Page 10 - Chytrý zpravodaj - Čakovice říjen 2021
P. 10
Rozhovor /// Rozhovor ///
Co vás na letadlech nejvíc fascinuje? svůj první model. Máma mi zakoupila Určitě pro vás muselo být těžké opustit něm dobře viditelné. V současné době
Ta absurdita, že věci těžší než vzduch stavebnici Igra kluzáku Ero. Moc hez- leteckou kariéru, ale dnes alespoň mám devět modelů, z toho osm leto-
mohou létat. Nebýt bratří Wrightů, ne- ky to létalo. máte čas na svého velkého koníčka, vých. Ve stavbě je dále Fokker Dr I.
poznali bychom, jak je ta země krásná kterým je modelařina. Stavíte RC
z ptačí perspektivy. Pro mě mají všech- Ne každému se podaří, že se mu vášeň modely, co to přesně znamená? Jak dlouho na jednom modelu
na vrtulová letadla duši. Také mě veli- stane i hlavní náplní práce. Vy jste Letecké modelářství od doby mých za- pracujete?
ce zajímá jejich konstrukce včetně vy- se pak dostal ke svému vysněnému čátků velice pokročilo jak v materiálo- To je různé. Záleží na kategorii letadla.
bavení. To je opravdová technologická zaměstnání na letišti Praha Letňany, vé části, tak i v technickém vybavení. Maketa trvá dva až tři měsíce, cvičná/
špička. Jsou to prostě LETADLA. kde jste strávil dvacet let. Název RC model je v překladu „rádiem akrobatická letadla dva měsíce, letadlo
Členem aeroklubu Praha Letňany řízený model“, tedy model řízený vy- ze stavebnice také tak dva měsíce. Je
Kam až jste se se sportovním jsem se stal v roce 1999. O rok poz- sílačkou, která má spolu s přijímačem to ale krásná práce. Velmi mě baví celá
letadlem podíval? ději jsem zde začal pracovat na řídí- v letadle mnoho funkcí. Existují kate- stavba s plánkem v ruce, ale i případné
Před rokem 1998 se mohlo létat jen cím stanovišti letového provozu jako gorie RC modelů jako např. makety ci- vylepšování modelu.
v Československu, takže lety byly pou- dispečer leteckého provozu. Od roku vilních letounů, vojenských letounů
ze místní. Naštěstí se situace změni- 2009, kdy se letiště Letňany stalo nebo historické, cvičné, akrobatické Jaká fáze je nejtěžší?
la a po revoluci se začalo létat i do za- soukromým letištěm, jsem nastou- či 3D akrobatické modely a samozřej- Samozřejmě první vzlet nového mode-
Foto: Michaela Šimůnková a byl jsem v Drážďanech, potom jsme ci dispečera leteckého provozu. Roku obšírné téma. Já osobně jsem se u RC Jak vašeho koníčka vnímá rodina?
pil jako zaměstnanec letiště ve funk-
lu. A samozřejmě bez diváků!
hraničí. Tak jsem využil této možnosti
mě helikoptéry. Toto je opravdu velice
letěli do Salzburku a poslední výlet
modelů nejvíc nadchl pro prvoválečná
2012 jsem byl jmenován jako vedoucí
byl do Innsbrucku. No prostě nádhe-
dispečerů AFIS a tuto funkci jsem za-
a vojenská letadla WW II.
No, teď už je to v pohodě. Jsme s man-
ra. Příjemní lidé na těchto letištích,
želkou sami, děti žijí jinde, a tak ona
stával do roku 2019. Leteckou činnost
příjemný servis. Je rozdíl cestovat do-
Stavím modely od rozpětí 1500 mm do
Ale stále jsem nelétající člen Aeroklu-
má rád vdolky, já mám rád letadla.
pravním letadlem nebo letadlem spor- jsem ukončil ze zdravotních důvodů. Jak velké modely stavíte? má pejsky a já letadla. Zkrátka někdo
S vášní pro letadla tovním, kde jste součástí volného pro- bu Praha Letňany. 2500 mm. Mají realistický let a jsou při Jsou to prostě moji kamarádi. ///
Michala Jendruchová
storu a vnímáte každý poryv větru.
Zato ale máte nádherný výhled na kra-
jinu pod vámi.
Celý život zasvětil letectví. Dvacet let strávil na letišti Praha
Když mluvíte o létání, úplně vám září
Letňany, a když už čakovickému rodákovi a patriotovi Karlu
oči. Je jasné, že letadla jsou vaším
Hořínkovi zdravotní stav nedovolil usednout do kokpitu, naplno se
celoživotním koníčkem. Kudy vedla
začal věnovat modelařině. vaše cesta k nim?
Přesně to nevím, ale pravděpodobně je
Máte někdy létací sny? nil a řekl mi, že to určitě zvládnu. Tak to tím, že bydlím kousek od letišť Kbe-
Jako každý má své sny, které jsou ně- jsem přidal plyn a zvládl jsem to. Je to ly a Letňany. Jako malý kluk jsem cho-
kdy krásné, někdy méně krásné, tak nádherný pocit, když se letadlo odlepí dil s tátou na letiště továrny Avia, které
i já mám své sny. Každopádně když od země, přestane drncat a začne stou- bylo v prostoru dnešního Havraňáku,
jsem ten den létal, část mých snů byla pat. To se nedá slovy popsat. a koukal jsem na éra. Taky přes naši
o létání, jinak v mých letech jsou mé zahradu létalo hodně vojenských leta-
sny už velice klidné. Jak vám bylo po přistání? del do Kbel. Když jsem trochu nabral
Po přistání jsem se cítil jako „opravdo- rozum, začal jsem s bratrem modela-
Použil jste hezkou leteckou slovní vý“ pilot, který teď už zvládne zaletět řit. Bratr byl starší a měl už za sebou
hříčku. A vzpomenete si ještě po těch se vším. No, byl jsem mladý a pitomý. postavených pár modelů. Sehnat mate-
letech na svůj první let? Ještě na okraj. Pilotní výcvik je velice riál byl v té době docela problém, a tak
Foto: Michaela Šimůnková
No samozřejmě. Na ten pocit se neza- náročný a žák musí absolvovat dosti jsme vždycky na Vánoce od pana Fry-
pomíná. Bylo to na letišti Letňany po hodin s instruktorem, aby mohl jít na še (koloniál u náměstí – starousedlíci
zimní přestávce, když jsem pokračoval své první sólo. Já obdivuji letecké in- vědí) dostávali prkénka z bedýnek od
ve výcviku s instruktorem. Po třetím struktory, kteří na rozdíl od instruk- para ořechů a pomerančů, která byla
přistání instruktor vystoupil a řekl: torů v autoškole nemohou vyšlápnout z balzy. Balza, to je lehké dřevo, které
„Můžeš letět sólo.“ Koukal jsem tro- spojku, šlápnout na brzdu a zastavit na se používalo v letectví a nadále ho po-
chu vylekaně, ale instruktor mě uklid- krajnici. užívají letečtí modeláři. Pamatuji si na
8 U nás v Čakovicích /// www.cakovice.cz 10–2021 /// U nás v Čakovicích 9