Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Husinec - číslo 2 2021
P. 18
OR • Co pro Vás znamená železniční linka jsem účasten toho, jak se zprovoznila, udělali a vyzdobili svatební vlak. Sestava
S4 Praha-Ústí?
a začalo se jezdit do Polska. Řadu let byla: jídelní, salónní a vyhlídkový vůz.
V Víte, jak je stará? Loni měla 170 let. jsem strávil na Bechyňce, což je lokálka, • Poštěstilo se Vám někdy vyzkoušet si
řídit lokomotivu či alespoň jet v kabině
A víte, kdy tam natáhli dráty? Strašně ale zato je to první elektrifikovaná nor-
ZHO pozdě. Protože v dvaašedesátém je na- málně rozchodná trať v celém Českoslo- mašinfíry?
vensku, možná i ve střední Evropě. Dále Ano, na mnoha místech. Mám napří-
táhli do Bubenče a tam se pořád přepřa-
O halo. A tady byl poslední úsek, kde stále je to Lipenka, elektrická lokálka spojují- klad fotografii, kde jsem v montérkách
na malé parní lokomotivě. Ale do té
cí zastávky Rybník-Lipno.
jezdily rychlíky tzv. „vysoká kola“, jez-
R dilo se párou. Tato trať byla také mimo • Sdílí Vaši zálibu také Vaši nejbližší boudičky jsem se nevešel, a tak jsem jel
jiné jedním z důvodů, proč jsme se roz- příbuzní – žena, děti, vnoučata? spíše jako brzdař. Ale zkoušky (k řízení
hodli tady bydlet. Je to úžasné spojení Když jsme se seznámili, tak má paní se drážních vozidel, pozn. red.) nemám.
do centra. Zároveň je to mohutná ob- mnou chodila na fotografování a různé • Přijal byste pozvání z obce a dal čas
chodní stezka pro kontejnerovou dopra- akce šotoušů, jak se nám říká. Jednou od času osvětovou přednášku zájem-
vu. Tuto dráhu jsem si projel s vnukem jsme byli na Hlavním nádraží, kde měla cům z řad veřejnosti o železniční histo-
až do Drážďan, kde jsme si prohlédli odjíždět nějaká pára. A já jí povídám: rii?
Volkswagen muzeum. „Postav se tady pod to stavědlo a vyfoť to Já myslím, že bych do toho šel, proto-
• Nemrzí Vás, podobně jako mne, že z tohoto záběru a já půjdu na perón fotit že sranda musí bejt. Stačí se domluvit
na naší řežské trati již nejezdí starší detaily.“ Takhle jsme se rozdělili a náhle na nějakém tématu – dá se hovořit obec-
lokomotivy, tzv. lochnesky neboli ža- jí tam přišel chlap a začal se roztahovat ně, a poté přidat nějaké speciality. Jak
botlamy? s foťákem. A moje paní, která se větši- vidíte, je třeba mi dát nějaké mantinely,
Musím říct, že na současných „slonech“ nou drží zpátky, ho normálně vyhnala protože já jsem schopen mluvit o něja-
(City Elephant, pozn. red.) se mi líbí, že a řekla mu: „Nezlobte se, vy tady chce- kém typu lokomotivy a jejím vývoji vel-
jsou tiché a že mají klimatizaci. Faktem te fotit? A nevadí vám, že tady už jsou mi dlouho. Samozřejmě neznám nějaké
totiž je, že v létě se v těch žabotlamech jiní?“ A on na to: „A jako kde?“ A moje technické podrobnosti, které mohu mít
musela otevřít všechna okna. A byly paní: „No já.“ A on: „Vy budete fotit?“ zkreslené. Ale zase mám na to pohled
hlučné až běda. Ale jinak jsem je uzná- Má paní: „No jasně, mám za úkol vyfotit zvenčí jakožto nadšenec-amatér.
val a je úžasné, jak takové staré vlaky za- jednak toho pomeranče, jak tady pojede • Jakou další zajímavou osobnost byste
stávají hromadnou dopravu. a pak má jet papoušek, ta parní lokomo- rád pozval ke štafetovému rozhovoru
• Jaká jiná trať je pro Vás srdeční zále- tiva“. Chlap vyvalil oči a odstoupil dva pro příští číslo obecního zpravodaje?
žitostí? metry. (smích) A s mou ženou jsme se Navrhoval bych rozhovor s panem To-
Já mám těch tratí hned několik. V prvé brali na Jindřichohradecké, kde jsme si mášem Lešnerem, který byl svědkem
řadě je to Jindřichohradecká úzkokolej- toho, když se stavěly řadové domy v Sa-
ka. Bohužel si myslím, že už to má brzy kurové ulici a okolí. Toto by mě osobně
spočítané, protože dostala nového maji- zajímalo:
tele, který vyštípal z vedení své odborní- • Jak to vypadalo před započetím vý-
ky. A přitom to bývala trať, kterou pan stavby a během ní?
Šatava vedl takovým způsobem, že mu • Dochovaly se fotografie, např. obcho-
všichni tleskali (Jan Šatava, označovaný du, hospody a jiného, co se od té doby
také jako Král lokálek, byl 15 let ředite- změnilo?
lem Jindřicho-hradeckých drah, pozn. • V té době už jezdily příměstské vlaky,
red.). Druhou tratí je zubačka Tanvald- předpokládám, že parní. Dochovaly se
-Kořenov. Jak jsem se o ní začal zajímat, vzpomínky či fotografie?
18 seznámil jsem se s mnoha lidmi a byl Markéta Skřípalová