Page 9 - Chytrý zpravodaj - Čakovice květen 2021
P. 9

Otázky a odpovědi /// U nás                                                       Otázky a odpovědi /// U nás


 Jiří Vintiška,  Tomáš Dubský,  Miroslav Marada,  Alexander Lochman,           Daniel Kajpr,
 V této pravidelné rubrice jsou
 starosta   zastupitel   zastupitel        1. zástupce starosty                zastupitel
 uvedeny názory zástupců po-
 MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice  MČ Praha ‑Čakovice
 litických stran, hnutí a klubů
 ODS + TOP 09  ANO  ČMT                    Pro Prahu-Čakovice                  KDU-ČSL
 zvolených do Zastupitelstva
 městské části Praha‑Čakovice.
 Každý měsíc postupně jeden
 zástupce politické strany,
 hnutí nebo klubu zvolený
 do Zastupitelstva městské
 části Praha‑Čakovice vznese
 otázku, na kterou odpovídají
 i ostatní.
 Když porovnám původní návrh ŘSD, kte-  Dostavba severovýchodního okruhu ko-  Jednoznačně  pozitivně,  protože  ČMT   Nejprve si řekneme, co je to zjišťovací ří-  Aby byla odpověď pro občany zajímavá,
 rý je označován jako varianta 1 a který   lem Prahy a propojení dálnic D8 a D10   dlouhodobě  požadovala  prověření  še-  zení. Jde o první část zákonného vyhod-  bylo  by  dobré,  aby  znali  závěry  onoho
 Tento měsíc pokládá otázku   by přinesl do naší městské části velkou   se plánuje již desítky let. Tato stavba je   trnějších  variant  okruhu.  To,  že  MŽP   nocení vlivu na životní prostředí, tzv. EIA   zjišťovacího řízení. Pokud by byla dosta-
 ODS + TOP 09.  hlukovou zátěž, vypadá proti tomu tune-  klíčová pro naši obec z pohledu zlepšení   zdůraznilo variantu 2 (v zářezech s pro-  (environmental  impact  assessment).   tečná transparentnost vedení obce, tako-
 lová varianta jako sen. Je dobré, že tato   dopravní  situace,  ale  starostové  dotče-  tihlukovými valy) a 3 (v tunelech) proti   Tímto  procesem  Ministerstvo  životní-  vé dokumenty by byly zveřejňovány na
 Dne 24. března 2021 vydalo   varianta  je  podle  posouzení  Minister-  ných obcí se dodnes nebyli schopni do-  variantě 1 (po povrchu), je jasným příno-  ho prostředí hodnotí dopady stavby na   webu MČ nebo přímo v časopise, stačil
 Ministerstvo životního   stva  životního  prostředí  proveditelná.   hodnout na jednotném stanovisku a spo-  sem.  „Dvojka“  znamená,  že  okruh  bude   životní  prostředí  navržených  3  variant   by odkaz na stránku, kde to najít. V tom-
 prostředí tzv. závěr ze   Společně s kolegy z okolních městských   lečném postupu. I to je jeden z hlavních   zahlouben v průměru 8 m pod okolním   výstavby  pražského  okruhu.  Varianta  1   to  případě  bude  odpověď  jen  částečně
 důvodů, proč je stavba stále připomínko-
 částí a obcí několik let trpělivě jednáme
                                                                               uspokojivá. Jde o dostavbu okruhu, jeho
       terénem, „trojka“ by zůstala na povrchu
                                           je vedena po terénu. Varianta 2 je oproti
 zjišťovacího řízení na   s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR ve sna-  vána a upravována. Pro nás je dobrá va-  jen  u  exitu  za  přejezdem  v  Třeboradi-  variantě  1  navržena  s  výrazně  zahlou-  části  mezi  Satalicemi  a  Březiněvsí.  Já-
 stavbu okruhu kolem   ze udělat okruh pro lidi kolem přijatel-  rianta 3 zjišťovacího řízení ministerstva   cích a na přemostění čističky v Miškovi-  benou,  varianta  3  zahrnuje  3  tunelové   drem jsou tři varianty – klasická silniční,
 Prahy – etapa 520, která   nější. Jsem rád, že to přineslo výsledek   životního  prostředí,  tedy  zahloubení   cích. Z hlediska hluku, imisí a světelné-  úseky dlouhé 1330 m (tunel Třeboradi-  v podstatě již nyní zamítnutá, druhá za-
 povede i po území naší   v  podobě  vzniku  dvou  nepoměrně  lep-  silnice včetně tunelu Třeboradice. Závěr   ho smogu je tedy jasnou prioritou naší   ce), 450 m (tunel Veleň) a 2050 m (tunel   hloubená do zářezu s několika přemos-
                                           Vinoř). Právě tato třetí varianta je prefe-
 MČ. Jak hodnotíte tento   ších  variant  výškového  řešení  budoucí-  zjišťovacího řízení ministerstva životní-  MČ  prosazovat  „tunelovou“  variantu  3.   rovaná naší městskou částí a prosazuje-  těními a třetí tunelová s mosty. Nejlepší
 ho  prostředí  hodnotím  kladně,  ale  ter-
 ho  okruhu  kolem  Prahy.  Naše  MČ  jako
                                                                               pro občany je pochopitelně ta třetí, auta
       Ovšem  ještě  není  vyhráno  –  zjišťovací
 výsledek?  většina  okolních  samospráv  prosazuje   mín realizace stavby vidím jako nereálný.  řízení předchází vlastnímu posudku EIA   me ji již několik let. Jsem velmi rád, že   jedou  z  jedné  třetiny  v  tunelu,  a  zátěž
 tunelovou variantu. Je sice nejdražší, ale   ///  a má upřesnit jeho obsah. MŽP doslova   Ředitelství silnic a dálnic ČR vzalo naše   hluku  a  smogu  je  nejmenší.  Její  slabou
 má  pro  nás  nejvyšší  hodnotu  a  nejlépe   uvádí požadavek „…detailněji rozpraco-  stanovisko  vážně  a  začalo  pracovat  na   stránkou je cena a to, že je nejméně še-
 umožní  zachovat  kvalitu  života  v  naší   vat technické řešení variant 2 a 3, nebo   méně  invazivních  variantách,  jelikož   trná ke spodní vodě. Zvítězí tedy pravdě-
 městské  části.  Každý,  kdo  cestuje  ráno   (lépe)  kombinaci  technického  řešení   zpočátku  byla  jen  jedna  varianta,  která   podobně kompromis mezi druhou a třetí
 z naší městské části, vidí, jak u nás vypa-  variant  2  a  3“.  Povrchová  „jednička“  je   byla navržena jako nadzemní a měla být   variantou  –  nakonec  rozhodne  státní
 dá doprava. S většinou odborníků se sho-  tedy málo pravděpodobná a odhaduji, že   vedená estakádou nad miškovickou čis-  správa ve spolupráci s magistrátem. Mi-
 dujeme,  že  okruh  potřebujeme  pro  vy-  ve finále se bude řešit spor o konkrétní   tičkou odpadních vod, což by znamenalo   mochodem, stanovisko naší MČ k okru-
 lepšení této situace a bez okruhu nápor   kombinace vedení trasy v zářezech a tu-  nejzávažnější  dopady  na  obyvatelstvo   hu na webu Čakovic chybí také.
 středočeské dopravy v budoucnu paraly-  nelech.  Tunely  jsou  samozřejmě  dražší,   s nejvýraznějšími vlivy na hlukovou situ-  ///
 zuje naši městskou část. Okruh ale musí   znamenají  větší  zemní  práce,  problémy   aci a navíc s nejvýznamnějším zásahem
 být proveden tak, abychom tu mohli dál   s odvodněním ap. Investor bude mít ten-  do krajinného rázu. A přesně to nechce-
 v klidu žít a bydlet. Je potřeba ještě říct,   denci  na  tunelech  šetřit.  Cestou  k  pro-  me. Nejlepší je tunelová varianta 3, pod-
 že  k  okruhu  prosazujeme  i  související   sazení tunelové varianty je jasný postoj   mínečně akceptovatelná je dle mého ná-
 místní „malé“ obchvaty: Severní obchvat   reprezentace naší MČ a především spo-  zoru i varianta 2, vedená v zářezu, tedy
 Třeboradic,  Severní  obchvat  Červeného   lupráce s okolními MČ při vyjednávání.   výrazně  zahloubená.  Máme  několik  let
 mlýnu a Jižní obchvat Čakovic. Ty zabrá-  Společným  tlakem  získáme  více.  Zatím   ještě před sebou, my pokračujeme v prá-
 ní průjezdu tranzitu k dálnici naším za-  máme na varianty, naštěstí, shodný ná-  ci  prosazování  výhodných  variant  pro
 stavěným územím.  zor – chceme tunely. (Celý dokument na   naši městskou část, ať tu máme okruh,
 ///   http://www.mzp.cz/eia, kód MZP500).  ale ať nás neruší.
       ///                                 ///



 6    U nás v Čakovicích /// www.cakovice.cz  05–2021 /// U nás v Čakovicích                                  7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14