Page 21 - Chytrý zpravodaj - Broumov 05/2025
P. 21

Muzeum Broumovska



          (= Větší pečeť města broumovského), jejíž začátek a konec   jako pečetní znamení od některého opata břevnovského
          je oddělen květem na stonku o pěti okvětních lístcích.   kláštera z rodu pánů ze Švamberka už jen proto, že o žád-
          Archiválie s otiskem zmíněného typáře jsou v tomto pří-  ném opatovi tohoto původu nevíme.
          padě uloženy v Archivu Národního muzea.
          Mnozí návštěvníci našeho muzea se mě často ptají, proč
          má  Broumov  ve  svém  městském  znaku,  který  se  vyvi-
          nul z městské pečeti, právě labuť. Bohužel musím vždy
          odpovědět, že přesný důvod neznáme. Půvabné pověsti
          o tom,  jak  první  němečtí  osadníci  na  konci  svého  pu-
          tování  uviděli  na  vodní  hladině  labuť  a nad  ní  hvězdu,   Čtyři typáře městských pečetidel z 15. a 19. století.
          večernici, a tak se ujistili, že došli na správné místo s tím,   Také nevíme, jak se do pečeti a později do znaku dosta-
          že labuť a hvězda se jednou stanou symboly jejich města,   la  hvězda,  ať  již  o pěti  nebo  později  o šesti  paprscích.
          zůstávají stále jen poutavými zkazkami. Obzvláště když   V tomto případě má nejspíše pravdu bývalý ředitel Muzea
          víme, že hvězda na první městské pečeti ani nebyla. Výše   Broumovska pan Miroslav Otte, který je toho názoru, že
          zmíněný Jindřich Köcher se domníval, že se v prvopo-  po krádeži nejstaršího pečetidla si město na nový typář
          čátku  jedná  o husu  jako  symbol  ostražitosti  a teprve   přidalo hvězdu proto, aby se nová pečeť odlišila od pe-
          později s rostoucím bohatstvím města se obyčejná husa   četi původní, a také jako obranu proti jejímu možnému
          prodloužením  krku  proměnila  v honosnou  labuť.  Není   zneužití.
          také žádný důkaz o tom, že by Broumov získal opeřence
                                                                             Barbora Trenčanská, Muzeum Broumovska



          Obrázek někdy z před 160 let... - nebo?


          Česká  pošta  přišla  roku  2002  se  sebevědomě     Bohatší  si  v naléhavých  a diskrétních  případech  moh-
          ambiciózním  heslem:  Dneska  podáte,  zítra  dodáme!   li zjednat jízdního posla, který to do Prahy zvládnul za
          Dnes  ze  slibu  couvá  a doručení  „obyčejné  zásilky   dva dny; v extrému, měl-li možnost na nějaké přepřahací
          v ekonomickém  režimu“  prý  bude  moci  trvat  až  pět   stanici přesedlat na čerstvého koně, snad i za den. Takto
          dní.  Což  zavdává  příležitost  k vtipkování,  neboť  se   majetným odesilatelem mohl však být leda broumovský
          takto jakoby vracíme o staletí zpět.                 opatský  prelát;  městská  rada  snad  jen  ve  výjimečných
          V pradávných  dobách  totiž,  pokud  někdo  z Broumova   případech, např. že si na nějakého takového opata stě-
                                                               žovala  u dvorské  kanceláře  či  zemských  stavů.  Opati
          chtěl cokoli poslat „přes hory“ někomu ať už do Slezska,   také osobně mezi Prahou a Broumovem relativně často
          Kladska  či  českého  vnitrozemí,  většinou  využil  služ-  pendlovali kočárem a zvládali to rovněž za dva dny. Opat
          by  některého  z četných  formanů  vyvážejících  od  nás   Sartorius, aby se vyhnul nutnosti přespávat se „(s)pro-
          zejména  sukno  a zpět  se  vracejících  s čímkoli,  co  na   stými“  formany  někde  v zájezdním  hostinci,  zakoupil
          Broumovsku nebylo k mání, čili k vyrobení či k vypěs-  r. 1672 zámek a panství Sloupno ležící takřka na kilometr
          tování.  Formanské  vozy  byly  však  velmi  těžké,  čemuž   přesně napůl cesty.
          odpovídala i jejich cestovní rychlost rovnající se praktic-
          ky běžné chůzi – forman vskutku valnou část cesty vedle   Roku  1798  byla  v našem  městě  zřízena  sběrna  dopisů
          koňů poctivě odchodil. Záleželo ovšem od mnoha fakto-  a r. 1844 i první poštovní úřad. Broumov však v té době
          rů: od hmotnosti (roku 1747 byla omezena na 3,36 tuny,   neležel  na  hlavní  poštovní  trase.  Ta  vedla  z Prahy  do
          neboť  povozy  poškozovaly  cesty  podobně  jako  dnešní   Náchoda, z nějž se pak ve dvou příhodnějších směrech
          kamiony),  od  počtu  zapřažených  koní  (obvykle  dva  až   než přes Broumovsko rozdělovala směrem na Trutnov do
          tři  páry),  od  terénního  profilu,  aktuálního  stavu  cest,   Slezska a přes Běloves do Kladska. Až do dobudování že-
          počasí,  ročního  období…  Zvolíme-li  kupříkladu  trasu   leznice r. 1875 tedy broumovští soukromí provozovatelé
          Broumov – Praha, pak sice nemáme konkrétních zpráv,   poštovního spojení (k převodu na stát došlo až r. 1892)
          ale lze předpokládat, že za nejideálnějších podmínek ji   museli do zmíněných míst extra zajíždět. Rovněž nemá-
          forman mohl zdolat i za stejných pět dní, které dnes nově   me zpráv, ale předpokládám, že i tak dorazila pošta z či
          slibuje (či spíše jimi hrozí) i Česká pošta.         do Prahy do tří dnů.
                                                               Pokud  bychom  si  ovšem  povzdychli,  že  s nově
                                                               garantovanými pěti dny jsme to tedy pěkně dopracovali,
                                                               bylo  by  to  poněkud  demagogické.  Naprostá  většina
                                                               z nás   koresponduje    prostřednictvím   mobilů,
                                                               e-mailů  či  datových  schránek  v řádu  vteřin  i do  těch
                                                               nejvzdálenějších  tramtárií.  A jestli  třeba  do  takového
                                                               Šonova  putuje  (řeknu  hodně)  jeden  klasický  obyčejný
                                                               dopis  denně,  pak  tam  s ním  extra  zajíždět  je  vskutku
                                                               poněkud  neekonomický  luxus.  Navíc  si  odesilatel
                                                               k onomu  obyčejnému  psaní  v ekonomickém  režimu  za
                                                               31  Kč  může  připlatit  bagatelních  5  Kč,  čímž  ho  změní
                                                               na  prioritní,  u nějž  pošta  nadále  deklaruje  doručení
                                                               „zpravidla  následující  pracovní  den  po  dni  podání“.
                                                               Novodobé heslo by tak mohlo znít: Doručujeme zpravidla
                                                               ne/pravidelně. No, uvidíme, kam to pospěje.
                                                                    text a fotomontáž Karel Franze, Muzeum Broumovska

                                                                                                              21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26