Page 28 - Jesenice_červen_2021
P. 28

ZUŠ                                                                  Jesenický kurýr



       … Učíme se improvizovat,

       aneb „jak zapomenout na noty, které nás všich-  Od  prvních hudebních krůčků se většina z  nás
       ni od dětství učí???“                     muzikantů potkává s notami. Díky nim se relativně
       Na každé větší hudební škole můžeme najít školní   brzy dostaneme na úroveň, kdy jsme schopni za-
       soubor. Důvodů vzniku takového souboru je hned   hrát to, co se od nás očekává…
       několik.                                  Má to ale jednu velikou nevýhodu. Noty v nás ne-
       První důvod, který mě napadá, je možnost zahrát si   rozvíjejí možnost se svobodně vyjádřit. Například
       i s někým jiným než s vlastním pedagogem, případ-  – zahrát to, co právě cítím…  Pokud se člověk naučí
       ně s jeho dalšími žáky, a sdílet tak radost a další   improvizovat, má možnost zahrát víceméně to, co
       emoce ze společně nacvičené skladby.      v tu chvíli cítí. Hudba se v tom případě stane po-
       Kolektiv v takových souborech je pro žáky v jistých   dobnou doménou, jako je například řeč. Člověk je
       případech velmi silná motivace pro práci na sobě   skrze ni schopný vyjádřit své pocity, emoce a také
       a svém nástroji. V dobách krizí, způsobených pra-  je schopný se třeba i dorozumět. Po seznámení se
       videlným, neustávajícím cvičením a třeba i bojem   se základními hudebními pravidly se může tedy při-
       s nějakým technickým problémem, se často chtějí   hodit, že se potkáte například s člověkem, se kte-
       žáci se svým nástrojem a hudbou rozloučit.  Ko-  rým se neznáte - je třeba cizinec ze země, jejíž řeč
       lektiv v  souboru a  třeba i  občasné akce (školní   neovládáte, a právě díky improvizaci a znalosti zá-
       i mimoškolní koncerty, zájezdy na festivaly, třeba   kladních hudebních pravidel si spolu můžete zahrát
       i zahraniční) dokážou ale způsobit i to, že žák krizi   a tím se o sobě velmi mnoho dovědět.
       překoná, a  to hlavně kvůli souboru. Ten je často   Improvizaci můžete slyšet v mnoha hudebních žán-
       brán jako jeho druhá rodina. Sám jsem takovým   rech. Nejčastěji je spojována s jazzem. Jazz je ži-
       souborem prošel, a přestože už v něm více než 15   vou, stále se vyvíjející hudbou a je na improvizaci
       let nehraji, jsem s jistými členy v kontaktu a zají-  přímo založen. Pořád se vyvíjí, protože v jedné jeho
       mám se o vývoj souboru (Junior Orchestr Plzeň).   složce – improvizaci, mohou interpreti popustit
       Dalším důvodem vzniku souborů je praktická pří-  uzdu svým emocím a tím i vyjádřit to, co je prá-
       prava na pozdější činnost žáka. Někteří žáci svoji   vě „pálí“. Na počátku 20. století, kdy jazz vznikal,
       hudební kariéru na  ZUŠ zahajují a  pokračují pak   lidé řešili jiné problémy a starosti, než které řešíme
       na jiných školách (konzervatořích, vyšších odbor-  dnes my, ale právě díky improvizaci a s ní i díky
       ných školách a vysokých školách s hudební spe-  jisté volnosti je jazz stále aktuální hudební styl.
       cializací). Takoví žáci se pak zpravidla nespokojí   V jazzové hudbě můžeme potkat několik druhů im-
       „pouze“ se sólovým vystupováním. Přestože mají   provizace.
       třeba to štěstí (+ píli, talent a odhodlání) a stanou   1) improvizace na melodii  – „po svém pojatá“ in-
       se těmi nejlepšími z nejlepších, dříve nebo později   terpretace dané, předem naučené melodie, 2) im-
       dospějí do momentu, kdy začnou toužit po hudeb-  provizace na harmonii – každá melodie může být
       ní spolupráci s  někým dalším. Vzpomínají na  to,   „zharmonizována“, tj. zaranžována pro více nástro-
       jak silné zážitky mají z  dob svých začátků, když   jů, nebo pouze dva: sólový + doprovodný.
       v několikačlenném souboru společně tvořili hudbu   Taková harmonizace se provádí na základě akordů
       a pak prezentovali to, co se naučili. I v případě, že   z harmonického schématu dané skladby. Improvi-
       žák po absolvování ZUŠ nepokračuje se studiem   zace na harmonii tedy znamená, že interpret musí
       na dalších školách, se může stát, že se hudbě bude   znát, nebo dokáže slyšet každý akord z harmonic-
       věnovat na  profesionální úrovni. Ukázkou toho je   kého schématu a ten pak ve své improvizaci nějak
       třeba kapela Traband, ale i mnoho dalších.    hudebně vyjádřit.
       Další důvod pro vznik souborů je touha zaujmout                 Tohoto bodu se týká
       žáky pestrostí zvukových kombinací a barev, které               obrázek s housenkou.
       mohou vzniknout spojením různých nástrojů.                      Harmonické schéma,
       První soubor v jesenické ZUŠ vznikl již v roce 2012.            které housenka nese,
       Můžete ho znát pod jménem JesBand. Od té doby                   je základní schéma
       v naší ZUŠ vznikl: pěvecký sbor, smyčcový komor-                žánru  zvaného  blues.
       ní orchestr, soubor zobcových fléten, akordeonový               Blues je jeden ze zá-
       soubor a rocková kapela. Na některých koncertech                kladních vývojových
       jste mohli slyšet trio příčných fléten, saxofonová   prvků jazzu. („Housenka“ je dar ze soukromé sbír-
       a trubková tria či kvartety.              ky legendárního českého mistra improvizace, flét-
       Všechny tyto soubory se zabývají aranžovanou   nisty a saxofonisty Jiřího Stivína).
       hudbou psanou v notách. V hlavičce mého článku
       píši ale o improvizaci. Píši to hlavně proto, že v září     Jakub Šefl, DiS., učitel ZUŠ
       2020 vznikl pod mým vedením soubor, který se za-  Dokončení v příštím čísle.
       bývá improvizovanou hudbou.               Zájemci o improvizaci se mohou obracet na:
                                                 jakub.sefl@jesenickaskola.cz

       28 • Jesenický kurýr • červen 2021                                 www.mujesenice.cz
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33