Page 17 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 11 2021
P. 17
školství
Děti z nízkoprahů ukázaly svůj talent
Letos již podesáté se sešly děti z níz- dlo, ale také ukázaly, jak umí malovat dvacet nejlepších vystoupení, která se středí, umožnit jim sebeprezentaci a
koprahových center a dětských domovů nebo vyrábět různé krásné věci. Ne představí v hlavním kole soutěže. ukázat, že smysluplně trávit volný čas
při soutěži Talent 2021/2022, kterou všichni přijeli osobně, a tak byl prostor Cílem soutěže Talent je podpořit například trénováním tance nebo zpěvu
pořádá organizace Světlo Kadaň. Sál v i pro odvysílaná videa s nahrávkami. snahu dětí ze znevýhodněného pro- se jim vyplatí.
kulturním domě KASS zaplnily desítky “Chápeme, že v dnešní době se ně-
účinkujících. “Celkem bylo přihláše- kteří nemohou nebo nechtějí dostavit
ných téměř šedesát dětí, které ukázaly na akci, které se účastní více lidí,
svůj talent při šestatřiceti vystoupe- proto jsme soutěžícím umožnili i tuto
ních. Sjely se k nám z celé republiky, formu prezentace,” doplnila Renata
například z Velkého Meziříčí, Krásné Adamová.
Lípy, Ústí nad Labem a samozřejmě z V porotě usedl náměstek primá-
Chomutova a okolních měst. Nově se tora města Chomutova Milan Märc,
zúčastnili i vystupující z výchovného místostarosta Kadaně Jan Losenický,
ústavu,” uvedla organizátorka Renata vedoucí Centra komunitního plánování
Adamová. Jana Hronová a předseda organizace
Děti zpívaly, tančily, hrály diva- Světlo Kadaň Jan Hudák. Ti vybrali
Den evropských jazyků Olympiádu si užily
oslavili v Hornické děti i rodiče
V základní škole Hornická se ský jazyk a každá třída pro Johna V mateřské škole Blatenská hali a povzbuzovali je. Odměnou
konal Den evropských jazyků, a to Smithe připravila souhrn informací bylo pro děti a jejich rodiče připra- dětem byl sladký koláček, který pro
formou projektového dne. o daném státě a připravila jednodu- veno zábavné sportovní odpoledne ně připravily kuchařky. „Děkujeme
Ráno se do výuky online připojil chý slovníček,“ popsala ředitelka v duchu olympijských her. Počasí všem zaměstnancům mateřské
John Smith z USA, který by rád po- školy Ivana Dudková bylo víc než příznivé, nálada všech školy za přípravu zábavného odpo-
znal evropské státy, ale potřeboval Dále se konala přímo v prosto- účastníků skvělá a radost ze sporto- ledne a rodičům a dětem za účast.
pomoc. Evropu nezná a má strach, rách školy výstava prací a žáci hla- vání byla vidět v dětských očích. Těšíme se na další společné akce,
aby se tu neztratil. „Každé třídě sovali o té nejpovedenější. Zároveň Ke spokojenosti přispělo i to, že pokud nám to situace v rámci mož-
byl tedy v online losování přidělen byly výtvory žáků zveřejněny na do dění se společně s dětmi zapojili ností dovolí,“ uvedla zástupkyně ře-
jeden evropský stát a jeden evrop- školním Facebooku. i jejich rodiče a svým dětem pomá- ditelky školy Naděžda Randáčková.
Vodíkový exponent měřili žáci i u piva
Před výukou se děti ze zá- pondus hydrogenia a česky vodí- jim dopoledne doporučila uči-
kladní školy Kadaňská divily, kový exponent, tedy číslo, kterým telka chemie. Protože se jednalo
proč si pan učitel v ruce nese se vyjadřuje, zda kapalina rea- o výzkum a pivo bylo zajímavým
pivo. Nebyla to jediná zvláštní guje kysele, nebo zásaditě. Voda artefaktem, zaběhl učitel před od-
pomůcka, která se jim pak ho- má pH neutrální, hodnota je 7. poledním vyučováním do prodejny
dila při hodině. “Další byla Pepsi Všechny kapaliny, které mají hod- s potravinami a jedno pivo donesl.
Cola, ocet, destilovaná voda, čaj, notu pod 7, jsou kyselé. Kapaliny “Pivo jsme však neochutnávali,
cukr a sůl. Nebyl to seznam pro s hodnotou nad 7 jsou zásadité,” pouze jsme mu změřili pH. Měření
víkendový nákup, ale kapaliny, u vysvětlil učitel Jan Kužminski. začalo u hořkého čaje, pokračovalo
kterých jsme měřili pH. Anglicky Všechny ingredience pro děti přes sladký i slaný čaj, Pepsi Colu,
potential of hydrogen, latinsky byly připravené, kromě piva, které pivo a ocet,” dodal učitel.
Součástí vzdělávacího procesu jsou i kuchařky
Nejen učitelé, ale i domovnice zástupkyně ředitelky Naděžda a zeleniny. Našim kuchařkám ne- fantazii a nacházejí možnosti, jak
a kuchařky jsou nedílným článkem Randáčková. dělá problém nakrájet zeleninu na děti motivovat k ochutnání. Také při
řetězu potřebných lidí, kteří zajiš- Stravování ve školce tak umož- proužky, půlměsíčky, použít vykra- sestavování jídelníčku si kuchařky
ťují chod mateřské školy Abeceda ňuje dětem ochutnat nové pokrmy jovátko a na chléb, toast nebo večku dávají práci a jídla se snaží v duchu
v Blatenské ulici. „Naše kuchařky a potraviny, které možná rodiče vytvořit obrázek smajlíka, autíčka, tradičních svátečních dnů pojmeno-
mají svou práci velice rády, své doma nepoužívají. Jáhly, pohanka, sluníčka nebo halloweenskou pří- vat, čímž také děti motivují k jídlu.
povinnosti si plní víc než dobře kuskus, chia semínka a další ne- šerku,“ popsala zástupkyně. „Těší mě, že vždy na konci školního
a v jejich zájmu je dětem připravit tradiční potraviny jsou součástí Každodenní součástí dětských roku se najde nejeden rodič, který
jídlo zajímavě a líbivě. Samozřejmě jídelníčku. „Protože se jí i očima, svačinek je ovocně-zeleninový bu- ocení práci nejen učitelů, ale právě
vždy se zřetelem na zásady správné mám velkou radost, když se objevují fet, kdy děti mají na výběr si vzpomene, že domovnice a ku-
výživy a plnění výživové pyra- ozdobené svačinky, kdy předložíme minimálně pět druhů ovoce a ze- chařky jsou také naší nedílnou sou-
midy zdraví,“ pochválila kolegyně dětem pečivo s obrázky z ovoce leniny. I zde mají kuchařky bujnou částí,“ dodala Naděžda Randáčková.
školství | 17