Page 10 - Chytrý zpravodaj - Žabovřesky 06/2022
P. 10

Z NAŠICH ŠKOL

       ZÁKLADNÍ ŠKOLA SIROTKOVA 36

       … TAKÉ NA WWW.ZSSIROTKOVA.CZ
       PROJEKTOVÝ DEN ZEMĚ
       Ve čtvrtek 5.  května u  nás proběhl   si výrobu energie z obyčejného citronu,
       celoškolní projektový den. Žáci 5., 7., 8.   poznat jedovaté rostliny naší přírody
       a 9. tříd přichystali stanoviště s přírodo-   nebo si hravou formou vyzkoušet třídění
       vědnou   tématikou  pro  spolužáky   odpadů.
       z prvního stupně, a dostali tak možnost   Třeťáci si zahráli na detektivy a podle                             foto: archiv ZŠ Sirotkova
       vyzkoušet si, jak obtížné je nachystat si   otisků prstů usvědčili pachatele zločinu,
       zajímavé aktivity,  zaujmout  spolužáky   vyzkoušeli si v praxi základní první
       a naučit je něco nového.             pomoc, dozvěděli se něco o stavbě
       Sedmáci s druháky strávili dopoledne ve   a funkci srdce a také sestrojili větrníky
       Wilsonově lese, osmáci s třeťáky na Kraví   a seznámili se s alternativními zdroji
       hoře, deváťáci se čtvrťáky využili bu-  energie.
       dovu školy a páťáci s prvňáky se vydali   O aktivity čtvrťáků se starali deváťáci.
       do Komína do areálu basebalového     Připravili stanoviště zaměřené přede-  zorovali pod mikroskopem rozdíly mezi
       klubu Hroši Brno.                    vším na neživou přírodu. Pod vedením   jednotlivými nerosty a horninami. Jedno
       Prvňáci pod vedením páťáků objevovali   nejstarších žáků si čtvrťáci ve škole vy-  ze stanovišť bylo zaměřeno na třídění
       tajemství koření, hráli pexeso se zvuky   zkoušeli, jak se zjišťuje tvrdost nerostů,   odpadů.
       z přírody, pronikli do základů první po-  seznámili se s pojmem hustota materiá-  Celá akce byla organizačně velmi nároč-
       moci nebo si zahráli krátké skeče ze ži-  lu,  zkusili  si  porovnat,  zda  a  kolik  vody   ná, jelikož se do ní zapojila celá škola.
       vota lesa a také si nadšeně zasportovali.  ušetří myčka na nádobí oproti ručnímu   Rozhodně však byla přínosem pro obě
       Druháci tak mohli zažít setkání s kůrov-  mytí. Žáci si postavili sopku a nasimulo-  věkové skupiny.
       cem, dozvědět se něco o našich stro-  vali její výbuch, vyrobili si z ozdobných   Za předmětovou komisi přírodopisu
       mech  a využití  dřeva z  nich, vyzkoušet   kamínků náhrdelník s náušnicemi a po-               Eva Rašovská

       TANDEMOVÁ VÝUKA NA NAŠÍ ŠKOLE
       V  letošním  školním  roce  jsme  si  v  naší   při stavbách z krychlí. Tělesa stavěly ze   S kolegyní jsme si uvědomily, že tande-
       škole mohli vyzkoušet tandemovou vý-  stavebnice Magformers. Své nově naby-  mová výuka opravdu zvyšuje kvalitu
       uku.  Je  to  speciální  vyučovací  metoda,   té  vědomosti  si  ověřovaly  v  pracovních   výchovně-vzdělávacího procesu. Díky
       kdy se ve třídě během výuky nachází dva   listech.                       přítomnosti dvou pedagogů měly hodiny
       učitelé. kteří spolupracují při přípravě                                 větší efektivitu, dynamiku a pestrost.
       hodiny, společně ji vedou a následně ho-                                 Pokud nastal problém, jedna z nás dál
       dinu  rozebírají  a  hodnotí.  Hlavní  přínos                            vedla činnost, druhá operativně problém
       metody spočívá v intenzivnějším půso-                                    řešila. Měly jsme více času věnovat se
       bení na žáky a možnosti diferencovat                                     jednotlivcům, sledovat ve třídě více fak-
       výuku podle potřeb žáků.                                                 torů.
       Do své třídy 1. B jsem si přizvala kole-                                 Nespornou přidanou hodnotou je také
       gyni, zkušenou elementaristku paní                                       vzájemná výměna zkušeností a sdílení
       Mgr. Libuši Hollósyovou. Učily jsme spolu                                dobré praxe mezi oběma pedagogy.
       několik  hodin  matematiku.  Věnovaly                                    Vedení naší školy podporuje tuto me-
       jsme se hlavně geometrii. Na začátku                                     todu. V letošním školním roce v tande-
       hodiny byly děti seznámeny s tématem                                     mech učí celkem dvanáct dvojic učitelů.
       a cíli hodiny. Pak se rozdělily do dvou                                  I když tento typ výuky byl náročnější na
       skupin. Každá skupina pracovala na jiné   Tandemovou výuku žáci hodnotili jako   přípravu, plánování i organizaci hodin,
       aktivitě. V půlce hodiny se děti ve sku-  velice zajímavou a zábavnou. Aktivně se   s dětmi jsme se shodly, že pokud bude
       pinách vyměnily. V závěru každé hodiny   zapojovali do různorodých činností. Při   možnost, budeme v tandemech rády po-
       probíhalo  hodnocení.  Děti  postupně   práci ve skupině se snažili odborně dis-  kračovat.
       pracovaly s geobordy. Základní rovinné   kutovat. Učili se obhajovat svoje názory,   Lenka Řezáčová, třídní učitelka 1.B
       útvary tvořily z různobarevných dřívek.   pozorně naslouchat druhým a spolupra-
       Prostorovou představivost si rozvíjely   covat.


       TERÉNNÍ VÝUKA ZEMĚPISU 6. TŘÍD
       Aby nám výuka zeměpisu ve školním    vali změnu krajiny následkem těžby či
       prostředí nezevšedněla, pořádáme kaž-  využití prostředí k rekreačním účelům.
       dý rok pro žáky 6. ročníku terénní výuku.   Následující den pomocí GPS navigací
       Tentokrát jsme využili možnosti ubyto-  žáci prošli centrum Ivančic a sbírali
       vání v CVČ Horizont v malebném kraji   informace o historických či kulturních
       soutoku Oslavy a Jihlavy – v Ivančicích.   památkách města.
       Hlavním úkolem terénní výuky je naučit   Společné posezení u táboráku s opéká-
       žáky pracovat s turistickou mapou, ma-  ním špekáčků či malá „bojovka“ na zá-
       povými aplikacemi v online prostředí   věr byly už jen pomyslnými třešničkami
       či vyhledat zajímavá místa pomocí GPS   na povedeném dortu. Jsme rádi, že jsme
       navigací. Při celodenním turistickém   mohli společně strávit pět květnových
       výšlapu se žáci orientovali v terénu po-  dnů v přírodě a žákům tím přiblížit envi-
       mocí aplikace mapy.cz, plánovali výlet   ronmentální výuku v praxi.
       pro svoji třídu v okolí Ivančic, poznáva-             Za tým zeměpisářů
       li stromy, měřili pH vody v řece, sledo-       Lukáš Ulč a Iveta Ondráková


       10 I ŽABOVŘESKÝ ZPRAVODAJ                                                                      ČERVEN 2022
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15