Page 8 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 10 2021
P. 8

rozhovor



















         Diana Roubová:
         Chceme-li naučit děti ve třídách


         spolupracovat, naučme se to mezi sebou







         Začít spolu, to je vzdělávací program a motto nově otevřeného ZaS centra. Začít spolu komunikovat, řešit
         potíže a vzdělávat se by tak měli učitelé, ředitelé a vlastně všichni, co mají co do činění se vzděláváním
         a školami. Od září funguje centrum v Chomutově, spádovost má však pro celý Ústecký a zatím i Karlovarský
         kraj. Bude oporou pro školy, nástrojem vzdělávání, vrbou pro učitele, metodikem pro školní týmy. Čím ještě
         může metodické centrum přispět k lepšímu vzdělávání, uvádí v rozhovoru vedoucí centra Diana Roubová.


         Co je to metodické centrum?  formy vzdělávání učitelů na klíč. Jako   opakují, možná se jim jen vždy říká   tvořili s týmem pro děti takové školy,
           Oficiální název je ZaS centrum, je   potřebná se ukazují témata jako ino-  jinak. Navíc to nikdy není jedna věc,   které budou autentické a bude v nich
         to zkratka Začít spolu. Zaštiťuje nás   vace školního vzdělávacího programu   která školu trápí, ale je to souhrn růz-  radost. Školu by přece měl vést ředitel
         nezisková organizace Step by Step   nebo podpora týmovosti, tedy jak   ných věcí. Například jsou to různé sys-  ve spolupráci se svým týmem učitelů.
         ČR. Centrum bude přinášet meto-  propojit tým, aby se naučil spolupra-  témové povinnosti a s nimi spojená ad-  Důvěra, zodpovědnost, svoboda jsou
         dickou podporu školám různými   covat. Dále můžeme pomoci, jak na   ministrativa, která učitele a vedení škol   pro mě klíčové postoje, které by se
         inovativními metodami a formami   individualizaci ve třídě plné dětí, jak   zavaluje. Ubírá to pak pozornost peda-  měly prolínat ve všech rovinách –
         vzdělávání. Hlavním cílem centra je   používat formativní hodnocení, které   gogické činnosti a na to navazují další   osobních, profesních i systémových.
         propojování učitelů a jejich podpora.   klade důraz na komunikaci mezi dí-  potíže, třeba s rodiči nebo se žáky. Je to   Co nyní připravujete, co se chystá
         Budeme nabízet různé workshopy, se-                                             v centru?
         mináře, budeme podporovat různé sdí-  DŮVĚRA, ZODPOVĚDNOST, SVOBODA JSOU          Naše působení v Chomutově zahá-
         lení informací a také budeme místem   PRO MĚ KLÍČOVÉ POSTOJE, KTERÉ BY SE MĚLY   jíme oficiálně dnem otevřených dveří
         pro psychohygienu učitelů, protože si                                           26. října. Do našeho centra v ulici
         uvědomujeme, že jejich práce je ná-  PROLÍNAT VE VŠECH ROVINÁCH.                Jakoubka ze Stříbra číslo 377 se může
         ročná mnohdy hlavně psychicky.                                                  přijít podívat kdokoli, kdo se o vzdělá-
         Budete tu tedy primárně pro   tětem a učitelem. To je v dnešní době   tedy spíš takový shluk různých tlaků.   vání zajímá. Dostane tu veškeré infor-
         učitele?                   hodně vyhledávané, ale je při něm za-  Jako dobrá praxe z naší strany se uká-  mace o naší činnosti, seznámí se s pro-
           Zmiňuji učitele, ale samozřejmě je   potřebí popisná zpětná vazba, která se   zala právě podpora, která je postavená   středím i s námi. Je však důležité si za-
         cílem podpořit i vedení škol, a to nejen  mnohdy ukazuje jako náročná.  na konkrétních podmínkách a potřebách   rezervovat určitý čas, aby zde byly vždy
         z velkých škol, ale i z menších, třeba   Jak moc ovlivňuje fungující kolek-  školy. Společně s vedením a týmem   menší skupinky návštěvníků a mohli
         vesnických. Naše práce se bude sou-  tiv učitelů žáky školy?  hledáme cesty, jak je možné participo-  jsme se jim plně věnovat. Rezervace je
         středit dále na všechny ty, jejichž práce   Pro děti ve vzdělávacím procesu   vat, jak využívat sílu mikrotýmu, proč   jednoduchá a rychlá přes facebookový
         souvisí se vzděláváním. To znamená   je nejdůležitější bezpečné prostředí.   je dobrá znalost svých silných stránek   profil ZaS centrum Chomutovsko nebo
         třeba i rodiče, protože i ti jsou neod-  Pokud je tým sladěný a spolupracu-  a jak je využít v týmové spolupráci.  přes webové stránky www.sites.google.
         myslitelnou součástí vzdělávání dětí.  jící, je to tak i u dětí. Věřím v to, že   Jaká jsou úskalí současného vzdělá-  com/sbscr.cz/zasc-chomutov. Dále při-
         S čím potřebují školy pomoc?  bezpečné klima ve škole je základem   vacího systému?  pravujeme semináře na téma individu-
           Ukazuje se, že školy žijí v tak-  dobrého učení. Děti jsou motivo-  Rozhodně je to důvěra řídících   alizace a formativního hodnocení či se-
         zvané bublině. Že dělají, co mohou,   vanější, zvídavější. V bezpečném   orgánů v ředitele škol. Mají hodně   tkání pedagogických i nepedagogických
         ale systém někdy přináší takovou   prostředí mohou dobře komunikovat,   povinností, ale málo kompetencí.   pracovníků, jehož téma vyplyne od
         náročnost práce, že není prostor na to,   nebojí se klást otázky, mohou kriticky   Chybí právě respektující přístup, vše   samotných účastníků. Funguje tam pře-
         hledat další možnosti profesního růstu   myslet, chybu používají jako nástroj   funguje formou nařizování, málo se   dávání informací, zkušeností, problémů
         nebo dalšího vzdělávání. Také systé-  k učení. Klíčové je bezpečné klima ve   hledí na školy jako individuální zaří-  i úspěchů. Při těchto setkáních funguji
         mově neexistuje jedno místo, o které   sborovnách, věřím, že to se přenáší na   zení. Pokud je důležitá individualizace   jen jako průvodce, režie je na jednotli-
         by se mohly školy opřít. Chceme   chování dětí. Dobré vztahy ve sborov-  ve třídách, proč se neindividualizuje   vých členech skupiny. Tato setkání mají
         školám přinést cestu k propojování,   nách generují dobré vztahy ve třídách   v rámci vedení škol. Každá škola má   obrovský přínos, protože učitelé i ředi-
         podpoře a zázemí, které bude reagovat   a bezpečné klima ve škole.  svá specifika, ve vedení jsou lidé, kteří   telé najednou zjistí, že v tom takzvaně
         na konkrétní potřeby škol.  Co školy nyní nejvíc trápí?  prošli výběrovým řízením a musí spl-  nejsou sami. Že to, co nyní řeší a třeba
         Co to znamená konkrétně?     Jsem ve školství přes třicet let a vím,  ňovat předpoklady pro vedoucí funkci.  je to pro ně neřešitelný problém, jinde
           Jsme schopni vytvořit školám   že různé problémy se vlastně neustále   Tak proč se jim nedá důvěra, aby   už vyřešili.

        8 | rozhovor
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13