Page 32 - Chytrý zpravodaj - Zastávka 01/2025
P. 32

Školství                                                        01 | 2025


       Zastávecké děti zachránily jeden

       z Příběhů našich sousedů


       Projekt Příběhy našich
       sousedů není úplnou
       novinkou, ve školách
       funguje více než dvě
       dekády. Po pozitivních
       zkušenostech z dřívějších
       zapojení se do tohoto
       projektu organizace Post
       Bellum. Paměť národa se
       rozhodl přidat i čertsvě
       vytvořený reportážní tým
       žáků třídy 8. B. Pamětníkem
       zejména 60. let 20. století
       se v jejich příběhu stal
       pan Dušan Marian Lacko
       ze Zastávky. Jako pracovní
       metodu si děti zvolily   se  dělá  příběh?  (5.  11.  2024)   domácí  workshop  Výběrko
       formu video reportáže.   byly pro projektovou práci klí‑  (25. 11. 2024). Při nich se už
                                čovými. Připravily je na prá‑  tým opravdu musel vypořádat
        Samotný prolog práce týmů   ci  s  technikou  nahrávky  vý‑  s realitou, že pořídit nahrávku
       představovaly  dva  školní   povědi  pamětníka,  pořízení   výpovědi pamětníka skutečně
       workshopy vedené naší koordi‑  samotné  nahrávky,  technic‑  nebyl ten nejnáročnější úkol
       nátorkou Martinou Jančkovou.   kou instruktáž  apod. Nechy‑  ze všech. Nyní bylo zapotře‑
       Workshopy Jak pracovat s pa‑  běla  metoda  kladení  otázek,   bí mít utřízené informace, do‑
       mětníkem? (18. 10. 2024) a Jak   ukázky  tzv.  storyboardů  či   kumenty a fotografie, sestříha‑
                                technických  scénářů,  odka‑  né pasáže zvuku a obrazu pro
                                zy pro výběr hudby a ruchů…   další práci ve střižně, promyš‑
                                Úkolem  pedagoga  vedoucího   lený scénář reportáže, titulků,
                                oba týmy bylo vytvořit pro žáky   over ‑voice komentářů, nebýt
                                platformu pro odevzdávání je‑  nachlazený… Vše jsme se sna‑
                                jich práce, konkrétně ve for‑  žili spojit do kompaktního pě‑
                                mátu Google Učebny. Připravit   timinutového výstupu ve for‑
                                jim podklady pro samostudium   mě videoreportáže, s čímž nám
                                dobových reálii vázaných k ži‑  výrazně pomohl pan Petr Vaš‑
                                votům pamětníků, odvyprávět   ků při workshopu střihu na br‑
                                jim historický minikurz dějin   něnské  JAMU  (15.  1.  2025).
                                Československa 2. pol. 20. stol.,   I tak jsme se museli ke střihu
                                doplnit jej dobovými fotogra‑  ještě několikrát vracet. Podě‑
                                fiemi a videem apod.     kování za technickou podpo‑
                                 Poté následoval výjezdní re‑  ru týmu v tomto případě pat‑
                                portážní workshop ve studiích   ří i Mgr. Václavu Schreiberovi.
                                ČT Brno v Líšni (31. 10. 2024),

       32
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36