Page 9 - Chytrý zpravodaj - Židlochovice 01 2022
P. 9
www.zidlochovice.cz Školství 9
Podporujeme podnikavost dětí i učitelů: Podnikavá sborovna
Základní škola v Židlochovicích neustále zlepšuje nabídku předmětů pro svoje žáky. Ale nejen žáci potřebují přísun
nových informací, intenzivní podporu vzdělávání, zpětnou vazbu svého snažení. Proto si tentokrát představíme
předmět „Podnikavá sborovna“, který je určen pro pedagogický sbor a jehož garantem je Mgr. David Kopeček.
redakce Zpravodaje
Můžete nám představit „Podnikavou
sborovnu“?
Na naší škole běží projekt „Podpora podni-
kavosti“ (přesněji „Implementace KAP JMK
II“), který je realizován za podpory Jihomo-
ravského kraje a jeho koordinátorem je Lipka
– školské zařízení pro environmentální vzdě-
lávání sídlící v Brně. Koordinátorem tohoto
projektu na naší škole jsem já a jeho cílem
je podpora podnikavých aktivit a projektů
žáků, aby se podnikavost stala každodenní
součástí výuky. V rámci tohoto projektu jsem
dospěl k závěru, že by bylo dobré, aby nejen
žáci dostávali nabídky možných aktivit a pro-
jektů, ale aby se v této oblasti mohli vzdělávat D. Kopeček, garant projektu Podnikavá sborovna, při výuce žáků školy / foto: I. Zehl
i učitelé. Tak vznikla „Podnikavá sborovna“,
která představuje možnost dalšího dobrovol-
ného vzdělávání pedagogů. Momentálně je tak předat dalším učitelům. Setkání je dobro- nutí kvalitní zpětné vazby, učitel jako lídr,
tato možnost určena pro pedagogy naší ško- volné, ve volném čase a jde v podstatě o sdí- projektová výuka.
ly, ale do budoucna bych rád tuto možnost lení dobré praxe, o další sebevzdělávání.
nabídl i ostatním základním školám v rámci Vraťme se ještě k celému projektu „Pod-
ORP Židlochovice. Narazili jste v začátcích projektu na pora podnikavosti“. Co je ještě jeho součás-
nějaké komplikace? tí? A jak je fi nancován?
Proč podpora podnikavosti, podnikavá Na začátku bylo největším problémem Celý projekt má dílčí programy, na které
sborovna? vysvětlit učitelům, co to vlastně je podnika- jsme se jako škola přihlásili. Např. Škola pro
Celý projekt stojí na třech pilířích. Za prvé, vost. Jak ji chápat, co si pod tím představit. udržitelný život, Jedlá zahrada, Ekoškola,
aby žáci uměli nacházet příležitosti a aktivně Dnes už je v našem pedagogickém sboru více Náš les, projekty podporující fi nanční gra-
je vyhledávali, za druhé, aby je uměli využít kolegů, kteří podnikavé aktivity s žáky reali- motnost a další. Každý program má svého
a uměli k tomu využívat různé typy zdrojů zují, a troufám si říct, že tím posunují úroveň garanta – učitele. V rámci vybraných pro-
(materiální, lidské, finanční), a za třetí, aby je kvality výuky zase o kus dál. gramů si učitel připraví s žáky miniprojekt,
uměli realizovat. Podnikavost je dovednost Vzhledem k situaci se nám také nedařilo pošle žádost o realizaci a ve většině případů
být aktivní, zajímat se o dění kolem sebe, mít setkání pravidelně, ale chtěl bych, aby- získá škola požadované fi nance. Žáci pak
využít svých dovedností, aplikovat je v pro- chom se scházeli 1x za měsíc, tak na 2–3 projekt mohou zrealizovat takříkajíc od A do
jektech. Předmět „Badatelství“ (byl předsta- hodiny, a vždy se věnovali určitému tématu. Z – podílet se na jeho tvorbě od přípravy po
ven v minulém čísle Zpravodaje) patří také realizaci a reflexi. A to je hlavním cílem a
mezi aktivity rozvíjející podnikavost. Jaká máte momentálně v hlavě témata na smyslem celého projektu „Podpora podnika-
V rámci podnikavé sborovny s pedagogy setkání? vosti“. Navíc škola patří v rámci kraje mezi
řešíme různá témata, např. skupinová práce Témat je opravdu hodně a týkají se nejen lídry tohoto projektu. Což nám otevírá další
s dětmi, zpětná vazba, seberefl exe, sebehod- výuky samotné, ale třeba i osobnostního roz- možnosti v rozvoji naší školy a spolupráci
nocení, využití nových metod a nástrojů ve voje pedagoga. Uvedu pár příkladů, kterými se zajímavými institucemi (JIC, PedF MU,
výuce apod. Zvu si často i hosta, kolegu, který bych se chtěl zabývat v následujícím pololetí: FabLab a další).
má s danou tematikou zkušenosti a může je tandemová výuka, venkovní výuka, poskyt-
ÚDiF v novém pavilonu základní školy
>> pokračování ze strany 8 Jak vlastně náhodou objevil siločáry magne- Zajímavá byla hudba poháněná pouze baterií
tického pole kolem vodiče pod proudem a jak složenou z kovů ve slané vodě. Spolu s lekto-
se vodič pohybuje v magnetickém poli. Každý ry objevili princip snímání zvuku na elektrické
si také sám vyrobil svůj elektromotor a můžeme kytaře.
hrdě konstatovat, že všem dětem se ručně vyro- Všichni žáci se tak dozvěděli spoustu nových
bená cívka v magnetickém poli roztočila. informací, a především z představení odcházeli
Poté žáci zhlédli zajímavé pokusy s indukč- nadšení a zapálení do dalšího zkoumání a obje-
ním vařičem a sami na sobě měřili napětí. vování světa fyziky.