Page 15 - Chytrý zpravodaj - Čakovice 06/2022
P. 15

Otázky a odpovědi /// U nás                                                       Otázky a odpovědi /// U nás


 Kateřina Arnotová,  Martin Střelec,  Daniel Kajpr,  Jiří Vintiška,            Tomáš Dubský,
 V této pravidelné rubrice jsou
 zástupkyně starosty   radní   zastupitel   starosta                           zastupitel
 uvedeny názory zástupců po-
 MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice
 litických stran, hnutí a klubů
 ČMT  Pro Prahu-Čakovice  KDU-ČSL          ODS + TOP 09                        ANO
 zvolených do Zastupitelstva
 městské části Praha‑Čakovice.
 Každý měsíc postupně jeden
 zástupce politické strany,
 hnutí nebo klubu zvolený
 do Zastupitelstva městské
 části Praha‑Čakovice vznese
 otázku, na kterou odpovídají
 i ostatní.
 Kapacita naší základní školy pro místní   Celospolečenská  debata  o  roli  základ-  Nabídka  základní  školy  tu  je  jen  jedna,   V  naší  městské  části  působí  v  oblasti   V naší městské části je základní školství
 děti  je  dostatečná.  Vzhledem  k  rozvoji   ního vzdělávání a opakované revize ku-  tedy pokud mluvíme o státním neplace-  základního školství dva školské subjek-  na velmi dobré úrovni.
 Tento měsíc pokládá otázku   městské části, který k nám přilákal pře-  rikula naznačují, že v tom, jaké jsou cíle   ném školství. Její pověst je nevalná, a to   ty,  soukromá  škola  Livingston  a  veřej-  Máme moderní a dobře vybavené ško-
 ČMT.  vážně  mladé  rodiny,  se  zvýšila  nejprve   základního  školství,  nemá  stát  jasno.   zejména kvůli její velikosti, která už pře-  ná  škola  nesoucí  jméno  po  prezidentu   ly i kvalitní zázemí pro sportovní aktivity
 poptávka po místech v mateřských ško-  Nad  zadáním  není  bohužel  ve  společ-  sahuje  možnost  dobrého  vedení  a  ma-  Benešovi.  Každá  škola  má  trochu  jiný   či vzdělávací kroužky s různým zaměře-
 Jak vnímáte kvalitu   lách  a  postupně  se  přesunula  do  školy   nosti shoda. Kvalitu měříme podle toho,   nažerského řízení. Je to spíše fabrika na   přístup  k  výuce  a  vzdělávání,  skutečný   ním pro děti.
 a nabídku základního   základní. Podařilo se zajistit finance a vy-  jak  sami  vnímáme  její  definici.  V  naší   výuku než vzdělávací instituce. Myslím,   hodnotitel kvality však budou vždy kon-  Velkou zásluhu na stálém zlepšování
 školství v naší městské   budovat nové budovy, aby děti nemusely   městské části mám za kvalitu veřejného   že by bylo třeba začít přemýšlet o jejím   krétní žák a jeho zákonní zástupci jako   kvality školství v naší městské části má
                                           klienti  dané  instituce.  Pouze  vzdělání
       rozdělení na dvě instituce. Vzájemně by
 základního  školství  odpovědnost.  Hle-
                                                                               určitě Mgr. Martin Střelec, který je skvělý
 nikam dojíždět. To je určitě velká výhoda
 části?  na rozdíl od jiných městských částí, kde   dat odpovědi na otázky týkající se kvali-  si konkurovaly – v dobrém, a vzhledem   žáků a jejich úspěchy při přijímacím ří-  manažer i ředitel v jedné osobě.
 se toto nepovedlo a kde děti musí navště-  ty učení našich dětí je tedy každodenní   k roztříštěnosti budov po Čakovicích by   zení na střední školu pak budou určitým   ///
 vovat školy dál od svého bydliště.  součástí mé práce. Učení a jeho dopad na   to bylo jednoduché.  vodítkem k posouzení výsledků vzdělá-
 Kvantita ale nestačí, důležitá je i kva-  naše žáky je pro náš tým hlavním téma-  Také není dobré, že ředitel školy, aniž   vacího systému.
 lita školy. Rodiče chtějí víc než jen ráno   tem  a  zároveň  výzvou.  Abychom  mohli   bych snižoval jeho schopnosti, je ve ve-  Naše  radnice,  jako  zřizovatel  veřej-
 dítě ve škole odevzdat a odpoledne vy-  zvyšovat  kvalitu  učení  a  změny  v  kom-  dení obce, dokonce v Radě MČ. Spoluroz-  né školy, může vytvářet škole podmín-
 zvednout, zajímá je, co děti ve škole dě-  petencích našich žáků, hledáme důkazy   hoduje o řízení, financování, směřování   ky. Zastupitelé totiž rozhodují o provoz-
 lají, jestli je tam příjemné, respektující   o tom, že k tomu ve vyučování skutečně   jako zřizovatel (obec) i jako vrchní ma-  ním rozpočtu školy, s podporou hlavního
 a bezpečné prostředí, a samozřejmě taky,   dochází.  Zavádíme  badatelský  přístup,   nažer (ředitel, který vychází z obcí říze-  města Prahy stavíme nové budovy a sna-
 jestli se jejich děti ve škole něco zajíma-  protože  chceme  učení  cíleně  zlepšovat.   ného výběrového řízení). Také spoluroz-  žíme  se  vytvářet  technické  podmínky
 vého a důležitého dozví. V naší škole se   Máme vizi, která je kotvou při posouvá-  hoduje o svých odměnách. Byť se může   pro fungování naší školy např. nákupem
 tyto parametry těžko posuzují a zajišťu-  ní učení, a známe směr, kterým na této   při hlasování zdržet, jak by se asi díval   některých nadstandardních technologií,
 jí, je moc velká. Je tam hodně dětí, hod-  cestě jít.  na  přísedící  kolegy/kolegyně,  kteří  by   jako je třeba aquaponická laboratoř. Již
 ně učitelů, hodně zaměstnanců. A v ano-  Otázka potřeby a míry nabídky je rov-  hlasovali  proti  jeho  odměně  nebo  její-  před několika lety jsme rozhodli o rozší-
 nymním  prostředí  se  kvalita  obtížně   něž nejasná a velmi diskutovaná. Výzku-  mu snížení. Obě situace jsou dosti bizar-  ření školského areálu, jehož obrysy jsou
 zavádí a ještě obtížněji kontroluje. Více   my, které se zabývají rovností v přístupu   ní, navíc se jedná o střet zájmů – a není   dnes již zcela zřejmé a k jehož dokonče-
 než stočlenný učitelský sbor je náročné   ke vzdělání, jsou ve shodě, že každá dife-  to kampaň.  ní, věřím, chybí již jen několik málo let.
 hodnotit, hospitovat, vzdělávat nebo je-  renciace tuto rovnost ohrožuje. To jedno-  ///  Postupná dostavba budov umožňuje sou-
 nom znát. Stejně tak se těžko vytvářejí   duše znamená, že nabídka ve veřejném   časně i zlepšovat kvalitu školních podmí-
 osobní vztahy mezi dětmi a učiteli, zvlášť   základním školství není tak úplně žádou-  nek. Nejde jen o dostavbu nových tříd,
 na druhém stupni. Kvalita nesmí zůstat   cí. Naše společnost to nicméně vnímá od-  ale i o zázemí pro pedagogy. To je dnes
 na druhém místě.  lišně. Ta spíše diferenciaci a exkluzivitu   bohužel velkou slabinou, a s dalším do-
 ///  ve vzdělávání poptává. Tento rozpor je   končováním nových prostor to nyní bude
 pak pro nás velkou výzvou. Jako veřej-    prioritou.  Připraveno  je  také  rozšíření
 ná služba bychom nicméně měli usilovat    školní jídelny nebo vznik nových prostor
 o zvyšování kvality, která je, pokud mož-  pro tělocvik.
 no, pro všechny stejná.                   ///
 ///


 12    U nás v Čakovicích /// www.cakovice.cz  06–2022 /// U nás v Čakovicích                                13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20