Page 17 - Chytrý Zpravodaj - Husinec - číslo 2 2021
P. 17
protože mám velkou část přeloženou
do angličtiny. Teď už se doba posunula OR
a dělají se hlavně videa, se kterými sta- V
tické fotky nemohou soutěžit. Ale já se
dodnes držím stejného designu, tak jak ZHO
byly mé stránky navrženy. Je to retro jak
sviňa. V osmdesátých letech, když jsme
měli malé děti, jsme skoro každý víkend O
jezdili do Bechyně, kde je známá Křiží- R
kova elektrická dráha. A tak jsme chodi-
li s dětmi kolem dráhy, houbařili, a když
zahoukala mašina, nechali jsme hub a já
jsem fotil a fotil. Tak vznikly materiály jednotlivé vrstvy. Kromě podvozku, kte- V Košicích jsem vystudoval gymnázi-
pro další velký web zvaný Bechyňka. rý je tovární, je to kompletně ručně po- um. Pak jsem se dostal na pražský Mat-
A pochopitelně se člověk pídí po tom, stavené. Měřítko je 1 : 120. Naproti tomu fyz a byla to fantastická škola. Ne, ne-
co jak bylo dříve, potkává se s lidmi tady mám tovární výrobek, také z papí- naučil jsem se nic konkrétního, a když
a dostane se k železniční historii. Mně ru, ale řezaný laserem, takže je přesněj- můj kruhový vedoucí viděl mé pochyby,
se vlastně podařilo spojit vlastní práci se ší. U té mé vystřihovánky je patrná jistá pravil: „Máš pocit, že jsme tě nic ne-
svým koníčkem. renesanční nepřesnost, žádné okénko naučili? Co jsi dělal za poslední práci?
• Co Váš koníček ještě zahrnuje? Patří není úplně stejné. A toto jsou mé nej- Neměli jste to na přednáškách. A co jsi
k tomu také sbírání předmětů spjatých čerstvější přírůstky, které jsem koupil, dělal? Sehnal sis literaturu, přečetl člán-
s dráhou? Například cedule, vlakové tuto vlakovou soupravu řadím ke svým ky a napsal jsi práci. Není to nic převrat-
modely, staré jízdenky… oblíbencům. ného, ale číst se to dá. A to je to, co jsme
Zahrnuje to focení a chození po tratích. tě naučili: jsi postaven před problém, ty
A samozřejmě mraky fotek a mraky MYSLÍM SI, ŽE JE PODSTATNÉ si k němu nashromáždíš, co se o tom ví,
modelů vláčků. Na cedule a jiné věci žel UMĚT SE POSTAVIT ČELEM podumáš a předáš dál. Třeba někdo ši-
bohu není místo. Na koleji jsem různé kovnější a bystřejší využije tvých výsled-
artefakty a cedule měl, ale to už je všech- K PROBLÉMU, ANALYZOVAT ků a celou věc posune zase dále. A o to
no pryč. Teď už mám jen ty modely, ale JEJ, PODÍVAT SE, CO O TOM jde“.
i to je takový kůň, kterým se dá zabít Proto mne mrzí, že se matika baga-
hodně času a hlavně zabrat hodně mís- NAPSALI JINÍ A POSUNOUT telizuje a znovu vyvstávají hlasy, že je
ta. (smích) TO ZASE O KROK DÁL. to moc těžké a na co to vůbec člověku
• Jaké relikvie v podobě fotky či čehoko- v životě je. Ale myslím si, že je podstatné
liv si nejvíce ceníte a proč? • Jaký model vlaku je tedy Váš favorit? umět se postavit čelem k problému, ana-
Přinesl jsem vám ukázat modely vláč- Prvorepubliková rychlíková souprava, lyzovat jej, podívat se, co o tom napsali
ků, jsou to tzv. tétéčka neboli Table- tzv. Modrý šíp, jedná se o jeden z neje- jiní a posunout to zase o krok dál. A to
-Top. Toto je podle mě nejpitoresknější legantnějších motoráků. Ve své době to nejtěžší: nalézt, kde je problém, zformu-
vagon. Tento zeleno-šedý osobní vagon byl i na světová měřítka velice pokroko- lovat jej a předat výzvu svým následní-
jsme naživo viděli ve Slavonicích na Dni vý stroj. Bohužel za války, protože byl kům. Neučit děti počtům, ale kreativní-
páry a já si řekl, tenhle vagonek mi chy- nedostatek pohonných hmot, přestaly mu myšlení.
bí. Tak jsem ho ze všech stran vyfotil, jezdit. Řež jsem znal díky cyklistice a pře-
trochu upravil v počítači, vytiskl několi- • Jak dlouho bydlíte v Řeži? stěhovali jsme se sem z Prahy 6 v roce
krát na barevné tiskárně, vyřezal a slepil Nejsem jaderný fyzik, jak by se čekalo. 2008. 17