Page 17 - Zpravodaj Jesenice3.21
P. 17

Jesenický kurýr                                                         NÁZORY



       Mýty kolem středočeské D3

       Státní aparát prezentuje dálnici jako prospěšnou   I/3 vlivem dálnice. Je
       stavbu, o které je již rozhodnuto. Skutečnost je   totiž řešením pro tran-
       však jiná: Středočeská D3 je z dopravního hle-  zit, zatímco zdejší do-
       diska zastaralá, nadbytečná a předražená. Před-  pravní problémy souvisí
       stavuje ohrožení obcí, vody a zemědělské půdy.   s příměstskou dopravou
       Schvalovací proces stavby ještě zdaleka nepro-  a zanedbanou silnicí I/3.
       běhl! Zdejší dopravní problémy se musí řešit bez   Dálnice naopak indu-
       odkladů, avšak efektivně a  přitom šetrně. Brá-  kuje další dopravu. Taktéž zátěž okolních silnic
       níme se upřednostňování dálnice, neboť odvádí   by vzrostla (např. na silnici I/18 o více než 70 %).
       pozornost i peníze od potřebnějších řešení. Ne-  Masivní  zástavba  půdy  kolem  dálnice  přinese
       podléhejte blamáži v médiích.             další zátěž okolí, nároky na vodu aj.
       Západní trasa je nejvýhodnější? Rozhodně to   Přiteče  s  dálnicí  voda?  Problémy  s  vodou  se
       platí pro spekulanty, developery a  dodavatele   stavbou dálnice nekončí, ale začínají. Výstavba
       projektu. Pro lidi z území a jejich obce rozhodně   vodovodu ano, ale bez dálnice. Znamenalo by to
       ne. Přes nesouhlas řady odborníků byla vybrána   závislost na dodávkách, zvyšování vodního dlu-
       nejkomplikovanější a nejdražší trasa za více než   hu v krajině a nákup vody z daleka. Zničit míst-
       62 miliard Kč. Dopravní a ekonomické odůvod-  ní zdroje stavbou dálnice a  pak vodu prodávat
       nění bylo formulováno až po vytvoření projektu.  může být strategie, jak lidi ovládat či vydírat. Zá-
       Potřebujeme nutně právě dálnici? Naopak.   vislost na vzdáleném centrálním zdroji vody na-
       Vodu, stabilní klima, úrodnou půdu, životní po-  víc nemusí být bezpečná.
       hodu, bezpečí, průchozí krajinu, zdraví a soukro-  Může nám dálnice zlepšit životní úroveň? Dál-
       mí potřebuje každý člověk každý den. Jet autem   nice nám neuleví od hluku, emisí a stresu z do-
       potřebujeme jen někdy, a  ne každý řidič jezdí   pravy, ale přispěje k  jejich plošnému zvýšení.
       po dálnici. Statisticky vzato je auto v provozu jen   Způsobí také zamoření krajiny skladovými ha-
       1 hodinu denně a 23 hodin stojí. Proto se dá bez   lami, odliv aktivních lidí z obcí a větší závislost
       dálnice obejít, zatímco bez dalších výše jmeno-  na vzdálených městech. Okolí se může na mno-
       vaných věcí nikoli.                       ho let proměnit v  nekonečné staveniště: hluk,
       Přivede nás dálnice rychleji do Prahy? Středo-  prach, nepořádek, dopravní omezení, kontami-
       česká D3 nevede do Prahy, ale do obrovské do-  nace odpady, námezdní dělníci apod.
       pravní zácpy u Jesenice, na problematický Praž-  Alternativní řešení AD3 0+ je dostupnější dříve,
       ský okruh. Odtud odpovídající spojení s vnitřním   je mnohem levnější, šetrnější a technicky prove-
       městem chybí, a nebude ani v budoucnu. Praha   ditelnější než dálnice. Nepřitáhne z daleka zástu-
       se naopak snaží přílivu automobilů bránit. Pokud   py kamionů, nezpůsobí explozivní nárůst sklado-
       nevezete těžký náklad, do vnitřní Prahy se rychle   vých hal, nezničí vodní zdroje, nebude obtěžovat
       a spolehlivě dostanete vlakem, ev. autobusem.  místní obyvatele apod. Můžete se s ním podrob-
       Vyřeší dálnice naše problémy? Nikde a nikým   ně seznámit na adrese www.alternativad3.cz.
       není zaručeno snížení stávající zátěže na silnici   Petice: www.alternativad3.cz/petice, spojte se
                                                 s námi: info@alternativad3.cz






















        www.mujesenice.cz                                       Jesenický kurýr • březen 2021 • 17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22