Page 22 - Chytrý zpravodaj - Chýně č.2 2022
P. 22
22 ZPRÁVY Z CHÝŇSKÉ ŠKOLKY ZPRÁVY Z CHÝŇSKÉ ŠKOLY 23
Mezinárodní život v chýňské škole
Ve Výzvě 2020 jsme se rozhodli podat žádost o projekt zaměřený na rozvoj
pedagogických a jazykových kompetencí učitelů prostřednictvím školení
a kurzů v programu Erasmus+ a byli jsme úspěšní.
Covid odsunul naše plány mírně v čase,
a tak byl projekt zahájen až v červnu
2021 účastí paní učitelky Fundákové na
IT kurzu v Itálii. Další výjezd byl realizo-
ván v létě a jednalo se o kurz Project
Based Learning na Islandu, kterého se
zúčastnila paní učitelka Ciarkowská.
V září se vypravila na vzdělávací kurz
Drama paní zástupkyně Vodehnalová,
která cestovala do Amsterdamu rozšířit
své znalosti o nové způsoby dramatic-
kých metod ve výuce. První skupinový
výjezd se uskutečnil rovněž v září, kdy
se podařilo vyslat tři kolegyně do Helsi-
nek na kurz o finském modelu školství.
Krásu Skandinávie tak poznávala paní
učitelka Řešátková, Junová a školní
psycholožka Jana Klucká. Poslední za-
pojenou účastnicí kurzu byla paní uči-
Zájem našich učitelů o zahraniční vý-
telka Bowdery, která si zvolila téma jezdy, podpora vedení školy a navázání tak inspirativní, nadšené a laskavé uči-
Jarní pozdrav ze školky zapojili naše pedagogy také do aktivity vztahu s novými partnery v Rakousku a jeho cíle, ale také demokratické hod-
STEM na Tenerife. Kromě kurzů jsme
tele, se kterými nás pojí nejen projekt
stínování. V září navštívily na jeden tý-
noty a přátelství. Máme za sebou veselé
nás povzbudily k tomu, podat žádost
den partnerskou školu v Polsku paní
jemného poznávání se, proložené spo-
vu úspěšní. První výjezd z tohoto pro-
učitelky Boliková a Vodičková, do druhé také v roce 2021, kde jsme byli zno- momenty plné sdílení, myšlenek a vzá-
Konečně přišlo jaro a s ním se také partnerské školy v Chorvatsku odces- jektu se uskutečnil letos v březnu, kdy lečnou prací a plánováním dalších kro-
paní zástupkyně Vyvialová odjela za
ků. Během jejich pobytu jsme navštívili
toval v říjnu pan učitel Kučera v dopro-
rozběhly i akce ve školce. vodu asistentky pedagoga Johanky novými zkušenostmi a zážitky na kurz přípravku a druhé třídy, sledovali dění
Galčanové a paní učitelky Peckové. Ti do estonského Tallinnu. Takto zhodno- ve školce. Zvládli jsme prohlídku bu-
Vyrazily jsme s dětmi na masopustní které paní učitel- vzkazují svým kolegům toto: „Nebát se tila svůj výjezd po návratu: „Obrovsky dov školy i školky, podívat se na zápis do
výlet do Čechovy stodoly. Tady nám ky a v neposlední angličtiny – všichni mají snahu se do- se mi otevřely oči, mám spoustu nápa- prvních tříd, prohlédnout si zeď 100 let
řezník Krkovička povyprávěl o tradi- řadě také ukáza- mluvit.“ Největší obavy měli účastníci dů, jak pracovat jinak. A dobrý pocit, že národa, navštívit obecní úřad a setkat se
cích a zvycích během masopustu, děti ly, co se ve škol- právě z jazykové bariéry. Každodenní naše škola na tom je v porovnání s ji- s paní starostkou. V květnu se budeme
vyprávění moc bavilo a v dílničkách si ce naučily. A mu- používání angličtiny při mobilitě vedlo nými zeměmi poměrně dobře. A děkuji těšit na partnery z rakouské školy v Gra-
společně vyrobily prasátko pro štěstí. sím říct, že všichni k posílení jazykového sebevědomí za příležitost, opravdu mě to velmi po- zu a hned po nich přicestují stínovat naše
(viz foto1) předškoláčci si za- i ztrátě ostychu z komunikace v cizí řeči. postrčilo v myšlení a přemýšlení o pe- učitele na týden kolegyně z Polska.
Koncem února se naše školka pro- slouží velkou po- Cesta do zahraničí směřovala k osobní- dagogice jako celku.“ Mezinárodní vzdělávání zkoušíme
měnila v jeden obrovský karneval. Ve chvalu, jak úžasně mu rozvoji v samostatnosti, adaptabili- Další učitelé z naší školy již oprašu- dostat do naší školy i bez nutnosti fi-
všech třídách probíhaly různé soutě- to zvládli!!! tě a flexibilitě. jí své cestovní pasy a pilují angličtinu, nanční dotace a cestování za hranice.
že, hry a nemohla chybět tradiční pro- Hned po škol- Chceme zdůraznit, že realizace projek- ještě dvanáct jich v nadcházejícím roce Rozjednáváme možnost vzájemné
menáda v kostýmech. ních zápisech jsme tu předčila očekávání jak v oblasti profes- odcestuje na kurz nebo stínování. Ale spolupráce s International School of
V půlce března jsme společně s dět- v naší škole a škol- ního rozvoje našich učitelů, tak i v oblasti ani ti, kteří zůstávají zde, v Chýni, o zá- Prague, která by umožnila dalším pe-
mi vyráběli Moranu ze suchého peči- ce přivítaly velice samotného projektového řízení. Proaktiv- žitek a zkušenost z mezinárodního pro- dagogům sdílení a výměnu zkušeností.
va,abychom jí následně vypustili do milou návštěvu ko- ní přístup učitelů, vedení školy i projekto- jektu nepřichází. A dokonce ani naši žáci Napjatě čekáme na výsledek nové
rybníka Bašta. Tím jsme udělali ra- legyň z Islandu. Paní učitelky se přiletěly na tradiční velikonoční trhy, které se vého týmu pomohl dostát všem plánům. nebo děti v mateřské škole. Díky pro- žádosti v programu Erasmus+, ten-
dost nejen kachnám a rybám žijících podívat, jak se nám daří aplikovat jejich konaly na nádvoří školy. Díky otevřené komunikaci a administra- jektům v programech Erasmus+ a EHP tokrát jsou naši partneři na stínování
Teď už se všechny naše síly ubírají
v našem rybníku, ale také dětem- demokratickou metodu vzdělávání do k další velké akci a to bude, po dlouhé tivní podpoře se daří zvyšovat motivaci jsme měli příležitost přivítat zde zahra- z Islandu, Španělska a Řecka. Zájem
CHÝŇSKÝ ZPRAVODAJ a děti si mohou naplno užívat pískovi- Islandu, byly jsme za naší dosavadní práci budeme opět pořádat i s rodiči na pa- ní účast vedla ke zvýšení prestiže školy, mu, které stínovaly práci našich učitelů budoucna je pro nás získání finanční CHÝŇSKÝ ZPRAVODAJ
niční návštěvy. Na podzim nás navštívily
o výjezd v příštím roce projevily téměř
pedagogů k zapojení do další spoluprá-
naší praxe. A i když pracujeme v úplně ji-
protože s tímto zvykem bývá vždy
dvě desítky našich učitelů. Výzvou do
ných podmínkách, než mají kolegyně na
spojeno odemykání školkové zahrady
dvě kolegyně z rakouské školy v Althei-
ce v této oblasti. Samotná mezinárod-
době, společný čarodějnický rej, který
zlepšení jejího image i vytvoření pozitiv-
loučku a zahradě školky.
ště a všech zahradních atrakcí, které
po dobu jednoho týdne napříč různými
podpory na zahraniční skupinový vý-
pochváleny. Jejich návštěva byla pro nás
ročníky. V prvním dubnovém týdnu při-
ního obrazu a zvýšení konkurenceschop-
jsou přes zimu “zavřené”.
všechny opět velmi inspirativní a přínos-
jezd žáků a projekt spolupráce žákov-
A abychom nezapomněly, 2. 5. 2022
ských parlamentů v zahraničí. Těmito
ná. Paní učitelky byly z naší školy i školky
První dubnový týden byl nejdůležitěj-
bude spuštěn elektronický předzá-
nosti v regionu. Získaná zkušenost se
cestovala do naší školy Hrönn, ředitelka
aktivitami bychom chtěli dosáhnout na
mateřské školy z Rjúpnahæð na Islan-
promítá při úpravách školního vzděláva-
ší pro naše předškoláčky... po dvou le-
nadšené a také je velmi okouzlila Praha,
pis do Mateřské školy, oficiální zápis
další metu v našich mezinárodních po-
tech se vrátil “klasický”zápis do školy.
kterou jsme společně s nimi navštívily.
pak proběhne 11. 5. 2022.
du, v doprovodu své asistentky Mar-
cího programu i tematických plánů, kam
Přejeme Vám krásné jarní dny,
Děti a paní učitelky ze všech tříd se
učitelé implementují nabyté teoretické
grét a paní učitelky Valgerður. Byla pro
činech. Držme si společně palce!
A tak měly děti možnost si vyzkoušet,
Tereza Čápová
my všechny ze školky
nás opravdová radost přivítat mezi námi
a praktické poznatky ze zahraničí.
rovněž zapojily do výroby drobnůstek
jak to ve velké škole chodí, poznaly ně-