Page 16 - Chytrý zpravodaj - Vyšší Brod prosinec 2021
P. 16

Pohled (do) minulosti





                                                                                   a dřevosklad pod  klášterem  na hrudkov-
                                                                                Nském břehu Vltavy byla zavedena dnes již
                                                                                 zaniklá železniční vlečka. Se zavlečkováním,
                                                                                 neboli přivedením nakládací koleje na vaziště
                                                                                 vorů na břehu  Vltavy se počítalo již v   prv-
                                                                                 ních projektech vznikající železnice.  V době
                                                                                 1901 – 1907, kdy bylo projektováno jen jedno
                                                                                 nádraží ve Vyšším Brodě, a to zhruba v oblasti
                                                                                 dnešní zástavby v ulici K  Vltavě a Slunečná,
                                                                                 se uvažovalo se zřízením hned dvou vleček.
                                                                                 Jedna měla vycházet přímo ze stanice a měla
                                                                                 vést na dřevosklad na pravém břehu  Vltavy
                                                                                 u   mlýna čp.120 (dnes SJM Ing. Miloš Pave-
                                                                                 lec a  Inge Pavelcová). Druhá měla odbočovat
                                                                                 ze  širé trati za plánovaným vltavským mostem
                                                                                 a pomocí úvratě a podjezdem pod hlavní tratí
                                                                                 měla vést na složiště dřeva na levém břehu
                                                                                 Vltavy.


          Jakmile byla v roce 1907 přeložena u  Vyšší-
          ho Brodu trasa projektované železnice Rybník
          –   Lipno n/Vltavou definitivně na levý břeh
          Vltavy,  zcela  zmizel úmysl zavedení  vlečkové
          koleje také na břeh pravý. Projektována a poz-
          ději i   zřízena byla pouze jedna jednoduchá
          vlečková kolej, která odbočovala z širé trati
          před zastávkou a nákladištěm Vyšší Brod – kláš-
          ter. Do provozu byla tato vlečka uvedena spolu
          s  otevřením železnice dne 17. 12. 1911. V roce
          1914 byla trasa vlečky mírně posunuta z pozice
          mířící přímo k řece Vltavě do polohy souběžně
          s místní komunikací, kterou dnes známe jako
          ulici podél řadových domů Hrudkov čp. 57 – 62
          a 64 – 67.
          A takto ji vidíme i na první pohlednici foto-
          grafa J. Wolfa z roku 1934. Kolej, která prochá-
          zí zhruba prostředkem obrázku je právě ona
          vlečka. Hlavní trať je poněkud skryta svahem
          a běží vpravo před domy Hrudkov čp. 22 (dnes
          Zdeněk Kužel), čp. 33 (dnes Ing. Miloš Pave-  v roce 1911 v  podstatě až do počátku 50. let   zde  odstaveny  vlevo prázdné  otevřené  vozy
          lec) a čp. 25 (dnes Bravencová Růžena a Bra-  20. století. Vlastní vlečka je druhá kolej o něco   „uhláky“, dále kryté vozy a zcela vpravo ople-
          venec Miroslav). Na druhé pohlednici rovněž   blíže k Vltavě.          nové vozy s naloženými kládami.
          od fotografa J.  Wolfa, která vznikla v období
          1924 – 1929, vidíme v popředí smíšený vlak,   Na posledním snímku je výřez z pohlednice ne-  Státní lesy, které se později změnily na Lesní
          kde osobní elektrický vůz táhne nákladní vozy.   známého autora vzniklé mezi roky 1945 – 1954.   závod Vyšší Brod, zavedly v roce 1949 na dře-
          Tímto způsobem probíhala doprava na místní   Vpravo je patrná část kostela cisterciáckého   voskladu u vlečky manipulaci (třídění) dřeva.
          dráze Rybník – Lipno n./V. od jejího založení   kláštera, který byl během 2. sv. války natřen   Vzhledem k tomu, že postupem doby přestával
                                                            šerozeleným maskova-  dřevosklad kapacitně vyhovovat, začal lesní zá-
                                                            cím nátěrem proti spoje-  vod v roce 1958 s úpravou nového dřevoskladu
                                                            neckému bombardování.   přímo u právě zrekonstruovaného a   rozšíře-
                                                            V  levé části výřezu v po-  ného nádraží Vyšší Brod – klášter. Nový dřevo-
                                                            předí jsou hospodářské   sklad byl již v roce 1959 v provozu a v roce 1961
                                                            budovy kláštera, které   na něj byla instalována zkracovací stanice. Tím
                                                            mají výrazně narušené   pádem je opuštěn a zaniká dřevosklad u Vltavy
                                                            střechy. Nevím, kdy k to-  a v průběhu 70. let 20. století je zrušena i  vleč-
                                                            mu došlo, a spíš to vy-  ka, která na něj vedla. Pozdější výstavba rodin-
                                                            padá  na  nějaké  násilné   ných domků a řadová zástavba pak pohltila
                                                            poškození patrně spoje-  pozůstatky vlečky a v podstatě i dřevoskladu.
                                                            né s koncem války, než na
                                                            obyčejnou opravu střech.   Všechny zveřejněné pohlednice najdete na
                                                            Pro nás je ale zajímavá    webových stránkách:
                                                            řada železničních vozů,   www.vyssibrod-historicky.cz 
                                                            které zcela zaplňují vleč-
                                                            ku  na  dřevosklad.  Jsou                      J. Anderle


          16   |
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21