Page 13 - Chytrý zpravodaj - Hodkovice nad Mohelkou 06/2024
P. 13

13
      Kulturní kalendář                                                       13
      pro mě naprostou bohyní. Věděla a uměla toho   spolu, vyrůstáme a  stárneme. Máme společné
      tolik, že jsem chtěl být jako ona. Navíc nás to do-  nebo podobné zážitky a to nás spojuje.
      kázala všechno naučit. Na tuto myšlenku jsem   Mnozí z nás prožili na naší škole poměrně
      samozřejmě na dlouhá léta zapomněl. Dále jsem   dlouhou část svého života. Je to 8 nebo 9 let, kdy
      studoval v matematické třídě na gymnáziu a stu-  jsme se učili číst, psát, počítat, objevovali jsme
      dia informačních věd a informatiky dokončil na   v různých předmětech věci, které jsme do té doby
      Slezské univerzitě v Opavě. Mám vystudovanou   ani netušili, hledali v sobě nadání, učili se, zdo-
      speciální pedagogiku a metodika ICT.  konalovali a formovali se jako lidé. Prožívali jsme
        Po civilní službě jsem začal pracovat jako   úspěchy, radost, štěstí, ale i prohry a zklamání.
      správce počítačové sítě na gymnáziu. Tam jsem   První lásky a  začátek dospívání. Školou se po-
      začal také učit informační a komunikační tech-  malu uzavřel náš dětský věk. Ten odezněl a co
      nologie. Zkušenosti jsem získával postupně a učil   nám zůstalo, je to, co jsme se naučili, vzpomínky,
      se od svých kolegů.  Cestoval se studenty do za-  zkušenosti a hlavně přátelé a kamarádi na celý
      hraničí na Celosvětové vědeckotechnické přehlíd-  život. Proto na školu vzpomínáme jako na krásné
      ky mládeže (Rusko, Chille, Jižní Afrika), věnoval   období našeho života.
      se mediální výchově, v  poslední době získával   Oslavy jsou příležitostí se znovu sejít, vidět se
      srovnání vzdělávacích systémů v rámci progra-  a vyjádřit si podporu, zavzpomínat na školní léta
      mu Erasmus v  Irsku, Anglii a  Estonsku. Jsem   a vrátit se alespoň na 1 den do svého dětství. To
      spoluzakladatelem a prvním předsedou Jednoty   nám umožní návrat do školní budovy, setkat se
      školských informatiků,  členem týmu  studentů,   se svými spolužáky a hlavně prožít společný den
      kteří se po dobu 10 let věnovali projektu Nevi-  se současnými žáky a učiteli. Program oslav jsme
      ditelné oběti komunismu. Ten mapoval příbě-  připravili tak, aby v něm každý našel něco svého.
      hy Čechů a Slováků v Kanadě, kteří byli nucení   Od bohaté historie až po současnost. Je to také
      opustit náš stát po roce 1948. V současnosti jsem   příležitost ve vzpomínkách nebo i reálně podě-
      členem tvůrčího týmu v rámci revizí rámcových   kovat učitelům za to, kdo nyní jsme a co děláme.
      vzdělávacích programů na Národním pedagogic-
      kém institutu v Praze. Dlouhodobě se také věnuji   4) Jaký by měl být odkaz pro současné i budou-
      lektorování učitelů a jsem v několika expertních   cí žáky naší školy?
      týmech, které se věnují strategiím ve vzdělávání.  V tuto chvíli si vypůjčím slova pana Bohu-
        Musím přiznat, že všechny zásadní kroky   mila Moravce, který byl v roce 1948 nucen opus-
      v mé kariéře jsem učinil na základě příležitostí,   tit Československo a prožít zbytek života v exi-
      které jsem dostával a vážím si jich. Stejně tak to   lu v Kanadě. Byl to legionář z 2. světové války
      bylo s konkurzem na ředitele naší školy. Je to pro   a zemřel v 93 letech. Na otázku, co by vzkázal
      mě závazek a přistupuji k tomu s plnou zodpo-  současným studentům řekl, že mají na rozdíl od
      vědností. Zkušenosti, které jsem za svůj dosavad-  naší generace i těch předchozích možnost cesto-
      ní život získal chci uplatnit v naší škole a pomoci   vat po světě. Řekl: „Nasbírejte tam zkušenosti,
      jí pokračovat v jejím poslání a rozvoji.  ale vraťte se domů, abyste nabyté zkušenosti
                                            uplatnili ve vlastní zemi.“
      3) V čem je důležitost letošních oslav, vzpomí-  Pro naše současné i budoucí žáky je to vý-
      nání, setkávání…                      zva, která na ně teprve čeká. Ta cesta je před nimi
        Škola je neoddělitelnou součástí našeho živo-  a z jejich pohledu dlouhá. My už víme, že uteče
      ta, života obce a je také štafetou, kterou si po ge-  velmi rychle a je jedno, jestli půjdeme na střední
      nerace předáváme. Každý z nás je součástí života   nebo vysokou školu, na zkušenou k sousedovi, do
      ostatních lidí, vzájemně se ovlivňujeme, žijeme   vedlejšího města nebo někam dál. Důležité je vrá-
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18