Page 14 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 10 2021
P. 14

historie


         Před 600 lety vybili husité téměř celý



         Chomutov, byl to doslova masakr




                                    1421, když byla sjednána s Plzeňskými   protihusitských sil, v nichž figuro-  je jasné, že u Chomutova byl a že se
                                    nějaká ta dohoda, jak je svrchu uve-  vala města Most, Kadaň, Chomutov   významnou měrou jako velitel táborit-
                                    deno, pohnulo se celé vojsko k městu   a přední regionální šlechtic Mikuláš   ských husitů podílel na dobytí města
                                    Chomutovu a 15. dne března, v sobotu   I. z Lobkovic. Tento spolek porazil   a též na vraždění obyvatel. Vavřinec
                                    před Květnou nedělí, mocně je oblehlo.   Žatecké při jedné z jejich loupežných   z Březové je historicky vnímán jako
                                    Když se Němci z cimbuří hradeb při-  výprav do okolí a velký podíl na této   Žižkův stoupenec, proto se má za to, že
                                    cházejícímu vojsku rouhali a toho dne   porážce měli vojáci z Chomutova. Proto  se o něm nezmiňuje, aby nebyl dán do
                                    jeho útok odrazili, učinilo vojsko hned   se husité od Plzně vypravili přímo proti   přímé souvislosti s hanebným činem hu-
                                    druhého dne, to je v neděli, kdy se zpívá   Chomutovu. Po rychlém přesunu při-  sitských žen a také s tím, že husité do-
                                    v kostele božím Domione ne longe,   táhli 15. března k Chomutovu a hned   byli město na jeden z nejvýznamnějších
                                    útok na město, napadnuvši ze všech   z chodu se rozhodli zaútočit. Byli však   křesťanských svátků, kdy vojska přeru-
                                    stran příkopy a hradby. A přesto, že   odraženi. K prvnímu neúspěšnému   šovala boj. Na Květnou neděli vjel Ježíš
                                    obyvatelé města na ně lili rozpuštěnou   útoku se váže legenda o urážení husitů   Kristus do Jeruzaléma jako posel míru,
                                    smůlu a vařící vodu, přece se Pražané   v podobě vystrčených zadnic chomu-  kdežto na Květnou neděli 1421 vpadli
                                    z jedné a táboři z druhé strany zmocnili   tovských žen. Spíše než o reálnou udá-  husité do Chomutova a způsobili jen
                                    spolu s hradem i města, a vtrhnuvše do   lost se jednalo o výmysl kronikářů, kteří   smrt a zkázu.
          Stylizovaná bitva mezi husity a křižáky   něho, provedli veliké loupení, takže ni-  tímto omlouvali následující masakr.
          zachycená v dobovém Jenském kodexu.  kdy nenašli nic podobného na bohatství,   Počet zabitých obyvatel města se
           Letošní rok si Chomutov připomíná   a zahubili všechny muže města mečem   odhaduje mezi jedním až dvěma tisíci.
         jednu významnou, byť velmi tragickou   a ohněm, ponechavše jich na živu sotva   Přesnější určení je nemožné, jelikož
         událost. Aby se na ni nezapomnělo, při-  třicet, aby pochovali těla mrtvých. A ti   před husity utekli za hradby města lidé
         pravilo Oblastní muzeum v Chomutově   jich pochovali přes dva tisíce, a to pat-  z okolí a málo jich určitě nebylo. Co je
         k 600. výročí dobytí města husity   náct set po odečtení přemnohých upále-  zajímavé, je odkaz na smrt chomutov-
         výstavu Chomutov mezi křížem a ka-  ných panošů, měšťanů, kněží a židů.  ských židů. Ti měli dostat od husitů na
         lichem, která návštěvníkům přiblíží   Ale nešlechetné táborské ženy tam   výběr, buď přestoupí na křesťanskou
         a vysvětlí, co a proč se tehdy stalo.   spáchaly strašný zločin, neboť vyvedly   víru, nebo budou upáleni. Rozhodli
         Důležitou součástí výstavy je i neotřele   z města ženy a panny, oplakávající své   se nevzdat víry svých předků, a tak se
         připravený program pro školy, kdy se   muže a rodiče, slíbivše jim bezpečný   nechali upálit. Spolu s nimi byli upáleni
         z dětí stanou doboví válečníci.  odchod, ale když ony vyšly z města,   i známí odpůrci husitů a všichni kněží,   Barokní obraz zachycující představu
           V neděli 16. března 1421 dobyla   svlékly z nich roucha, pobraly jim pe-  kteří byli chyceni. Dohromady se jed-  vítěze o dobytí Chomutova husity.
         spojená vojska táboritských a praž-  níze a jiné věci, a zavřevše je do jedné   nalo o několik stovek obyvatel. Dále   Drastické scény na obraze odkazují
         ských husitů Chomutov a zabila přitom   viniční boudy, zahubily je plameny   stojí za pozornost rozhořčení Vavřince   na zprávy z kronik o vraždění civilních
                                                                                          obyvatel města.
         prakticky všechny jeho obyvatele.   ohně a nešetřily ani těhotných.“  z Březové nad tím, jak věrolomně se
         V současné historiografické literatuře   Husité v březnu 1421 neúspěšně   zachovaly husitské ženy. Ty i přes slib,   VÝSTAVA
         je dobytí Chomutova považováno za   obléhali katolickou Plzeň. Výsledkem   že poraženým sokyním neublíží, cho-
         největší civilní masakr, kterého se husité  byla dohoda Plzeňských na straně jedné   mutovské ženy a nejspíš i jejich děti ve   CHOMUTOV MEZI
         dopustili. O dobytí města se zachovala   a Jana Žižky, který vedl vojsko táboritů,   vinicích za městem okradly o vše, co   KŘÍŽEM A KALICHEM
         poměrně přesná zpráva, kterou vypra-  a velitelů pražských husitů na straně   měly u sebe, a poté je zavřely v jedné   Výstava věnovaná 600.
         coval Vavřinec z Březové, přívrženec   druhé. V ní se stanovil pakt o neútočení   z viničních boud a tu zapálily. Zpětně   výročí dobytí města husity a
         husitů. K nalezení je v jeho knize na-  na dobu jednoho roku. Po tomto smíru   není jasné, proč se tak husitky zacho-  následnému masakru. Vernisáž
         zvané Husitská kronika, která zachycuje  ovšem husitští velitelé řešili, co se svým   valy, ovšem z kontextu vyplývá, že se   je v sobotu 16.10.2021 od 13
         úvodní léta husitského hnutí, přičemž   vojskem, když už jsou na válečném ta-  jednalo o čin, který odporoval dobové   hodin. Výstava se koná v hlavní
         hlavní důraz je kladen na léta 1419 až   žení. Rozhodli se proto vyslyšet prosbu   morálce.  budově muzea, Palackého 86
         1422. Dovolím si zde odcitovat záznam   husitů ze Žatce. Ti je před časem žádali   V análech chybí zmínka o Janu   Výstava potrvá do 2.4.2022
         z jeho díla: „Potom téhož roku, totiž   o pomoc proti společnému uskupení   Žižkovi. Na základě dobových zpráv

           TAJEMSTVÍ DEPOZITÁŘE CHOMUTOVSKÉHO MUZEA



                                     PERNÍKOVÉ FORMY          tivy: lidskou hlavu, muže a ženu   Takové formy jako ty muzejní
                                       Po zrušení městského mu-  v selských krojích, pána v ob-  používaly hospodyňky (nejen)
                                     zea v Přísečnici v šedesátých   leku, dámu v šatech, dítě v po-  v horských oblastech Krušných
                                     letech 20. století byl do sbírek   vijanu, dragouna na koni, srdce,   hor ke zdobení perníku. Bylo
                                     chomutovského muzea převe-  listy a kolébku. Forma zobra-  to jednoduché, motiv z povrchu
                                     den z etnograficko-historic-  zená na fotografii má inventární   formy prostě otiskly do perníko-
                                     kého hlediska doslova poklad:   číslo Et 65, je oboustranná a její   vého těsta, které vložily do pece
                                     dřevěné vyřezávané perníkové   délka činí 29 cm, šířka 10,5 cm   či trouby. Na své si tak přišly
                                     formy ze šedesátých let 19.   a výška 2,1 cm. Avers předsta-  nejen jedlíkova chuť a čich, ale
                                     století. Celkem se jedná o osm   vuje muže v kroji a s kloboukem   i zrak.
                                     forem, pět jednostranných a tři   zdobeným dvěma pery, revers   Mgr. Jan Hirsch
                                     oboustranné. Mají rozličné mo-  pak ženu v kroji a klobouku.   Oblastní muzeum Chomutov


        14 | historie
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19