Page 20 - Chytrý Zpravodaj - Čáslav - leden 2021
P. 20
ROZHOVOR
FRANZ STARKL: Servis pro zákazníky neustále vylepšujeme
Franz Starkl patří do čtvrté generace rodu sourozenci řídí vlastní
Starklů pocházejícího z Rakouska a profesně na- zahradní centra... Já pat-
vazuje na více než stoletou rodinnou tradici. Do řím již ke čtvrté generaci
Čech přijel řídit společnost v roce 2005 poté, co rodiny Starkl. Dohroma-
zemřel jeho dědeček Josef Starkl, který českou dy je nás devatenáct vnu-
pobočku založil. Jak se firma za bezmála třicet let ků, ale ne všichni se zabý-
proměnila? vají zahradnickou profe-
sí. Například ve firmách
Co všechno momentálně vaše společnost Starkl je nás osm.
zákazníkům nabízí? Vás to vždycky táhlo k
Máme zásilkovou službu, zahradní centrum, pěstování, šlechtění a
provádíme realizace zahrad a vlastníme okrasné kultivování?
a ovocné školky. Už v době založení české firmy Mám bratra - dvojče;
jsme nechtěli být pouhým zahradním centrem, a ten převezme vedení firmy v Rakousku. Já se viděli katalog a chtěli si rostliny hned objednat.
ale chtěli jsme toho vyzkoušet ve svém oboru co budu věnovat chodu firmy Starkl tady v Čechách. Ale musím přiznat, že jsme na začátku udělali
nejvíce. Ostatně, díky tomu sedmdesát procent Můj bratr je víc realizátor, zatímco já mám na sta- i jednu chybu, protože jsme podcenili právě zá-
z našeho ročního obratu nyní tvoří zásilková služ- rosti především produkci rostlin. Byl jsem dlou- jem ze strany zákazníků. V prvním roce jsme ob-
ba. Třicet procent pak představuje zahradní cent- ho ve Francii, kde jsem se učil šlechtit růže. Zabý- drželi tolik objednávek, že jsme je nedokázali ani
rum, realizace a výsadby zahrad. Z námi nabíze- vám se proto v čáslavských školkách i selekcí vyřídit. Proto bylo potřeba pro další sezóny po-
ného sortimentu sami produkujeme ovocné růží. Každoročně jich očkujeme cca 50 000 a já stavit expediční haly, rozšířit pěstební plochy,
a okrasné stromy, konifery, okrasné i ovocné ke- následně zkoumám, zdali jsou do zdejšího klima- navýšit produkci rostlin a posílit počty zaměst-
ře a růže. Což je ale pouze část z toho, co nabízí- tu vhodné. To mě zajímá i baví. Spolupracujeme nanců. Díky tomu by se dnes už podobná situace
me. Ostatní rostliny dovážíme od našich mnoha- také s nejznámějšími šlechtiteli růží ve Francii, opakovat neměla. Navíc se snažíme neustále
letých dodavatelů z celé Evropy. Německu i Anglii. vylepšovat i náš servis v oblasti webu, sociálních
Máte ještě tištěné katalogy, s nimiž jste začí- Co se dá v případě růží ještě vymyslet nové- sítí a především zákaznického servisu. Největším
nali? ho? problémem naší zásilkové služby ale zůstává sku-
Máme. Vydáváme je pravidelně dvakrát roč- Minulý rok jsme nabízeli například orientální tečnost, že rostliny nemůžeme zasílat celý rok,
ně, a to vždy na jaře a na podzim. Je pravda, že růže, které mají černé srdce uvnitř. U našich zá- tedy v každém ročním období. Muškáty třeba
mnohem více zákazníků dnes objednává naše kazníků jsou velmi oblíbené pnoucí růže. Ty jsou nemůžeme posílat už v lednu nebo v únoru. Je
zboží online. Na druhou stranu mnoho lidí po- ovšem příliš velké pro pěstování na balkoně či nutné počkat na vhodné klimatické podmínky.
třebuje k nákupu určitý impulz, a tím je právě terase. Proto budeme mít v prodeji v příštím ro- A tomu dnes lidé moc nechtějí rozumět. Tren-
tištěný katalog. Naleznou v něm novinky, které ce, nebo v roce následujícím novou variantu mi- dem je objednat si zboží a obratem ho dostat. Z
se poprvé dostávají na náš trh… Ale kdo ví? ni pnoucí růže. Ale je pravda, že je stále těžší toho důvodu musíme zákazníky i lépe a více in-
Vzhledem k tomu, že k propagaci ve velké míře šlechtit nové růže… Mimo růží se v našem kata- formovat o tom, jak to s jejich objednávkami v
využíváme nyní i sociální sítě a moderní digitální logu objevují i další novinky: nové odrůdy muš- naší zásilkové službě rostlin probíhá.
marketingové nástroje, je možné, že jednoho kátů, zeleniny, rostlin na balkon a terasu či rezis- duš
dne už tištěný katalog nebude potřeba rozesílat. tentních druhů ovoce.
Mění se vkus Čechů, pokud jde o zahradniče- Ovlivnil vás letos negativně koronavirus?
ní? Podléháme trendům? Strach jsme z toho zpočátku měli. Ukázalo se Starkl v Čáslavi
Největším trendem za poslední roky je to, že však, že přes léto lidé moc nejezdili na dovole-
si lidé chtějí zase hojně doma pěstovat zeleninu, nou, zůstávali doma a zkrášlovali si svoje zahra- Když v roce 1991 vstoupila na český trh firma
ovoce, bylinky. Více začínají cílit na bio domác- dy. Nejčastěji objednávali přes online shop, tak- Starkl, byl to obrovský boom. Nejspíš se
nost a zdravý životní styl. že to byl pro nás nakonec dobrý rok. nenajde nikdo, komu by v hlavě neutkvěl jejich
Napadá mě, když máte tu stoletou tradici, V devadesátých letech jste v Česku začali pro- pestrobarevný katalog, jenž nabízel rostliny,
jestli může někdo z vaší rodiny dělat vůbec něco to, že tu trh nebyl ještě obsazený? které doposud nebyly na zdejším trhu k mání.
jiného než zahradničení? Ano, byl to ten důvod. Zásilková služba s rost-
Zásilková služba, která začala fungovat v těsné
Můj dědeček, který zde v devadesátých le- linami tu tenkrát neexistovala vůbec. Firmu zalo- blízkosti Čáslavi, v současnosti zásobuje pět
tech začínal a v roce 2005 tu i zemřel, patřil do žil můj dědeček a společně s otcem tak zde evropských zemí. Ročně vyexpeduje asi
druhé generace. Stávajícím majitelem firmy je uplatnili zkušenosti, již získané v Rakousku. Fun- 150 tisíc balíčků. Více najdete na
můj otec, tedy představitel třetí generace. Jeho govalo to tedy již od počátku velmi dobře. Lidé www.starkl.com.
stránka 20 | ČÁSLAVSKÉ NOVINY | 1/2020