Page 16 - Chytrý zpravodaj - Chomutov 04/2025
P. 16
školství
Učitelé průmyslovky na cestě k budoucnosti
Vzdělávání se neustále mění a technologie hrají
stále důležitější roli i ve školních lavicích. I učitelé
chomutovské průmyslové školy se rozhodli držet
krok s dobou a ve svém volném čase absolvovali
v průběhu února šestnáctihodinový kurz: Posuňte
výuku na vyšší úroveň, kurz zprostředkovaný
vzdělávací agenturou Calderon Czech republic,
financovaný z dotace Úřadu práce a Nadačního
fondu The Svoboda Foundation.
Byl zaměřen na využití umělé dokáže učitelům ušetřit čas a záro-
inteligence ve školství, poskytl veň zvýšit efektivitu jejich práce.
účastníkům nejen teoretický vhled Součástí kurzu bylo také se-
do světa AI, ale především prak- známení, jak zajistit bezpečné
tické dovednosti, které nyní mohou využívání AI ve vzdělávání, jak AI JAKO POMOCNÍK, NE „Díky této iniciativě získali naši
při výuce svých žáků využít. přistupovat k výsledkům z hlediska NÁHRADA UČITELE pedagogové konkrétní dovednosti,
kritického myšlení a etických pra- Jedním z hlavních poselství které mohou ihned aplikovat ve
OD TEORIE K PRAXI: AI videl. Učitelé získali přehled o nej- kurzu bylo to, že AI nenahrazuje svých hodinách,“ uvedla zástupkyně
V RUKOU UČITELŮ různějších platformách, aplikacích pedagogy, ale může být skvělým ředitele školy Dana Žižková. „Žáci se
Během čtyř intenzivních odpo- a online zdrojích, které jim mohou pomocníkem, který jim ulehčí ru- tak mohou těšit na modernější a inter-
lední si účastníci kurzu rozšířili pomoci při integraci AI do výuky. tinní úkoly a umožní jim věnovat aktivnější výuku, která je připraví na
své znalosti o principech umělé Mohli si například vyzkoušet ge- více času samotné výuce. digitální budoucnost,“ dodala.
inteligence a seznámili se s mo- nerování příprav do výuky pomocí „Bylo fascinující vidět, jak nám Zapojení AI do vzdělávání není
derními nástroji, které mohou AI nástrojů, analýzu studentských AI dokáže ulehčit práci. Například otázkou vzdálené budoucnosti – je
obohatit jejich pedagogickou praxi. odpovědí a zpětnou vazbu s vyu- generování úloh a testů na míru to realita, která už dnes mění způ-
Automatizovaná tvorba učebních žitím strojového učení, vytváření studentům mi ušetří spoustu času, sob, jakým učíme a učíme se.
materiálů, personalizace výuky, interaktivních simulací a virtuál- který pak mohu věnovat jejich in- „A učitelé, kteří se rozhodli inves-
analýza dat nebo práce s interaktiv- ních modelů technických procesů dividuálním potřebám,“ sdílel své tovat svůj čas do rozvoje těchto do-
ními chatboty, tvorba multimedi- či práci s chatboty a asistenty, kteří dojmy jeden z účastníků kurzu. vedností, jsou těmi, kdo tuto změnu
álního obsahu, kreativní psaní – to mohou pomoci učitelům při práci Budoucnost výuky je digitální – přivádějí do školních tříd,“ ocenila
jsou jen některé z oblastí, kde AI a jejich žákům s učením a my na ni jsme připraveni! přístup všech zástupkyně. �
Malí farmáři sledovali líhnutí kuřátek Úrovňové čtení míří na Chomutovsko
V mateřské škole Klíček se ode- V zahraničí sklízí úspěchy, nyní
hrála výjimečná událost. Děti měly přichází i k nám. Řeč je o metodě
možnost sledovat zázrak zrození – úrovňového čtení – promyšleném,
přímo ve třídě se jim vylíhla kuřátka. hravém a laskavém přístupu, který
Projekt líhně přinesl nejen radost, pomáhá dětem objevovat svět lite-
ale také cenné poznání o přírodě ratury a radost ze čtení.
a zázraku vzniku nového života. Třicet učitelek ze základ-
Všechno začalo, když do školky ních a mateřských škol na
dorazila speciální líheň s vajíčky. Paní Chomutovsku se sešlo na ZŠ
učitelky dětem vysvětlily, jak celý Chomutov, Zahradní, kde se ko-
proces probíhá. Napětí vrcholilo hned nal inspirativní workshop. Jeho
druhý den, když se na skořápkách ob- organizaci iniciovali učitelka
jevily první praskliny. Děti se zaujetím a ilustrátorka Markéta Moravcová
pozorovaly, jak se kuřátka postupně a jak si tento projekt užívají,“ říká Raušová a Karel Straka z projektu
klubou na svět. „Bylo to jako kouzlo. paní učitelka. Po několika dnech ve MAP Chomutovsko. Workshop
Nejdřív jen malá dírka a pak už vy- školce se kuřátka přestěhovala zpátky vedly Tereza Booth a Kateřina
kouklo celé kuřátko,“ popisuje proces na farmu, kde budou mít dostatek Špronglová, zakladatelky projektu Na ZŠ Zahradní už některé
paní učitelka společně s dětmi. prostoru k růstu. Molekuly čtení, který přináší do učitelky s touto metodou pra-
Po vylíhnutí se děti zapojily i do Projekt líhně v mateřské škole se českých škol jedinečný systém cují a během setkání se podělily
péče o malá kuřátka – pomáhaly s kr- setkal s velkým ohlasem a vedení knih pro začínající čtenáře. o své zkušenosti. Velký zájem
mením, opatrně si je braly do rukou školky už plánuje, že podobný záži- Molekuly čtení vznikly ve spo- o workshop ukázal, že podpora
a pozorovaly jejich první krůčky. tek nabídne dětem i v příštím roce. lupráci českých autorů, pedagogů čtenářské (pre)gramotnosti a se-
Tento projekt nejen rozvíjel jejich „Bylo to něco, co si děti budou pama- a lingvistů. Nabízí 20 úrovní čte- bevědomí u dětí je stále klíčo-
vztah k přírodě, ale také podporo- tovat celý život,“ dodává zástupkyně nářské náročnosti, přičemž každá vým tématem. Nadšení účastníků
val zodpovědnost a empatii. „Byl to ředitelky. A kdo ví, třeba mezi dětmi obsahuje pět originálních knih růz- dává naději, že si Molekuly čtení
úžasný zážitek pro nás všechny. Děti vyrostou budoucí farmáři nebo příro- ných žánrů a témat. Díky tomu se najdou cestu do dalších škol a do-
se naučily, jak vzniká nový život, dovědci, kteří si svůj první kontakt se dětem dostává do rukou literatura, mácností – a především k malým
a zároveň měly možnost se o kuřátka zvířaty zapamatují právě díky tomuto která odpovídá jejich schopnostem čtenářům.
starat. Bylo vidět, jak jsou nadšené nevšednímu zážitku. � i zájmům. M. Moravcová Raušová, ZŠ Zahradní
16 | školství