Page 18 - Magazín Zlín – SRPEN 2021
P. 18
Seriál
Tenkrát ve Zlíně: Automobiloví závodníci svištěli
městem už v roce 1933
Na konci srpna Zlín pravidelně ožívá největší událostí ve
městě. Rychlé závodní vozy, burácející motory, tisíce fanoušků
motoristického sportu.
ce 1933 prvním automobilovým a motocyklo-
vým závodům ulicemi Zlína. Když po druhé
uzávěrce přihlášek, tři dny před závodem, byl
oznámen počet 85 startujících, dostalo se
I. Okruhu Zlínem prvního úspěchu, protože
tak veliký zájem automobilových závodníků Okruh Zlínem 1933, sportovní vozy na
byl nečekaný a svým rozsahem daleko vybočil stanovišti před startem
z mezí všech podobných podniků, do dnešního Foto: Josef Vaňhara, MZA/SOkA Zlín
dne v Československu pořádaných,“ psaly teh-
dy pondělní noviny Zlín.
Jezdcům ani přihlížejícím nepřálo počasí, závod Přestože byl premiérový ročník soutěže mimo-
Motocykloví závodníci na Zlínské osmě,
1935 značně zkomplikoval silný déšť. „Od půl 11. do řádně úspěšný, další Okruh Zlínem se už nejel.
Foto: MZA/SOkA Zlín 2 hodin odpoledne vyvíjel se v ulicích města Hned v roce 1934 jej nahradil závod Zlínská
tuhý, urputný boj mezi elitou českosloven- osma. Svými parametry už ovšem nebyl tak
ských závodníků, který dovedl upoutat tisíce atraktivní, což se ukázalo i na počtu přihlášených
To je Barum Czech Rally, jejímž největším láka- diváků do té míry, že od sledování závodů ne- závodníků.
dlem je večerní rychlostní zkouška přímo ve zlín- odradil ani hustý déšť, který se spustil, právě Trať měla tvar osmičky, odtud název závodu, kte-
ských ulicích. Automobilové závody ovšem k na- když dojeli k cíli závodníci první kategorie – rá se křižovala na náměstí Práce. Jelo se na
šemu městu patří už od třicátých let. Rychlá auta motocyklů,“ uvádí dobový tisk. několik kol. Vítězem první Zlínské osmy se
poprvé svištěla zlínskými ulicemi v létě 1933, stal ještě ani ne dvacetiletý Tomáš Baťa ju-
kdy se konal I. Okruh Zlínem. nior na „Zetce“, což byl automobil vyráběný
Co stálo za vznikem závodu? Jednoznačně pod- Československou zbrojovkou v Brně.
pora nových pneumatik značky Baťa. První pláš- Už od třicátých let se tak motoristické zá-
tě vylisovaly zlínské gumárny v roce 1932 a brzy vody staly pravidelnou součástí života naše-
poté se rozjela sériová výroba nejrůznějších ho města. Jejich zlatá éra však přišla až po
druhů pneumatik. Podpora jejich prodeje byla roce 1971, kdy se začala psát historie Ba-
velkolepá. Hned v roce 1933 zaměstnal Baťa rum Rallye. Pavel Stojar
světoznámou automobilovou závodnici Elišku
Junkovou, která pomáhala se zaváděním pneu-
matik na trh. A hned ve stejném roce se usku-
tečnily první automobilový a motocyklový závod
ve Zlíně. Tomáš Baťa junior při závodě Zlínská osma,
Nové centrum Zlína ještě zářilo novotou, když 1935
v prostoru u Tržnice, kde ještě nedávno stával Foto: MZA/SOkA Zlín
hospodářský dvůr patřící ke zlínskému zámku,
startovala nejrychlejší auta své doby a po vzoru I takové nepříznivé okolnosti se dají dobře využít
proslulého monackého okruhu vyrážela na jízdu k propagaci. „Při celém závodě nedošlo k je-
ulicemi. Trať vedla kolem kostela dolů, dál po diné nehodě. Myslíme-li na tuto potěšitelnou
Kvítkové na Podvesnou a k nemocnici, potom skutečnost, nepotřebujeme více než pouze
zpět přes Zálešnou, kolem sokolovny, po Dlouhé, opakovat tvrzení řady závodníků, že značný
Zarámí, Bartošově a Soudní ulici k místu startu. podíl na bezpečném průběhu závodů mají Vítěz závodu 1933 Zdeněk Pohl na Bugatti
„Na 20 000 diváků, rozsetých podél celé 6800 naše zlínské pneumatiky, s nimiž jely, až na Foto: Josef Vaňhara, MZA/SOkA Zlín
metrů dlouhé trati, přihlíželo v neděli 30. červen- několik výjimek, všechny vozy. Jejich odol-
nost a držení v zatáčkách oceňovali všichni.
A jako v řadě předchozích závodů a spoleh-
livostních jízd, tak také na zlínském okruhu
převládala superiorita pneu Baťa, jimiž byly
vyzbrojeny vozy všech jezdců, kteří si vybojo-
vali vítězství v těžké konkurenci jednotlivých
kategorií,“ zdůrazňovaly noviny Zlín, které
také vydával koncern Baťa.
Vítězem závodu automobilů se stal Zdeněk
Pohl na voze Bugatti. Originál tohoto soutěž-
ního auta dodnes můžete obdivovat v Ná-
rodním technickém muzeu v Praze. Ještě Zlínský motocyklový závodník František Klíč,
Pneu Baťa, 1936 rychlejší byl ovšem František Brand, který se Okruh Zlínem 1933
Foto: MZA/SOkA Zlín svým strojem značky Jawa ovládl kategorii Foto: Josef Vaňhara, MZA/SOkA Zlín
motocyklů.
18