Page 20 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav - leden 2021
P. 20

ROZHOVOR


    FRANZ STARKL: Servis pro zákazníky neustále vylepšujeme


    Franz  Starkl  patří  do  čtvrté  generace  rodu        sourozenci  řídí  vlastní
    Starklů pocházejícího z Rakouska a profesně na-  zahradní centra... Já pat-
    vazuje na více než stoletou rodinnou tradici. Do  řím již ke čtvrté generaci
    Čech přijel řídit společnost v roce 2005 poté, co  rodiny Starkl. Dohroma-
    zemřel jeho dědeček Josef Starkl, který českou  dy je nás devatenáct vnu-
    pobočku založil. Jak se firma za bezmála třicet let  ků, ale ne všichni se zabý-
    proměnila?                            vají zahradnickou profe-
                                          sí. Například ve firmách
       Co  všechno  momentálně  vaše  společnost  Starkl je nás osm.
    zákazníkům nabízí?                       Vás to vždycky táhlo k
       Máme zásilkovou službu, zahradní centrum,  pěstování,  šlechtění  a
    provádíme realizace zahrad a vlastníme okrasné  kultivování?
    a ovocné školky. Už v době založení české firmy   Mám bratra - dvojče;
    jsme nechtěli být pouhým zahradním centrem,  a ten převezme vedení firmy v Rakousku. Já se  viděli katalog a chtěli si rostliny hned objednat.
    ale chtěli jsme toho vyzkoušet ve svém oboru co  budu věnovat chodu firmy Starkl tady v Čechách.  Ale musím přiznat, že jsme na začátku udělali
    nejvíce. Ostatně, díky tomu sedmdesát procent  Můj bratr je víc realizátor, zatímco já mám na sta-  i jednu chybu, protože jsme podcenili právě zá-
    z našeho ročního obratu nyní tvoří zásilková služ-  rosti především produkci rostlin. Byl jsem dlou-  jem ze strany zákazníků. V prvním roce jsme ob-
    ba. Třicet procent pak představuje zahradní cent-  ho ve Francii, kde jsem se učil šlechtit růže. Zabý-  drželi tolik objednávek, že jsme je nedokázali ani
    rum, realizace a výsadby zahrad. Z námi nabíze-  vám  se  proto  v  čáslavských  školkách  i  selekcí  vyřídit. Proto bylo potřeba pro další sezóny po-
    ného  sortimentu  sami  produkujeme  ovocné   růží. Každoročně jich očkujeme cca 50 000 a já  stavit  expediční  haly,  rozšířit  pěstební  plochy,
    a okrasné stromy, konifery, okrasné i ovocné ke-  následně zkoumám, zdali jsou do zdejšího klima-  navýšit produkci rostlin a posílit počty zaměst-
    ře a růže. Což je ale pouze část z toho, co nabízí-  tu vhodné. To mě zajímá i baví. Spolupracujeme  nanců. Díky tomu by se dnes už podobná situace
    me. Ostatní rostliny dovážíme od našich mnoha-  také s nejznámějšími šlechtiteli růží ve Francii,  opakovat  neměla.  Navíc  se  snažíme  neustále
    letých dodavatelů z celé Evropy.      Německu i Anglii.                      vylepšovat i náš servis v oblasti webu, sociálních
       Máte ještě tištěné katalogy, s nimiž jste začí-  Co se dá v případě růží ještě vymyslet nové-  sítí a především zákaznického servisu. Největším
    nali?                                 ho?                                    problémem naší zásilkové služby ale zůstává sku-
       Máme. Vydáváme je pravidelně dvakrát roč-  Minulý rok jsme nabízeli například orientální  tečnost, že rostliny nemůžeme zasílat celý rok,
    ně, a to vždy na jaře a na podzim. Je pravda, že  růže, které mají černé srdce uvnitř. U našich zá-  tedy v každém ročním období. Muškáty třeba
    mnohem více zákazníků dnes objednává naše  kazníků jsou velmi oblíbené pnoucí růže. Ty jsou  nemůžeme posílat už v lednu nebo v únoru. Je
    zboží online. Na druhou stranu mnoho lidí po-  ovšem příliš velké pro pěstování na balkoně či  nutné počkat na vhodné klimatické podmínky.
    třebuje k nákupu určitý impulz, a tím je právě  terase. Proto budeme mít v prodeji v příštím ro-  A tomu dnes lidé moc nechtějí rozumět. Tren-
    tištěný katalog. Naleznou v něm novinky, které  ce, nebo v roce následujícím novou variantu mi-  dem je objednat si zboží a obratem ho dostat. Z
    se  poprvé  dostávají  na  náš  trh…  Ale  kdo  ví?  ni pnoucí růže. Ale je pravda, že je stále těžší  toho důvodu musíme zákazníky i lépe a více in-
    Vzhledem k tomu, že k propagaci ve velké míře  šlechtit nové růže… Mimo růží se v našem kata-  formovat o tom, jak to s jejich objednávkami v
    využíváme nyní i sociální sítě a moderní digitální  logu objevují i další novinky: nové odrůdy muš-  naší zásilkové službě rostlin probíhá.
    marketingové  nástroje,  je  možné,  že  jednoho  kátů, zeleniny, rostlin na balkon a terasu či rezis-                        duš
    dne už tištěný katalog nebude potřeba rozesílat.  tentních druhů ovoce.
       Mění se vkus Čechů, pokud jde o zahradniče-  Ovlivnil vás letos negativně koronavirus?
    ní? Podléháme trendům?                   Strach jsme z toho zpočátku měli. Ukázalo se   Starkl v Čáslavi
       Největším trendem za poslední roky je to, že  však, že přes léto lidé moc nejezdili na dovole-
    si lidé chtějí zase hojně doma pěstovat zeleninu,  nou, zůstávali doma a zkrášlovali si svoje zahra-  Když v roce 1991 vstoupila na český trh firma
    ovoce, bylinky. Více začínají cílit na bio domác-  dy. Nejčastěji objednávali přes online shop, tak-  Starkl, byl to obrovský boom. Nejspíš se
    nost a zdravý životní styl.           že to byl pro nás nakonec dobrý rok.   nenajde nikdo, komu by v hlavě neutkvěl jejich
       Napadá mě, když máte tu stoletou tradici,   V devadesátých letech jste v Česku začali pro-    pestrobarevný katalog, jenž nabízel rostliny,

    jestli může někdo z vaší rodiny dělat vůbec něco  to, že tu trh nebyl ještě obsazený?   které doposud nebyly na zdejším trhu k mání.

    jiného než zahradničení?                 Ano, byl to ten důvod. Zásilková služba s rost-
                                                                                 Zásilková služba, která začala fungovat v těsné
       Můj dědeček, který zde v devadesátých le-  linami tu tenkrát neexistovala vůbec. Firmu zalo-  blízkosti Čáslavi, v současnosti zásobuje pět
    tech začínal a v roce 2005 tu i zemřel, patřil do  žil  můj  dědeček  a  společně  s  otcem  tak  zde   evropských zemí. Ročně vyexpeduje asi
    druhé generace. Stávajícím majitelem firmy je  uplatnili zkušenosti, již získané v Rakousku. Fun-  150 tisíc balíčků. Více najdete na
    můj otec, tedy představitel třetí generace. Jeho  govalo to tedy již od počátku velmi dobře. Lidé   www.starkl.com.

    stránka 20 | ČÁSLAVSKÉ NOVINY | 1/2020
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25