Page 17 - JK070820
P. 17
Jesenický kurýr INFORMACE Z RADNICE
podél Pražského okruhu, zastavěné území Jese- důvodu je výsledný koridor v této části navržen
nice obcházejí z jihu. v šířce 100 m, aby byla umožněna případná smě-
Obě tunelové varianty (na rozdíl od povrchových rová manipulace s trasou. V další části koridoru
variant) procházejí zastavěným územím, a to vý- dochází ke svedení původně dvoukolejné trati
robní zónou západně od ulice Vídeňské, a dále do jednokolejné obousměrné, nicméně v úseku
plochami, které jsou v územním plánu Vestce pod zastavěným územím města Jesenice je
určeny pro rozvoj občanského vybavení. Ve stá- trať opět rozšířena do dvoukolejné jednosměr-
vajícím územním plánu je sice trasa pro hromad- né, přičemž ve studii proveditelnosti je uvedeno,
nou dopravu vymezena, nikoliv však v parame- že meziosová vzdálenost mezi oběma kolejemi
trech potřebných pro metro či tramvaj. Trasa bude 25 m. Z toho důvodu byl výsledný koridor
se od Vestce stáčí směrem k zastavěnému v obou částech navržen v šířce 70 m, aby byla
území Jesenice a v tunelu prochází pod ulicí umožněna případná manipulace s trasou v rámci
Budějovickou, kde se předpokládá umístění koridoru a rovněž výstavba podzemních stanic.
dvou podzemních stanic. Obě trasy pak končí Ve zbývající části koridoru vystupují tratě na po-
u výrobní zóny jižně od ulice Říčanské, pro- vrch. Trať metra od portálu tunelu pokračuje
cházejí pod navrhovaným obchvatem a končí táhlým pravým obloukem směrem ke konečné
v blízkosti Pražského okruhu. stanici. Tramvajová trať v této části koridoru po-
Ve studii proveditelnosti bylo provedeno eko- kračuje východním směrem pod ulicí Říčanskou,
nomické hodnocení všech čtyř variant, kdy se na povrch vychází portálem raženého tunelu a je
ukázalo, že všechny varianty jsou pod hranicí ukončena smyčkou. Vzhledem k výše popsaným
ekonomické efektivnosti. Nejlepšího výsledku odlišnostem trasy pro tramvajovou trať a pro me-
ve vyhodnocení z hledisek nejen ekonomických, tro byl koridor v této části postupně rozšířen až
ale i urbanistických, ekologických i krajinář- na 300 m tak, aby obsáhl obě trasy. Koridor zde
ských, dosáhla varianta prodloužení metra v tu- rovněž kříží koridor pro obchvat Jesenice, kte-
nelové variantě pod Jesenicí. Hlavním přínosem rý je vymezen v platných ZÚR SK. Křížení mezi
všech variant je dle vyhodnocení úspora času oběma koridory má být mimoúrovňové.
cestujících a provozních nákladů. Ten se údajně Vymezení koridoru bylo požadováno v usnese-
projevuje především u tunelové varianty, protože ní zastupitelstva Středočeského kraje. V Písni-
povrchová trasa se vyhýbá zastavěnému území ci u konečné stanice metra má být vybudován
a navržené zastávky jsou v příliš velké docház- i dopravní terminál sloužící především pro auto-
kové vzdálenosti, takže nemohou dostatečně busovou dopravu. Účelem realizace kolejového
obsloužit obyvatele a návštěvníky Vestce ani propojení Depo Písnice – Vestec – Jesenice by
Jesenice. Výhodou povrchové varianty je pouze údajně mělo být celkové zlepšení kvality doprav-
dobrá návaznost na plánované odstavné parko- ní obsluhy v jižních sektorech hlavního města
viště. Prahy kapacitní kolejovou dopravou. Kromě na-
Tato studie proveditelnosti byla v průběhu svého pojení Jesenice a Vestce na tento druh dopravy
zpracování projednávána se zástupci minulého je cílem navrhovaného řešení i napojení odstav-
vedení Jesenice. O průběhu a závěrech tohoto ného parkoviště pro přestup mezi individuální
projednání jsme ale nebyli informováni. Tuto zá- automobilovou dopravou a veřejnou hromadnou
sadní informaci o závěrech jednání, tedy o tom, dopravou. To by mělo sloužit jako terminál au-
co bylo na jednáních se zástupci Středočeského tomobilové dopravy ve směru z jižních Čech
kraje a s autory studie dohodnuto a odsouhlase- do Prahy.
no, nám bývalé vedení města Jesenice bohužel Vzhledem k tomu, že se v koridoru předpokládá
nepředalo. realizace stavby veřejné dopravní infrastruktury,
Koridor v 5. aktualizaci ZUR byl vymezen pro ko- byla tato stavba zařazena mezi veřejně pro-
lejovou dopravu obecně tak, aby v něm mohla spěšné stavby, pro které lze práva k pozem-
být realizována jak tramvajová trať, tak protažení kům a stavbám vyvlastnit. Stavba byla ozna-
metra z Písnice. Je vymezen v proměnlivé šířce čena D350.
v závislosti na předpokládané podobě trati. V prv- Za město Jesenici připravuji k tomuto záměru,
ní části koridoru, která vychází z oblasti depa tedy k 5. aktualizaci Zásad územního rozvoje,
Písnice, je trasa vedena po povrchu ve dvouko- připomínky. Až budou hotové, budou uveřejněny
lejné konfiguraci. Ve studii proveditelnosti je pro na internetových stránkách města v sekci územ-
tuto část koridoru uvedeno, že výsledné kolejo- ního plánování.
vé těleso bude mít šířku 8,5 m, přičemž ochran- Ing. arch. Iva Řehulková
né pásmo dráhy je stanoveno pro tramvajovou místostarostka města a určená zastupitelka pro
dráhu v šíři 30 m od osy krajní koleje. Z toho územní plánování
www.mujesenice.cz Jesenický kurýr • červenec–srpen 2020 • 17