Page 14 - Chytrý zpravodaj - Čakovice 06/2022
P. 14

Otázky a odpovědi /// U nás                                                                                                                                                                     Otázky a odpovědi /// U nás


                                              Kateřina Arnotová,                  Martin Střelec,                             Daniel Kajpr,                       Jiří Vintiška,                      Tomáš Dubský,
          V této pravidelné rubrice jsou
                                              zástupkyně starosty                 radní                                       zastupitel                          starosta                            zastupitel
          uvedeny názory zástupců po-
                                              MČ Praha ‑Čakovice                  MČ Praha ‑Čakovice                          MČ Praha ‑Čakovice                  MČ Praha ‑Čakovice                  MČ Praha ‑Čakovice
          litických stran, hnutí a klubů
                                              ČMT                                 Pro Prahu-Čakovice                          KDU-ČSL                             ODS + TOP 09                        ANO
          zvolených do Zastupitelstva
          městské části Praha‑Čakovice.
          Každý měsíc postupně jeden
          zástupce politické strany,
          hnutí nebo klubu zvolený
          do Zastupitelstva městské
          části Praha‑Čakovice vznese
          otázku, na kterou odpovídají
          i ostatní.
                                              Kapacita naší základní školy pro místní   Celospolečenská  debata  o  roli  základ-  Nabídka  základní  školy  tu  je  jen  jedna,   V  naší  městské  části  působí  v  oblasti   V naší městské části je základní školství
                                              děti  je  dostatečná.  Vzhledem  k  rozvoji   ního vzdělávání a opakované revize ku-  tedy pokud mluvíme o státním neplace-  základního školství dva školské subjek-  na velmi dobré úrovni.
          Tento měsíc pokládá otázku          městské části, který k nám přilákal pře-  rikula naznačují, že v tom, jaké jsou cíle   ném školství. Její pověst je nevalná, a to   ty,  soukromá  škola  Livingston  a  veřej-  Máme moderní a dobře vybavené ško-
          ČMT.                                vážně  mladé  rodiny,  se  zvýšila  nejprve   základního  školství,  nemá  stát  jasno.   zejména kvůli její velikosti, která už pře-  ná  škola  nesoucí  jméno  po  prezidentu   ly i kvalitní zázemí pro sportovní aktivity
                                              poptávka po místech v mateřských ško-  Nad  zadáním  není  bohužel  ve  společ-  sahuje  možnost  dobrého  vedení  a  ma-  Benešovi.  Každá  škola  má  trochu  jiný   či vzdělávací kroužky s různým zaměře-
          Jak vnímáte kvalitu                 lách  a  postupně  se  přesunula  do  školy   nosti shoda. Kvalitu měříme podle toho,   nažerského řízení. Je to spíše fabrika na   přístup  k  výuce  a  vzdělávání,  skutečný   ním pro děti.
          a nabídku základního                základní. Podařilo se zajistit finance a vy-  jak  sami  vnímáme  její  definici.  V  naší   výuku než vzdělávací instituce. Myslím,   hodnotitel kvality však budou vždy kon-  Velkou zásluhu na stálém zlepšování
          školství v naší městské             budovat nové budovy, aby děti nemusely   městské části mám za kvalitu veřejného   že by bylo třeba začít přemýšlet o jejím   krétní žák a jeho zákonní zástupci jako   kvality školství v naší městské části má
                                                                                                                                                                  klienti  dané  instituce.  Pouze  vzdělání
                                                                                                                              rozdělení na dvě instituce. Vzájemně by
                                                                                  základního  školství  odpovědnost.  Hle-
                                                                                                                                                                                                      určitě Mgr. Martin Střelec, který je skvělý
                                              nikam dojíždět. To je určitě velká výhoda
          části?                              na rozdíl od jiných městských částí, kde   dat odpovědi na otázky týkající se kvali-  si konkurovaly – v dobrém, a vzhledem   žáků a jejich úspěchy při přijímacím ří-  manažer i ředitel v jedné osobě.
                                              se toto nepovedlo a kde děti musí navště-  ty učení našich dětí je tedy každodenní   k roztříštěnosti budov po Čakovicích by   zení na střední školu pak budou určitým   ///
                                              vovat školy dál od svého bydliště.  součástí mé práce. Učení a jeho dopad na    to bylo jednoduché.                 vodítkem k posouzení výsledků vzdělá-
                                               Kvantita ale nestačí, důležitá je i kva-  naše žáky je pro náš tým hlavním téma-  Také není dobré, že ředitel školy, aniž   vacího systému.
                                              lita školy. Rodiče chtějí víc než jen ráno   tem  a  zároveň  výzvou.  Abychom  mohli   bych snižoval jeho schopnosti, je ve ve-  Naše  radnice,  jako  zřizovatel  veřej-
                                              dítě ve škole odevzdat a odpoledne vy-  zvyšovat  kvalitu  učení  a  změny  v  kom-  dení obce, dokonce v Radě MČ. Spoluroz-  né školy, může vytvářet škole podmín-
                                              zvednout, zajímá je, co děti ve škole dě-  petencích našich žáků, hledáme důkazy   hoduje o řízení, financování, směřování   ky. Zastupitelé totiž rozhodují o provoz-
                                              lají, jestli je tam příjemné, respektující   o tom, že k tomu ve vyučování skutečně   jako zřizovatel (obec) i jako vrchní ma-  ním rozpočtu školy, s podporou hlavního
                                              a bezpečné prostředí, a samozřejmě taky,   dochází.  Zavádíme  badatelský  přístup,   nažer (ředitel, který vychází z obcí říze-  města Prahy stavíme nové budovy a sna-
                                              jestli se jejich děti ve škole něco zajíma-  protože  chceme  učení  cíleně  zlepšovat.   ného výběrového řízení). Také spoluroz-  žíme  se  vytvářet  technické  podmínky
                                              vého a důležitého dozví. V naší škole se   Máme vizi, která je kotvou při posouvá-  hoduje o svých odměnách. Byť se může   pro fungování naší školy např. nákupem
                                              tyto parametry těžko posuzují a zajišťu-  ní učení, a známe směr, kterým na této   při hlasování zdržet, jak by se asi díval   některých nadstandardních technologií,
                                              jí, je moc velká. Je tam hodně dětí, hod-  cestě jít.                           na  přísedící  kolegy/kolegyně,  kteří  by   jako je třeba aquaponická laboratoř. Již
                                              ně učitelů, hodně zaměstnanců. A v ano-  Otázka potřeby a míry nabídky je rov-  hlasovali proti  jeho  odměně nebo  její-  před několika lety jsme rozhodli o rozší-
                                              nymním  prostředí  se  kvalita  obtížně   něž nejasná a velmi diskutovaná. Výzku-  mu snížení. Obě situace jsou dosti bizar-  ření školského areálu, jehož obrysy jsou
                                              zavádí a ještě obtížněji kontroluje. Více   my, které se zabývají rovností v přístupu   ní, navíc se jedná o střet zájmů – a není   dnes již zcela zřejmé a k jehož dokonče-
                                              než stočlenný učitelský sbor je náročné   ke vzdělání, jsou ve shodě, že každá dife-  to kampaň.                    ní, věřím, chybí již jen několik málo let.
                                              hodnotit, hospitovat, vzdělávat nebo je-  renciace tuto rovnost ohrožuje. To jedno-  ///                            Postupná dostavba budov umožňuje sou-
                                              nom znát. Stejně tak se těžko vytvářejí   duše znamená, že nabídka ve veřejném                                      časně i zlepšovat kvalitu školních podmí-
                                              osobní vztahy mezi dětmi a učiteli, zvlášť   základním školství není tak úplně žádou-                               nek. Nejde jen o dostavbu nových tříd,
                                              na druhém stupni. Kvalita nesmí zůstat   cí. Naše společnost to nicméně vnímá od-                                   ale i o zázemí pro pedagogy. To je dnes
                                              na druhém místě.                    lišně. Ta spíše diferenciaci a exkluzivitu                                      bohužel velkou slabinou, a s dalším do-
                                              ///                                 ve vzdělávání poptává. Tento rozpor je                                          končováním nových prostor to nyní bude
                                                                                  pak pro nás velkou výzvou. Jako veřej-                                          prioritou.  Připraveno  je  také  rozšíření
                                                                                  ná služba bychom nicméně měli usilovat                                          školní jídelny nebo vznik nových prostor
                                                                                  o zvyšování kvality, která je, pokud mož-                                       pro tělocvik.
                                                                                  no, pro všechny stejná.                                                         ///
                                                                                  ///


          12                                                                         U nás v Čakovicích /// www.cakovice.cz   06–2022 /// U nás v Čakovicích                                                                        13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19