Page 16 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 04/2025
P. 16

školství


             Učitelé průmyslovky na cestě k budoucnosti


             Vzdělávání se neustále mění a technologie hrají
             stále důležitější roli i ve školních lavicích. I učitelé
             chomutovské průmyslové školy se rozhodli držet
             krok s dobou a ve svém volném čase absolvovali
             v průběhu února šestnáctihodinový kurz: Posuňte
             výuku na vyšší úroveň, kurz zprostředkovaný
             vzdělávací agenturou Calderon Czech republic,
             financovaný z dotace Úřadu práce a Nadačního
             fondu The Svoboda Foundation.

               Byl zaměřen na využití umělé   dokáže učitelům ušetřit čas a záro-
             inteligence ve školství, poskytl   veň zvýšit efektivitu jejich práce.
             účastníkům nejen teoretický vhled   Součástí kurzu bylo také se-
             do světa AI, ale především prak-  známení, jak zajistit bezpečné
             tické dovednosti, které nyní mohou   využívání AI ve vzdělávání, jak   AI JAKO POMOCNÍK, NE   „Díky této iniciativě získali naši
             při výuce svých žáků využít.  přistupovat k výsledkům z hlediska   NÁHRADA UČITELE  pedagogové konkrétní dovednosti,
                                        kritického myšlení a etických pra-  Jedním z hlavních poselství   které mohou ihned aplikovat ve
             OD TEORIE K PRAXI: AI      videl. Učitelé získali přehled o nej-  kurzu bylo to, že AI nenahrazuje   svých hodinách,“ uvedla zástupkyně
             V RUKOU UČITELŮ            různějších platformách, aplikacích   pedagogy, ale může být skvělým   ředitele školy Dana Žižková. „Žáci se
               Během čtyř intenzivních odpo-  a online zdrojích, které jim mohou   pomocníkem, který jim ulehčí ru-  tak mohou těšit na modernější a inter-
             lední si účastníci kurzu rozšířili   pomoci při integraci AI do výuky.  tinní úkoly a umožní jim věnovat   aktivnější výuku, která je připraví na
             své znalosti o principech umělé   Mohli si například vyzkoušet ge-  více času samotné výuce.  digitální budoucnost,“ dodala.
             inteligence a seznámili se s mo-  nerování příprav do výuky pomocí   „Bylo fascinující vidět, jak nám   Zapojení AI do vzdělávání není
             derními nástroji, které mohou   AI nástrojů, analýzu studentských   AI dokáže ulehčit práci. Například   otázkou vzdálené budoucnosti – je
             obohatit jejich pedagogickou praxi.   odpovědí a zpětnou vazbu s vyu-  generování úloh a testů na míru   to realita, která už dnes mění způ-
             Automatizovaná tvorba učebních   žitím strojového učení, vytváření   studentům mi ušetří spoustu času,   sob, jakým učíme a učíme se.
             materiálů, personalizace výuky,   interaktivních simulací a virtuál-  který pak mohu věnovat jejich in-  „A učitelé, kteří se rozhodli inves-
             analýza dat nebo práce s interaktiv-  ních modelů technických procesů   dividuálním potřebám,“ sdílel své   tovat svůj čas do rozvoje těchto do-
             ními chatboty, tvorba multimedi-  či práci s chatboty a asistenty, kteří   dojmy jeden z účastníků kurzu.  vedností, jsou těmi, kdo tuto změnu
             álního obsahu, kreativní psaní – to   mohou pomoci učitelům při práci   Budoucnost výuky je digitální –   přivádějí do školních tříd,“ ocenila
             jsou jen některé z oblastí, kde AI   a jejich žákům s učením  a my na ni jsme připraveni!  přístup všech zástupkyně. �


             Malí farmáři sledovali líhnutí kuřátek Úrovňové čtení míří na Chomutovsko


               V mateřské škole Klíček se ode-                      V zahraničí sklízí úspěchy, nyní
             hrála výjimečná událost. Děti měly                   přichází i k nám. Řeč je o metodě
             možnost sledovat zázrak zrození –                    úrovňového čtení – promyšleném,
             přímo ve třídě se jim vylíhla kuřátka.               hravém a laskavém přístupu, který
             Projekt líhně přinesl nejen radost,                  pomáhá dětem objevovat svět lite-
             ale také cenné poznání o přírodě                     ratury a radost ze čtení.
             a zázraku vzniku nového života.                        Třicet učitelek ze základ-
               Všechno začalo, když do školky                     ních a mateřských škol na
             dorazila speciální líheň s vajíčky. Paní             Chomutovsku se sešlo na ZŠ
             učitelky dětem vysvětlily, jak celý                  Chomutov, Zahradní, kde se ko-
             proces probíhá. Napětí vrcholilo hned                nal inspirativní workshop. Jeho
             druhý den, když se na skořápkách ob-                 organizaci iniciovali učitelka
             jevily první praskliny. Děti se zaujetím             a ilustrátorka Markéta Moravcová
             pozorovaly, jak se kuřátka postupně   a jak si tento projekt užívají,“ říká   Raušová a Karel Straka z projektu
             klubou na svět. „Bylo to jako kouzlo.   paní učitelka. Po několika dnech ve   MAP Chomutovsko. Workshop
             Nejdřív jen malá dírka a pak už vy-  školce se kuřátka přestěhovala zpátky  vedly Tereza Booth a Kateřina
             kouklo celé kuřátko,“ popisuje proces   na farmu, kde budou mít dostatek   Špronglová, zakladatelky projektu   Na ZŠ Zahradní už některé
             paní učitelka společně s dětmi.  prostoru k růstu.   Molekuly čtení, který přináší do   učitelky s touto metodou pra-
               Po vylíhnutí se děti zapojily i do   Projekt líhně v mateřské škole se   českých škol jedinečný systém   cují a během setkání se podělily
             péče o malá kuřátka – pomáhaly s kr-  setkal s velkým ohlasem a vedení   knih pro začínající čtenáře.  o své zkušenosti. Velký zájem
             mením, opatrně si je braly do rukou   školky už plánuje, že podobný záži-  Molekuly čtení vznikly ve spo-  o workshop ukázal, že podpora
             a pozorovaly jejich první krůčky.   tek nabídne dětem i v příštím roce.   lupráci českých autorů, pedagogů   čtenářské (pre)gramotnosti a se-
             Tento projekt nejen rozvíjel jejich   „Bylo to něco, co si děti budou pama-  a lingvistů. Nabízí 20 úrovní čte-  bevědomí u dětí je stále klíčo-
             vztah k přírodě, ale také podporo-  tovat celý život,“ dodává zástupkyně   nářské náročnosti, přičemž každá   vým tématem. Nadšení účastníků
             val zodpovědnost a empatii. „Byl to   ředitelky. A kdo ví, třeba mezi dětmi   obsahuje pět originálních knih růz-  dává naději, že si Molekuly čtení
             úžasný zážitek pro nás všechny. Děti   vyrostou budoucí farmáři nebo příro-  ných žánrů a témat. Díky tomu se   najdou cestu do dalších škol a do-
             se naučily, jak vzniká nový život,   dovědci, kteří si svůj první kontakt se   dětem dostává do rukou literatura,   mácností – a především k malým
             a zároveň měly možnost se o kuřátka   zvířaty zapamatují právě díky tomuto   která odpovídá jejich schopnostem   čtenářům.
             starat. Bylo vidět, jak jsou nadšené   nevšednímu zážitku. �  i zájmům.         M. Moravcová Raušová, ZŠ Zahradní
             16 | školství
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21