Page 15 - Chytrý zpravodaj - Bakov n. Jizerou 01-02 2022
P. 15

Několik veteránů Bücker Bü 181 je dosud v provozu, na obrázku stroj v podobě z roku 1944 s kmenovým označením TP+WX v barvách letecké školy FFS
       A/B 32 z Pardubic.

       gführerschule A 9 (zkráceně  rychlosti 215 km/h. Od ro-  pověděl, že v 10 h startoval  další  tři  stovky  bombardé-  tu.  Povel  přišel  před  devá-
       FFS  A  9)  s  domovskou  zá-  ku 1939 byl v počtu asi 5900  z  letiště  Stubendorf  a  měl  rů se stovkou stíhaček mělo  tou  hodinou  dopoledne.
       kladnou  ve  slezském  Gro-  kusů  vyráběn  v  nové  to-  směřovat nad Liberec. Leta-  za cíl bližší rafinerie v oko-  Ze  základen  v  okolí  Vídně
       ttkau  (dnes  polský  Grod-  várně Bücker v Rangsdorfu  dlo  bylo  poškozeno  na  vr-  lí Vídně.   odstartovala  první  vlna  ně-
       kov).  Škola  v  lednu  1944  u  Berlína,  dalších  700  ku-  tuli,  chladiči  a  podvozku.   meckých  stíhačů  a  o  hodi-
       lehce změnila název na Do-  sů vyrobil pro německé le-  Četnici o nouzovém přistání  Přípravy  neunikly  německé  nu  později  se  nad  rakous-
       ppelschule  (zkráceně  FFDS  tectvo  holandský  Fokker  obratem  informovali  vojen-  odposlechové službě, a pro-  ko-maďarským   pomezím
       A  9),  když  pohltila  pardu-  a  konečně,  od  roku  1942  skou posádku v Mladé Bo-  tože hlavní síla amerického  prvně střetla s Američany.
       bickou školu FFS A 32. Její  byl v počtu asi několika sto-  leslavi a byli pověřeni hlídat  letectva v Evropě 8. letecká
       letadla byla častými návštěv-  vek kusů vyráběn také u fy.  letadlo do příchodu vojáků  armáda byla pro nepříznivé  Ve  stejný  okamžik,  krátce
       níky  na  českém  nebi  a  za-  Zlín  v  Otrokovicích.  Totož-  z Luftwache Bakov n/J.-Bu-  počasí  uzemněna  na  svých  před  desátou  hodinou,  do-
       znamenala zde i několik ha-  ný den 9. července 1944 se  da,  kteří  zajistili  odvoz  po-  základnách  v  Anglii,  moh-  stala  rozkaz  ke  startu  také
       várií. Právě pro tyto případy  u FFDS A 9 stala ještě další,  škozeného  letadla.  Stručný  li  němečtí  stíhači  soustředit  druhá  skupina  připravená
       byl na zádi každého letadla  mnohem  vážnější  havárie.  výtah se opět objevuje také  všechny síly proti chystané-  na  základnách  ve  Slezsku.
       napsán  název  školy  a  tele-  U slezského Königsdorfu se  v ranní svodce německé Po-  mu útoku z jihu. Ještě večer  Mezi  55  stíhačkami  Me-
       fonní číslo, kam volat v pří-  jeden Bü 181 zřítil a v jeho  řádkové policie z 23. srpna  21. srpna proto 8. stíhací di-  sserschmitt  Bf  109  bylo  ta-
       padě havárie. Zřejmě právě  troskách  zahynuli  oba  pi-  1944:  “Flugzeugnotlandun-  vizi (8. Jagddivision) na již-  ké 10 strojů z I.Gruppe Ja-
       tento nápis si opsali vyšetřu-  loti. Stroj měl výrobní číslo  gen:BF  109  bei  Podhrad,  ním křídle německé obrany  gdgeschader  3  a  16  strojů
       jící četníci. Určit typ letadla  330332  a  zřejmě  právě  sé-  Bez. Jungbunzlau. Treibstof-  posílily  jednotky  1.  divize  z  II.Gruppe  Jagdgeschwa-
       už je méně jasné, četníky za-  rie výrobních čísel začínající  fmangel. Flugzeug leicht be-  (mimo  jiné  dále  uvedené  der 53, které se na slezskou
       znamenané  označení  “RQ-  330xxx pocházela z morav-  schadigt.“  I./JG  3  a  III./JG  53),  kte-  základnu  Stubendorf  (dnes
       GC“  byl  kmenový  kód  na-  ských Otrokovic.                     ré  z  domovských  základen  polské  Izbicko)  přesunuly
       malovaný  černými  písmeny                  Drobná  nehoda  je  zřejmě  u Berlína přelétly na předsu-  předchozí  večer  z  domov-
       na  trupu  letadla  již  během  Jen o měsíc později 22. srp-  první  událostí  na  Mladobo-  nutá letiště ve Slezsku, a dal-  ského  Borkheide  u  Berlí-
       výroby. Nejbližší známé kó-  na  1944  se  podobná  udá-  leslavsku  přímo  související  ší jednotky 7. divize z Mni-  na  resp.  Mörtitz  u  Lipska.
       dy  RQ+GA  a  RQ+GM  byly  lost  opakovala.  Velitel  čet-  s bojovou operací, neboť za-  chova se přesunuly k Vídni.  Skupina  dostihla  americký
       oba  přiděleny  dvoumístné-  nické stanice v Bakově n/J.  padá do kontextu gigantické   svaz po 11. hodině severně
       mu  cvičnému  stroji  Bücker  Obw.  Souček  následující  letecké bitvy, která se ode-  Ráno 22. srpna 1944 kolem  od Olomouce. Americký do-
       Bü 181 Bestmann a je prav-  den  23.  srpna  1944  sepsal  hrála  nad  Moravou.  Na  22.  6. hodiny ranní začaly ze zá-  provod útok na bombardéry
       děpodobné,  že  také  RQ+-  podrobné  hlášení.  Četní-  srpen 1944 připravilo velení  kladen v Itálii startovat prv-  rychle odrazil a jeho stíhací
       GC  bylo  přiděleno  tomuto  ci  zjistili,  že  letadlo  značky  americké  15.  letecké  armá-  ní  bombardéry,  postupně  letci  později  hlásili  dosaže-
       typu. S délkou 7,80 m, roz-  “Messerschmied   BF-109  dy (15. US Army Air Force)  se  nad  vlnami  Jadranu  for-  ní 6 sestřelených a 5 poško-
       pětím  10,60 m  a  vzletovou  Nr.12“ nouzově přistálo pro  v  Itálii  další  mohutný  úder  movaly  do  bojových  kří-  zených  německých  Bf  109,
       hmotností 750 kg byl Bü 181  nedostatek  paliva  v  12.30  proti  slezským  rafinériím  del  (Combat  Bomb  Wing)  ovšem za cenu vlastní ztrá-
       malým,  ale  moderním  leta-  h  na  louce  naproti  zříceni-  Odertal a Blechhammer. Tři  a  směřovaly  k  severu.  To  ty 3 stíhacích P-51 Mustang.
       dlem.  Poháněn  byl  čtyřvál-  ně  hradu  Zvířetice  nedale-  sta bombardérů B-17 Flying  už  jejich  pohyb  sledova-  Německá  hlášení  přiznávají
       covým  motorem  Hirth  HM  ko  nádraží.  Letadlo  piloto-  Fortress  a  B-24  Liberator  ly  německé  radary  na  Istrii  ztrátu jen 4 stíhaček a sestře-
       504 o výkonu 105 k (77kW),  val Uffz. Hugo Mayer. Letec  chráněných  dvěma  sty  stí-  a  stíhači  vyčkávali  na  nej-  lení 4 amerických Mustangů.
       se  kterým  dosahoval  max.  nebyl zraněn a četníkům vy-  hači mělo útočit ve Slezsku,  vhodnější  okamžik  ke  star-



                                                  15 | Bakovsko | 1-2/2021
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20