Page 10 - Cyhtrý Zpravodaj - Benatecka únor 2021
P. 10
ZÁKLADNÍ ŠKOLY
mým či jinak postiženým lidem. Pomáhají policii při stopování zločinců.
Vědci se dokonce domnívají, že psí štěkot vznikl kvůli lidem, protože
u ostatních psovitých šelem se buď nevyskytuje vůbec, a nebo zdaleka
ne v takovém rozsahu tónů, zvuků a barevnosti jako je to u psů. Psi jsou
jedni z nejinteligentnějších zvířat a jsou našimi opravdovými přáteli, je-
jich věrnost je pověstná.
Už jste slyšeli o letu prvního psa do vesmíru?
První pes, který letěl do vesmíru, byla fenka Lajka, která se narodila
3. listopadu 1954. Lajka pochází z Ruska. V Moskvě byla odchycena jako
toulavý pes. Možná si říkáte, proč zrovna toulavý pes, proč ne třeba ně-
jaký s dlouhým rodokmenem? Ale oni vybrali toulavého psa proto, že
se dokáže lépe vypořádat s hladem, stresem a tmou. Když Lajka letěla
do vesmíru, měla na sobě připojené různé přístroje, které jí měřily tepo-
vou frekvenci, dech a tlak krve. Lajka byla poslána do vesmíru v družici
Sputnik 2.
Ochutnávka exotického ovoce a zeleniny Natali Brodská, Magda Botošová, Eliška Bühler
Základní škola otevřeno
Doba vysvědčení
A je tu leden, čas pololetního vysvědčení. Polovina roku strávená povět-
šinou při distanční výuce uběhla jako voda. Co hodnotit? Kolikrát někde
spadla wifi síť? Jak mají v které domácnosti uklizeno? Kolikrát se žák
nebo žákyně neprobojoval k počítači přes ostatní sourozence? Kolikrát
narušilo výuku do záběru přišedší koťátko nebo něčí tatínek připravující
si v hlučném kávovaru ranní kafíčko?
Ne, vysvědčení už není co bývalo. Ostatně také samo ministerstvo škol-
ství doporučuje hodnotit jinak. Máme se prý ve školách zaměřit na po-
silování odpovědnosti žáka za vlastní učení, jeho práci s časem a plnění
vlastních povinností. Prostě, vzít do úvahy i jiná kritéria, než je správ-
nost spočítaného výsledku nebo rychlost vyplněného testu.
Se slovním hodnocením, které nám všem ministerstvo právě doporu-
čuje, máme víceletou zkušenost. Není to ale nic snadného. Naši učitelé
stále zlepšují formulace, aby stručně a jasně obsahovaly nejen shrnutí
pokroků dítěte, ale také doporučení do budoucna. Žáci a především
rodiče se je pak učí číst a oceňovat výhody komplexního hodnocení
oproti číselnému známkování.
Ono má totiž takové slovní hodnocení hned několik nevýhod. V první
řadě tráví učitelé nad jeho formulací velké množství času. A zdaleka ne-
jde o to jen „napsat vysvědčení”. Musejí v průběhu celého roku pečlivě
sbírat tzv. důkazy o učení a na jejich základě profesionálně formulovat
své poznatky a doporučení.
V druhé řadě pak žáci s rodiči očekávají jednoduché srovnávání svých vý-
sledků s druhými, což samozřejmě umožňují spíše známky. „Jsi jedničkář!”
nebo „Zhoršil ses o stupeň!” Ale to přece vůbec není důležité! Vzpomínám
si, jak jsem si sám vážil svého tělocvikáře, který nehodnotil podle toho, ja-
kých výsledků jsme ve třídě dosáhli. Byla by to totiž nespravedlivá soutěž
mezi rozenými atlety a rachitickými intelektuály. Známkoval tehdy podle
toho, jak se každý z nás osobně během roku zlepšil.
A právě individuální ocenění pokroků a pojmenování příležitostí ke zlep-
šení je hlavní výhodou slovního hodnocení a důvodem, proč je už pět let
v benátecké ZŠ Otevřeno dětem (nejen) na vysvědčení píšeme.
Marek Fajfr Leden ve znamení sněhu
Navzdory velmi dobrým sněhovým podmínkám jsme byli nuceni zrušit
lyžařský výcvik. Moc nás to mrzí, protože tato akce patří mezi velmi oblí-
bené. Doufáme, že se brzy budeme moci družit, a že budeme realizovat
alespoň plánované jarní výjezdy jednotlivých trojročí. Dětem už chybí
sociální kontakt.
Ve škole nás těšila účast nejmladšího trojročí v prezenční výuce. I když
nutno přiznat, že s ohledem na několik případů covidu jsme se jeden
týden učili jen v počtu dvanácti dětí. Byla to ve výsledku obohacující
zkušenost. Děti se promíchaly jinak než je obvyklé a vznikla tak nová
přátelství.
O tělocviku a o družinách jsme trávili téměř všechen čas sáňkováním.
Spoustu vhodných kopečků máme v blízkosti školy, zimních radová-
nek jsme si tak mohli užívat dosytosti. Děti dokonce přišly s nápadem
otužovat se během družiny ve sněhu, na školním dvoře se procházely
bosky. Pro některé to byla úplně nová zkušenost a velké překvapení, že
je vůbec možné šlápnout si bosou nohou na sníh.
Třídní učitelka při ověřování vysvědčení Na hřišti V hodinách českého jazyka se nejmladší děti učily o rýmech a básních.
Člověk a pes Jejich tvorbu včetně výtvarného doprovodu si zde můžete prohléd-
nout.
Projekt dětí z druhého trojročí Děti druhého a třetího trojročí (4. až 9. ročníku) se, stejně tak jako uči-
Psi jsou našimi nejbližšími společníky už tisíce let. Pár dní po tom, co telé, stále zdokonalují v distanční výuce. Děti jsou jako rozjetý vlak, učí
se štěně odebere od své matky, naváže neuvěřitelný vztah na svého se stále lépe - jsou soustředěnější, cítí odpovědnost, posouvají se. Velmi
nového pána. Pes je nejlepší lék na lidskou duši. Psi pomáhají nevido- dobře ovládají různé programy a daří se jim prezentovat své výstupy
Zpravodaj Benátecka 10