Page 17 - Zpravodaj Jesenice3.21
P. 17
Jesenický kurýr NÁZORY
Mýty kolem středočeské D3
Státní aparát prezentuje dálnici jako prospěšnou I/3 vlivem dálnice. Je
stavbu, o které je již rozhodnuto. Skutečnost je totiž řešením pro tran-
však jiná: Středočeská D3 je z dopravního hle- zit, zatímco zdejší do-
diska zastaralá, nadbytečná a předražená. Před- pravní problémy souvisí
stavuje ohrožení obcí, vody a zemědělské půdy. s příměstskou dopravou
Schvalovací proces stavby ještě zdaleka nepro- a zanedbanou silnicí I/3.
běhl! Zdejší dopravní problémy se musí řešit bez Dálnice naopak indu-
odkladů, avšak efektivně a přitom šetrně. Brá- kuje další dopravu. Taktéž zátěž okolních silnic
níme se upřednostňování dálnice, neboť odvádí by vzrostla (např. na silnici I/18 o více než 70 %).
pozornost i peníze od potřebnějších řešení. Ne- Masivní zástavba půdy kolem dálnice přinese
podléhejte blamáži v médiích. další zátěž okolí, nároky na vodu aj.
Západní trasa je nejvýhodnější? Rozhodně to Přiteče s dálnicí voda? Problémy s vodou se
platí pro spekulanty, developery a dodavatele stavbou dálnice nekončí, ale začínají. Výstavba
projektu. Pro lidi z území a jejich obce rozhodně vodovodu ano, ale bez dálnice. Znamenalo by to
ne. Přes nesouhlas řady odborníků byla vybrána závislost na dodávkách, zvyšování vodního dlu-
nejkomplikovanější a nejdražší trasa za více než hu v krajině a nákup vody z daleka. Zničit míst-
62 miliard Kč. Dopravní a ekonomické odůvod- ní zdroje stavbou dálnice a pak vodu prodávat
nění bylo formulováno až po vytvoření projektu. může být strategie, jak lidi ovládat či vydírat. Zá-
Potřebujeme nutně právě dálnici? Naopak. vislost na vzdáleném centrálním zdroji vody na-
Vodu, stabilní klima, úrodnou půdu, životní po- víc nemusí být bezpečná.
hodu, bezpečí, průchozí krajinu, zdraví a soukro- Může nám dálnice zlepšit životní úroveň? Dál-
mí potřebuje každý člověk každý den. Jet autem nice nám neuleví od hluku, emisí a stresu z do-
potřebujeme jen někdy, a ne každý řidič jezdí pravy, ale přispěje k jejich plošnému zvýšení.
po dálnici. Statisticky vzato je auto v provozu jen Způsobí také zamoření krajiny skladovými ha-
1 hodinu denně a 23 hodin stojí. Proto se dá bez lami, odliv aktivních lidí z obcí a větší závislost
dálnice obejít, zatímco bez dalších výše jmeno- na vzdálených městech. Okolí se může na mno-
vaných věcí nikoli. ho let proměnit v nekonečné staveniště: hluk,
Přivede nás dálnice rychleji do Prahy? Středo- prach, nepořádek, dopravní omezení, kontami-
česká D3 nevede do Prahy, ale do obrovské do- nace odpady, námezdní dělníci apod.
pravní zácpy u Jesenice, na problematický Praž- Alternativní řešení AD3 0+ je dostupnější dříve,
ský okruh. Odtud odpovídající spojení s vnitřním je mnohem levnější, šetrnější a technicky prove-
městem chybí, a nebude ani v budoucnu. Praha ditelnější než dálnice. Nepřitáhne z daleka zástu-
se naopak snaží přílivu automobilů bránit. Pokud py kamionů, nezpůsobí explozivní nárůst sklado-
nevezete těžký náklad, do vnitřní Prahy se rychle vých hal, nezničí vodní zdroje, nebude obtěžovat
a spolehlivě dostanete vlakem, ev. autobusem. místní obyvatele apod. Můžete se s ním podrob-
Vyřeší dálnice naše problémy? Nikde a nikým ně seznámit na adrese www.alternativad3.cz.
není zaručeno snížení stávající zátěže na silnici Petice: www.alternativad3.cz/petice, spojte se
s námi: info@alternativad3.cz
www.mujesenice.cz Jesenický kurýr • březen 2021 • 17