Page 43 - Chytrý zpravodaj - Fryčovice 02/2025
P. 43

města. Dle průmyslové kamery, která byla k dispozici, jsme mohli vidět, že se několik minut
        nic nedělo. Lidé si jí nevšímali, někteří ji dokonce překročili. Přitom se to stalo před lékárnou,
        takže  i  kdyby  měli  dotyční  obavu,  že  nezvládnou  první  pomoc,  mohli  alespoň  vběhnout
        do lékárny a upozornit na ni. A tak se zamýšlím nad tím, proč trvalo tak dlouho, než jí někdo

        pomohl? Jestli jsme takoví bezohlední sobci, nebo je to lhostejnost k okolí, anebo strach? Ale
        strach z čeho? Že selžeme? Že nebudeme umět pomoci? Cokoli je ale lepší než nic. Každý jsme
        přeci něčí dcera, syn, maminka, tatínek, příbuzný, kamarád. Tak si představte, že by se to stalo
        někomu  z  vašich  blízkých  nebo  přímo  vám…  Věřím,  že  čím  více  bude  takových  besed,
        přednášek  a  různých  workshopů  na  téma  první  pomoci,  tím  je  větší  pravděpodobnost
        že budeme v případě potřeby jednat rychle, budeme vědět, co máme dělat, a dokážeme zachránit

        to nejcennější, co máme – lidský život.

                                             Autorka si přeje zůstat v anonymitě. Redakční rada autorku sloupku zná.




          I když již nastalo jaro, dovolte ještě malé ohlédnutí za vánočním koncertem
                                        u nás ve fryčovickém kostele….


        Když se chystáte na vánoční koncert v kostele, očekáváte zkrátka vánoční koncert v kostele.
        Předpokládáte příjemný hudební a duchovní zážitek a myslíte si, že vás uprostřed známých
        koled a vánočních písní překvapí nanejvýš vaše schopnost konečně se zastavit a kontemplativně
        ztišit.
               Dne 27. 12. 2024 ve fryčovickém kostele Nanebevzetí Panny Marie však Lenka Háčková
        (zpěv a průvodní slovo), Tomáš Kura (zpěv) a Ivo Morys (piano) svými hudebními výkony
        a invenčně sestaveným programem posunuli laťku tušeného k výšinám nezapomenutelného.
        Ve  vkusně  propojeném  řetězci  duchovních,  tradičních,  muzikálových  i  popových  písní
        předvedla  trojice  profesionálních  interpretů,  působících  především  v  Národním  divadle
        moravskoslezském, excelentní umělecký přednes a okouzlila obecenstvo.
               Pěvecký  výraz  Tomáše  Kury  byl  přesvědčivě  uhrančivý,  jeho  baryton  dynamicky
        vícebarevný.  V  intimním  prostoru  kostela  jsme  mohli  co  nejniterněji  zakusit,  jak  vánoční
        atmosféra modeluje tón pěvce do tvaru naléhavé výpovědi o všelidské naději a vybízí ke sdílené
        pokoře  před  Tajemstvím.  Tomášovou  předností  je  už  od  dob  jeho  studií  na  konzervatoři
        uvěřitelná hloubka prožitku a jakási nepředstíraná, jemu vlastní seriózní důstojnost, s jakou
        respektuje  interpretované  dílo i  sakrální prostor. S lehkostí  však dokáže  ztvárnit  i  žertovné
        polohy jevištní rozvernosti, vybízí-li k podobnému odlehčení patřičné místo hudební kompozice
        nebo dramaturgie pásma. Tomáš Kura vede posluchače hudební skladbou se stejnou poctivostí
        a opravdovostí, s jakou byla zkomponována.
               O  uměleckém  mistrovství  a  neomezených  pěveckých  možnostech  Lenky  Háčkové  je
        zbytečné se rozepisovat, stejně jako ke zjevné jedinečnosti Marie Callas už nic nepřidá ani její
        socha v nadživotní velikosti. Přesto se o to pokusme: Lenka Háčková, zkušená pěvkyně se
        zlatem  v  hrdle,  sebejistě  předvedla  dokonalou  hlasovou  techniku  i  škálu  a  hloubku







                    FRYČOVICKÝ ZPRAVODAJ  č. 2/2025                                                          43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48