Page 18 - Magazín Zlín – SRPEN 2021
P. 18

Seriál


       Tenkrát ve Zlíně: Automobiloví závodníci svištěli

       městem už v roce 1933


       Na konci srpna Zlín pravidelně ožívá největší událostí ve
       městě. Rychlé závodní vozy, burácející motory, tisíce fanoušků
       motoristického sportu.

                                           ce 1933 prvním automobilovým a motocyklo-
                                           vým  závodům  ulicemi  Zlína.  Když  po  druhé
                                           uzávěrce přihlášek, tři dny před závodem, byl
                                           oznámen  počet  85  startujících,  dostalo  se
                                           I.  Okruhu  Zlínem  prvního  úspěchu,  protože
                                           tak  veliký  zájem  automobilových  závodníků   Okruh Zlínem 1933, sportovní vozy na
                                           byl nečekaný a svým rozsahem daleko vybočil   stanovišti před startem
                                           z mezí všech podobných podniků, do dnešního   Foto: Josef Vaňhara, MZA/SOkA Zlín
                                           dne v Československu pořádaných,“ psaly teh-
                                           dy pondělní noviny Zlín.
                                           Jezdcům ani přihlížejícím nepřálo počasí, závod  Přestože  byl  premiérový  ročník  soutěže  mimo-
       Motocykloví závodníci na Zlínské osmě,
       1935                                značně zkomplikoval silný déšť. „Od půl 11. do  řádně úspěšný, další Okruh Zlínem se už nejel.
       Foto: MZA/SOkA Zlín                 2 hodin odpoledne vyvíjel se v ulicích města  Hned  v  roce  1934  jej  nahradil  závod  Zlínská
                                           tuhý,  urputný  boj  mezi  elitou  českosloven-  osma.  Svými  parametry  už  ovšem  nebyl  tak
                                           ských  závodníků,  který  dovedl  upoutat  tisíce  atraktivní, což se ukázalo i na počtu přihlášených
       To je Barum Czech Rally, jejímž největším láka-  diváků do té míry, že od sledování závodů ne-  závodníků.
       dlem je večerní rychlostní zkouška přímo ve zlín-  odradil ani hustý déšť, který se spustil, právě  Trať měla tvar osmičky, odtud název závodu, kte-
       ských ulicích. Automobilové závody ovšem k na-  když  dojeli  k  cíli  závodníci  první  kategorie  –  rá se křižovala na náměstí Práce. Jelo se na
       šemu městu patří už od třicátých let. Rychlá auta   motocyklů,“ uvádí dobový tisk.  několik kol. Vítězem první Zlínské osmy se
       poprvé  svištěla  zlínskými  ulicemi  v  létě  1933,                     stal ještě ani ne dvacetiletý Tomáš Baťa ju-
       kdy se konal I. Okruh Zlínem.                                            nior na „Zetce“, což byl automobil vyráběný
       Co stálo za vznikem závodu? Jednoznačně pod-                             Československou zbrojovkou v Brně.
       pora nových pneumatik značky Baťa. První pláš-                           Už  od  třicátých  let  se  tak  motoristické  zá-
       tě vylisovaly zlínské gumárny v roce 1932 a brzy                         vody staly pravidelnou součástí života naše-
       poté  se  rozjela  sériová  výroba  nejrůznějších                        ho města. Jejich zlatá éra však přišla až po
       druhů  pneumatik.  Podpora  jejich  prodeje  byla                        roce 1971, kdy se začala psát historie Ba-
       velkolepá.  Hned  v  roce  1933  zaměstnal  Baťa                         rum Rallye.               Pavel Stojar
       světoznámou  automobilovou  závodnici  Elišku
       Junkovou, která pomáhala se zaváděním pneu-
       matik na trh. A hned ve stejném roce se usku-
       tečnily první automobilový a motocyklový závod
       ve Zlíně.                            Tomáš Baťa junior při závodě Zlínská osma,
       Nové  centrum  Zlína  ještě  zářilo  novotou,  když   1935
       v prostoru u Tržnice, kde ještě nedávno stával   Foto: MZA/SOkA Zlín
       hospodářský dvůr patřící ke zlínskému zámku,
       startovala nejrychlejší auta své doby a po vzoru   I takové nepříznivé okolnosti se dají dobře využít
       proslulého monackého okruhu vyrážela na jízdu   k propagaci. „Při celém závodě nedošlo k je-
       ulicemi.  Trať  vedla  kolem  kostela  dolů,  dál  po   diné nehodě. Myslíme-li na tuto potěšitelnou
       Kvítkové  na  Podvesnou  a  k  nemocnici,  potom   skutečnost,  nepotřebujeme  více  než  pouze
       zpět přes Zálešnou, kolem sokolovny, po Dlouhé,   opakovat  tvrzení  řady  závodníků,  že  značný
       Zarámí, Bartošově a Soudní ulici k místu startu.  podíl  na  bezpečném  průběhu  závodů  mají   Vítěz závodu 1933 Zdeněk Pohl na Bugatti
       „Na 20 000 diváků, rozsetých podél celé 6800   naše zlínské pneumatiky, s nimiž jely, až na   Foto: Josef Vaňhara, MZA/SOkA Zlín
       metrů dlouhé trati, přihlíželo v neděli 30. červen-  několik  výjimek,  všechny  vozy.  Jejich  odol-
                                           nost a držení v zatáčkách oceňovali všichni.
                                           A jako v řadě předchozích závodů a spoleh-
                                           livostních jízd, tak také na zlínském okruhu
                                           převládala superiorita pneu Baťa, jimiž byly
                                           vyzbrojeny vozy všech jezdců, kteří si vybojo-
                                           vali vítězství v těžké konkurenci jednotlivých
                                           kategorií,“  zdůrazňovaly  noviny  Zlín,  které
                                           také vydával koncern Baťa.
                                           Vítězem  závodu  automobilů  se  stal  Zdeněk
                                           Pohl na voze Bugatti. Originál tohoto soutěž-
                                           ního  auta  dodnes  můžete  obdivovat  v  Ná-
                                           rodním  technickém  muzeu  v  Praze.  Ještě   Zlínský motocyklový závodník František Klíč,
        Pneu Baťa, 1936                    rychlejší byl ovšem František Brand, který se   Okruh Zlínem 1933
        Foto: MZA/SOkA Zlín                svým  strojem  značky  Jawa  ovládl  kategorii   Foto: Josef Vaňhara, MZA/SOkA Zlín
                                           motocyklů.
       18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23