Page 9 - Chytrý zpravodaj - Želetava č. 1 2022
P. 9
Kromě výše zmíněných činností je ovšem v rámci a partnerství, Volby a volební právo, Ženy ve
současného školství žádoucí i rozvíjení tzv. klíčových veřejném životě, Negramotnost, Náboženství,
kompetencí. Ať už si o nich učitelé myslí cokoli kultura a tradice; Náročné životní situace, Občané
a přistupují ke změnám ve vzdělávacím procesu regionu, Nerovnost, Trh práce, Dluhová past,
jakýmkoli pro ně schůdným způsobem, je nesporné, že Podnikavost, Menšiny, Migrační vlny, Předsudky,
i škola by měla být dětem nápomocna s orientací Stereotypy a realita atd.
v dnešním složitém světě. O totéž se snažíme i u nás. Zdají se vám uvedená témata příliš těžká pro
V minulých třech letech jsme se s několika třídami náctileté holky a kluky? Je pravda, že některými z nich
2. stupně zapojili do dvou projektů s názvem „Podpora jsme se prokousávali obtížněji. Jiná ale mnohdy
vzdělávání v malých obcích a městech Kraje Vysočina“ zúčastněné zaujala natolik, že debata kolem nich nebrala
a „Pojďme o sobě rozhodovat!“. Jejich cílem byla tvorba konce, a já byla často příjemně překvapována schopností
a pilotní ověření deseti vzdělávacích programů svých žáků problémy komunikovat, řešit, nahlížet na ně
zaměřených často na témata, která nejsou úplně běžnou z různých úhlů, organizovat si svoji práci ve skupinách,
součástí školní výuky, ale která nejsou od reálného života protože právě převážně v nich se veškerá dalo by se říct
nijak odtržena. V rámci nich jsme často narazili na samovýuka odehrávala.
otázky, které si dnešní mladí kladou, ale odpovědi na ně Byly to zkrátka hodiny tak trochu jiné, než na které
nenajdou na Instagramu nebo ve videu některého jsou převážně zvyklí. Bylo v nich hodně slov, tvůrčí
z populárních youtuberů. Vzdělávací programy byly práce, nechyběla ani simulace skutečného života, hry,
vytvořeny pracovníky Regionální rozvojové agentury dramatizace v rolích. Pravda, někdy třída spíš
Vysočina se sídlem v Jihlavě a ověřování na naší škole připomínala bzučící včelí úl, ale s jistou dávkou
probíhalo v koordinaci s projektovou manažerkou RNDr. neuspořádanosti. Uměli se i pohádat, ale jejich spory
Šárkou Palcrovou. Na naší škole byly ověřovány čtyři nikdy nepřerostly v konflikt, který by je nesmiřitelně
vzdělávací programy a zapojeny byly čtyři kolektivy rozdělil. Naopak, i to byla cesta, jak na některé zdánlivě
žáků. Základní škola v Želetavě byla jednou z deseti škol jim do té doby jasné věci nahlížet z pohledu toho, kdo se
z celého kraje, které byly do projektu vybrány, a zároveň mnou nesouhlasí. Ovšem i to je způsob, jak sám sebe
jednou z mála, na níž byly tři vzdělávací programy posunout dál, něčemu se naučit.
ověřeny celé, takže žáci mohli obdržet osvědčení o jejich To, jak výuka probíhala v minulých dvou letech,
absolvování. bylo samozřejmě i pro nás v rámci tohoto projektu velkou
Co bylo náplní těchto bloků je myslím zřejmé již ze komplikací. Možná vzhledem k uvedeným formám práce
seznamu obsahujícího jejich názvy. Pro doplnění uvádím to bylo ještě složitější než v některých jiných předmětech.
ale i některé z podkapitol, které mohou být určitou Musím ale všem svým žákům, ať současným nebo těm,
doplňující informací o tom, jaká témata žáci zpracovávali kteří už naši školu opustili a do projektu se zapojili
a objevovali. v letech dřívějších, opravdu moc poděkovat, že se do
1. Žijme spolu v Kraji Vysočina! (1): Geografická práce na kterémkoli z bloků pustili a v ní vytrvali.
poloha a rozloha Kraje Vysočina, Významné Doufám, že jejich úsilí snad nebylo marné a do dalšího
geografické body v Kraji Vysočina, Geologie a života si nesou nejen užitečné vědomosti a dovednosti,
nerostné suroviny v Kraji Vysočina, ale i schopnost o věcech přemýšlet, přesvědčení, že stojí
Geomorfologické a klimatické poměry v Kraji za to dívat se kolem sebe a že i mladý člověk na začátku
Vysočina, Zemědělství a průmysl v Kraji Vysočina, své cesty může mnohé změnit a posunout dál. Každá
Energetika v Kraji Vysočina společnost je taková, jací v ní žijí lidé. A každý z nich pro
2. Prevence nade vše!: Demokracie vs. diktatura, Kdo ni může a měl by být prospěšným pomyslným kolečkem
jsem aneb otázka identity a národa, Řekni rasismu v jejím soukolí. Přeji všem svým žákům, aby se jím stali.
ne!, Neonácky nestrpím, Média všude kolem nás, V neposlední řadě bych chtěla poděkovat p.
Mediální manipulace, Mysli kriticky!, Palcrové, která nás s nabídkou na zapojení do projektů
Dezinformační válka, Kyberšikana, Kdo nám oslovila a byla nejen jeho garantkou, ale byla kdykoli
pomůže aneb když prevence nestačí nápomocna i s řešením dílčích komplikací, které zejména
3. Žijme ekonomicky!: Hospodaření státu a obce, on-line výuka přinášela. Do budoucna máme všechny
Daně – posviťme si na ně, Hospodaření domácnosti bloky programu se souhlasem agentury k další dispozici
(Aktivní a pasivní příjmy, Dovolená…), a určitě neskončí s odškrtnutou fajfkou někde v šuplíku.
Uplatnitelnost na trhu práce, Peníze, Inflace, A pokud přijdou výzvy nové, rádi se do nich pustíme.
Exekuce, Nezaměstnanost, Sebeprezentace, Protože kromě psaní, čtení a počítání by se člověk měl
Podnikání atd. naučit i myslet. A to nejen ve škole. „Non scholae, sed
4. Všichni jsme si rovni, ale… (1): Odkud pocházím, vitae discimus. – Neučíme se pro školu, ale pro život.“
Šikana, Mužské a ženské role, Manželství
Mgr. Marie Dohnalová
9