Page 23 - ČN1120
P. 23

ROZHOVOR

       Rozhovor s PETROU SCHÖNBEKOVOU, učitelkou


       Tanečního studia ART ZUŠ Čáslav a dalších projektů:


       „Vaše tělo si pamatuje mnohem více než hlava.“



       Petra Schönbeková je čáslavská rodačka, jejímž
       životním posláním je předávání energie tance,
       který  může  mít  daleko  větší  dosah  než  jen  v

       kulturní nebo sportovní oblasti. Petra se věnuje
       tanečně pohybové terapii, která lidem dokáže
       pomoci po fyzické, ale především po psychické
       stránce.
          Jaký taneční obor máte vystudovaný?
          Vystudovala jsem magisterský obor sociál-
       ní pedagogiky v Hradci Králové a tudy jsem se
       dostala  k  volnočasové  pedagogice.  V  součas-
       nosti studuji HAMU (Hudební a taneční fakulta

       Akademie múzických umění) na katedře tance
       v  programu  celoživotního  vzdělávání,  což  je   Tančím je taneční projekt, který jsem založi-  s  handicapovanými  klienty,  s  traumaty.  Škála
       dvouletý kurz v oboru Taneční a pohybová pří-  la v roce 2017. Vedu kurzy tanečků pro děti od  využití  terapie je tedy široká. Tanec je v terapii

       prava, dále jsem ve výcviku tanečně pohybové  tří do sedmi let, pravidelné kurzy spontánního  velmi účinným nástrojem, protože naše tělo má
       terapie.                              a moderního tance pro dospělé a různé taneční  větší paměť než hlava.
          Petro,  jako  malá  jste  začínala  v  čáslavské  workshopy. V Čáslavi se konal např. workshop   V tanečně pohybové terapii není důležitý je-
       ZUŠ?                                  Flamenco. Kurzy jsou pro veřejnost a může si je  nom pohyb, ale také verbální složka formou sdí-
          Zdejší ZUŠ je moje „srdcovka“. Začínala jsem  přijít vyzkoušet opravdu každý, do kurzů nepro-  lení, kde se odhalují a pojmenovávají témata, se
       zde v pěti letech jako malá mažoretka a téměř  bíhají žádné konkurzy, zdali chcete pokračovat,  kterými můžeme pracovat v pohybu.

       dalších dvacet let jsem se zde tanečně formo-  se můžete rozhodnout po první zkušební lekci.   Hovořila jste také o spontánním tanci...
       vala. Z mažoretek se stal „twirling“, ve kterém  Heslem tohoto projektu je ,,Protančit se k ra-  Ano, stejně jako tanečně pohybová terapie
       najednou  bylo  více  tance,  prošla  jsem  také  dosti !‘‘.                 je o svobodném pohybu a o jeho vědomém vní-

       hodinami  aerobiku,  a  nakonec  jsem  zakotvila    Není těžké vycítit, že tanec je Váš život, ale  mání. Pohyb je vlastní každému z nás, protože
       v tanečním oboru Art pod vedením Hanky Lo-  máte i jiné koníčky, kterým byste se chtěla třeba  i dech je pohyb a je pro nás nesmírně důležitý.
       senické, takže když mi před rokem a půl přišla  věnovat po profesní stránce?   Proto na spontánní tanec může přijít každý, kdo
       nabídka, abych vedla soubory Tanečního studia   Nikdy jsem o jiné profesi nepřemýšlela, ale  chce na sobě pracovat, kdo se potřebuje uvol-

       ART ZUŠ Čáslav, ráda jsem ji přijala.  přestože  tanec  miluji  od  malička,  moje  cesta  nit, být sám se sebou a prostě tančit bez výuky
          Kromě  výuky  v  ZUŠ  a  tanečního  projektu  k němu nebyla tak přímočará, jak by se mohlo  techniky a tanečních kroků.
       „Tančím“ Vás může veřejnost znát jako taneč-  na první pohled zdát. Když byl čas na rozhodo-  Jak hodina spontánního tance vypadá?
       nici ze skupiny B-Mine, která vystupuje na nej-  vání, zda se přihlásit na konzervatoř, vlastně mě   Lekce má svou strukturu. Nejprve nás čeká
       různějších  společenských  akcích.  Můžete  nám  to ani nenapadlo, a potom už bylo pozdě. Na  takzvaný warm up, během něhož se zahřejeme
       B-Mine blíže představit?              tanci je ale dobré, že ho nemusíte dělat s výbor-  a rozdýcháme. Účastníci se tak učí vnímat své
          Naše skupina B-Mine je složena z absolven-  nou fyzičkou a podávat výkony. Tanec můžeme  tělo, svůj střed, ale i nejmenší a nejvzdáleněj-
       tek Artu, které se znovu spojily, aby vymyslely  použít také jako terapeuti cký nástroj. V budouc-  ší části svého těla, jako jsou konečky prstů. Ve


       a  zatančily  choreografii  ve  videoklipu  zdejší  nu bych v Čáslavi ráda otevřela tanečně pohy-  druhé fázi věnujeme pozornost prostoru, kde si

       kapely  Big  S.  Díky  tomu  jsme  zjistily,  že  nám  bovou terapii, kterou studuji již čtvrtým rokem.   účastníci najdou místo, kde se cítí dobře, a poté

       společné vystupování a vymýšlení nových cho-  O co konkrétně se v tanečně pohybové te-  se můžeme odebrat k samotnému tématu lek-
       reografií chybí, tak spolu pokračujeme dodnes  rapii jedná?                  ce, které mám předem připravené, nebo které

       a  kromě  toho,  že  jsme  členky  skupiny,  jsme  i   V tanečně pohybové terapii jde o celkovou  vyplyne z potřeb účastníků, a začínáme tančit.
       kamarádky.  Každá máme svůj styl a v choreo-  harmonizaci  naší  tělesné  a  duševní  stránky,  Na závěr přichází zklidnění a verbální či pohy-
       grafiích je tedy esence každé z nás. Tímto bych  o  akti vaci  vědomí  našeho  těla  a  jeho  hranic.  bové sdílení všeho, co je potřeba.

       chtěla  holkám  moc  poděkovat,  protože  jsem  Tanečně pohybovou terapii můžeme aplikovat

       ráda, že je mám.                      nejenom  individuálně,  ale  i  skupinově.  Může-  Více o Petře na FB profilu s názvem: Tančím
          Co nám můžete povědět o projektu Tančím?  me pracovat s dětmi, s dospělými, pracujeme                               JN
                                                                                             stránka 23   ČÁSLAVSKÉ NOVINY   11/2020
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28