Page 28 - Jesenice_červen_2021
P. 28
ZUŠ Jesenický kurýr
… Učíme se improvizovat,
aneb „jak zapomenout na noty, které nás všich- Od prvních hudebních krůčků se většina z nás
ni od dětství učí???“ muzikantů potkává s notami. Díky nim se relativně
Na každé větší hudební škole můžeme najít školní brzy dostaneme na úroveň, kdy jsme schopni za-
soubor. Důvodů vzniku takového souboru je hned hrát to, co se od nás očekává…
několik. Má to ale jednu velikou nevýhodu. Noty v nás ne-
První důvod, který mě napadá, je možnost zahrát si rozvíjejí možnost se svobodně vyjádřit. Například
i s někým jiným než s vlastním pedagogem, případ- – zahrát to, co právě cítím… Pokud se člověk naučí
ně s jeho dalšími žáky, a sdílet tak radost a další improvizovat, má možnost zahrát víceméně to, co
emoce ze společně nacvičené skladby. v tu chvíli cítí. Hudba se v tom případě stane po-
Kolektiv v takových souborech je pro žáky v jistých dobnou doménou, jako je například řeč. Člověk je
případech velmi silná motivace pro práci na sobě skrze ni schopný vyjádřit své pocity, emoce a také
a svém nástroji. V dobách krizí, způsobených pra- je schopný se třeba i dorozumět. Po seznámení se
videlným, neustávajícím cvičením a třeba i bojem se základními hudebními pravidly se může tedy při-
s nějakým technickým problémem, se často chtějí hodit, že se potkáte například s člověkem, se kte-
žáci se svým nástrojem a hudbou rozloučit. Ko- rým se neznáte - je třeba cizinec ze země, jejíž řeč
lektiv v souboru a třeba i občasné akce (školní neovládáte, a právě díky improvizaci a znalosti zá-
i mimoškolní koncerty, zájezdy na festivaly, třeba kladních hudebních pravidel si spolu můžete zahrát
i zahraniční) dokážou ale způsobit i to, že žák krizi a tím se o sobě velmi mnoho dovědět.
překoná, a to hlavně kvůli souboru. Ten je často Improvizaci můžete slyšet v mnoha hudebních žán-
brán jako jeho druhá rodina. Sám jsem takovým rech. Nejčastěji je spojována s jazzem. Jazz je ži-
souborem prošel, a přestože už v něm více než 15 vou, stále se vyvíjející hudbou a je na improvizaci
let nehraji, jsem s jistými členy v kontaktu a zají- přímo založen. Pořád se vyvíjí, protože v jedné jeho
mám se o vývoj souboru (Junior Orchestr Plzeň). složce – improvizaci, mohou interpreti popustit
Dalším důvodem vzniku souborů je praktická pří- uzdu svým emocím a tím i vyjádřit to, co je prá-
prava na pozdější činnost žáka. Někteří žáci svoji vě „pálí“. Na počátku 20. století, kdy jazz vznikal,
hudební kariéru na ZUŠ zahajují a pokračují pak lidé řešili jiné problémy a starosti, než které řešíme
na jiných školách (konzervatořích, vyšších odbor- dnes my, ale právě díky improvizaci a s ní i díky
ných školách a vysokých školách s hudební spe- jisté volnosti je jazz stále aktuální hudební styl.
cializací). Takoví žáci se pak zpravidla nespokojí V jazzové hudbě můžeme potkat několik druhů im-
„pouze“ se sólovým vystupováním. Přestože mají provizace.
třeba to štěstí (+ píli, talent a odhodlání) a stanou 1) improvizace na melodii – „po svém pojatá“ in-
se těmi nejlepšími z nejlepších, dříve nebo později terpretace dané, předem naučené melodie, 2) im-
dospějí do momentu, kdy začnou toužit po hudeb- provizace na harmonii – každá melodie může být
ní spolupráci s někým dalším. Vzpomínají na to, „zharmonizována“, tj. zaranžována pro více nástro-
jak silné zážitky mají z dob svých začátků, když jů, nebo pouze dva: sólový + doprovodný.
v několikačlenném souboru společně tvořili hudbu Taková harmonizace se provádí na základě akordů
a pak prezentovali to, co se naučili. I v případě, že z harmonického schématu dané skladby. Improvi-
žák po absolvování ZUŠ nepokračuje se studiem zace na harmonii tedy znamená, že interpret musí
na dalších školách, se může stát, že se hudbě bude znát, nebo dokáže slyšet každý akord z harmonic-
věnovat na profesionální úrovni. Ukázkou toho je kého schématu a ten pak ve své improvizaci nějak
třeba kapela Traband, ale i mnoho dalších. hudebně vyjádřit.
Další důvod pro vznik souborů je touha zaujmout Tohoto bodu se týká
žáky pestrostí zvukových kombinací a barev, které obrázek s housenkou.
mohou vzniknout spojením různých nástrojů. Harmonické schéma,
První soubor v jesenické ZUŠ vznikl již v roce 2012. které housenka nese,
Můžete ho znát pod jménem JesBand. Od té doby je základní schéma
v naší ZUŠ vznikl: pěvecký sbor, smyčcový komor- žánru zvaného blues.
ní orchestr, soubor zobcových fléten, akordeonový Blues je jeden ze zá-
soubor a rocková kapela. Na některých koncertech kladních vývojových
jste mohli slyšet trio příčných fléten, saxofonová prvků jazzu. („Housenka“ je dar ze soukromé sbír-
a trubková tria či kvartety. ky legendárního českého mistra improvizace, flét-
Všechny tyto soubory se zabývají aranžovanou nisty a saxofonisty Jiřího Stivína).
hudbou psanou v notách. V hlavičce mého článku
píši ale o improvizaci. Píši to hlavně proto, že v září Jakub Šefl, DiS., učitel ZUŠ
2020 vznikl pod mým vedením soubor, který se za- Dokončení v příštím čísle.
bývá improvizovanou hudbou. Zájemci o improvizaci se mohou obracet na:
jakub.sefl@jesenickaskola.cz
28 • Jesenický kurýr • červen 2021 www.mujesenice.cz