Page 17 - JK070820
P. 17

Jesenický kurýr                                   INFORMACE Z RADNICE



       podél Pražského okruhu, zastavěné území Jese-  důvodu je výsledný koridor v této části navržen
       nice obcházejí z jihu.                    v šířce 100 m, aby byla umožněna případná smě-
       Obě tunelové varianty (na rozdíl od povrchových   rová manipulace s trasou. V další části koridoru
       variant) procházejí zastavěným územím, a to vý-  dochází ke  svedení původně dvoukolejné trati
       robní zónou západně od ulice Vídeňské, a dále   do jednokolejné obousměrné, nicméně v úseku
       plochami, které jsou v  územním plánu Vestce   pod zastavěným územím města Jesenice je
       určeny pro rozvoj občanského vybavení. Ve stá-  trať opět rozšířena do  dvoukolejné jednosměr-
       vajícím územním plánu je sice trasa pro hromad-  né, přičemž ve studii proveditelnosti je uvedeno,
       nou dopravu vymezena, nikoliv však v parame-  že meziosová vzdálenost mezi oběma kolejemi
       trech potřebných pro metro či tramvaj.  Trasa   bude 25  m. Z toho důvodu byl výsledný koridor
       se od  Vestce stáčí směrem k  zastavěnému   v obou částech navržen v šířce 70 m, aby byla
       území Jesenice a v tunelu prochází pod ulicí   umožněna případná manipulace s trasou v rámci
       Budějovickou, kde se předpokládá umístění   koridoru a rovněž výstavba podzemních stanic.
       dvou podzemních stanic. Obě trasy pak končí   Ve zbývající části koridoru vystupují tratě na po-
       u výrobní zóny jižně od ulice Říčanské, pro-  vrch. Trať metra od  portálu tunelu pokračuje
       cházejí pod navrhovaným obchvatem a končí   táhlým pravým obloukem směrem ke  konečné
       v blízkosti Pražského okruhu.             stanici. Tramvajová trať v této části koridoru po-
       Ve  studii proveditelnosti bylo provedeno eko-  kračuje východním směrem pod ulicí Říčanskou,
       nomické  hodnocení  všech  čtyř  variant,  kdy  se   na povrch vychází portálem raženého tunelu a je
       ukázalo, že všechny varianty jsou pod hranicí   ukončena smyčkou. Vzhledem k výše popsaným
       ekonomické  efektivnosti. Nejlepšího výsledku   odlišnostem trasy pro tramvajovou trať a pro me-
       ve vyhodnocení z hledisek nejen ekonomických,   tro byl koridor v této části postupně rozšířen až
       ale i  urbanistických, ekologických i  krajinář-  na 300 m tak, aby obsáhl obě trasy. Koridor zde
       ských, dosáhla varianta prodloužení metra v tu-  rovněž kříží koridor pro obchvat Jesenice, kte-
       nelové variantě pod Jesenicí. Hlavním přínosem   rý je vymezen v platných ZÚR SK. Křížení mezi
       všech variant je dle vyhodnocení úspora času   oběma koridory má být mimoúrovňové.
       cestujících a provozních nákladů. Ten se údajně   Vymezení koridoru bylo požadováno v  usnese-
       projevuje především u tunelové varianty, protože   ní zastupitelstva Středočeského kraje. V  Písni-
       povrchová trasa se vyhýbá zastavěnému území   ci u  konečné stanice metra má být vybudován
       a navržené zastávky jsou v příliš velké docház-  i dopravní terminál sloužící především pro auto-
       kové vzdálenosti, takže nemohou dostatečně   busovou dopravu. Účelem realizace kolejového
       obsloužit obyvatele a  návštěvníky Vestce ani   propojení Depo Písnice – Vestec – Jesenice by
       Jesenice. Výhodou povrchové varianty je pouze   údajně mělo být celkové zlepšení kvality doprav-
       dobrá návaznost na plánované odstavné parko-  ní obsluhy v  jižních sektorech hlavního města
       viště.                                    Prahy kapacitní kolejovou dopravou. Kromě na-
       Tato studie proveditelnosti byla v průběhu svého   pojení Jesenice a Vestce na tento druh dopravy
       zpracování projednávána se zástupci minulého   je cílem navrhovaného řešení i napojení odstav-
       vedení Jesenice. O průběhu a závěrech tohoto   ného  parkoviště  pro přestup  mezi  individuální
       projednání jsme ale nebyli informováni. Tuto zá-  automobilovou dopravou a veřejnou hromadnou
       sadní informaci o závěrech jednání, tedy o tom,   dopravou. To by mělo sloužit jako terminál au-
       co bylo na jednáních se zástupci Středočeského   tomobilové dopravy ve směru z jižních Čech
       kraje a s autory studie dohodnuto a odsouhlase-  do Prahy.
       no, nám bývalé vedení města Jesenice bohužel   Vzhledem k tomu, že se v koridoru předpokládá
       nepředalo.                                realizace stavby veřejné dopravní infrastruktury,
       Koridor v 5. aktualizaci ZUR byl vymezen pro ko-  byla tato stavba zařazena mezi veřejně pro-
       lejovou dopravu obecně tak, aby v  něm mohla   spěšné stavby, pro které lze práva k pozem-
       být realizována jak tramvajová trať, tak protažení   kům a stavbám vyvlastnit. Stavba byla ozna-
       metra z Písnice. Je vymezen v proměnlivé šířce   čena D350.
       v závislosti na předpokládané podobě trati. V prv-  Za  město Jesenici připravuji k  tomuto záměru,
       ní  části koridoru,  která  vychází  z  oblasti  depa   tedy k  5. aktualizaci Zásad územního rozvoje,
       Písnice, je trasa vedena po povrchu ve dvouko-  připomínky. Až budou hotové, budou uveřejněny
       lejné konfiguraci. Ve studii proveditelnosti je pro   na internetových stránkách města v sekci územ-
       tuto část koridoru uvedeno, že výsledné kolejo-  ního plánování.
       vé těleso bude mít šířku 8,5  m, přičemž ochran-              Ing. arch. Iva Řehulková
       né pásmo dráhy je stanoveno pro tramvajovou   místostarostka města a určená zastupitelka pro
       dráhu v  šíři 30  m od  osy krajní koleje. Z  toho                 územní plánování


        www.mujesenice.cz                                Jesenický kurýr • červenec–srpen 2020 • 17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22