Page 20 - Chytrý zpravodaj - Vyšší Brod 04/2025
P. 20
Zpravodaj_VB_duben_2025_Sestava 1 24.03.2025 12:33 Stránka 20
Historie a současnost
Pohled (do) minulosti
Nedaleko Vyššího Brodu byla vystavěna které byly určené pro dopravu jednotlivých popíšeme, jak v roce 1929 doprava těžkých
a v roce 1903 uvedena do provozu ojedinělá částí těžkých děl vyráběných společností částí strojního zařízení ČKD do vyšebrodské
vodní elektrárna. Její stavba byla ve své době Škoda Plzeň. V tomto případě se jednalo elektrárny probíhala. Zásilky jednotlivých částí
nevídané dílo, které doslova uvedlo v údiv o benzíno-elektrický vlak používaný pro strojního zařízení byly směřovány drahou na
veškerou tehdejší odbornou veřejnost. Byla dopravu houfnice M.16 o ráži 38 cm. Vývoj železniční zastávku a nákladiště Čertova stěna.
označována za první velkou hydrocentrálu těchto houfnic byl započat v roce 1915 a v roce Zde byl vždy náklad přeložen (přesunut) z že-
nejen na území Čech, ale i v celé Rakousko- 1916 byly dodány první houfnice armádě. lezničního vozu na přívěsný vůz BE vlaku. Na
-Uherské monarchii a byla srovnávána s elekt- Spolu s každou houfnicí byl pro jejich dopravu obrázku č. 1 vidíme vlevo například překládku
rárnami u Niagarských vodopádů v severní dodán také vylepšený benzíno-elektrický nového transformátoru na těžkotonážní vůz
Americe. Svým instalovaným výkonem, který vlak, který byl u rakouské armády označen jako BE vlaku a vpravo vidíme odstavený jeho
byl koncem dvacátých let 20. století ještě zvý- C-Zug. Po skončení 1. světové války byly ben- generátorový vůz. Po nakládce a připojení
šen a dosahoval téměř 17 MW, byla suverénně zíno-elektrické vlaky u československé armády generátorového vozu se celá souprava vydala
největší vodní elektrárnou v Čechách, a to až označeny jako BE vlaky. Každá souprava BE od zastávky Čertova stěna po okresní silnici
do spuštění prvních soustrojí vodního díla vlaku se skládala z prvního dvounápravového zpátky k Vyššímu Brodu. Dojela až před místo,
Štěchovice na Vltavě v letech 1943–1944. generátorového vozu a dalších přívěsných kde v minulosti stálo obydlí vyšebrodského
Poněkud nadneseně se vznik vyšebrodské čtyřnápravových těžkotonážních vozů. Přední rasa (pohodnice). My toto místo máme v sou-
elektrárny vztahoval i k pověsti o vzniku Čertovy generátorový vůz byl osazen čtyřtaktním časné době spojeno spíše s názvem sousedního
stěny. Říkalo se, že tvůrce koncepce vodního šestiválcovým benzínovým motorem Daimler místa Baraba. Zde souprava BE vlaku opustila
díla inženýr Franz Karel dokázal to, o co se dle o obsahu válců 20,32 l. Tento motor poháněl silnici a najela na 56 m dlouhý nízký provizorní
pověsti v dávné době čert jen bezúspěšně hlavní dynamo o výkonu 90 kW, které vyrábělo most přes Vltavu, jak je vidět na snímku č. 2.
pokoušel, totiž zadržet vltavské vody a odvést stejnosměrný proud o napětí 300 V. K pohybu Provizorní most, který byl právě pro tuto
je z říčního koryta. předního generátorového vozu sloužily dva potřebu na několik měsíců postaven, byl dře-
Několikrát jsme se historie tohoto pozoru- trakční elektromotory pohánějící každý jedno věný a spočíval v řečišti na několika širokých
hodného vodního díla již dotkli a dnes si vybe- kolo na zadní nápravě. K přednímu generá- betonových pilířích. Je zajímavé, že pár pozůs-
reme pouze jednu zajímavost. Na konci 20. let torovému vozu se připojovaly přívěsné vozy, tatků těchto betonových pilířů provizorního
20. století bylo celé vodní dílo u Vyššího Brodu které však přední vůz netáhl, ale pouze řídil mostu je v řečišti Vltavy dodnes patrných. Na
velkolepě rozšiřováno. V roce 1929 bylo do pohyb soupravy a dodával proud pro elektro- obrázku č. 3 vidíme provizorní most i s celou
elektrárny instalováno nové velké soustrojí motory přívěsných vozů. Na každém čtyřná- soupravou BE vlaku a naloženým transformá-
firmy Českomoravská-Kolben-Daněk, a.s. Praha pravovém přívěsném vozu se totiž nacházelo torem. V pozadí je vidět dnes již zaniklé obydlí
– Blansko. A právě o pozoruhodném způsobu celkem osm trakčních elektromotorů, kdy každé vyšebrodského rasa. Na pravém břehu Vltavy
dopravy tohoto soustrojí ČKD si dnes povíme. kolo mělo pro svůj pohon vlastní elektromotor. byla dále k elektrárně položena provizorní
Doprava totiž v roce 1929 probíhala za BE vlaky mohly jezdit pomocí pryžových kol po kolejová dráha. Za mostem tak byla u BE vlaku
spolupráce armády a za pomoci vojenského silnici, ale bylo možné jejich kola vyměnit za vyměněna silniční kola za železniční a celá
benzíno-elektrického vlaku. železniční pro provoz na kolejích. souprava se dále pohybovala po kolejové
Benzíno-elektrické vlaky byly zvláštní trans- Nyní si za pomoci zachovaných snímků dráze až k vlastní elektrárně. To můžeme vidět
portéry, resp. soupravy speciálních vozidel, z fotoateliéru J. Seidel z Českého Krumlova na obrázku č. 4, kde jako první jede čtyřnápra-
Obr. 1
20 VYŠEBRODSKÝ Zpravodaj duben 2025