Page 8 - Chytrý zpravodaj - Jesenice 03 2022
P. 8

INFORMACE Z RADNICE                                                   Jesenický kurýr



       Komplexní dopravní koncepce města Jesenice


                                                 vybavenosti, ale právě pro strategické dopravní
                                                 plánování, jako je vhodně vedená silniční síť nebo
                                                 zajištění dostupnosti veřejné dopravy, obzvláště
                                                 v ranních a odpoledních špičkách. Nekoncepční
                                                 výstavba dopravní infrastruktury zapříčinila v ně-
                                                 kterých případech nelogicky umístěné a neefek-
                                                 tivně napojené a neprůjezdné lokality končící jako
                                                 slepé ulice s malými kruhovými objezdy ve svých
                                                 koncích. Zásadním problémem těchto lokalit je
                                                 z hlediska dopravního plánování nepropojená sil-
                                                 niční síť, která tvoří bariéry pro pěší dopravu a pro
                                                 efektivní vedení autobusových linek v  rámci ve-
                                                 řejné dopravy. Nevhodné uspořádání uliční sítě je
                                                 jedním z podmiňujících faktorů primárního užívání
                                                 automobilu pro jakýkoli typ cest v rámci mobility
       V  prosinci byla dokončena koncepční dopravní   obyvatel Jesenice.
       studie města, jejíž součástí jsou jak analýzy osob-  Zásadní charakteristickou nevýhodou Jesenice
       ní i  hromadné dopravy a  parkování, tak návrhy   je, že je odkázána pouze na silniční dopravu. Nej-
       řešení rozdělené dle náročnosti časové, organi-  důležitějším přepravním vztahem pro Jesenici je
       zační a finanční. Zpracovaná dopravní koncepce   doprava do hlavního města. Silnice II/603 je jed-
       se skládá z analytické a návrhové části. Účelem   nou z  hlavních spojnic Prahy a  celého Posázaví
       analytické části bylo shromáždění a analýza do-  a je velmi silně zatížena denní dojížďkou formou
       stupných informací o stavu a možnostech rozvoje   individuální automobilové dopravy. Nedostatečná
       všech dopravních subsystémů a tendenci vývoje   kapacita křižovatek způsobuje v dopravních špič-
       přepravních vztahů. Návrhem je udržitelné a kon-  kách  tvorbu  dlouhých  kongescí,  které  se  vlivem
       cepční  řešení  dopravní  organizace  v  prostoru   absence preferenčních opatření přenáší i na spo-
       města a navrhovaná opatření do roku 2030.  je veřejné dopravy. Typické zpoždění spoje na do-
       V analytické části byla provedena podrobná de-  jezdu k metru Budějovická je přes 20 minut. Au-
       mografická a geografická analýza Jesenice a šir-  tobusové linky tím, že využívají v  drtivé většině
       šího okolí s  ohledem zejména na  věkové slože-  stejné silnice jako osobní automobily, musí čekat
       ní obyvatel a  vývoj jejich počtu. Následně pak   ve  stejných dopravních zácpách a  ztrácí tímto
       zevrubná dopravní analýza pro všechny druhy   svou konkurenceschopnost oproti individuální
       dopravy: silniční, cyklistickou, pěší i veřejnou do-  automobilové dopravě, respektive nepřináší proti
       pravu. Jsou popsány současné související nadřa-  ní žádné výhody. Obecně je osobní doprava au-
       zené koncepční dokumentace, které mají vliv pro   tomobilem z výše zmíněných důvodů výhodnější
       dopravní systém města, státní, krajské i  místní,   a variabilnější volbou, což se projevuje na četnosti
       jsou prověřeny faktory ovlivňující dopravní systém   užívání automobilu v rámci denní dojížďky obyva-
       jako celek. Představeny jsou také pracovní příle-  tel Jesenice.
       žitosti a rozmístění vzdělávacích institucí a dalších   Dopravní přínosy  plánované  nové linky  metra D
       významných bodů ovlivňujících dopravní systém   do Písnice spočívají v zásadním zlepšení proble-
       ve městě.                                 matické dopravní situace v jižních částech hlavní-
       Hlavním účelem analytické části je vyhodnoce-  ho města. Pro město Jesenice spočívá konkrét-
       ní všech dopravních módů působících ve městě   ní přínos v potenciálním snížení závislosti města
       po stránce kapacity, nabídky a poptávky, kvality   na autobusové dopravě ve směru do a z centra
       a  z  nich vyplývajících problémů, které následně   Prahy, a  redukci  individuální  automobilové  do-
       řeší návrhová část studie. Analytická část dále   pravy, která by mohla směřovat po  plánované
       představuje problémová místa ve  městě pro   ose pouze na záchytné parkoviště P+R do stanic
       všechny dopravní subsystémy a představuje sou-  Písnice a Depo Písnice. Město dlouhodobě plá-
       hrn důvodů pro jejich vymezení. Tato problémová   nuje vybudovat nový systém hromadné dopravy
       místa jsou následně využita jako základní staveb-  formou vedení koridoru mimo intravilán v západní
       ní kámen pro navrhovaná opatření/řešení prezen-  části obce. Vedení trasy takzvaného „Metrobusu“
       tovaná v návrhové části dopravní studie.  je navrhováno jako samostatný koridor vedený
       Dynamický rozvoj výstavby v  minulosti pod ve-  paralelně se západním obchvatem. Ten by měl
       dením developerů s  sebou přinesl celou řadu   společně s plánovaným novým terminálem MHD
       negativ nejen pro dostupnost základní občanské   na  jihu  Jesenice  zajistit  efektivnější  a  rychlejší

       8 • Jesenický kurýr • březen 2022                                   www.mujesenice.cz
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13