Page 8 - Chytrý zpravodaj - Jesenice 03 2022
P. 8
INFORMACE Z RADNICE Jesenický kurýr
Komplexní dopravní koncepce města Jesenice
vybavenosti, ale právě pro strategické dopravní
plánování, jako je vhodně vedená silniční síť nebo
zajištění dostupnosti veřejné dopravy, obzvláště
v ranních a odpoledních špičkách. Nekoncepční
výstavba dopravní infrastruktury zapříčinila v ně-
kterých případech nelogicky umístěné a neefek-
tivně napojené a neprůjezdné lokality končící jako
slepé ulice s malými kruhovými objezdy ve svých
koncích. Zásadním problémem těchto lokalit je
z hlediska dopravního plánování nepropojená sil-
niční síť, která tvoří bariéry pro pěší dopravu a pro
efektivní vedení autobusových linek v rámci ve-
řejné dopravy. Nevhodné uspořádání uliční sítě je
jedním z podmiňujících faktorů primárního užívání
automobilu pro jakýkoli typ cest v rámci mobility
V prosinci byla dokončena koncepční dopravní obyvatel Jesenice.
studie města, jejíž součástí jsou jak analýzy osob- Zásadní charakteristickou nevýhodou Jesenice
ní i hromadné dopravy a parkování, tak návrhy je, že je odkázána pouze na silniční dopravu. Nej-
řešení rozdělené dle náročnosti časové, organi- důležitějším přepravním vztahem pro Jesenici je
zační a finanční. Zpracovaná dopravní koncepce doprava do hlavního města. Silnice II/603 je jed-
se skládá z analytické a návrhové části. Účelem nou z hlavních spojnic Prahy a celého Posázaví
analytické části bylo shromáždění a analýza do- a je velmi silně zatížena denní dojížďkou formou
stupných informací o stavu a možnostech rozvoje individuální automobilové dopravy. Nedostatečná
všech dopravních subsystémů a tendenci vývoje kapacita křižovatek způsobuje v dopravních špič-
přepravních vztahů. Návrhem je udržitelné a kon- kách tvorbu dlouhých kongescí, které se vlivem
cepční řešení dopravní organizace v prostoru absence preferenčních opatření přenáší i na spo-
města a navrhovaná opatření do roku 2030. je veřejné dopravy. Typické zpoždění spoje na do-
V analytické části byla provedena podrobná de- jezdu k metru Budějovická je přes 20 minut. Au-
mografická a geografická analýza Jesenice a šir- tobusové linky tím, že využívají v drtivé většině
šího okolí s ohledem zejména na věkové slože- stejné silnice jako osobní automobily, musí čekat
ní obyvatel a vývoj jejich počtu. Následně pak ve stejných dopravních zácpách a ztrácí tímto
zevrubná dopravní analýza pro všechny druhy svou konkurenceschopnost oproti individuální
dopravy: silniční, cyklistickou, pěší i veřejnou do- automobilové dopravě, respektive nepřináší proti
pravu. Jsou popsány současné související nadřa- ní žádné výhody. Obecně je osobní doprava au-
zené koncepční dokumentace, které mají vliv pro tomobilem z výše zmíněných důvodů výhodnější
dopravní systém města, státní, krajské i místní, a variabilnější volbou, což se projevuje na četnosti
jsou prověřeny faktory ovlivňující dopravní systém užívání automobilu v rámci denní dojížďky obyva-
jako celek. Představeny jsou také pracovní příle- tel Jesenice.
žitosti a rozmístění vzdělávacích institucí a dalších Dopravní přínosy plánované nové linky metra D
významných bodů ovlivňujících dopravní systém do Písnice spočívají v zásadním zlepšení proble-
ve městě. matické dopravní situace v jižních částech hlavní-
Hlavním účelem analytické části je vyhodnoce- ho města. Pro město Jesenice spočívá konkrét-
ní všech dopravních módů působících ve městě ní přínos v potenciálním snížení závislosti města
po stránce kapacity, nabídky a poptávky, kvality na autobusové dopravě ve směru do a z centra
a z nich vyplývajících problémů, které následně Prahy, a redukci individuální automobilové do-
řeší návrhová část studie. Analytická část dále pravy, která by mohla směřovat po plánované
představuje problémová místa ve městě pro ose pouze na záchytné parkoviště P+R do stanic
všechny dopravní subsystémy a představuje sou- Písnice a Depo Písnice. Město dlouhodobě plá-
hrn důvodů pro jejich vymezení. Tato problémová nuje vybudovat nový systém hromadné dopravy
místa jsou následně využita jako základní staveb- formou vedení koridoru mimo intravilán v západní
ní kámen pro navrhovaná opatření/řešení prezen- části obce. Vedení trasy takzvaného „Metrobusu“
tovaná v návrhové části dopravní studie. je navrhováno jako samostatný koridor vedený
Dynamický rozvoj výstavby v minulosti pod ve- paralelně se západním obchvatem. Ten by měl
dením developerů s sebou přinesl celou řadu společně s plánovaným novým terminálem MHD
negativ nejen pro dostupnost základní občanské na jihu Jesenice zajistit efektivnější a rychlejší
8 • Jesenický kurýr • březen 2022 www.mujesenice.cz