Page 44 - Chytrý zpravodaj - Fryčovice 02/2025
P. 44

interpretačních  emocí.  Rozmáchlými  divadelními  gesty  navozovala  dojem,  že  nejen  svým
        hlasem,  ale  také  pomyslnými  křídly  dosáhne  klenby  kostela.  Napětí  mezi  dynamicky
        artikulovaným  výrazem,  téměř  figurálním  znázorněním  vnitřního  smyslu  skladby
        a nepředstíranou pokorou, s jakou k jejímu provedení Lenka Háčková přistupovala, bylo jedním
        z rozhodujících prvků nezapomenutelného zážitku. Publikum však uchvátila především plností
        altového až mezzosopránového tónu sametově medové barvy. Pravidelní návštěvníci divadel,
        koncertů  a kulturně společenských akcí vědí, že její uměleckou devízou je žánrová všestrannost
        a přednesová flexibilita. Díky lehkosti projevu a prakticky neomezené šíři hlasových rejstříků
        dokáže jedinečně představit to nejlepší z muzikálové, operní, ale také třeba popové, soulové či
        swingové hudby. Ve Fryčovicích Lenka Háčková dokonalým přednesem různorodě zvolených
        písní znovu prokázala svou interpretační exkluzivitu.
               Famózní pianista Ivo Morys citlivě doprovázel a instrumentačně precizně ornamentoval
        oba pěvce. Díky možnostem elektronického klávesového nástroje měnil zvukové rejstříky podle
        charakteru písně, a tak jsme vedle piana mohli slyšet i zvonivé cembalo. S bravurní jistotou
        vkládal  do  známých  aranží  nápadité  jazzové  harmonie  a  bezchybně  improvizovaná  sóla.
        Pohybovat se v zavedených klišé a pro jistotu během hry nevybočovat z bezpečných hranic
        běžné pentatoniky, to rozhodně nečekejme od Iva Moryse. Přímo před publikem se s chutí
        a  sebevědomě  pouštěl  do  dobrodružných  vod  invenční  improvizace.  Jeho  klaviatura  tak
        vydávala  konkrétní  svědectví  o  nadobyčejné  píli,  s  jakou  vždy  přistupoval  k  univerzitním
        studiím hudební teorie a muzikologie. Jen ten, kdo je na sebe přísný, dosahuje uměleckých
        výšin. Přes překážky ke hvězdám, per aspera ad astra.
               Originální  entrée  koncertu  nabídla  temperamentní  maďarská  lidová  píseň,  efektně
        rytmizovaná  tamburínou.  Navazující  cyklus  tradičních  vánočních  písní  doplnily  podmanivé
        melodie ze známých muzikálů, aby působivý umělecký program uzavřela hudební vzpomínka
        na velikána poprockové scény Freddieho Mercuryho. Příznačně v synodálním čase duchovní
        obnovy a „společného putování” jsme tak mohli zakusit, že kostel je místem neuzavírajícím se
        před  světem.  Přednesená  Mercuryho  píseň  Love  of  My  Life  vypovídá  o  lásce,  která  trvá,
        přestože je vystavena zranění, čímž stvrzuje teologické poznání, že láska je především obětí.
               Významným  prvkem  celého  pásma  bylo  průvodní  slovo,  ve  kterém  Lenka  Háčková
        postupně  rozkrývala  duchovní  a  hodnotově  univerzální  kontext  výběru  jednotlivých  písní.
        Vánoční čas zve každého člověka, aby zakusil setkání s hlubinou skutečnosti, umělce pak vybízí
        k tomu, aby hřivny svého talentu použil k překročení hranic nevyslovitelného.
               Pohnut zvláštní atmosférou, sledoval jsem, zda se z doteku lidského umění s nebeskou
        inspirací náhle nepohne i křížek za oltářem, podobně jako kdysi v Číhošti, a ve chvíli, kdy jsem
        na moment přivřel oči, se tak bezpochyby stalo.

        Jsem  přesvědčen,  že  slavný  hukvaldský  rodák  Leoš  Janáček  by  byl  s  neotřelým  pojetím
        i jedinečným uměleckým provedením fryčovického vánočního koncertu nadmíru spokojen.

                                                                                                                                              Petr Háček










                    FRYČOVICKÝ ZPRAVODAJ  č. 2/2025                                                          44
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49