Page 8 - Chytrý zpravodaj - Čakovice květen 2021
P. 8
Otázky a odpovědi /// U nás Otázky a odpovědi /// U nás
Jiří Vintiška, Tomáš Dubský, Miroslav Marada, Alexander Lochman, Daniel Kajpr,
V této pravidelné rubrice jsou
starosta zastupitel zastupitel 1. zástupce starosty zastupitel
uvedeny názory zástupců po-
MČ Praha ‑Čakovice MČ Praha ‑Čakovice MČ Praha ‑Čakovice MČ Praha ‑Čakovice MČ Praha ‑Čakovice
litických stran, hnutí a klubů
ODS + TOP 09 ANO ČMT Pro Prahu-Čakovice KDU-ČSL
zvolených do Zastupitelstva
městské části Praha‑Čakovice.
Každý měsíc postupně jeden
zástupce politické strany,
hnutí nebo klubu zvolený
do Zastupitelstva městské
části Praha‑Čakovice vznese
otázku, na kterou odpovídají
i ostatní.
Když porovnám původní návrh ŘSD, kte- Dostavba severovýchodního okruhu ko- Jednoznačně pozitivně, protože ČMT Nejprve si řekneme, co je to zjišťovací ří- Aby byla odpověď pro občany zajímavá,
rý je označován jako varianta 1 a který lem Prahy a propojení dálnic D8 a D10 dlouhodobě požadovala prověření še- zení. Jde o první část zákonného vyhod- bylo by dobré, aby znali závěry onoho
Tento měsíc pokládá otázku by přinesl do naší městské části velkou se plánuje již desítky let. Tato stavba je trnějších variant okruhu. To, že MŽP nocení vlivu na životní prostředí, tzv. EIA zjišťovacího řízení. Pokud by byla dosta-
ODS + TOP 09. hlukovou zátěž, vypadá proti tomu tune- klíčová pro naši obec z pohledu zlepšení zdůraznilo variantu 2 (v zářezech s pro- (environmental impact assessment). tečná transparentnost vedení obce, tako-
lová varianta jako sen. Je dobré, že tato dopravní situace, ale starostové dotče- tihlukovými valy) a 3 (v tunelech) proti Tímto procesem Ministerstvo životní- vé dokumenty by byly zveřejňovány na
Dne 24. března 2021 vydalo varianta je podle posouzení Minister- ných obcí se dodnes nebyli schopni do- variantě 1 (po povrchu), je jasným příno- ho prostředí hodnotí dopady stavby na webu MČ nebo přímo v časopise, stačil
Ministerstvo životního stva životního prostředí proveditelná. hodnout na jednotném stanovisku a spo- sem. „Dvojka“ znamená, že okruh bude životní prostředí navržených 3 variant by odkaz na stránku, kde to najít. V tom-
prostředí tzv. závěr ze Společně s kolegy z okolních městských lečném postupu. I to je jeden z hlavních zahlouben v průměru 8 m pod okolním výstavby pražského okruhu. Varianta 1 to případě bude odpověď jen částečně
důvodů, proč je stavba stále připomínko-
částí a obcí několik let trpělivě jednáme
uspokojivá. Jde o dostavbu okruhu, jeho
terénem, „trojka“ by zůstala na povrchu
je vedena po terénu. Varianta 2 je oproti
zjišťovacího řízení na s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR ve sna- vána a upravována. Pro nás je dobrá va- jen u exitu za přejezdem v Třeboradi- variantě 1 navržena s výrazně zahlou- části mezi Satalicemi a Březiněvsí. Já-
stavbu okruhu kolem ze udělat okruh pro lidi kolem přijatel- rianta 3 zjišťovacího řízení ministerstva cích a na přemostění čističky v Miškovi- benou, varianta 3 zahrnuje 3 tunelové drem jsou tři varianty – klasická silniční,
Prahy – etapa 520, která nější. Jsem rád, že to přineslo výsledek životního prostředí, tedy zahloubení cích. Z hlediska hluku, imisí a světelné- úseky dlouhé 1330 m (tunel Třeboradi- v podstatě již nyní zamítnutá, druhá za-
povede i po území naší v podobě vzniku dvou nepoměrně lep- silnice včetně tunelu Třeboradice. Závěr ho smogu je tedy jasnou prioritou naší ce), 450 m (tunel Veleň) a 2050 m (tunel hloubená do zářezu s několika přemos-
Vinoř). Právě tato třetí varianta je prefe-
MČ. Jak hodnotíte tento ších variant výškového řešení budoucí- zjišťovacího řízení ministerstva životní- MČ prosazovat „tunelovou“ variantu 3. rovaná naší městskou částí a prosazuje- těními a třetí tunelová s mosty. Nejlepší
ho prostředí hodnotím kladně, ale ter-
ho okruhu kolem Prahy. Naše MČ jako
pro občany je pochopitelně ta třetí, auta
Ovšem ještě není vyhráno – zjišťovací
výsledek? většina okolních samospráv prosazuje mín realizace stavby vidím jako nereálný. řízení předchází vlastnímu posudku EIA me ji již několik let. Jsem velmi rád, že jedou z jedné třetiny v tunelu, a zátěž
tunelovou variantu. Je sice nejdražší, ale /// a má upřesnit jeho obsah. MŽP doslova Ředitelství silnic a dálnic ČR vzalo naše hluku a smogu je nejmenší. Její slabou
má pro nás nejvyšší hodnotu a nejlépe uvádí požadavek „…detailněji rozpraco- stanovisko vážně a začalo pracovat na stránkou je cena a to, že je nejméně še-
umožní zachovat kvalitu života v naší vat technické řešení variant 2 a 3, nebo méně invazivních variantách, jelikož trná ke spodní vodě. Zvítězí tedy pravdě-
městské části. Každý, kdo cestuje ráno (lépe) kombinaci technického řešení zpočátku byla jen jedna varianta, která podobně kompromis mezi druhou a třetí
z naší městské části, vidí, jak u nás vypa- variant 2 a 3“. Povrchová „jednička“ je byla navržena jako nadzemní a měla být variantou – nakonec rozhodne státní
dá doprava. S většinou odborníků se sho- tedy málo pravděpodobná a odhaduji, že vedená estakádou nad miškovickou čis- správa ve spolupráci s magistrátem. Mi-
dujeme, že okruh potřebujeme pro vy- ve finále se bude řešit spor o konkrétní tičkou odpadních vod, což by znamenalo mochodem, stanovisko naší MČ k okru-
lepšení této situace a bez okruhu nápor kombinace vedení trasy v zářezech a tu- nejzávažnější dopady na obyvatelstvo hu na webu Čakovic chybí také.
středočeské dopravy v budoucnu paraly- nelech. Tunely jsou samozřejmě dražší, s nejvýraznějšími vlivy na hlukovou situ- ///
zuje naši městskou část. Okruh ale musí znamenají větší zemní práce, problémy aci a navíc s nejvýznamnějším zásahem
být proveden tak, abychom tu mohli dál s odvodněním ap. Investor bude mít ten- do krajinného rázu. A přesně to nechce-
v klidu žít a bydlet. Je potřeba ještě říct, denci na tunelech šetřit. Cestou k pro- me. Nejlepší je tunelová varianta 3, pod-
že k okruhu prosazujeme i související sazení tunelové varianty je jasný postoj mínečně akceptovatelná je dle mého ná-
místní „malé“ obchvaty: Severní obchvat reprezentace naší MČ a především spo- zoru i varianta 2, vedená v zářezu, tedy
Třeboradic, Severní obchvat Červeného lupráce s okolními MČ při vyjednávání. výrazně zahloubená. Máme několik let
mlýnu a Jižní obchvat Čakovic. Ty zabrá- Společným tlakem získáme více. Zatím ještě před sebou, my pokračujeme v prá-
ní průjezdu tranzitu k dálnici naším za- máme na varianty, naštěstí, shodný ná- ci prosazování výhodných variant pro
stavěným územím. zor – chceme tunely. (Celý dokument na naši městskou část, ať tu máme okruh,
/// http://www.mzp.cz/eia, kód MZP500). ale ať nás neruší.
/// ///
6 U nás v Čakovicích /// www.cakovice.cz 05–2021 /// U nás v Čakovicích 7