Page 11 - Chytrý zpravodaj - Čakovice říjen 2021
P. 11

Rozhovor ///                                                                                      Rozhovor ///


 Co vás na letadlech nejvíc fascinuje?  svůj první model. Máma mi zakoupila   Určitě pro vás muselo být těžké opustit   něm dobře viditelné. V současné době
 Ta absurdita, že věci těžší než vzduch   stavebnici Igra kluzáku Ero. Moc hez-  leteckou kariéru, ale dnes alespoň   mám devět modelů, z toho osm leto-
 mohou létat. Nebýt bratří Wrightů, ne-  ky to létalo.  máte čas na svého velkého koníčka,   vých. Ve stavbě je dále Fokker Dr I.
 poznali bychom, jak je ta země krásná     kterým je modelařina. Stavíte RC
 z ptačí perspektivy. Pro mě mají všech-  Ne každému se podaří, že se mu vášeň   modely, co to přesně znamená?  Jak dlouho na jednom modelu
 na vrtulová letadla duši. Také mě veli-  stane i hlavní náplní práce. Vy jste   Letecké modelářství od doby mých za-  pracujete?
 ce zajímá jejich konstrukce včetně vy-  se pak dostal ke svému vysněnému   čátků velice pokročilo jak v materiálo-  To je různé. Záleží na kategorii letadla.
 bavení. To je opravdová technologická   zaměstnání na letišti Praha Letňany,   vé části, tak i v technickém vybavení.   Maketa trvá dva až tři měsíce, cvičná/
 špička. Jsou to prostě LETADLA.  kde jste strávil dvacet let.  Název RC model je v překladu „rádiem   akrobatická letadla dva měsíce, letadlo
         Členem  aeroklubu  Praha  Letňany   řízený model“, tedy model řízený vy-  ze stavebnice také tak dva měsíce. Je
 Kam až jste se se sportovním   jsem se stal v roce 1999. O rok poz-  sílačkou, která má spolu s přijímačem   to ale krásná práce. Velmi mě baví celá
 letadlem podíval?  ději jsem zde začal pracovat na řídí-  v letadle mnoho funkcí. Existují kate-  stavba s plánkem v ruce, ale i případné
 Před rokem 1998 se mohlo létat jen   cím stanovišti letového provozu jako   gorie RC modelů jako např. makety ci-  vylepšování modelu.
 v Československu, takže lety byly pou-  dispečer leteckého provozu. Od roku   vilních  letounů,  vojenských  letounů
 ze místní. Naštěstí se situace změni-  2009,  kdy  se  letiště  Letňany  stalo   nebo  historické,  cvičné,  akrobatické   Jaká fáze je nejtěžší?
 la a po revoluci se začalo létat i do za-  soukromým  letištěm,  jsem  nastou-  či 3D akrobatické modely a samozřej-  Samozřejmě první vzlet nového mode-
 Foto: Michaela Šimůnková  a byl jsem v Drážďanech, potom jsme   ci dispečera leteckého provozu. Roku   obšírné téma. Já osobně jsem se u RC   Jak vašeho koníčka vnímá rodina?
                                                                                 lu. A samozřejmě bez diváků!
                                             mě helikoptéry. Toto je opravdu velice
 hraničí. Tak jsem využil této možnosti
         pil jako zaměstnanec letiště ve funk-
 letěli  do  Salzburku  a  poslední  výlet
         2012 jsem byl jmenován jako vedoucí
                                             modelů nejvíc nadchl pro prvoválečná
                                                                                 No, teď už je to v pohodě. Jsme s man-
 byl do Innsbrucku. No prostě nádhe-
         dispečerů AFIS a tuto funkci jsem za-
                                             a vojenská letadla WW II.
 ra.  Příjemní  lidé  na  těchto  letištích,
         stával do roku 2019. Leteckou činnost
                                                                                 želkou sami, děti žijí jinde, a tak ona
 příjemný servis. Je rozdíl cestovat do-
         Ale stále jsem nelétající člen Aeroklu-
 pravním letadlem nebo letadlem spor-  jsem ukončil ze zdravotních důvodů.   Jak velké modely stavíte?  má pejsky a já letadla. Zkrátka někdo
                                             Stavím modely od rozpětí 1500 mm do
                                                                                 má  rád  vdolky,  já  mám  rád  letadla.
 S vášní pro letadla  tovním, kde jste součástí volného pro-  bu Praha Letňany.  2500 mm. Mají realistický let a jsou při   Jsou to prostě moji kamarádi. ///
                                                                                               Michala Jendruchová
 storu  a  vnímáte  každý  poryv  větru.
 Zato ale máte nádherný výhled na kra-
 jinu pod vámi.
 Celý život zasvětil letectví. Dvacet let strávil na letišti Praha
 Když mluvíte o létání, úplně vám září
 Letňany, a když už čakovickému rodákovi a patriotovi Karlu
 oči. Je jasné, že letadla jsou vaším
 Hořínkovi zdravotní stav nedovolil usednout do kokpitu, naplno se
 celoživotním koníčkem. Kudy vedla
 začal věnovat modelařině.  vaše cesta k nim?
 Přesně to nevím, ale pravděpodobně je
 Máte někdy létací sny?  nil a řekl mi, že to určitě zvládnu. Tak   to tím, že bydlím kousek od letišť Kbe-
 Jako každý má své sny, které jsou ně-  jsem přidal plyn a zvládl jsem to. Je to   ly a Letňany. Jako malý kluk jsem cho-
 kdy krásné, někdy méně krásné, tak   nádherný pocit, když se letadlo odlepí   dil s tátou na letiště továrny Avia, které
 i  já  mám  své  sny.  Každopádně  když   od země, přestane drncat a začne stou-  bylo v prostoru dnešního Havraňáku,
 jsem ten den létal, část mých snů byla   pat. To se nedá slovy popsat.  a koukal jsem na éra. Taky přes naši
 o létání, jinak v mých letech jsou mé   zahradu létalo hodně vojenských leta-
 sny už velice klidné.  Jak vám bylo po přistání?  del do Kbel. Když jsem trochu nabral
 Po přistání jsem se cítil jako „opravdo-  rozum, začal jsem s bratrem modela-
 Použil jste hezkou leteckou slovní   vý“ pilot, který teď už zvládne zaletět   řit. Bratr byl starší a měl už za sebou
 hříčku. A vzpomenete si ještě po těch   se vším. No, byl jsem mladý a pitomý.   postavených pár modelů. Sehnat mate-
 letech na svůj první let?  Ještě na okraj. Pilotní výcvik je velice   riál byl v té době docela problém, a tak
 No samozřejmě. Na ten pocit se neza-  náročný a žák musí absolvovat dosti   jsme vždycky na Vánoce od pana Fry-
                                                                                                                  Foto: Michaela Šimůnková
 pomíná. Bylo to na letišti Letňany po   hodin s instruktorem, aby mohl jít na   še (koloniál u náměstí – starousedlíci
 zimní přestávce, když jsem pokračoval   své první sólo. Já obdivuji letecké in-  vědí) dostávali prkénka z bedýnek od
 ve výcviku s instruktorem. Po třetím   struktory, kteří na rozdíl od instruk-  para ořechů a pomerančů, která byla
 přistání  instruktor  vystoupil  a  řekl:   torů v autoškole nemohou vyšlápnout   z balzy. Balza, to je lehké dřevo, které
 „Můžeš  letět  sólo.“  Koukal  jsem  tro-  spojku, šlápnout na brzdu a zastavit na   se používalo v letectví a nadále ho po-
 chu vylekaně, ale instruktor mě uklid-  krajnici.  užívají letečtí modeláři. Pamatuji si na

 8    U nás v Čakovicích /// www.cakovice.cz  10–2021 /// U nás v Čakovicích                                  9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16