Page 28 - Chytrý Zpravodaj - Hodkovice n. Mohelkou 07-08 2021
P. 28
28 Kulturní kalendář
Podvodníci se vydávají za zaměstnance bank či dokonce i policisty
KRAJ – Policisté v Libereckém kraji zaznamenali již desítky těchto případů.
Podvodníci využívají metodu tzv. vishingu, při níž se volající člověk vydává za pracovníka banky
a přesvědčí jejího klienta, aby své peníze převedl z vlastního účtu na jiný. Pachatelé při hovo-
rech užívají tv. spoofing, to znamená, že dokážou napodobit jakékoliv telefonní číslo včetně
infolinek bank a nyní dokonce i Policie ČR.
Podvodníci osloveným klientům bank tvrdí, mu QR kód, a prostřednictvím tohoto kódu
že zjistili napadení jejich účtu. Tito domnělí dále vložit do tzv. bitcoinového bankomatu.
pracovníci banky svými tvrzeními vystraší I zde jsou peníze nenávratně pryč.
osobu, které volají, přičemž jejich hlavním Nechybí ani další scénář, kdy pracovník
cílem je získat její peníze. Sdělí, že je nutné, banky nabídne klientovi, že vše společně vy-
aby finanční prostředky byly z vlastního účtu řeší na dálku. Klient dá útočníkovi vzdálený
okamžitě převedeny na jiný účet, který jim přístup do jejich PC, kdy podvodníci požadují
sdělí, s tím, že budou po vyřešení celé věci instalaci programů AnyDesk a TeamViewer
následně vráceny, což se samozřejmě nestane. pro získání vzdáleného přístupu k počítači,
Pachatelé také mohou tímto způsobem čímž jim lidé nadiktují i přístupové údaje ne-
vylákat z oběti podvodu i další citlivé údaje, jen k jejich počítači, ale nakonec i do interne-
které následně zneužijí. tového bankovnictví.
Aby to vše vypadalo ještě důvěryhodně- Pokud člověk informuje banku ihned
ji, přišli na další trik, kdy klientům sdělí, že poté, co se mu něco takého stalo, je ještě re-
jejich případem napadení účtu se již zabývá álná šance, že banka muže transakci zastavit.
kriminální policie a že je bude v následujícím Kde berou podvodníci telefonní čísla?
telefonátu policista kontaktovat. Skutečně Dochází k úniku například ze sociálních sítí
jim vzápětí zavolá "podvodný policista", aby nebo i z různých e-shopů, kde lidé například
dokázal tu svou legendu. Působí to vše vel- v minulosti platili za objednané zboží.
mi věrohodně. Jednou z metod těchto pod- Žádná banka se svými klienty nikdy ne-
vodů je, aby člověk jednal rychle, okamžitě jedná tímto způsobem. Nikdy po klientovi
a mnohdy ve stresu. Umí využít manipula- nemůže chtít přístupové údaje k bankovním
tivní techniky, kdy člověka zastihnou někde účtům, hesla, PIN kódy. To vše jsou údaje,
v obchodě, v zaměstnání, kde není v klidu která se nikomu nesdělují, a to ani v této
a dostanou ho do stresu. Vše působí profesio- době, kdy se kvůli pandemii omezují osobní
nálně. Zavolá člověk, který se tváří, že je z ně- kontakty a komunikace probíhá telefonicky či
jakého coll centra, za ním je skutečně slyšet psanou formou.
nějaký ruch a další hlasy a navíc se odvolává
na policistu, který skutečně zavolá. Většinou Preventivní rady, jak se zachovat:
při tom podvodníci využívají reálná jména y Nereagujte na podobné hovory a v žád-
i reálné útvary. A také reální čísla coll centra ném případě nesdělujte k Vaší osobě žádné
bank nebo Policie ČR, která skutečně existují. citlivé údaje ani bezpečností údaje z vaší
Česká bankovní asociace zaznamenává platební karty, nebo přístupové údaje
i další případy, které se týkají dalších scénářů. k online bankovnictví.
Opět kontaktuje zaměstnanec banky klienta y Nikdy nikomu nesdělujte a ani nepřeposí-
s tím, že jsou jeho peníze na účtu v ohrožení. lejte bezpečnostní / autorizační kód, který
Přinutí člověka veškeré peníze vybrat, pošlou Vám přišel formou SMS zprávy.