Page 18 - Chytrý Zpravodaj - Husinec - číslo 2 2021
P. 18

OR  • Co pro Vás znamená železniční linka  jsem účasten toho, jak se zprovoznila,  udělali a vyzdobili svatební vlak. Sestava
          S4 Praha-Ústí?
                                             a  začalo  se  jezdit  do  Polska.  Řadu  let  byla: jídelní, salónní a vyhlídkový vůz.
      V   Víte, jak je stará? Loni měla 170  let.  jsem strávil na Bechyňce, což je lokálka,  • Poštěstilo se Vám někdy vyzkoušet si
                                                                                 řídit lokomotivu či alespoň jet v kabině
          A  víte, kdy tam natáhli dráty? Strašně  ale zato je to první elektrifikovaná nor-
      ZHO  pozdě. Protože v dvaašedesátém je na-  málně rozchodná trať v celém Českoslo-  mašinfíry?
                                             vensku, možná i ve střední Evropě. Dále  Ano, na  mnoha místech. Mám napří-
          táhli do Bubenče a tam se pořád přepřa-
      O   halo. A tady byl poslední úsek, kde stále  je to Lipenka, elektrická lokálka spojují-  klad fotografii, kde jsem v montérkách
                                                                                 na  malé parní lokomotivě. Ale do  té
                                             cí zastávky Rybník-Lipno.
          jezdily rychlíky tzv. „vysoká kola“, jez-
      R   dilo se párou. Tato trať byla také mimo  • Sdílí  Vaši  zálibu  také  Vaši  nejbližší  boudičky jsem se nevešel, a tak jsem jel
          jiné jedním z důvodů, proč jsme se roz-  příbuzní – žena, děti, vnoučata?  spíše jako brzdař. Ale zkoušky (k řízení
          hodli tady bydlet. Je to úžasné spojení  Když jsme se seznámili, tak má paní se  drážních vozidel, pozn. red.) nemám.
          do  centra. Zároveň je to mohutná ob-  mnou chodila na fotografování a různé  • Přijal byste pozvání z  obce a  dal čas
          chodní stezka pro kontejnerovou dopra-  akce šotoušů, jak se nám říká. Jednou  od  času osvětovou přednášku zájem-
          vu. Tuto dráhu jsem si projel s vnukem  jsme byli na Hlavním nádraží, kde měla  cům z řad veřejnosti o železniční histo-
          až do  Drážďan, kde jsme si prohlédli  odjíždět nějaká pára. A  já jí povídám:  rii?
          Volkswagen muzeum.                 „Postav se tady pod to stavědlo a vyfoť to  Já myslím, že bych do toho šel, proto-
          • Nemrzí Vás, podobně jako mne, že  z tohoto záběru a já půjdu na perón fotit  že sranda musí bejt. Stačí se domluvit
          na  naší řežské trati již nejezdí starší  detaily.“ Takhle jsme se rozdělili a náhle  na nějakém tématu – dá se hovořit obec-
          lokomotivy, tzv.  lochnesky neboli  ža-  jí tam přišel chlap a začal se roztahovat  ně, a  poté přidat nějaké speciality. Jak
          botlamy?                           s foťákem. A moje paní, která se větši-  vidíte, je třeba mi dát nějaké mantinely,
          Musím říct, že na současných „slonech“  nou drží zpátky, ho normálně vyhnala  protože já jsem schopen mluvit o něja-
          (City Elephant, pozn. red.) se mi líbí, že  a řekla mu: „Nezlobte se, vy tady chce-  kém typu lokomotivy a jejím vývoji vel-
          jsou tiché a že mají klimatizaci. Faktem  te fotit? A nevadí vám, že tady už jsou  mi dlouho. Samozřejmě neznám nějaké
          totiž je, že v létě se v těch žabotlamech  jiní?“ A on na to: „A jako kde?“ A moje  technické podrobnosti, které mohu mít
          musela  otevřít  všechna  okna.  A  byly  paní: „No já.“ A on: „Vy budete fotit?“  zkreslené. Ale zase mám na  to pohled
          hlučné až běda. Ale jinak jsem je uzná-  Má paní: „No jasně, mám za úkol vyfotit  zvenčí jakožto nadšenec-amatér.
          val a je úžasné, jak takové staré vlaky za-  jednak toho pomeranče, jak tady pojede  • Jakou další zajímavou osobnost byste
          stávají hromadnou dopravu.         a pak má jet papoušek, ta parní lokomo-  rád pozval ke štafetovému rozhovoru
          • Jaká jiná trať je pro Vás srdeční zále-  tiva“. Chlap vyvalil oči a odstoupil dva  pro příští číslo obecního zpravodaje?
          žitostí?                           metry. (smích) A s mou ženou jsme se  Navrhoval bych rozhovor s panem To-
          Já mám těch tratí hned několik. V prvé  brali na Jindřichohradecké, kde jsme si  mášem Lešnerem, který byl svědkem
          řadě je to Jindřichohradecká úzkokolej-                                toho, když se stavěly řadové domy v Sa-
          ka. Bohužel si myslím, že už to má brzy                                kurové ulici a okolí. Toto by mě osobně
          spočítané, protože dostala nového maji-                                zajímalo:
          tele, který vyštípal z vedení své odborní-                             • Jak to vypadalo před započetím vý-
          ky. A přitom to bývala trať, kterou pan                                stavby a během ní?
          Šatava vedl takovým způsobem, že mu                                    • Dochovaly se fotografie, např. obcho-
          všichni tleskali (Jan Šatava, označovaný                               du, hospody a jiného, co se od té doby
          také jako Král lokálek, byl 15 let ředite-                             změnilo?
          lem Jindřicho-hradeckých drah, pozn.                                   • V té době už jezdily příměstské vlaky,
          red.). Druhou tratí je zubačka Tanvald-                                předpokládám, že parní. Dochovaly se
          -Kořenov. Jak jsem se o ní začal zajímat,                              vzpomínky či fotografie?
   18     seznámil jsem se s  mnoha lidmi a  byl                                                   Markéta Skřípalová
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23