Page 8 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 10 2021
P. 8
rozhovor
Diana Roubová:
Chceme-li naučit děti ve třídách
spolupracovat, naučme se to mezi sebou
Začít spolu, to je vzdělávací program a motto nově otevřeného ZaS centra. Začít spolu komunikovat, řešit
potíže a vzdělávat se by tak měli učitelé, ředitelé a vlastně všichni, co mají co do činění se vzděláváním
a školami. Od září funguje centrum v Chomutově, spádovost má však pro celý Ústecký a zatím i Karlovarský
kraj. Bude oporou pro školy, nástrojem vzdělávání, vrbou pro učitele, metodikem pro školní týmy. Čím ještě
může metodické centrum přispět k lepšímu vzdělávání, uvádí v rozhovoru vedoucí centra Diana Roubová.
Co je to metodické centrum? formy vzdělávání učitelů na klíč. Jako opakují, možná se jim jen vždy říká tvořili s týmem pro děti takové školy,
Oficiální název je ZaS centrum, je potřebná se ukazují témata jako ino- jinak. Navíc to nikdy není jedna věc, které budou autentické a bude v nich
to zkratka Začít spolu. Zaštiťuje nás vace školního vzdělávacího programu která školu trápí, ale je to souhrn růz- radost. Školu by přece měl vést ředitel
nezisková organizace Step by Step nebo podpora týmovosti, tedy jak ných věcí. Například jsou to různé sys- ve spolupráci se svým týmem učitelů.
ČR. Centrum bude přinášet meto- propojit tým, aby se naučil spolupra- témové povinnosti a s nimi spojená ad- Důvěra, zodpovědnost, svoboda jsou
dickou podporu školám různými covat. Dále můžeme pomoci, jak na ministrativa, která učitele a vedení škol pro mě klíčové postoje, které by se
inovativními metodami a formami individualizaci ve třídě plné dětí, jak zavaluje. Ubírá to pak pozornost peda- měly prolínat ve všech rovinách –
vzdělávání. Hlavním cílem centra je používat formativní hodnocení, které gogické činnosti a na to navazují další osobních, profesních i systémových.
propojování učitelů a jejich podpora. klade důraz na komunikaci mezi dí- potíže, třeba s rodiči nebo se žáky. Je to Co nyní připravujete, co se chystá
Budeme nabízet různé workshopy, se- v centru?
mináře, budeme podporovat různé sdí- DŮVĚRA, ZODPOVĚDNOST, SVOBODA JSOU Naše působení v Chomutově zahá-
lení informací a také budeme místem PRO MĚ KLÍČOVÉ POSTOJE, KTERÉ BY SE MĚLY jíme oficiálně dnem otevřených dveří
pro psychohygienu učitelů, protože si 26. října. Do našeho centra v ulici
uvědomujeme, že jejich práce je ná- PROLÍNAT VE VŠECH ROVINÁCH. Jakoubka ze Stříbra číslo 377 se může
ročná mnohdy hlavně psychicky. přijít podívat kdokoli, kdo se o vzdělá-
Budete tu tedy primárně pro tětem a učitelem. To je v dnešní době tedy spíš takový shluk různých tlaků. vání zajímá. Dostane tu veškeré infor-
učitele? hodně vyhledávané, ale je při něm za- Jako dobrá praxe z naší strany se uká- mace o naší činnosti, seznámí se s pro-
Zmiňuji učitele, ale samozřejmě je potřebí popisná zpětná vazba, která se zala právě podpora, která je postavená středím i s námi. Je však důležité si za-
cílem podpořit i vedení škol, a to nejen mnohdy ukazuje jako náročná. na konkrétních podmínkách a potřebách rezervovat určitý čas, aby zde byly vždy
z velkých škol, ale i z menších, třeba Jak moc ovlivňuje fungující kolek- školy. Společně s vedením a týmem menší skupinky návštěvníků a mohli
vesnických. Naše práce se bude sou- tiv učitelů žáky školy? hledáme cesty, jak je možné participo- jsme se jim plně věnovat. Rezervace je
středit dále na všechny ty, jejichž práce Pro děti ve vzdělávacím procesu vat, jak využívat sílu mikrotýmu, proč jednoduchá a rychlá přes facebookový
souvisí se vzděláváním. To znamená je nejdůležitější bezpečné prostředí. je dobrá znalost svých silných stránek profil ZaS centrum Chomutovsko nebo
třeba i rodiče, protože i ti jsou neod- Pokud je tým sladěný a spolupracu- a jak je využít v týmové spolupráci. přes webové stránky www.sites.google.
myslitelnou součástí vzdělávání dětí. jící, je to tak i u dětí. Věřím v to, že Jaká jsou úskalí současného vzdělá- com/sbscr.cz/zasc-chomutov. Dále při-
S čím potřebují školy pomoc? bezpečné klima ve škole je základem vacího systému? pravujeme semináře na téma individu-
Ukazuje se, že školy žijí v tak- dobrého učení. Děti jsou motivo- Rozhodně je to důvěra řídících alizace a formativního hodnocení či se-
zvané bublině. Že dělají, co mohou, vanější, zvídavější. V bezpečném orgánů v ředitele škol. Mají hodně tkání pedagogických i nepedagogických
ale systém někdy přináší takovou prostředí mohou dobře komunikovat, povinností, ale málo kompetencí. pracovníků, jehož téma vyplyne od
náročnost práce, že není prostor na to, nebojí se klást otázky, mohou kriticky Chybí právě respektující přístup, vše samotných účastníků. Funguje tam pře-
hledat další možnosti profesního růstu myslet, chybu používají jako nástroj funguje formou nařizování, málo se dávání informací, zkušeností, problémů
nebo dalšího vzdělávání. Také systé- k učení. Klíčové je bezpečné klima ve hledí na školy jako individuální zaří- i úspěchů. Při těchto setkáních funguji
mově neexistuje jedno místo, o které sborovnách, věřím, že to se přenáší na zení. Pokud je důležitá individualizace jen jako průvodce, režie je na jednotli-
by se mohly školy opřít. Chceme chování dětí. Dobré vztahy ve sborov- ve třídách, proč se neindividualizuje vých členech skupiny. Tato setkání mají
školám přinést cestu k propojování, nách generují dobré vztahy ve třídách v rámci vedení škol. Každá škola má obrovský přínos, protože učitelé i ředi-
podpoře a zázemí, které bude reagovat a bezpečné klima ve škole. svá specifika, ve vedení jsou lidé, kteří telé najednou zjistí, že v tom takzvaně
na konkrétní potřeby škol. Co školy nyní nejvíc trápí? prošli výběrovým řízením a musí spl- nejsou sami. Že to, co nyní řeší a třeba
Co to znamená konkrétně? Jsem ve školství přes třicet let a vím, ňovat předpoklady pro vedoucí funkci. je to pro ně neřešitelný problém, jinde
Jsme schopni vytvořit školám že různé problémy se vlastně neustále Tak proč se jim nedá důvěra, aby už vyřešili.
8 | rozhovor