Page 34 - 12_21_Benešov
P. 34
KULTURA KULTURA
34 35
Homo tempus. Výstava Barbory BARBAR obrazech nebo ornament z ní, který se objevuje jako tetování.
Kysilkové v MUD Tento vzor můžeme významově chápat jako určení stigmatu.
„Stigma je cejch, jizva, značka, která je demonstrující. Tak se
postupně ze základního ornamentu sukně stal symbol stigma-
Barbora Kysilková tvořící pod jménem Barbar žila v Praze, Oxfordu, Berlíně a Oslu. Nyní tu. Mohla bych do ni obléct kohokoliv. Každý z nás má nějaké
žije s přítelem na samotě ve švédských lesích. Výstava Homo tempus, kterou můžete stigma, větší či menší, vnitřní či vnější,“ vysvětluje Kysilková.
navštívit od 11. listopadu 2021 do 12. února 2022 v Muzeu umění a designu Benešov, Tyto motivy navzájem propojují i zdánlivě nesouvisející obra-
je zatím největší výstavou jejích děl. Po dobu výstavy jsou naplánovány kurátorské zy a vytvářejí dojem, že všechna díla jsou vlastně jedním vel-
komentované prohlídky, diskuze s promítáním filmu i vydání nevšedního katalogu. kým cyklem maleb.
Kurátorské komentované prohlídky se budou konat
Barbora Kysilková se věnuje realis- 11. prosince od 11.00 hod., 15. ledna 2022 od 16.00 hod.
tickému – někdy až hyperrealistickému
– zobrazení skutečnosti a figurální mal- Promítání dokumentu Malířka a zloděj v Kině Bene-
bě. Poslední rok objíždí filmové festivaly šov s následnou diskuzí s malířkou Barborou Barbar Ky-
s dokumentem Malířka a zloděj režiséra silkovou a kurátorkou výstavy Alenou Ochepovsky pro-
Benjamina Reeho, který vyhrává jednu běhne 1. prosince 2021 od 18.30 hod.
cenu za druhou. Film pojednává o kráde-
ži jejích dvou obrazů a o tom, co následo- MUD Benešov
valo, když se zloděje rozhodla konfronto-
vat. Ve svých malbách ukazuje divákům
často reálné postavy, které staví do vy- Vychází kniha o benešovské architektuře!
pjatých emocionálních situací a rozehrá-
vá s nimi příběhy vypovídající o životě,
smrti i smíření. Jejím cílem není šokovat, Vrstvy města / 20 kapitol o architektuře (k zakoupení na pokladně MUD)
ale představit život ve všech jeho podo- Na začátku prosince vyšla v Muzeu ale i významnými obyvateli, kteří se na konkrétně budovám hotelu Pošta, gym-
bách – realisticky a bez příkras. Nejde jen umění a designu kniha Vrstvy města, jejich výstavbě často podíleli, ať již z po- náziu nebo Okresní hospodářské poklad-
o surové zobrazení smrti, ale i o intimní která se věnuje architektuře Benešova. zice investora či architekta. Právě jejich ně (dnes MUD). Ve většině případů po-
okamžiky či chvíle silného emocionální- Kniha volně navazuje na výstavní projekt citace, společně s výpověďmi dalších lidí, pisují texty vždy budovy, které stále ještě
ho vypětí. DŮM X MUD, který autorky připravily kteří jsou s budovami spojeni, najdete stojí a čtenář se tak na ně může jít podívat
„Tenzi u Bářiných obrazů hodně vní- pro MUD v minulém roce. v každé kapitole. (kromě několika soukromých staveb).
mám, když o samotě pozoruji její figurální 20 kapitol postupně odkrývá jednot- V knize se objeví stavby, které jsou Výjimkou jsou dvě kapitoly, které popi-
obrazy. V tu chvíli existuji jen já a postava livé vrstvy města, a to v historickém, s architekturou v Benešově neodmyslitel- sují bourání Benešova v 70. a 80. letech
z obrazu. Velmi intenzivní pocity zaží- geografickém, architektonickém i spo- ně spjaty, ať už jde o dvě stavby od Otaka- na základě nového urbanistického plánu.
vám, když stojím naproti plátnu Madonna kteří sledují něco, co by sledovat neměli, říká kurátorka Alena Ochepovsky. lečenském smyslu. Kromě přesného ar- ra Novotného, radnici od Josefa Pleskota První kapitola se věnuje proměně Ma-
Pruina. Některé obrazy mají neskutečnou ale přesto nemůžou odvrátit zrak. Jako Častým motivem jejích obrazů je smrt chitektonického a historického popisu nebo hotel Karlov od Ladislava Lábuse. lého náměstí a výstavbě budovy dnešní
vibraci, naléhavě hučí. Zvou nás k pozoro- diváci pozorujeme důležitý moment jejich nebo smrtelnost. Ve svém novém cyk- jednotlivých staveb se kniha zaměřuje na Nesmí chybět ani významné stavby z mi- polikliniky a druhá se zabývá židovskými
vání příběhu, kdy se cítíme jako voyeuři, života, do kterého nemůžeme zasáhnout,“ lu MANIKARNIKA prozkoumává tato příběhy, které jsou s domem spojené a na nulosti jako kostel sv. Anny nebo torzo stavbami v Benešově a příběhu zbořené
témata z nového úhlu pohledu. Cyklus význam, který má daná stavba pro město minoritského kláštera na Karlově. Něko- synagogy a starého židovského hřbitova.
zachycuje autorčiny zážitky z indického jako celek. Jednotlivé kapitoly jsou prová- lik kapitol se věnuje velkému stavebnímu
města Váránasí, kde se tradičně spalují zané nejen postupným vývojem města, rozmachu na přelomu 19. a 20. století, MUD Benešov
mrtví na břehu Gangy. Realistické obrazy
popisují samotný rituál, který odděluje
život od smrti a zároveň celou atmosfé-
ru místa, které zdaleka není tak ponuré,
jak se ze vzdáleného evropského pohledu
zdá.
„Nedává mi příliš smysl vnášet do ob-
razu pocit či iluzi pohybu. Přijde mi mno-
hem více sexy, když se v obraze odehrává
jakési bezčasí. Představ si, že lezeš na
horu, nahoru. V jedné chvíli jsi na vrcholu,
a pak už to jde jenom dolů. A možná pra-
vě to zkouším najít, takový vrchol krásy.
Bod, ve kterém je krása ve svém největším
potenciálu, než vše začne sklouzávat dolů
a měnit se,“ říká o svých obrazech Kysilko-
vá. V obrazech je přítomno jakési balan-
cování mezi dvěma světy. Zásadní je pro
ni propojení smrti či smrtelnosti s krá-
sou. „Krása má sílu, která dokáže smrt,
ne přelstít, ale předčít. A díky umění může
být krása nesmrtelná,“ pokračuje malířka.
Neutrální pozadí, propracovaná barev-
nost a šerosvit připomíná náladu obrazů
renesančních a manýristických mistrů.
V některých jejích dílech se opakují stej-
né motivy, ať se jedná o sukni, kterou po-
stupně oblékají postavy na jednotlivých