Page 11 - Chytrý Zpravodaj - Benátecko červenec 2021
P. 11

ZÁkladNí školy

       s jinými dětmi. Díky kontaktu dětí s canisterapeutickým psem dochází   Ano, doba právě končícího školního roku od nás vyžaduje uplatnit opět
       ke zlepšení jejich komunikace s okolím, snazšímu navazování společen-  poněkud pozapomenuté lidské vlastnosti - odvahu, rozvahu i důvěru.
       ských vztahů, zvýšení důvěry a sebevědomí. Pomocí interakce mezi dí-  Odvahu přijímat určitou míru zdravého rizika za svá rozhodnutí. Rozva-
       tětem a canisterapeutickým psem dochází ke zvýšení soustředění, zklid-  hu, aby člověk nejednal v emocích, ve strachu, na základě jednostran-
       nění organismu (pomocí polohování) a snadnějšímu kontaktu s okolím.  ného vidění. A důvěru, že vše se děje ve prospěch nás, našeho poznání,
                        Těšíme se na prázdniny                důvěru v příznivý průběh našeho „života běhu“. Jen díky tomu můžeme
       Všechny děti se už nemůžou dočkat zasloužených prázdnin. Proto   získat nové zkušenosti a dovednosti, abychom obstáli v tomto „novém
       si naše děti zkrátily „těšení“ opékáním buřtů na školní zahradě. Oheň   světě“ - světě trvalých změn…
       a buřty k prázdninám patří. Co dalšího děti o prázdninách zažijí, si po-  Přeji dětem i nám dospělým klidné slunečné i vlahé léto v plné vlastní síle.
       víme v září.                                           Za všechny z Otevřena
       Celý pedagogický sbor přeje všem žákům a  jejich rodinám  krásné                  Mgr. Jindřich Monček, ředitel školy
       prožití letních prázdnin, odpočinku a pěkných zážitků. Prostě přejeme   sprint v cílové rovince
       všem krásné, pohodové, slunečné dovolenkové dny.       Závěr školního roku, hezké počasí a polevující vládní epidemiologická
       Ve škole se po hlavních prázdninách uvidíme ve středu 1. září.  opatření. To vše umožňuje realizaci velkého množství společných ak-
                                              Pedagogové školy  tivit. V červnu jsme prožili společný čas na různých výjezdech - první
                                                              trojročí na  škole v  přírodě v  Jabkenicích, druhé trojročí v  ekocentru
                                                              Chaloupky, třetí trojročí na Jizeře a také na tábořišti Zábrdka na „indián-
                                                              ském táboře”, výlety na „únikovku” do Prahy, do kravína v Dolním Slivně,
                                                              do dražického kostela, na benáteckou Loděnici, do městského bazénu
                                                              i do městského muzea. Přivítali jsme ve škole budoucí prvňáčky, kteří
                                                              se prvně mohli potkat s budoucími spolužáky z vyšších ročníků. Závěr
                                                              roku jsme oslavili společným setkáním, obohaceným divadlem souro-
                                                              zenců Marčíků „Já to jsem” a kapelou Ajfrband.
                                                                                                      Kateřina Fajfrová









         Těšíme se na prázdniny
                    Základní škola Otevřeno

                 Čas pro přijetí vlastní odpovědnosti
       Výjimečný školní rok pomalu končí. Byl to transformační rok. Každého
       přiměl něco změnit. Když už nic jiného, tak alespoň názor na to, že ne-
       existují jistoty, které nám dovolí nepřevzít odpovědnost. Sami za sebe,
       za své prožívání, jednání. V naprosto nové situaci a ve změti informa-   Vlevo: Odpoledne s budoucími prvňáčky
       cí jsme jako Odysseus proplouvali mezi Skyllou a  Charybdou. V  řec-   Vpravo: Učíme se střílet z luku na tábořišti Zábrdka
       kých bájích to byly mořské příšery, v našich časech to je odpovědnost
       za dodržování mnohdy oprávněných, přesto omezujících hygienických
       nařízení na jedné straně a odpovědná snaha za udržení podmínek pro
       „žitelně” strávený čas (třeba) ve škole, ponechání si možnosti přemýšlení
       zdravým selským rozumem i odpovědné hájení nedotknutelnosti práv
       na „různé svobody” na straně druhé.











                                                                V muzeu v Benátkách nad Jizerou    Roháč z Jabkenic





         Třetí trojročí na Jizeře
       Přijetí odpovědnosti od  nás vyžadovalo neustálé vyhodnocování                                               Fotografie na této dvoustraně: Základní škola Pražská, Základní škola 17. listopadu, Základní škola Otevřeno
       vstupních informací i  vnímání podprahových vjemů, hledání rovno-
       váhy mezi krajnostmi, hledání a nalézání zlaté střední cesty. V prostředí
       školy to znamenalo „ukrýt“ děti pod roušku jen po nezbytnou dobu a ji-
       nak jim zaručit možnost volně dýchat. Přijmout odpovědnost zname-
       nalo ponechat děti před monitorem počítače v rámci distanční výuky
       jen po vskutku užitečnou dobu a odvážně i s rozvahou umožnit dětem
       nějakou alternativní formu sociálního kontaktu. Přijetí zodpovědnosti
       znamenalo také ještě více promýšlet, jaký užitek má pro žáky zvolený
       obsah učiva, zda je to učení jen  „pro školu“, aby byly alibisticky splněny
       očekávané výstupy, nebo zda je to také učení „pro život”, jehož důleži-
       tost není tradovaná a na první pohled zřejmá.            Škola v přírodě dětí z prvního až třetího ročníku

 10  11   12. července 2021
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16