Page 8 - Chytrý Zpravodaj - Benátecko červenec 2021
P. 8

ZÁkladNí školy

                          Zš PražskÁ
                hodnocení školního roku 2020 – 2021
       Na úvod je potřeba říci, že to nebyl jednoduchý školní rok. Ba co víc, byl to
       opravdu těžký rok.  A to myslím jak pro naše žáky a jejich rodiny, tak pro
       všechny pracovníky školy. Ačkoliv byl zahájen v řádném termínu tradičním
       slavnostním přivítáním nových žáků s účastí jejich patronů z řad devátých
       ročníků k 1. 9. 2020, bylo nutné realizovat všechny potřebné kroky, které byly
       nezbytné pro uzavření předcházejícího školního roku. Vzhledem k délce trvá-
       ní a rozsahu všech opatření, která souvisela s nepříznivým vývojem epidemic-
       ké situace, bylo třeba uzavřít prodloužená klasifikačních období, která měla
       za cíl vytvořit příznivější podmínky žákům, kteří se s distančním vzděláváním
       vyrovnávali s obtížemi. Ještě důležitějším úkolem pak bylo narovnání obsa-
       hu tematických plánů v předmětech, kde došlo k disproporcím mezi plánem
       a skutečností. Tato oblast byla sice kontrolována průběžně, ale v dané situaci
       nabyla ještě větší důležitosti. Proto i pro nový školní rok byl na úvodní peda-    Zleva ředitel školy Mgr. Jan Novotný, starosta města  PhDr. Karel Bendl,
       gogické radě přijat Rámcový plán úkolů, ve kterém byly stanoveny postupy   od 1. 8. 2021 nový ředitel školy Mgr. Ladislav Bydžovský
       pro koordinaci učebních plánů v rámci jednotlivých ročníků i předmětů tak,
       aby vzniklé disproporce byly co nejmenší. Bylo postupováno v souladu s do-
       poručeními školní inspekce i ministerstva školství a jsem rád, že mohu tvrdit,
       že se učební plány podařilo narovnat tak, že do vyšších ročníků bylo přesunu-
       to pouze minimum neprobraného učiva. Daleko větší důraz byl pak kladen
       na upevnění a procvičení učiva z období distanční výuky z předcházejícího
       období, aby byla zajištěna návaznost mezi učivem v minulém a stávajícím
       školním roce. Kromě těchto aspektů bylo období distančního výuky využí-
       váno i na vzdělávání pedagogů v oblastech využití interaktivní techniky pro
       rozvoj čtenářské, matematické a jazykové gramotnosti žáků.
       Režim výchovně vzdělávacího procesu se v září ustálil na standardní rovině
       a bylo možné ho realizovat v plném rozsahu. Po zkušenostech z minulého
       roku, kdy byla škola i vedení zaskočena situací kolem distančního vzdělává-
       ní, se podařilo zajistit dostatek interaktivní techniky pro vyučující a přede-
       vším pětinásobně navýšit možnosti internetového připojení. A tato přípra-
       va se vyplatila dříve, než jsme čekali.  Již po šesti týdnech pravidelné výuky    Žáci 1. A se svými kamarády - žáky 9. A
       byla zakázána prezenční výuka na obou stupních a bylo nařízeno tentokrát
       povinné distanční on-line vzdělávání. Přípravu jsme v žádném případě ne-
       podcenili, ale jednoduché to nebylo ani tak. Tentokrát jsme se nepotýkali
       s problémy technického rázu, ale do popředí se dostávaly problémy spoje-
       né se ztrátou některých zásadních prvků, které jsou pro naši práci nesmír-
       ně důležité. Především vysoké nároky na samostatnost a osobní disciplínu
       při tomto přeci jen neosobním styku, ztráta některých mechanizmů běžně
       uplatňovaných ve třídách, absence pravidelných sociálních kontaktů, výpa-
       dek tělesné výchovy, zákaz zpěvu - to je vzorek kritických bodů.  K tomu
       je třeba připočítat i ztrátu nedostatečně zakořeněných pracovních návyků
       a dovedností, spojených s přípravou potřeb na vyučování, plnění zadaných
       úkolů v daném čase, ale také i s rozvolněným denním režimem. Tady je po-
       třeba zmínit a vysoce ocenit podíl práce rodičů, pro které to bylo neméně
       složité období a jejichž přispění bylo často enormní i při jejich vlastním pra-
       covním vytížení, a to především v nejnižších ročnících. Celkově pak může-
       me konstatovat, že s výjimkou jediného žáka, se podařilo do on-line výuky
       zapojit všechny děti, a to i díky technice, kterou škola mohla zapůjčit.    Žáci z 9. B třídy se svými prvňáčky z 1. B
       S postupným uvolňováním, kdy se do škol vracely první a druhé ročníky,   den otevřených dveří
       přes rotační nástup zbylých tříd prvního stupně, až k návratu všech žáků
       k 17. 5. 2021, se pro nás všechny stalo prioritou maximální utlumení všech   Ve středu 3. 6. se uskutečnil na naší škole slibovaný Den otevřených
       negativních jevů, které s  sebou uplynulé období neslo. Důsledně jsme   dveří pro předškoláky a jejich rodiče. Slibovaný proto, že jsme do po-
       se řídili metodikou MŠMT, především v bodech o hodnocení a klasifikaci   slední chvíle nevěděli, zda nám vládní nařízení jeho uskutečnění umož-
       a velká pozornost byla věnována opakování a upevnění distančně vyučo-  ní. Jsme rádi, že se vše podařilo a předškoláci měli šanci se do školy po-
       vaných témat. Velká pozornost byla věnována i přípravě vycházejících žáků   dívat, když už se nekonal klasický zápis do 1. tříd.
       na přijímací zkoušky. Ale jako ve všech ostatních oblastech společenských   Otevřeny  byly obě budovy  prvního stupně, kde  čekaly  na  děti  paní
       vztahů, i tady byla předpokladem úspěchu oboustranná spolupráce. Bohu-  učitelky se zajímavými úkoly. Doufáme, že kdo přišel, nelitoval a užil si
       žel tam, kde se nezdařila, byly i výsledky slabší a problémy přetrvaly. Přesto   spolu s námi příjemné odpoledne.
       jsem přesvědčen, že všechny překážky, které před nás školní rok postavil, se   Na všechny nové žáčky a jejich rodiče se budeme těšit ve středu 1. září
       nám podařilo překonat a své žáky jsme na nový školní rok připravili dobře.   na slavnostním zahájení nového školního roku. Přejeme všem krásné léto!
       Teď si už jen můžeme přát, aby se všechny zkušenosti z covidového roku                       Mgr. Michaela Teplá
       staly minulostí a v tom příštím jsme se k nim nemuseli vracet.
       Všem žákům, jejich rodinám i  všem svým spolupracovníkům přeji
       ve zdraví prožité prázdniny a v září klidný rozjezd nového školního roku.
                                        Jan Novotný, ředitel školy
                  Závěrečná slavnost na Zš Pražská
       Je 29. 6. a my  se loučíme s našimi deváťáky. Rok utekl jako voda, byl to
       rok těžký, neobvyklý  a náročný pro nás  všechny. Musíme jen doufat, že
       od září  bude zase vše jako roky předtím.
       Letošní slavnost byla určitě ovlivněna tím, že velmi málo času jsme strá-
       vili ve škole. I tak jsme se snažili, aby se devítky mohly důstojně roz-
       loučit se svými učiteli a spolužáky. Myslím si, že se vše podařilo. Sice
       z obavy před nevypočitatelným počasím se slavnost uskutečnila v hale,
       ale i zde se vše povedlo a diváci mohli zhlédnout několik vystoupení
       a především rozloučení žáků tříd 9. A a 9. B, kteří si to určitě moc užili
       a zaslouží pochvalu za vystoupení, která si pro diváky připravili.
                                              Mgr. Jana Nejedlá

                                                                                           Zpravodaj Benátecka     8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13