Page 15 - JK070820
P. 15

Jesenický kurýr                                   INFORMACE Z RADNICE



       Ředitelství silnic a dálnic plánuje pražský

       okruh u Jesenice rozšířit na osm pruhů


       Přestože město Jesenice již dlouho trpí nadměr-
       nou zátěží z dopravy, především hlukem z praž-
       ského okruhu (D0), a to zejména v nočních hodi-
       nách, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zde v těsné
       blízkosti města plánuje navýšit dopravní kapacitu
       a v budoucnu připojit další dálnici – středočes-
       kou D3.
       Proč jsou v Jesenici navrhovány kolektory – dva
       pruhy na každé straně současné vozovky navíc?
       Pražský okruh byl z původně rychlostní komuni-
       kace dodatečně zařazen mezi dálnice (nyní tedy
       D0), tedy do  vyšší kategorie dopravní komuni-
       kace, a to bez jakýchkoliv náležitých úprav (byl
       v podstatě pouze přejmenován a vláda tím tehdy   Bude provoz kolem Jesenice vypadat takto?
       vykázala více kilometrů postavených dálnic   ).
       Díky tomu nyní není možné napojit na  pražský   nadlimitnímu hluku. Přitom kompetentní orgány
       okruh dálnici D3, protože by nebyla dodržena   odmítají realizovat i finančně nenáročné opatření
                                                 známé ze zahraničí, jako je snížení rychlosti ka-
       minimální  zákonem  stanovená  vzdálenost  kři-
       žovatek. Proto hledá ŘSD řešení, jak napojení   mionové dopravy v  noci. Navíc Praha Jesenici
       dálnice D3 v Jesenici i tak realizovat. Vymysleli   z  opatření snížení hluku úplně vyřadila. Za  ta-
       tedy rozšíření okruhu o další pruhy, kde se bu-  kové situace je pro Jesenici nepřijatelné, aby
       dou auta mezi sebou proplétat, namísto pořádné   se další zátěž v Jesenici povolila, protože by to
                                                 vedlo k porušování limitů ve velké míře a k váž-
       fungující křižovatky dvou dálnic, která se sem ale
       nevejde… Asi nikoho nepřekvapí, že s takovým   nému poškození zdraví obyvatel. Jedná se hlav-
       řešením nesouhlasíme.                     ně o hluk v noci, kdy je jeho negativní působení
       Aktuálně Ministerstvo životního prostředí vydalo   na člověka prokázáno a detailně popsáno Světo-
       oznámení s tím, že tento záměr bude podroben   vou zdravotnickou organizací WHO.“
                                                 Stát, resp. ŘSD se snaží tedy špatné trasová-
       zjišťovacímu řízení, které rozhodne, zda dále pro-
       běhne hodnocení EIA (vyhodnocení vlivů na ži-  ní hlavních tahů řešit dodatečnými úpravami
       votní prostředí) či nikoliv. Obce i veřejnost měly   na úkor zdraví obyvatel a jejich životního prostře-
       možnost podat svoje připomínky k  záměru vý-  dí. Středočeská D3 je navíc v  příkrém rozporu
       stavby kolektorů u Jesenice do 3. 7. 2020. Připo-  se státní Dopravní politikou i  Národní strategií
                                                 adaptace na klimatickou změnu a ohrožuje vodní
       mínky k  Ministerstvu životního prostředí může/
       mohl podat každý. Město Jesenice své připomín-  zdroje řady obcí na jih od Prahy. Způsobí brutální
       ky podalo, neboť je přesvědčeno, že plánovaná   a nevratný zásah do hodnotné krajiny rekreační-
       stavba  by  měla  na  životní  prostředí  v  Jesenici   ho zázemí Prahy v dolním Posázaví a Neveklov-
       velký vliv a vyhodnocení (EIA), jak velký tento do-  ska.
                                                 „Záměr budovat na Pražském okruhu v Jesenici
       pad bude, je potřeba.
       Pavel Smutný, starosta Jesenice, k  tomu říká:   další  čtyři  pruhy jasně ukazuje  na  nesmyslnost
       „Jesenice už podala v roce 2019 proti kolaudaci   celého projektu vyústění D3 na  Pražský okruh
       D0 512 žalobu spolu s okolními obcemi Dobřejo-  v  tomto místě, celý  proces  přípravy  D3 dále
       vice, Herink a Modletice, a to zejména z důvodu   komplikuje a především prodražuje. Schvalova-
                                                 cí proces je manipulován a stojí na zastaralých
       nedostatečného řešení hlukové zátěže, respek-
       tive nedostatečné ochrany svých obyvatel pro-  podkladech. Obce v  blízkosti trasy plánované
       ti hluku z  této stavby. Poslední hluková studie   středočeské D3 by daly přednost férové hře ze
       zadaná městem ukázala, že dnes máme místa   strany státu a  šetrnějšímu řešení zdejších do-
       na samé hranici hygienických limitů, a to i přes   pravních problémů,“ říká Roman Andres, před-
                                                 seda spolku Alternativa středočeské D3.
       fakt, že měření se provádí za přísných podmínek,
       kdy se hluk šíří významně méně než za podmí-        Iva Řehulková, místostarostka města
       nek  příznivých  pro šíření  hluku, tj.  větru,  deště            a Renata Voláková,
       atd. Obyvatelé jsou tak mnohdy již nyní vystaveni   předsedkyně komise životního prostředí

        www.mujesenice.cz                                Jesenický kurýr • červenec–srpen 2020 • 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20