Page 6 - Chytrý zpravodaj - Žlutice 03 2022
P. 6
POPEL A DOBA POSTNÍ
Začátkem března vstupují křesťané do doby postní. Mo- samým a před strachem, ţe budeme sami sebou. Právě
dernímu člověku, který se domnívá, ţe „vše je povole- pro lidi, kteří ţijí sami a trpí samotou, je televize
no“ a kterému často uniká pravá tvář mnohých záleţitos- „někým“, kdo je stále zde.
tí, to nezní populárně. O církevním půstu se skutečně Příklad ze ţivota. Starší dáma. Daří se jí na svůj věk
donedávna ţertovalo a s pohrdáním mluvilo jako o sta- dobře. Má vlastně jen jediný problém, který ji připomíná
romódním způsobu přinášet oběti. V poslední době
se půst píše velkými písmeny. Půst je dobrý ke zdraví stáří: nemůţe jiţ tak dobře běhat. To vedlo bohuţel
k tomu, ţe „pro jistotu“ jiţ z domu nevychází. „Ale já to
duše i těla. Psychoterapeuti, lékaři i teologové jej jedno- nepotřebuji“, říká. „Protoţe jiţ nemohu chodit do světa,
značně chválí.
chodí nyní svět skrze televizi ke mně domů.“ A protoţe,
Popeleční středa připadá letos na 2. března. Popel je jak tvrdí, nemohla by být pořád sama, zmáčkne ovládací
hlasitým protestem proti „zde“ a „dnes“. Popel je knoflík a pak uţ „truhlík“ běţí celý den. Někdy se hněvá
ve všech kulturách a náboţenstvích znamením pomíji- na sousedku, která občas hraje na klavír. To nesmí, pro-
vosti a smrti. To bylo vysloveno i v biblické zprávě toţe ji ruší u sledování televize… U této paní je to uţ
o prvotním hříchu. Bůh praví Adamovi: „V potu tváře mánie. Co kdyby k té sousedce, která ji prý ruší, zašla
budeš jíst svůj chléb, dokud se nenavrátíš do země, pro- občas na kávu nebo na kus řeči? Starší paní uţ nevidí
tože z ní jsi byl vzat. Neboť prach jsi a v prach se obrá- zelenat se břízy, nevdechuje vůni čerstvě posečené trá-
tíš.“ (Genesis 3,19) vy, nečichá vůni lípy… Je tragické, kdyţ starší člověk
sezením u televize ubíjí svůj drahý, jemu ještě zbývající
Liturgie Popeleční středy opakuje tato slova kaţdý rok, čas! A co potom mladí lidé, kteří k tomu sezení u televi-
kdyţ kněz dělá věřícím na čele popelem kříţ. Popel, kte- ze přidají jalové surfování v počítači či sezení v zakou-
rý se uţívá u tohoto obřadu, je získán spálením řených hospodách? Neseme zodpovědnost za čas, který
„kočiček“ vrby rokyty. Popel je znamením obrácení, je nám Pánem času darován. Připomínám sobě i nám
očisty a pokání. Je symbolem nového ţivota. Symbol všem, ţe postem od televize můţeme dosáhnout toho, ţe
kříţe na čele je poukazem na záchranný kříţ Jeţíše Kris- vzácný čas bude patřit nám nebo našim bliţním, kteří to
ta, který se stal ve velikonoční události znamením ţivo- od nás právem očekávají. Nejen nikotin, nejen drogy
ta.
a alkohol jsou návykové a nebezpečné. I televize se mů-
Pro mnoho lidí znamená půst zdrţovat se nějakých jídel ţe stát mánií, protoţe okrádá nás a naše uvědomění. Vy-
a dosáhnout tím zhubnutí a vylepšení si své postavy. nikající francouzský matematik, fyzik a filosof Blaise
Postit se znamená ale víc: odřeknout si něco, co máme Pascal (1623-1662) řekl: „Celá bída lidí je v tom, ţe ne-
rádi nebo na co jsme zvyklí. umějí být sami.“ A jestli to Pascal, který tehdy neznal
ani televizi, ani internet či mobil, řekl z pozorování své
V naší době je pro mnoho lidí například půst od televize doby, byl v této oblasti skutečně prorokem a naši pře-
nejobtíţnější formou postu. Televize se pro mnohé stala technizovanou dobu, o které ani nesnil, trefil do černé-
jakousi drogou. Vidíme to tam, kde lidi uţ nejsou schop- ho.
ni zmáčknout ovládací knoflík na vypínání. Televize má
tu špatnou vlastnost, ţe je příleţitostí k útěku před sebou P. Pavel Kavec, administrátor farnosti