Page 10 - Chytrý Zpravodaj - Žabovřesky červen 2021
P. 10
Z NAŠICH ŠKOL
ZÁKLADNÍ A MATEŘSKÁ ŠKOLA NÁM. SVORNOSTI 7
… TAKÉ NA WWW.ZSNSVOR.CZ
ČARODĚJNICE NA SVORNOSTI
Jaro se nám pomalu rozbíhá (i když K prověření dobré kondice posloužil tra-
občas sem tam poletuje ještě sníh) diční běh do schodů. Tentokrát ne veli-
a začátek května u nás ovládly čaroděj- konoční, ale májový. Dobrá čarodějnice
nice. K čarodějnicím patří kostýmy, koš- musí mít i bystrý rozum, proto plnily děti
tě, lektvary, kouzla, zvířata a taky oheň. i několik jiných úkolů – doplňovaček, do-
Společně s dětmi v naší školní druži- kreslovaček, skládanek a kvízů. Vše se
ně jsme se snažily dát dohromady vše, stále točilo kolem čarodějnic. Postupně
co k čarodějnicím patří. A zabralo nám si děti vzpomněly na spoustu pohádek
to celý týden. a filmů, kde se čarodějnice nebo čarodě-
Děti přišly v kostýmu čarodějnice nebo jové vyskytují.
čaroděje a hned si také mohly jednu A proč se vlastně čarodějnice upalovaly?
čarodějku z nejrůznějších materiálů To jsme se dozvěděli z prezentace,
vyrobit. Takže se objevily čarodějnice kterou nám poslala paní knihovnice
papírové, hadrové nebo i částečně dře- z knihovny na Mozolkách. Že to vlastně
věné. Každá postavička si pak počkala byli lidé, kteří rozuměli přírodě, jejím zá-
na svoje spálení. Komu chyběla fantazie konům, tajům a uměli léčit pomocí pří-
s výrobou vlastní čarodějnice, spokojil se rodních prostředků. Proto se ti, kteří toto
s omalovánkou, kterých bylo na výběr umění neovládali, čarodějnic a čarodějů
hned několik. Následovaly různé úkoly, právem báli a chtěli, aby zemřeli. Náš čarodějný týden ukončil „táborák”,
ve kterých se ověřovaly další dovednosti. Paní knihovnici patří náš dík, protože kde si děti mohly opéct špekáček nebo
Poznat léčivé nebo jedovaté byliny taky nám poslala několik prezentací i v době, jinou dobrotu. Nakonec jsme spálili
nebyla hračka. Ale ta správná čarodějni- kdy byly děti na distanční výuce a do všechny čarodějnice, které děti vyrobily.
ce se v nich musí umět vyznat. Správný družiny nechodily. Některé jsme už vy- Byly to ty zlé, aby zůstaly jenom ty hod-
bylinkový čaj třeba na dobrou náladu užily, jiné přijdou na řadu později. Stejně né, co nám pomáhají.
nebo spánek je malé čarodějné umění jako projekt Knížka pro prvňáčka, který Daniela Tribulová, vychovatelka ŠD
dodnes. se vyhodnocuje v červnu.
SPORTUJEME V ATRIU
V době distanční výuky velmi pokleslo stanoviště jako had, spirála, kladina, slu-
množství každodenní pohybové aktivity nečnice a žebřík, po kterém se dostanete
u dětí. Učitelé a mnozí trenéři se je sice do cíle v duze.
snažili motivovat ke sportu online, ale to Dráha se dá proběhnout mnoha různými
se dařilo jen částečně. Proto jsme pře- způsoby s cílem rozvíjet u dětí rychlost,
mýšleli, jak děti co nejvíce a zábavnou obratnost, koordinaci pohybu a celkovou
formou přimět k pohybu. fyzickou kondici. Mimo dráhu je tu navíc
V atriu naší školy jsme proto namalova- ke skákání několik panáků, nebo třeba
li sportovní dráhu. Startuje se na žábě, hra twister. Děti si zde mohou zpříjemnit
ze které je potřeba žabími skoky skákat svůj příchod do školy, velké přestávky,
z leknínu na leknín. Následuje běh po pobyt v družině či některé hodiny TV.
klikaté čáře až k berušce, kde si děti na Určitě dojde i na soutěže.
tečkách při skákání procvičí římské čís- Všem dětem přejeme hodně radosti
lice, než se pak vydají po zubaté čáře z pohybu.
a kytičkách k motýlovi. Následují další Učitelé TV ze Svornosti
ZÁKLADNÍ ŠKOLA JANA BABÁKA 1
… TAKÉ NA WWW.ZSBABAK.CZ
PROJEKTY NA ZŠ JANA BABÁKA
Na ZŠ Brno, Jana Babáka 1 se během a poznání v souladu s naším školním velkých písmen, ale seznámili se také
dlouhého období distanční výuky kladl vzdělávacím programem. S tímto cílem s osobnostmi, po kterých jsou daná místa
velký důraz na jednotnou strategii a efe- jsme na druhém stupni vytvořili huma- pojmenována. Zaměřili se na chyby v ná-
ktivitu online výuky a bylo využívá- nitní a přírodovědný tým učitelů, kteří pisech, fotografie knihoven, informace
no také množství aplikací a programů vymýšleli od začátku dubna každý tý- o svých oblíbených či prvních přečte-
ke zpestření distančního vzdělávání, za den samostatný projekt zaměřený vždy ných knihách. Pracovali s básní, jejíž text
což si škola začátkem května vysloužila na jeden ročník. Tyto aktivity byly díky byl k nalezení u školy a díky tomu měli
i velkou pochvalu České školní inspekce. velkému nadšení dětí praktikovány nejen možnost alespoň na chvíli při dodrže-
Přesto jsme nezabránili my, učitelé, v době zákazu prezenční výuky, ale po- ní vládních nařízení přijít do reálného
během dlouho trvající zimy jisté apatii kračovaly dále, i během rotační výuky. kontaktu se školou a s učiteli. Jako vel-
ze strany žáků. Nebylo jednoduché V předem daném rozvrhu žáci zjistí, mi zajímavý děti hodnotily také anketní
v době zákazů vymyslet pro žáky něco který projekt je v daný týden čeká, a mají úkol, kdy zjišťovaly informace od ně-
nového s cílem posílit jejich aktivitu, vést tak při jeho realizaci možnost poznat, kolika lidí na ulici či v rodině. Spoustu
je k socializaci, komunikaci a celkovému jak odlišně lze vnímat humanitní a příro- z nich také zaujala tvorba vlastních děl
obohacení a docílit toho, aby mohli pra- dovědné vzdělávání. s prvky land artu. Během května se žáci
covat a vzdělávat se také jinak než jen V rámci humanitních projektů žáci po- zaměřují na poutavý příběh paní Elišky
u počítačů. znávali místní ulice a náměstí, díky z období 2. světové války. S ním se
Myšlenky nás vedly k tvořivosti, prožitku nimž si zopakovali nejen pravidla psaní seznamují postupně, avšak během
10 I ŽABOVŘESKÝ ZPRAVODAJ ČERVEN 2021