Page 14 - Chytrý zpravodaj - Bakov n. Jizerou 01-02 2022
P. 14
HISTORIE
Bakov nad Jizerou v letecké válce 1939-45
Převážnou část 2. světové slovenskému státnímu svát- lé bomby. byl zdejšími vojáky z místa
války ležely Čechy hluboko ku pokusily již podruhé, Dne 9. července 1944 přistání odvezen, neboť čet-
v německém týlu a jediným neúspěšně napadnout pl- Mezi archiváliemi Okresní- v 9.45 hodin přistálo na lou- níci z Bakova museli u leta-
připomenutím dramatických zeňskou Škodovku. K útoku ho úřadu v Mnichově Hradi- ku asi 600 metrů severně dla držet hlídku a až odpo-
bojů byly letecké operace, bylo vybráno 8 dálkových šti se rovněž nachází služeb- od Bakova nad Jizerou ně- ledne v 16 hodin si letadlo
které se odehrávaly na čes- dvoumotorových bombar- ní dopis Českomoravských mecké cvičné letadlo. Ve- převzal oddíl z Flughafen-
kém nebi. Přesto je histo- dérů A. W. Whitley z 51. pe- drah, kterým Dopravní úřad litel zdejší četnické stanice kommando Prag-Gbel (Ve-
rie letecké války nad naším rutě (angl. Squadron), které Bakov nad Jizerou ozna- ihned telefonicky vyrozu- litelství letiště Praha-Kbely).
územím stále plná omylů po 8. hodině večer odstar- muje, že dne 21. května měl nadřízené složky a od- Vojáci z Prahy-Kbel připravi-
a nepřesností. Najde se snad tovaly ze základny Swanton 1940 ve 20 hodin při přele- poledne k události připravil li letadlo k opětovnému star-
ještě pamětník, který stro- Morley v Anglii. Pro nepříz- tu nádraží narazilo němec- pro Zemské četnické ve- tu a odletěli s ním na Prahu.
hé, úřední záznamy o těchto nivé počasí ale hned 7 stro- ké cvičné “létadlo“ do stro- litelství v Praze podrobné Hlášení přes okresní veli-
událostech z naší minulosti jů svrhlo bomby předčasně mů ve svahu nad nádražím hlášení, které převzal jeho telství doputovalo určené-
doplní osobním svědectvím na příležitostné cíle. Zřejmě a zřítilo se. Pilot nebyl zra- přímý nadřízený Kpt. Ro- mu zemskému velitelství
o další detaily? nejhlouběji nad kontinent se něn a poškozené letadlo dr na Okresním velitelství a kopie byly předány také
dostal jediný stroj Whitley rozmontovali a odvezli ně- v Mladé Boleslavi. Hlášení vojenské posádce, němec-
Zřejmě prvně se ocitlo oko- T4218 velitele Sgt. A. E. Pri- mečtí vojáci z Mladé Bole- rozvádí další podrobnosti, kému četnictvu a gestapu
lí Bakova nad Jizerou v dě- ora, který v 0.40 hodin brit- slavi, kteří se na místo ihned jednalo se o jednomotorový v Mladé Boleslavi. Odtud se
ji letecké války již v noci ského času přes silnou pal- dostavili. Doprava na trati jednoplošný cvičný letoun zpráva dostala do ranního
27./28. října 1940. Rukou bu protiletadlových děl svrhl nebyla narušena. Dopravní označený “RQGC“ náležejí- hlášení Pořádkové policie,
psaný dokument z archivu bomby na cíl a posádka po- úřad o dramatické události cí letecké škole “FFDSch.A vyhotoveného 10. července
Okresního úřadu Mnicho- zorovala jejich exploze. Ne- zpravil rovněž místní četnic- 9/I /:Flugzeugführer-Do- 1944 v Praze. Dvouřádkový,
vo Hradiště uvádí: „V no- pochybně se ale zmýlila, je- tvo a německou Schutzpoli- ppelschule:/ Grottkau o/S, heslovitý výtah však ozna-
ci 27.X. 1940 o 4. hodině likož v Plzni žádný nálet zei v Mladé Boleslavi. Čet- Fernspr.228“. Příčinou při- čení cituje jako “RGZ-FFBA
ranní do 5.15 hodin nálet nezaznamenali. Těžce zasa- nická stanice v Bakově n/J. stání byl nedostatek paliva. 91“ a uvádí, že u letadla do-
na zdejším území. Jinak nic žena však byla malá obec k případu nepochybně vy- Jediný letec Fhr. Karl May šlo k lehkému poškození.
zvláštního.“ Noční poplach Komořany u Mostu, kde by- hotovila podrobnější zprá- nebyl zraněn, ani stroj ne- Z údajů, postupně komole-
nepochybně vyvolal přelet lo 6 obytných domů zničeno vu, která se ale zřejmě ztra- byl poškozen. Cílem letu byl ných českými i německými
jednoho z bloudících brit- a 4 poškozeny. Další dům tila ve válečném chaosu, Görlitz. Letec sám oznámil četníky, lze přesto snadno
ských bombardérů, které byl zničen později při od- a proto není k dispozici ví- přistání vojenské posádce rozpoznat, že letadlo nále-
se noc předcházející česko- straňování jedné nevybuch- ce detailů. v Mladé Boleslavi a zřejmě želo pilotní škole Flugzeu-
Britský bombardér Whitley od fy. Armstrong Whitworth v noci 27./28. října 1940 patrně jako první uvedl Bakov nad Jizerou do letecké války.
14 | Bakovsko | 1-2/2021