Page 15 - Chytrý zpravodaj - Husinec 01/2024
P. 15

T V OBCI









                                                                                                                     O
                                                                                                                     ŽIV















                                Z   HIS T ORIE  ŽELEZNICE


                                 NA  ZÁP AD  OD  PRAHY

       Pro zájemce o historii železnice, cestování a výlety do přírody se v naší obci v lednu uskutečnila již druhá přednáška místního
       příznivce železnic Alexandera Káldyho (viz velký rozhovor ve Zpravodaji 2/2021). Zatímco jeho první přednáška se týkala bezpro-
       střední blízkosti, železnice v údolí Vltavy, ta druhá se posunula trochu malinko dál na západ od Řeže, Husince a Prahy. Ale stále
       to je oblast snadno dostupná pro jednodenní výlety z naší obce.

       Pokud pohlédneme na mapu, uvidíme,  nejenom množství přírodních památek   Mnoho těchto tratí lokálních vzniklo
       že z Prahy se železniční tratě rozbíhají  (Český kras, planina Džbán, romantická  jako pozůstatek dvou uhelných magist-
       téměř všemi směry. Ale směrem na zá-  údolí jako Šárecké, Prokopské a mnoho  rál: dráhy Pražsko-duchcovské (zaháje-
       pad tomu tak není. Žádná z  hlavních  dalších), ale i památky historické (Bu-  ní provozu 1873) a dráhy Buštěhradské
       tratí totiž nesměřuje k velkým městům  deč, Karlštejn, Křivoklát, Okoř) a zají-  (zahájení provozu  1871).  Jejich  stavbu
       jako  Karlovy  Vary, Chomutov, Most…  mavá města (Rakovník, Žatec, Louny…)  podnítila spotřeba uhlí jako primár-

       Příčinu objevíme rovněž pohledem do   Mezi Prahou a Krušnými horami  ního zdroje energie té doby. Zatímco
       mapy: tuto část republiky totiž protínají  najdeme mnoho lokálních tratí a blíže  Pražsko-duchcovská dráha se potýka-
       četná hluboká údolí, z nichž žádné ne-  k Praze tyto tratě často tvoří neuvěřitel-  la s finančními problémy od počátku
       vede směrem k Praze, spíše jakoby tvo-  né propletence a nečekaná spojení. Na-  své existence a byla zestátněna r. 1892,
       řila přírodní překážky, které se reálně  lezneme zde i mnoho úseků v minulosti  Buštěhradská  dráha se  stala  důležitým
       stavěla do cesty budovatelům železnic.  opuštěných a  naopak, mnohé nové se  hybatelem českého průmyslu. Nicméně
         Na druhé straně však právě tato čle-  staví. Tento stav je dán historickým vý-  první světová válka finančně postihla
       nitost propůjčila území půvab a zají-  vojem a změnami v požadovaných smě-  společnost Buštěhradské dráhy natolik,
       mavost. Na tomto území se nachází  rech dopravy zboží a cestujících.   že v roce 1923 byla rovněž postátněna.  15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20