Page 11 - Chytrý Zpravodaj - Benátecko červenec 2021
P. 11
ZÁkladNí školy
s jinými dětmi. Díky kontaktu dětí s canisterapeutickým psem dochází Ano, doba právě končícího školního roku od nás vyžaduje uplatnit opět
ke zlepšení jejich komunikace s okolím, snazšímu navazování společen- poněkud pozapomenuté lidské vlastnosti - odvahu, rozvahu i důvěru.
ských vztahů, zvýšení důvěry a sebevědomí. Pomocí interakce mezi dí- Odvahu přijímat určitou míru zdravého rizika za svá rozhodnutí. Rozva-
tětem a canisterapeutickým psem dochází ke zvýšení soustředění, zklid- hu, aby člověk nejednal v emocích, ve strachu, na základě jednostran-
nění organismu (pomocí polohování) a snadnějšímu kontaktu s okolím. ného vidění. A důvěru, že vše se děje ve prospěch nás, našeho poznání,
Těšíme se na prázdniny důvěru v příznivý průběh našeho „života běhu“. Jen díky tomu můžeme
Všechny děti se už nemůžou dočkat zasloužených prázdnin. Proto získat nové zkušenosti a dovednosti, abychom obstáli v tomto „novém
si naše děti zkrátily „těšení“ opékáním buřtů na školní zahradě. Oheň světě“ - světě trvalých změn…
a buřty k prázdninám patří. Co dalšího děti o prázdninách zažijí, si po- Přeji dětem i nám dospělým klidné slunečné i vlahé léto v plné vlastní síle.
víme v září. Za všechny z Otevřena
Celý pedagogický sbor přeje všem žákům a jejich rodinám krásné Mgr. Jindřich Monček, ředitel školy
prožití letních prázdnin, odpočinku a pěkných zážitků. Prostě přejeme sprint v cílové rovince
všem krásné, pohodové, slunečné dovolenkové dny. Závěr školního roku, hezké počasí a polevující vládní epidemiologická
Ve škole se po hlavních prázdninách uvidíme ve středu 1. září. opatření. To vše umožňuje realizaci velkého množství společných ak-
Pedagogové školy tivit. V červnu jsme prožili společný čas na různých výjezdech - první
trojročí na škole v přírodě v Jabkenicích, druhé trojročí v ekocentru
Chaloupky, třetí trojročí na Jizeře a také na tábořišti Zábrdka na „indián-
ském táboře”, výlety na „únikovku” do Prahy, do kravína v Dolním Slivně,
do dražického kostela, na benáteckou Loděnici, do městského bazénu
i do městského muzea. Přivítali jsme ve škole budoucí prvňáčky, kteří
se prvně mohli potkat s budoucími spolužáky z vyšších ročníků. Závěr
roku jsme oslavili společným setkáním, obohaceným divadlem souro-
zenců Marčíků „Já to jsem” a kapelou Ajfrband.
Kateřina Fajfrová
Těšíme se na prázdniny
Základní škola Otevřeno
Čas pro přijetí vlastní odpovědnosti
Výjimečný školní rok pomalu končí. Byl to transformační rok. Každého
přiměl něco změnit. Když už nic jiného, tak alespoň názor na to, že ne-
existují jistoty, které nám dovolí nepřevzít odpovědnost. Sami za sebe,
za své prožívání, jednání. V naprosto nové situaci a ve změti informa- Vlevo: Odpoledne s budoucími prvňáčky
cí jsme jako Odysseus proplouvali mezi Skyllou a Charybdou. V řec- Vpravo: Učíme se střílet z luku na tábořišti Zábrdka
kých bájích to byly mořské příšery, v našich časech to je odpovědnost
za dodržování mnohdy oprávněných, přesto omezujících hygienických
nařízení na jedné straně a odpovědná snaha za udržení podmínek pro
„žitelně” strávený čas (třeba) ve škole, ponechání si možnosti přemýšlení
zdravým selským rozumem i odpovědné hájení nedotknutelnosti práv
na „různé svobody” na straně druhé.
V muzeu v Benátkách nad Jizerou Roháč z Jabkenic
Třetí trojročí na Jizeře
Přijetí odpovědnosti od nás vyžadovalo neustálé vyhodnocování Fotografie na této dvoustraně: Základní škola Pražská, Základní škola 17. listopadu, Základní škola Otevřeno
vstupních informací i vnímání podprahových vjemů, hledání rovno-
váhy mezi krajnostmi, hledání a nalézání zlaté střední cesty. V prostředí
školy to znamenalo „ukrýt“ děti pod roušku jen po nezbytnou dobu a ji-
nak jim zaručit možnost volně dýchat. Přijmout odpovědnost zname-
nalo ponechat děti před monitorem počítače v rámci distanční výuky
jen po vskutku užitečnou dobu a odvážně i s rozvahou umožnit dětem
nějakou alternativní formu sociálního kontaktu. Přijetí zodpovědnosti
znamenalo také ještě více promýšlet, jaký užitek má pro žáky zvolený
obsah učiva, zda je to učení jen „pro školu“, aby byly alibisticky splněny
očekávané výstupy, nebo zda je to také učení „pro život”, jehož důleži-
tost není tradovaná a na první pohled zřejmá. Škola v přírodě dětí z prvního až třetího ročníku
10 11 12. července 2021

