Page 10 - Cyhtrý Zpravodaj - Benatecka únor 2021
P. 10

ZÁKLADNÍ ŠKOLY

                                                              mým či jinak postiženým lidem. Pomáhají policii při stopování zločinců.
                                                              Vědci se dokonce domnívají, že psí štěkot vznikl kvůli lidem, protože
                                                              u ostatních psovitých šelem se buď nevyskytuje vůbec, a nebo zdaleka
                                                              ne v takovém rozsahu tónů, zvuků a barevnosti jako je to u psů. Psi jsou
                                                              jedni z nejinteligentnějších zvířat a jsou našimi opravdovými přáteli, je-
                                                              jich věrnost  je pověstná.
                                                              Už jste slyšeli o letu prvního psa do vesmíru?
                                                              První pes, který letěl do  vesmíru, byla fenka Lajka, která se narodila
                                                              3. listopadu 1954. Lajka pochází z Ruska. V Moskvě byla odchycena jako
                                                              toulavý pes. Možná si říkáte, proč zrovna toulavý pes, proč ne třeba ně-
                                                              jaký s dlouhým rodokmenem? Ale oni vybrali toulavého psa proto, že
                                                              se dokáže lépe vypořádat s hladem, stresem a tmou. Když Lajka letěla
                                                              do vesmíru, měla na sobě připojené různé přístroje,  které jí měřily tepo-
                                                              vou frekvenci, dech a tlak krve. Lajka byla poslána do vesmíru v družici
                                                              Sputnik 2.
         Ochutnávka exotického ovoce a zeleniny                                 Natali Brodská, Magda Botošová, Eliška Bühler

                    Základní škola otevřeno
                         Doba vysvědčení
       A je tu leden, čas pololetního vysvědčení. Polovina roku strávená povět-
       šinou při distanční výuce uběhla jako voda. Co hodnotit? Kolikrát někde
       spadla wifi síť? Jak mají v které domácnosti uklizeno? Kolikrát se žák
       nebo žákyně neprobojoval k počítači přes ostatní sourozence? Kolikrát
       narušilo výuku do záběru přišedší koťátko nebo něčí tatínek připravující
       si v hlučném kávovaru ranní kafíčko?
       Ne, vysvědčení už není co bývalo. Ostatně také samo ministerstvo škol-
       ství doporučuje hodnotit jinak. Máme se prý ve školách zaměřit na po-
       silování odpovědnosti žáka za vlastní učení, jeho práci s časem a plnění
       vlastních povinností. Prostě, vzít do úvahy i jiná kritéria, než je správ-
       nost spočítaného výsledku nebo rychlost vyplněného testu.
       Se slovním hodnocením, které nám všem ministerstvo právě doporu-
       čuje, máme víceletou zkušenost. Není to ale nic snadného. Naši učitelé
       stále zlepšují formulace, aby stručně a jasně obsahovaly nejen shrnutí
       pokroků dítěte, ale také doporučení do budoucna. Žáci a především
       rodiče se je pak učí číst a oceňovat výhody komplexního hodnocení
       oproti číselnému známkování.
       Ono má totiž takové slovní hodnocení hned několik nevýhod. V první
       řadě tráví učitelé nad jeho formulací velké množství času. A zdaleka ne-
       jde o to jen „napsat vysvědčení”. Musejí v průběhu celého roku pečlivě
       sbírat tzv. důkazy o učení a na jejich základě profesionálně formulovat
       své poznatky a doporučení.
       V druhé řadě pak žáci s rodiči očekávají jednoduché srovnávání svých vý-
       sledků s druhými, což samozřejmě umožňují spíše známky. „Jsi jedničkář!”
       nebo „Zhoršil ses o stupeň!” Ale to přece vůbec není důležité! Vzpomínám
       si, jak jsem si sám vážil svého tělocvikáře, který nehodnotil podle toho, ja-
       kých výsledků jsme ve třídě dosáhli. Byla by to totiž nespravedlivá soutěž
       mezi rozenými atlety a rachitickými intelektuály. Známkoval tehdy podle
       toho, jak se každý z nás osobně během roku zlepšil.
       A právě individuální ocenění pokroků a pojmenování příležitostí ke zlep-
       šení je hlavní výhodou slovního hodnocení a důvodem, proč je už pět let
       v benátecké ZŠ Otevřeno dětem (nejen) na vysvědčení píšeme.
                                                   Marek Fajfr               Leden ve znamení sněhu
                                                              Navzdory velmi dobrým sněhovým podmínkám jsme byli nuceni zrušit
                                                              lyžařský výcvik. Moc nás to mrzí, protože tato akce patří mezi velmi oblí-
                                                              bené. Doufáme, že se brzy budeme moci družit, a že budeme realizovat
                                                              alespoň plánované jarní výjezdy jednotlivých trojročí. Dětem už chybí
                                                              sociální kontakt.
                                                              Ve škole nás těšila účast nejmladšího trojročí v prezenční výuce. I když
                                                              nutno přiznat, že s ohledem na několik případů covidu jsme se jeden
                                                              týden učili jen v počtu dvanácti dětí. Byla to ve výsledku obohacující
                                                              zkušenost. Děti se promíchaly jinak než je obvyklé a vznikla tak nová
                                                              přátelství.
                                                              O tělocviku a o družinách jsme trávili téměř všechen čas sáňkováním.
                                                              Spoustu vhodných kopečků máme v blízkosti školy, zimních radová-
                                                              nek jsme si tak mohli užívat dosytosti. Děti dokonce přišly s nápadem
                                                              otužovat se během družiny ve sněhu, na školním dvoře se procházely
                                                              bosky. Pro některé to byla úplně nová zkušenost a velké překvapení, že
                                                              je vůbec možné šlápnout si bosou nohou na sníh.
         Třídní učitelka při ověřování vysvědčení    Na hřišti  V hodinách českého jazyka se nejmladší děti učily o rýmech a básních.
                            Člověk a pes                      Jejich  tvorbu  včetně  výtvarného  doprovodu  si  zde  můžete  prohléd-
                                                              nout.
                     Projekt dětí z druhého trojročí          Děti druhého a třetího trojročí (4. až 9. ročníku) se, stejně tak jako uči-
       Psi jsou našimi nejbližšími společníky už tisíce let. Pár dní po tom, co   telé, stále zdokonalují v distanční výuce. Děti jsou jako rozjetý vlak, učí
       se štěně odebere od své matky, naváže neuvěřitelný vztah na svého   se stále lépe - jsou soustředěnější, cítí odpovědnost, posouvají se. Velmi
       nového pána. Pes je nejlepší lék na lidskou duši. Psi pomáhají nevido-  dobře ovládají různé programy a daří se jim prezentovat své výstupy

                                                                                           Zpravodaj Benátecka     10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15