Page 10 - Chytrý zpravodaj - Žabovřesky 06/2022
P. 10
Z NAŠICH ŠKOL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SIROTKOVA 36
… TAKÉ NA WWW.ZSSIROTKOVA.CZ
PROJEKTOVÝ DEN ZEMĚ
Ve čtvrtek 5. května u nás proběhl si výrobu energie z obyčejného citronu,
celoškolní projektový den. Žáci 5., 7., 8. poznat jedovaté rostliny naší přírody
a 9. tříd přichystali stanoviště s přírodo- nebo si hravou formou vyzkoušet třídění
vědnou tématikou pro spolužáky odpadů.
z prvního stupně, a dostali tak možnost Třeťáci si zahráli na detektivy a podle foto: archiv ZŠ Sirotkova
vyzkoušet si, jak obtížné je nachystat si otisků prstů usvědčili pachatele zločinu,
zajímavé aktivity, zaujmout spolužáky vyzkoušeli si v praxi základní první
a naučit je něco nového. pomoc, dozvěděli se něco o stavbě
Sedmáci s druháky strávili dopoledne ve a funkci srdce a také sestrojili větrníky
Wilsonově lese, osmáci s třeťáky na Kraví a seznámili se s alternativními zdroji
hoře, deváťáci se čtvrťáky využili bu- energie.
dovu školy a páťáci s prvňáky se vydali O aktivity čtvrťáků se starali deváťáci.
do Komína do areálu basebalového Připravili stanoviště zaměřené přede- zorovali pod mikroskopem rozdíly mezi
klubu Hroši Brno. vším na neživou přírodu. Pod vedením jednotlivými nerosty a horninami. Jedno
Prvňáci pod vedením páťáků objevovali nejstarších žáků si čtvrťáci ve škole vy- ze stanovišť bylo zaměřeno na třídění
tajemství koření, hráli pexeso se zvuky zkoušeli, jak se zjišťuje tvrdost nerostů, odpadů.
z přírody, pronikli do základů první po- seznámili se s pojmem hustota materiá- Celá akce byla organizačně velmi nároč-
moci nebo si zahráli krátké skeče ze ži- lu, zkusili si porovnat, zda a kolik vody ná, jelikož se do ní zapojila celá škola.
vota lesa a také si nadšeně zasportovali. ušetří myčka na nádobí oproti ručnímu Rozhodně však byla přínosem pro obě
Druháci tak mohli zažít setkání s kůrov- mytí. Žáci si postavili sopku a nasimulo- věkové skupiny.
cem, dozvědět se něco o našich stro- vali její výbuch, vyrobili si z ozdobných Za předmětovou komisi přírodopisu
mech a využití dřeva z nich, vyzkoušet kamínků náhrdelník s náušnicemi a po- Eva Rašovská
TANDEMOVÁ VÝUKA NA NAŠÍ ŠKOLE
V letošním školním roce jsme si v naší při stavbách z krychlí. Tělesa stavěly ze S kolegyní jsme si uvědomily, že tande-
škole mohli vyzkoušet tandemovou vý- stavebnice Magformers. Své nově naby- mová výuka opravdu zvyšuje kvalitu
uku. Je to speciální vyučovací metoda, té vědomosti si ověřovaly v pracovních výchovně-vzdělávacího procesu. Díky
kdy se ve třídě během výuky nachází dva listech. přítomnosti dvou pedagogů měly hodiny
učitelé. kteří spolupracují při přípravě větší efektivitu, dynamiku a pestrost.
hodiny, společně ji vedou a následně ho- Pokud nastal problém, jedna z nás dál
dinu rozebírají a hodnotí. Hlavní přínos vedla činnost, druhá operativně problém
metody spočívá v intenzivnějším půso- řešila. Měly jsme více času věnovat se
bení na žáky a možnosti diferencovat jednotlivcům, sledovat ve třídě více fak-
výuku podle potřeb žáků. torů.
Do své třídy 1. B jsem si přizvala kole- Nespornou přidanou hodnotou je také
gyni, zkušenou elementaristku paní vzájemná výměna zkušeností a sdílení
Mgr. Libuši Hollósyovou. Učily jsme spolu dobré praxe mezi oběma pedagogy.
několik hodin matematiku. Věnovaly Vedení naší školy podporuje tuto me-
jsme se hlavně geometrii. Na začátku todu. V letošním školním roce v tande-
hodiny byly děti seznámeny s tématem mech učí celkem dvanáct dvojic učitelů.
a cíli hodiny. Pak se rozdělily do dvou I když tento typ výuky byl náročnější na
skupin. Každá skupina pracovala na jiné Tandemovou výuku žáci hodnotili jako přípravu, plánování i organizaci hodin,
aktivitě. V půlce hodiny se děti ve sku- velice zajímavou a zábavnou. Aktivně se s dětmi jsme se shodly, že pokud bude
pinách vyměnily. V závěru každé hodiny zapojovali do různorodých činností. Při možnost, budeme v tandemech rády po-
probíhalo hodnocení. Děti postupně práci ve skupině se snažili odborně dis- kračovat.
pracovaly s geobordy. Základní rovinné kutovat. Učili se obhajovat svoje názory, Lenka Řezáčová, třídní učitelka 1.B
útvary tvořily z různobarevných dřívek. pozorně naslouchat druhým a spolupra-
Prostorovou představivost si rozvíjely covat.
TERÉNNÍ VÝUKA ZEMĚPISU 6. TŘÍD
Aby nám výuka zeměpisu ve školním vali změnu krajiny následkem těžby či
prostředí nezevšedněla, pořádáme kaž- využití prostředí k rekreačním účelům.
dý rok pro žáky 6. ročníku terénní výuku. Následující den pomocí GPS navigací
Tentokrát jsme využili možnosti ubyto- žáci prošli centrum Ivančic a sbírali
vání v CVČ Horizont v malebném kraji informace o historických či kulturních
soutoku Oslavy a Jihlavy – v Ivančicích. památkách města.
Hlavním úkolem terénní výuky je naučit Společné posezení u táboráku s opéká-
žáky pracovat s turistickou mapou, ma- ním špekáčků či malá „bojovka“ na zá-
povými aplikacemi v online prostředí věr byly už jen pomyslnými třešničkami
či vyhledat zajímavá místa pomocí GPS na povedeném dortu. Jsme rádi, že jsme
navigací. Při celodenním turistickém mohli společně strávit pět květnových
výšlapu se žáci orientovali v terénu po- dnů v přírodě a žákům tím přiblížit envi-
mocí aplikace mapy.cz, plánovali výlet ronmentální výuku v praxi.
pro svoji třídu v okolí Ivančic, poznáva- Za tým zeměpisářů
li stromy, měřili pH vody v řece, sledo- Lukáš Ulč a Iveta Ondráková
10 I ŽABOVŘESKÝ ZPRAVODAJ ČERVEN 2022