Page 9 - Chytrý zpravodaj - Želetava č. 1 2022
P. 9

Kromě výše zmíněných činností je ovšem v rámci       a partnerství,  Volby  a volební  právo,  Ženy  ve
        současného  školství  žádoucí  i rozvíjení  tzv.  klíčových   veřejném  životě,  Negramotnost,  Náboženství,
        kompetencí.  Ať  už  si  o nich  učitelé  myslí  cokoli   kultura  a tradice;  Náročné  životní  situace,  Občané
        a přistupují  ke  změnám  ve  vzdělávacím  procesu        regionu,  Nerovnost,  Trh  práce,  Dluhová  past,
        jakýmkoli pro ně schůdným způsobem, je nesporné, že       Podnikavost,  Menšiny,  Migrační  vlny,  Předsudky,
        i škola  by  měla  být  dětem  nápomocna  s orientací     Stereotypy a realita atd.
        v dnešním složitém světě. O totéž se snažíme i u nás.      Zdají  se  vám  uvedená  témata  příliš  těžká  pro
             V minulých třech letech jsme se s několika třídami   náctileté holky a kluky? Je pravda, že některými z nich
        2. stupně zapojili do dvou projektů s názvem „Podpora   jsme  se  prokousávali  obtížněji.  Jiná  ale  mnohdy
        vzdělávání v malých obcích a městech Kraje Vysočina“   zúčastněné zaujala natolik, že debata kolem nich nebrala
        a „Pojďme o sobě rozhodovat!“. Jejich cílem byla tvorba   konce, a já byla často příjemně překvapována schopností
        a  pilotní  ověření  deseti  vzdělávacích  programů    svých žáků problémy komunikovat, řešit, nahlížet na ně
        zaměřených často na témata, která nejsou úplně běžnou   z různých úhlů, organizovat si svoji práci ve skupinách,
        součástí školní výuky, ale která nejsou od reálného života   protože právě převážně v nich se veškerá dalo by se říct
        nijak  odtržena.  V rámci  nich  jsme  často  narazili  na   samovýuka odehrávala.
        otázky, které si dnešní mladí kladou, ale odpovědi na ně   Byly to zkrátka hodiny tak trochu jiné, než na které
        nenajdou  na  Instagramu  nebo  ve  videu  některého   jsou  převážně  zvyklí.  Bylo  v nich  hodně  slov,  tvůrčí
        z populárních  youtuberů.  Vzdělávací  programy  byly   práce,  nechyběla  ani  simulace  skutečného  života,  hry,
        vytvořeny  pracovníky  Regionální  rozvojové  agentury   dramatizace  v rolích.  Pravda,  někdy  třída  spíš
        Vysočina se sídlem v Jihlavě a ověřování na naší škole   připomínala  bzučící  včelí  úl,  ale  s jistou  dávkou
        probíhalo v koordinaci s projektovou manažerkou RNDr.   neuspořádanosti.  Uměli  se  i pohádat,  ale  jejich  spory
        Šárkou  Palcrovou.  Na  naší  škole  byly  ověřovány  čtyři   nikdy  nepřerostly  v konflikt,  který  by  je  nesmiřitelně
        vzdělávací  programy  a  zapojeny  byly  čtyři  kolektivy   rozdělil. Naopak, i to byla cesta, jak na některé zdánlivě
        žáků. Základní škola v Želetavě byla jednou z deseti škol   jim do té doby jasné věci nahlížet z pohledu toho, kdo se
        z celého kraje, které byly do projektu vybrány, a zároveň   mnou  nesouhlasí.  Ovšem  i to  je  způsob,  jak  sám  sebe
        jednou  z mála,  na  níž  byly  tři  vzdělávací  programy   posunout dál, něčemu se naučit.
        ověřeny celé, takže žáci mohli obdržet osvědčení o jejich   To,  jak  výuka  probíhala  v minulých  dvou  letech,
        absolvování.                                           bylo samozřejmě i pro nás v rámci tohoto projektu velkou
             Co bylo náplní těchto bloků je myslím zřejmé již ze   komplikací. Možná vzhledem k uvedeným formám práce
        seznamu obsahujícího jejich názvy. Pro doplnění uvádím   to bylo ještě složitější než v některých jiných předmětech.
        ale  i některé  z podkapitol,  které  mohou  být  určitou   Musím ale všem svým žákům, ať současným nebo těm,
        doplňující informací o tom, jaká témata žáci zpracovávali   kteří  už  naši  školu  opustili  a  do  projektu  se  zapojili
        a objevovali.                                          v letech  dřívějších,  opravdu  moc  poděkovat,  že  se  do
        1.  Žijme  spolu  v  Kraji  Vysočina!  (1):  Geografická   práce  na  kterémkoli  z bloků  pustili  a v ní  vytrvali.
            poloha  a  rozloha  Kraje  Vysočina,  Významné     Doufám, že jejich úsilí snad nebylo marné a do dalšího
            geografické  body  v Kraji  Vysočina,  Geologie  a   života si nesou nejen užitečné vědomosti a dovednosti,
            nerostné     suroviny     v Kraji    Vysočina,     ale i schopnost o věcech přemýšlet, přesvědčení, že stojí
            Geomorfologické  a  klimatické  poměry  v Kraji    za to dívat se kolem sebe a že i mladý člověk na začátku
            Vysočina, Zemědělství a průmysl v Kraji Vysočina,   své  cesty  může  mnohé  změnit  a posunout  dál.  Každá
            Energetika v Kraji Vysočina                        společnost je taková, jací v ní žijí lidé. A každý z nich pro
        2.  Prevence nade vše!: Demokracie vs. diktatura, Kdo   ni může a měl by být prospěšným pomyslným kolečkem
            jsem aneb otázka identity a národa, Řekni rasismu   v jejím soukolí. Přeji všem svým žákům, aby se jím stali.
            ne!,  Neonácky  nestrpím,  Média  všude  kolem  nás,   V neposlední  řadě  bych  chtěla  poděkovat  p.
            Mediální     manipulace,    Mysli     kriticky!,   Palcrové, která nás s nabídkou na zapojení do projektů
            Dezinformační  válka,  Kyberšikana,  Kdo  nám      oslovila  a byla  nejen  jeho  garantkou,  ale  byla  kdykoli
            pomůže aneb když prevence nestačí                  nápomocna i s řešením dílčích komplikací, které zejména
        3.  Žijme  ekonomicky!:  Hospodaření  státu  a obce,   on-line  výuka  přinášela.  Do  budoucna  máme  všechny
            Daně – posviťme si na ně, Hospodaření domácnosti   bloky programu se souhlasem agentury k další dispozici
            (Aktivní   a pasivní    příjmy,   Dovolená…),      a určitě neskončí s odškrtnutou fajfkou někde v šuplíku.
            Uplatnitelnost  na  trhu  práce,  Peníze,  Inflace,   A pokud  přijdou  výzvy  nové,  rádi  se  do  nich  pustíme.
            Exekuce,     Nezaměstnanost,    Sebeprezentace,    Protože kromě psaní, čtení a počítání by se člověk měl
            Podnikání atd.                                     naučit i myslet. A to nejen ve škole. „Non scholae, sed
        4.  Všichni jsme si rovni, ale… (1): Odkud pocházím,   vitae discimus. – Neučíme se pro školu, ale pro život.“
            Šikana,   Mužské   a ženské   role,   Manželství
                                                                                              Mgr. Marie Dohnalová









                                                            9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14