Page 5 - Chytrý zpravodaj - Žlutice 02 2022
P. 5
Policisté Karlovarského kraje radí: SENIOŘI POZOR!
Podvodní „navolávači“ útočí!
Dnešní rychlý a hektický způsob ţivota má mnohdy za vnukovi nebo vnučce, kteří vám měli údajně volat, pří-
vinu to, ţe lidé nenavštěvují své rodiče či prarodiče tak padně nejbliţším příbuzným.
často, jak by sami chtěli. To můţe mít za následek pocit • Pokud po vás bude někdo v telefonickém hovoru chtít
osamělosti a také sociální izolaci seniorů. Toho následně peníze a navrhne z jakýchkoliv důvodů, abyste je předali
vyuţívají podvodníci, kteří spoléhají na seniorovu důvě- kamarádovi či kamarádce, odmítněte a poproste svého
řivost a radost z jakéhokoliv kontaktu. Právě telefonát rodinného příslušníka, aby se pro ně stavil osobně. Cizí-
začínající větou „Ahoj babi, hádej, kdo volá?“ můţe mít ho člověka nikdy nepouštějte do svého domu či bytu.
pro osamoceného seniora fatální následky. Nic netušící Policie České republiky dále přistoupila k aktivní osvětě
a překvapený dědeček nebo babička osloví volajícího v podobě telefonního kontaktu realizovaného robotem.
jménem svého vnuka či vnučky. Poté začne neţádoucí Seniorům, kteří mají pevnou linku, můţe doma vyzvánět
konverzace se smyšleným, často srdcervoucím příbě- telefon s následujícím vzkazem:
hem, ve kterém se potomek dostal do finančně svízelné "Dobrý den, varování Policie České republiky. Věnujte
situace nebo potřebuje nezbytnou věc, na kterou nemá prosím pozornost tomuto oznámení. Pokud se vás bude
peníze. Ty nutně potřebuje, a protoţe se pro hotovost někdo snaţit přesvědčit, ţe je váš příbuzný nebo ţe va-
nemůţe z určitých důvodu osobně dostavit, posílá svého šeho příbuzného zastupuje jako doktor či notář a bude
„kamaráda“. Netušící senior v obavě o svého příbuzného od vás chtít poslat peníze na účet nebo si je bude chtít
odevzdá peníze do rukou cizího člověka, aniţ by si sdě- u vás sám vyzvednout, vţdy si tuto informaci ověřte a v
lené informace ověřil a v té chvíli mnohdy přichází případě podezření kontaktujte prosím Policii České re-
o veškeré své finanční prostředky. publiky, a to na telefonním čísle 158. Děkujeme. Policie
Jak se tedy chovat, abychom se nestali obětí podvodní- České republiky."
ků, kteří se snaţí získat náš majetek? Pokud budete mít jakékoliv podezření, ţe vás kontakto-
• Pokud vám z neznámého čísla volá osoba vystupující val podvodník, nebo se o to pokusil, vţdy to oznamte
jako váš rodinný příslušník a vy si nejste jisti, ţe byste policistům na tísňovou linku 158.
ho po hlase poznali, zeptejte se na celé jeho jméno –
rozhodně se nenechte odbýt odpovědí „Ale babi, to jsem nprap. Eva Valtová, vrchní inspektor
přece já, ten nejstarší“. KRAJSKÉ ŘEDITELSTVÍ POLICIE KARLOVAR-
• Kaţdý podobný telefonát si okamţitě ověřte. Zavolejte SKÉHO KRAJE
ZPOCHYBŇOVÁNÍ A TOLERANCE
Francouzský filosof a matematik René Descartes (1596- ál, co předešlé generace drţelo při ţivotě a společnosti
1650) řekl: „Myslím, tedy jsem“ a později „Pochybuji, dávalo stabilitu, nemůţeme dnes odepsat jen proto, ţe je
tedy jsem.“ Uvedený výrok se stal ţivotním krédem a to náročné! Nelze dnes měnit normy a pravidla jen proto,
od 8. stol. našel ţivnou půdu v celé Evropě. Stal se sou- ţe nám to (ne)vyhovuje. Láska není vše, co cítíme, man-
částí naší kultury. ţelství není instituce, na kterou mají nárok všichni, to
není zboţí, které si koupíme, objednáme po internetu…
Naučili jsme se zpochybňovat všechno: rodinu, muţe,
ţenu, děti, víru … Ţijeme v době, kdy je zapotřebí trpěli- Přeji nám všem, abychom v koloběhu času, který poctivě
vě objasňovat úplně základní pojmy: kdo je člověk, co je kvapí, neutonuli v neurotickém zpochybňování posvát-
rodina, kdo je muţ, kdo je ţena, co je zvířátko, co je nor- ných hodnot ţivota a v rámci falešné tolerance nesplynuli
mální, co se dá ještě tolerovat a co uţ je za hranicí přija- v anonymitě s davem!
telnosti. Zpochybnit dnes dokáţeme všechno, ale něco
budovat, to se nám uţ zdá moc náročné. Mnoho lidí na- P. Pavel Kavec, administrátor farnosti
příklad po zhlédnutí filmu Da Vinciho kód mělo pro-
blémy ve víře. Stačilo fantazírování reţiséra a scénáristy
a mnozí si kladli otázku: Jak to vlastně bylo s Kristem?
To stejné platí v případě rodiny a manţelství. Zkusme
zpochybňování vzít jako výzvu ponořit se do hlubiny a
hledat nové přístupy, učit se argumentovat a vést dialog.
Tolerance v dnešním světě představuje jednu
z největších hodnot. Kam jsme dnes ve jménu tolerance
ochotni aţ zajít? Kdy ještě můţeme mluvit o toleranci a
kdy je to uţ otevřený souhlas se zlem? Myslíme, uvaţu-
jeme, jsme. Ale jací jsme? Kdo jsme? Kam směřujeme?
Modelů společenského ţivota je mnoho. I modelů man-
ţelského a rodinného ţivota můţe být víc. V průběhu
dějin se měnily. Avšak to, co povaţujeme za normu, ide-