Page 16 - Chytrý zpravodaj - Vyšší Brod 02/2025
P. 16

Zpravodaj_VB_únor_2025_Sestava 1  23.01.2025  17:48  Stránka 16




                  Historie a současnost




               Pohled (do) minulosti


               Baráčníci ve Vyšším Brodě


                     Do jisté míry pro mne bylo záhadou, když   boj za práva českého národa.“ V tomto duchu
               jsem nalezl mezi negativy z někdejšího vyše-  také baráčníci své jednotlivé spolky nazývali
               brodského fotoateliéru Josefa Kashofera také   obce a spolkové funkcionáře pak: rychtář
               snímek dvou žen ve velmi bohatém národním   (předseda), konšelé (členové výboru), pantatí-
               kroji. Vyšší Brod patřil přes sedm set let do ně-  nek (čestný člen – předseda), syndik (jednatel),
               mecké jazykové oblasti, kde byly zakořeněny   berní (hospodář), slídil účtů (člen revizní komise)
               zcela odlišné etnografické prvky než v českém   atd. Vzájemnost baráčníci podporovali tím, že
               vnitrozemí. V žádném případě tedy nelze uva-  si při setkání tykali a oslovovali se sousede
               žovat o tom, že by takový kroj byl na Vyšebrod-  a tetičko.
               sku běžně používán. Bezpochyby se jednalo          Baráčníci se kromě vlastního setkávání (se-
               o věc sem dovezenou a tím více mne možné   dění) zaměřovali na pořádaní různých slavností
               vysvětlení této zvláštnosti zajímalo. Mohlo to   jako byl masopust, stavění máje, staročeské
               samozřejmě souviset s přílivem nového čes-  pouti, obžínky, vinobraní, selské plesy aj.     Otisk razítka používaného vyšebrodskou
               kého obyvatelstva po vzniku Československé   Používali při tom staročeské kroje, které však   baráčnickou obcí, a to včetně jejich symbolu
               republiky v roce 1918. V tomto smyslu se ale   musely být zhotoveny podle českých, morav-  – baráčku. Rok 1933.
               nedalo očekávat, že by někdo z příchozích   ských anebo slovenských krojů. Sledovali tím
               Čechů, resp. Češek natolik lpěl na používání   národopisné cíle, kdy se snažili o „zachování   Brodu z Nových Hradů na podzim 1924. V jeho
               tradičního kroje, že by ho zde běžně používal.   starého národního kroje, pěstování krásných     případě víme, že před svým příchodem do
               Tím spíše, že v době vzniku fotografie, tedy ve   lidových písní a zušlechťování lidových zábav   Vyššího Brodu působil jako syndik v novohrad-
               20. nebo 30. let 20. století, používání krojů     starými obyčeji a tanci“. Z členských poplatků   ské obci baráčníků, kde stál i u jejího zrodu.
               v podstatě ustoupilo ve prospěch tzv. městského   odváděla každá obec baráčníků pevný popla-  Když se s ním na valné hromadě 11. září 1924
               oblékání. Spíše bylo třeba uvažovat nad tím,    tek za člena tzv. kontribuci neboli daň Veleobci   novohradští baráčníci loučili, zdůrazňovalo se,
               že se mohlo jednat o projev národního cítění    (baráčnickému ústředí). Té také měla dle míst-  že byl Vácha baráčníkem tělem i duší a zdejší
               v rámci nějakého českého spolku, které v té   ních poměrů odvádět nejméně 50 procent     obci věnoval všechen svůj volný čas. Dá se tedy
               době ve Vyšším Brodě vznikaly. A tak dnes již    z čistého ročního výtěžku obce. Tyto odvedené   soudit, že to byl právě on, kdo podnítil založení
               s velkou jistotou můžeme říci, že se jedná     peníze pak Veleobec následně rozdělovala pro   baráčnické obce ve Vyšším Brodě.
               o dvě tetičky baráčnice.            podporu českých menšin v pohraničí.          Na ustavující schůzi baráčnické obce ve
                                                                                       Vyšším Brodě byl přítomen rychtář Veleobce
                     Baráčníci jsou český vlastenecko-dobro-        Ve Vyšším Brodě byla Vlastenecko-dobro-  Antonín Soukup z Prahy.  Ten tam také „líčí
               činný spolek, který svou vlasteneckou činnost   činná sdružená obec baráčníků založena dne   v obšírné přednášce prostými, ale upřímnými
               na počátku spojil s pěstováním starých českých   1. března 1925. Letos tedy zanedlouho uplyne   a uchvacujícími slovy vznik a účel Baráčnictva“.
               zvyků a obyčejů a dobročinnost pak s pomocí   právě 100 let od tohoto počinu. Rychtářem   Načež při jeho řeči „na tvářích posluchačů je
               místním chudým, vdovám a sirotkům. Baráč-  (předsedou) vyšebrodské baráčnické obce byl   viděti nadšený souhlas, který ku konci jeho řeči
               nická myšlenka zachovávání českých lidových   zvolen Vavřinec Čermák a syndikem (jednate-  vyvrcholil v bouřlivý potlesk“. Ustavující schůzi
               tradic spojená s pomocí potřebným se začala   lem) Rudolf Vácha. Oba jmenovaní však nežili   však zahájil a do volby nových funkcionářů
               šířit v poslední čtvrtině 19. století v období,    ve Vyšším Brodě dlouho. Na místo poštmistra   řídil rychtář VIII. župy baráčnické pan Dvořák
               kdy byly zakládány různé druhy vzdělávacích,   sem byl Vavřinec Čermák přeložen z Českých   z Českých Velenic. Jako hosté se schůze účast-
               podpůrných a vlasteneckých sdružení. Svůj   Budějovic na konci roku 1924, anebo na samém   nili také zástupci baráčnických obcí z Českých
               název a spolkovou strukturu odvozovali obce   začátku roku 1925. Rudolf Vácha byl na místo   Budějovic, Nových Hradů,  Věžovaté Pláně,
               baráčníků od zapadlých vsí, kde v jednoduchých   inspektora finanční stráže přeložen do Vyššího   Rozpoutí u Kaplice a Českého Krumlova. Po
               venkovských domcích – baráčcích během po-                               vyčerpání hlavních bodů programu schůze
               bělohorského národního útlaku zůstával podle                            zahrál následně místní hudební kroužek něko-
               nich jedině zachován český národní duch                                 lik hudebních čísel. K večeru opustili přespolní
               a česká řeč. Symbolizovalo to zároveň návrat                            hosté společnost a rozjeli se do svých domovů.
               k tradičním hodnotám, ke skromnosti a vzá-                              Ovšem „v místnostech, kde se odbývala schůze,
               jemnosti. Dlouholetý rychtář baráčnického                               zůstali ještě domácí novopečení Baráčníci, kteří
               ústředí (Veleobce) a jejich vůdčí osobnost                              živě o utvoření nové obce rokovali. Rychle vžívali
               Antonín Soukup popsal tento étos následovně:                            se do zvyků a tradic baráčnictva, bylo slyšeti
               „Za slovo Baráčník nemusí se nikdo styděti, neb                         samé sousede a tetičko, jako by obec již Bůh ví
               všichni naši velikáni, buditelé českého národa,                         jak stará byla“.
               pocházejí z malých doškových baráčků v zapa-
               dlých vískách.“  A k vlastní činnosti dodává:                                 Je však třeba dodat, že se vznikem Vlaste-
               „Pěstování starých českých zvyků a obyčejů jest                         necko-dobročinné sdružené obce baráčníků
               vzpomínka na naši minulost, do dob, kdy národ                           ve Vyšším Brodě to nešlo tak lehce, jak by se
               tolik trpěl, kdy český člověk se styděl za svůj                         mohlo z výše uvedeného zdát. Ale to až zase
               mateřský jazyk. A v této vážné době umírání                             v příštím pokračování našeho povídání.
               české hrdosti, v těch zapadlých vískách českého   Ženy a dívky v národních krojích.
               venkova, za krutého pronásledování cizáckého   Rok 1937, zahrada české menšinové školy          Jiří Anderle
               panstva, tehdejší český rychtář a konšelé počínají   ve Vyšším Brodě.                www.vyssibrod-historicky.cz


               16    VYŠEBRODSKÝ Zpravodaj                                                                     únor 2025
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20