Page 14 - Chytrý zpravodaj - Bílina 12 2021
P. 14

14     BÍLINSKÝ ZPRAVODAJ                                                                  12 / XXXI / 10. prosince 2021
          VZDĚLÁVÁNÍ



           ZŠ Za chLUMeM
         Žáci ze základky jsou na jedné lodi


          Na  začátku  školního  roku   bíhají  v  šestých  a  osmých  roč-  názvy některých z nich: Sociál-  opravdu zaujala, hodnotím Jana
          2021/2022,  došlo  v  Základní   nících. Workshopy probíhají od   ní podpora – váha vztahů, Můj   Bínu, který pracuje v Člověku v
          škole  Za  Chlumem  k  realizaci   září  do  prosince  a  dané  třídy   strach,  Pomoz  svému  okolí  a   Tísni v Bílině. Pan Bína pracuje
          projektu  Jsme  na  jedné  lodi,   se  zúčastní  4  workshopů.  Je-  pomůžeš i sobě, Skutečný hrdi-  v ČvT v klubu s dětmi a také je
          který  je  zaměřen  na  rizikové   den  workshop  trvá  3  vyučo-  na a další. Workshopy probíhají   DJ.  Pan  Bína  nejdříve  vyprávěl
          chování  žáků.  Denně  se  po-  vací  hodiny  a  jsou  zpracovány   formou přednášky, praktického   o  svém  životě,  jak  se  k  hudbě
          týkáme  s  rizikovým  chováním   a  vedeny  panem  Bc.  Petrem   cvičení  a  diskuze  a  videopro-  dostal a co všechno pozice DJ
          mnoha  žáků,  kteří  mají  ne-  Matim,  který  je  sociálním  pra-  jekce. Žáci se tak mohou aktiv-  obnáší. Dále bylo toto konkrétní
          pevné  hranice  chování.  Jedná   covníkem  školy.  Pan  Mati  má   ně zapojit a říci svůj názor, svoje   odpoledne  zaměřeno  na  téma
          se  převážně  o  vyrušování  při   dlouhodobou zkušenost s tvor-  dosavadní zkušenosti, svěřit se   předešlého  workshopu  Sociál-
          vyučování,  rizikové  chování  o   bou workshopů, pracuje s mlá-  s tím, co je trápí. Kolektiv ve tří-  ní  podpora  –  váha  vztah“.  Pan
          přestávkách  a  nezdravou  ko-  deží  ze  sociálně  vyloučeného   dě  se  tak  může  blíže  poznat  a   Bína,  i  oba  sociální  pracovníci
          munikaci  ze  strany  žáků  vůči   prostředí,  ale  nejen  s  nimi.  Má   díky  tomu  zlepšit  vztahy  a  kli-  žákům  vysvětlili,  že  vztahy  ne-
          spolužákům a pedagogům. Na   dlouholeté  zkušenosti  z  ne-  ma třídy. Přítomný je i třídní uči-  musí být vždy jednoduché, ale
          škole již čtvrtým rokem funguje   ziskových  organizací  a  žáci  jej   tel, který žáky zná nejlépe.  je  důležité  o  ně  pečovat.  Vždy
          školní  poradenské  pracoviště,   znají a mají k němu důvěru, stej-  Již zmíněná odpolední skupina   je  důležitá  podpora  ze  strany
          jehož součástí jsou dva sociální   ně tak jejich rodiče.   je  dobrovolnou  formou.  Žáci   blízkých osob, tak naše podpo-
          pracovníci,  metodici  prevence,   V  rámci  projektu  dále  probí-  mohou školu navštívit i v odpo-  ra poskytnutá blízkým osobám.
          výchovný a kariérový poradce a   há jednou za 14 dní odpolední   ledních hodinách, ve svém vol-  Věříme,  že  společně  strávený
          vedení školy. Společně v týmu   skupina,  která  je  zaměřena  na   ném čase, kdy se se sociálními   čas  žáky  obohatí  o  nové  infor-
          hledají možnosti, jak pracovat s   témata již proběhlých worksho-  pracovníky  zaměří  na  již  pro-  mace, nebo jim připomene věci,
          jednotlivci, jejich rodinami, tak i   pů.  Těchto  skupin  se  účastní   brané téma. Sociální pracovníci   které  již  někdy  slyšeli.  A  již  z
          s celým kolektivem.          oba  sociální  pracovníci  školy,   se  snaží,  aby  odpoledne  bylo   názvu projektu, “Jsme na jedné
         Jsme na jedné lodi je zaměřen   kterými  jsou,  již  zmíněný,  Bc.   pro  žáky  zajímavé,  a  proto  na   lodi”, jsme chtěli dát žákům na-
          především  na  šesté  a  osmé   Petr  Mati  a  Miroslava  Krunto-  tento  čas  zvou  i  zajímavé  hos-  jevo, že na své problémy nemu-
          ročníky  základní  školy.  Tyto  tří-  vá,  DiS.  O  těchto  skupinách   ty,  kteří  mohou  žáky  obohatit   sí být sami a mohou požádat o
          dy  byly  vybrány  po  konzultaci   byli  předem  informování  zá-  svými  zkušenostmi.  Jedná  se   pomoc toho, komu věří.
          školního  poradenského  praco-  konní zástupci žáků na třídních   například o sportovce, policisty,   Projekt  je  financován  z  progra-
          viště s pedagogy. V těchto roč-  schůzkách  prostřednictvím  vi-  novináře,  ale  i  některé  osob-  mu Prevence rizikového chová-
          nících  jsme  zaznamenali  vyšší   dea,  popř.  byli  někteří  zákonní   nosti  z  lokality,  kde  naši  žáci   ní v Ústeckém kraji v roce 2021.
          výskyt rizikového chování.   zástupci kontaktování osobně.  vyrůstají.
          Projekt  je  realizován  prostřed-  Témata  workshopů  jsou  růz-  Jako  nejzajímavější  osobnost,   Miroslava Kruntová, DiS.
          nictvím  workshopů,  které  pro-  norodá.  Pro  představu  uvádím   která podle mého názoru žáky   sociální pracovnice školy

           MŠ LeDVice                                                  MŠ ŠVabiNského
         Děti z mateřinky navštívily                                 Sokol učí předškoláky pohybu
         botanickou zahradu                                                       Děti  z  MŠ  Šva-  či  poznání.  Děti  se  učí  vnímat
                                                                                  binského,  třídy   pohyb  jako  přirozenost,  samo-
                                       Nejvíce se jim líbila akvária plná         Delfínků  a  Žabi-  zřejmou součást života.
                                       různobarevných  ryb  a  želvy.             ček se společně   Aby to děti bavilo, nesmí chybět
                                       Také se velmi zajímaly o rostliny.         s  učitelkami  za-  správná motivace. K tomu je tu
                                       Děti byly překvapeny rozdílem              pojily  do  celo-  s námi parta zvířátek, v čele se
                                       teplot  a  vlhkosti  při  přechodu         ročního projektu   sokolíkem  Pepíkem.  Každé  zví-
                                       mezi  expozicemi.  Pěkná  byla             České  obce  so-  řátko reprezentuje jednu oblast
                                       i  výstava  Muertas,  která  byla          kolské s názvem   pro  rozvoj  dětí.  Jsou  jimi  přiro-
                                       instalována  mezi  rostlinami.             Se  sokolem  do   zená cvičení, obratnost, doved-
          Program  IKAP,  který  byl  spuš-  I  venku  v  prostorách  zahrady     života.          nosti s míčem, rozvíjení poznání
          těn v loňském roce, nám umož-  bylo co obdivovat. Určitě jsme           Projekt  je  pod   a  netradiční  činnosti.  Po  zvlád-
          nil  navštívit  Botanickou  zahra-  se nenudili a moc se nám líbilo.  záštitou  MŠMT  a  je  určen  pro   nutí  úkolu  k  dané  činnosti  si
          du v Teplicích. Děti si prohlédly                          děti od 3 do 6 let. Cílem je roz-  každé  dítě  za  odměnu  nalepí
          všechny  otevřené  expozice.              Markéta Pikalová  voj pohybové gramotnosti dětí,   samolepku  do  svého  sportov-
                                                                     která  patří  mezi  základní  pilíře   ního deníčku.
           MŠ ČapkoVa                                                stejně jako rozvoj řeči, myšlení   Iveta Koželuhová
         V maskách strašidla soutěžila                                 MŠ aLéskÁ

                                       na sídlo duchů a strašidel. Děti   Halloweenské strašení v mateřince
                                       si  s  pomocí  rodičů  a  učitelek
                                       připravily  strašidelné  kostýmy,
                                       ve  kterých  celé  dopoledne
                                       soutěžily a plnily zajímavé úko-  MS  Aléská  se  jednoho  říjno-  mech a ochutnávka dobrot. Za
                                       ly. Za odměnu si každé strašidlo   vého  dne  nesla  v  duchu  hal-  odměnu na všechny děti čekala
                                       odneslo  na  památku  diplom    loweenského  strašení.  Děti  si   strašidelná  medaile.  Závěrem
                                       a malý dárek.                 do školky přinesly kostýmy, ve   se  všechny  kostýmy  roztančily
                                                                     kterých si zasoutěžily v různých   a na tvářích dětí se vykouzlil ra-
          Poslední týden v říjnu se mate-                            disciplínách.  Poté  následovala   dostný a spokojený úsměv.
          řinka v Čapkově ulici proměnila            L. Zlatohlávková  promenáda  v  krásných  kostý-            Radana Šebková
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19