), knoflíkový akordeon
                                                 v ladění H/C, nebo Cis/D (u nás častěji používá-
       Není to jen tak nějaká ná-                no H/C), concertina (malý knoflíkový šestihran-
       hoda. Irská hudba je s hos-               ný akordeon), irské loketní dudy, tenorové banjo
       podami  úzce  spjata,  a  to              a mandolína. Doprovázejí je hráči na: irské bou-
       díky sessions, hudebním                   zouki a kytaru v ladění DADGAD a různé perkus-
       sešlostem, kde spolu mu-                  ní nástroje jako je: bodhrán (irský buben), lžíce
       zikanti nejčastěji hrají přímo v lidovém prostředí.  a kosti.
       Session bývá přístupná široké veřejnosti a těší se
       velkému zájmu posluchačů, neboť s sebou nese   Kam na session do Prahy?
       tu pravou atmosféru a možnost dát si k poslechu   Česká  republika
       i něco k pití.                            má také komunitu
       Na  sessionu (jak se česky skloňuje) se sejdou   irských muzikantů
       muzikanti, kteří sesednou pospolu a  hrají. Mů-  a  tanečníků, kteří
       žeme se dočkat jak instrumentální hudby, tak   se setkávají na  ir-
       zpívaných písní. (V Irsku bývá pravidlem, že když   ských  sessionech.
       někdo zpívá píseň, ztiší se celá hospoda, buď-  Místem, kde lze
       to sama od sebe, nebo ji ztiší muzikanti. U nás   v  Praze (myšleno
       nic takového nefunguje.) Muzikanti se mezi se-  tím  samozřejmě
       bou nemusí vůbec znát, a i přesto dokážou hrát   za  normálních okolností, ne v  době pandemie)
       všichni společně stejné melodie po  celý večer.   navštívit irskou session, je Whisky and Kilt,
       Což většina laiků nechápe nebo neví, jak je to   skotský whisky klub v Legerově ulici poblíž I.P.
       možné. Lidé se často ptají, jestli hráči melodie   Pavlova. Návštěvník má tedy příležitost poslech-
       znají nebo jestli jde o improvizaci na místě.  nout si nejen irskou hudbu, ale ochutnat i skvě-
       Jak to tedy funguje?                      lou skotskou whisky. Sessiony se zde konají cca
       Irská hudba má svoji poměrně specifickou struk-  jednou za  měsíc a  info o  nich vždy naleznete
       turu a muzikant, který se chce na sessionu zapo-  na  webových  stránkách  www.whiskyandkilt.cz
       jit, by s ní měl být obeznámen. Hráči hrají za se-  nebo na facebookových stránkách Whisky & Kilt.
       bou konkrétní melodie tzv. Tunes. (U nás se jím   Zájemcům doporučuji sledovat.
       říká klasicky „ťůny“.) Jsou to tradiční melodie   Kapely a co si poslechnout?
       (mohou být i autorské, ale ty se na sessionech   Na sessionu nám jde především o zábavu a čas-
       nehrají) a každý z nich má svůj název. Ťůny se   to se nesetkáme s úplně dobrou kvalitou produk-
       skládají do tzv. Setů. Dám příklad. V setu se za-  ce. Kapela ale hraje posluchačům k  poslechu,
       hrají za sebou 3 ťůny v různých tóninách, z toho   a proto je kvalita na prvním místě. Irské tradiční
       se každý třikrát zopakuje.                ťůny bývají mnohdy doplněné zajímavou aranží
       Ťůny v jednom setu zpravidla mají stejný rytmus   a své místo zde mají i autorské ťůny a různé fúze.
       tedy hudebně taneční formu.               Mezi první kapely, které měly na rozvoj irské hud-
       Lidé často irskou hudbu komentují slovy, že je:   by zásadní vliv, byly v 60. letech kapely Clannad
       „Furt stejná, na  jedno brdo a  pořád dokola“.   a The Chieftains. V 70. letech potom Planxty,
       Mají pravdu. Irská instrumentální hudba je pořád   Bothy Band a  De Dannan. Tyto kapely jsou
       stejná, protože primárně slouží jako doprovod   skutečně legendární a jejich tvorba je naprosto
       k tanci. Nejpoužívanější hudebně taneční formy   nadčasová. Další kapela, která měla vliv hlavně
       jsou Jig a Reel. Jig je v taktu 6/8 a hrává se jak   na moje seznámení s irskou hudbou a mými za-
       v pomalejším, tak rychlejším tempu, Reel je v 4/4   čátky, byla kapela Lúnasa. K dalším patří americ-
       taktu a hraje se zpravidla rychle.        ká kapela Solas, opomenout nemohu ani kapely
       Mezi další formy patří např. Slipjig, Hornpipe,   Danú, Dervish a Altan. Myslím, že to by na úvod
       Polka (která se dostala do Irska z Čech, jen se   stačilo a víc třeba příště. Nahrávky všech zmiňo-
       hraje i tancuje trochu jinak), Slide nebo Slow air   vaných kapel jsou dostupné na YouTube.
       (pomalá, táhlá melodie).                                           Pavlína Trakalová

        www.mujesenice.cz                                       Jesenický kurýr • duben 2021 • 33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38