Page 6 - Chytrý zpravodaj - Žlutice 03 2022
P. 6

POPEL A DOBA POSTNÍ



               Začátkem března vstupují křesťané do doby postní. Mo-  samým a před strachem, ţe budeme sami sebou. Právě
               dernímu člověku, který se domnívá, ţe „vše je povole-  pro  lidi,  kteří  ţijí  sami  a  trpí  samotou,  je  televize
               no“ a kterému často uniká pravá tvář mnohých záleţitos-  „někým“, kdo je stále zde.
               tí,  to  nezní  populárně.  O  církevním  půstu  se  skutečně   Příklad  ze  ţivota.  Starší  dáma.  Daří  se  jí  na  svůj  věk
               donedávna ţertovalo a s pohrdáním mluvilo jako o sta-  dobře. Má vlastně jen jediný problém, který ji připomíná
               romódním  způsobu  přinášet  oběti.  V poslední  době
               se  půst píše velkými písmeny. Půst je dobrý ke zdraví   stáří:  nemůţe  jiţ  tak  dobře  běhat.  To  vedlo  bohuţel
                                                                    k tomu, ţe „pro jistotu“ jiţ z domu nevychází. „Ale já to
               duše i těla. Psychoterapeuti, lékaři i teologové jej jedno-  nepotřebuji“, říká. „Protoţe jiţ nemohu chodit do světa,
               značně chválí.
                                                                    chodí nyní svět skrze televizi ke mně domů.“ A protoţe,
               Popeleční  středa  připadá  letos  na  2.  března.  Popel  je  jak tvrdí, nemohla by být pořád sama, zmáčkne ovládací
               hlasitým  protestem  proti  „zde“  a  „dnes“.  Popel  je  knoflík a pak uţ „truhlík“ běţí celý den. Někdy se hněvá
               ve  všech kulturách a náboţenstvích znamením pomíji-  na sousedku, která občas hraje na klavír. To nesmí, pro-
               vosti  a  smrti.  To  bylo  vysloveno  i  v biblické  zprávě  toţe ji ruší u sledování televize… U této paní je to uţ
               o  prvotním hříchu. Bůh praví Adamovi: „V potu tváře  mánie. Co kdyby k té sousedce, která ji prý ruší, zašla
               budeš jíst svůj chléb, dokud se nenavrátíš do země, pro-  občas na kávu nebo na kus řeči? Starší paní uţ nevidí
               tože z ní jsi byl vzat. Neboť prach jsi a v prach se obrá-  zelenat se břízy, nevdechuje vůni čerstvě posečené trá-
               tíš.“ (Genesis 3,19)                                 vy, nečichá vůni lípy… Je tragické, kdyţ starší člověk
                                                                    sezením u televize ubíjí svůj drahý, jemu ještě zbývající
               Liturgie Popeleční středy opakuje tato slova kaţdý rok,   čas! A co potom mladí lidé, kteří k tomu sezení u televi-
               kdyţ kněz dělá věřícím na čele popelem kříţ. Popel, kte-  ze přidají jalové surfování v počítači či sezení v zakou-
               rý  se  uţívá  u  tohoto  obřadu,  je  získán  spálením   řených hospodách? Neseme zodpovědnost za čas, který
               „kočiček“  vrby  rokyty.  Popel  je  znamením  obrácení,   je  nám  Pánem  času  darován.  Připomínám  sobě  i  nám
               očisty  a  pokání.  Je  symbolem  nového  ţivota.  Symbol   všem, ţe postem od televize můţeme dosáhnout toho, ţe
               kříţe na čele je poukazem na záchranný kříţ Jeţíše Kris-  vzácný čas bude patřit nám nebo našim bliţním, kteří to
               ta, který se stal ve velikonoční události znamením ţivo-  od  nás  právem  očekávají.  Nejen  nikotin,  nejen  drogy
               ta.
                                                                    a  alkohol jsou návykové a nebezpečné. I televize se mů-
               Pro mnoho lidí znamená půst zdrţovat se nějakých jídel  ţe stát mánií, protoţe okrádá nás a naše uvědomění. Vy-
               a  dosáhnout  tím  zhubnutí  a  vylepšení  si  své  postavy.  nikající  francouzský  matematik,  fyzik  a  filosof  Blaise
               Postit se znamená ale víc: odřeknout si něco, co máme  Pascal (1623-1662) řekl: „Celá bída lidí je v tom, ţe ne-
               rádi nebo na co jsme zvyklí.                         umějí být sami.“ A jestli to Pascal, který tehdy neznal
                                                                    ani televizi, ani internet či mobil, řekl z pozorování své
               V naší době je pro mnoho lidí například půst od televize   doby,  byl  v této  oblasti  skutečně  prorokem  a  naši  pře-
               nejobtíţnější formou postu. Televize se pro mnohé stala   technizovanou dobu, o které ani nesnil, trefil do černé-
               jakousi drogou. Vidíme to tam, kde lidi uţ nejsou schop-  ho.
               ni zmáčknout ovládací knoflík na vypínání. Televize má
               tu špatnou vlastnost, ţe je příleţitostí k útěku před sebou          P. Pavel Kavec, administrátor farnosti
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11