Page 20 - Chytrý zpravodaj - Vyšší Brod 04/2025
P. 20

Zpravodaj_VB_duben_2025_Sestava 1  24.03.2025  12:33  Stránka 20




                  Historie a současnost




               Pohled (do) minulosti



                     Nedaleko  Vyššího Brodu byla vystavěna     které byly určené pro dopravu jednotlivých   popíšeme, jak v roce 1929 doprava těžkých
               a v roce 1903 uvedena do provozu ojedinělá   částí těžkých děl vyráběných společností   částí strojního zařízení ČKD do vyšebrodské
               vodní elektrárna. Její stavba byla ve své době   Škoda Plzeň.  V tomto případě se jednalo     elektrárny probíhala. Zásilky jednotlivých částí
               nevídané dílo, které doslova uvedlo v údiv     o benzíno-elektrický vlak používaný pro     strojního zařízení byly směřovány drahou na
               veškerou tehdejší odbornou veřejnost. Byla   dopravu houfnice M.16 o ráži 38 cm. Vývoj   železniční zastávku a nákladiště Čertova stěna.
               označována za první velkou hydrocentrálu   těchto houfnic byl započat v roce 1915 a v roce   Zde byl vždy náklad přeložen (přesunut) z že-
               nejen na území Čech, ale i v celé Rakousko-   1916 byly dodány první houfnice armádě.   lezničního vozu na přívěsný vůz BE vlaku. Na
               -Uherské monarchii a byla srovnávána s elekt-  Spolu s každou houfnicí byl pro jejich dopravu   obrázku č. 1 vidíme vlevo například překládku
               rárnami u Niagarských vodopádů v severní   dodán také vylepšený benzíno-elektrický     nového transformátoru na těžkotonážní vůz
               Americe. Svým instalovaným výkonem, který   vlak, který byl u rakouské armády označen jako   BE vlaku a vpravo vidíme odstavený jeho
               byl koncem dvacátých let 20. století ještě zvý-  C-Zug. Po skončení 1. světové války byly ben-  generátorový vůz. Po nakládce a připojení
               šen a dosahoval téměř 17 MW, byla suverénně   zíno-elektrické vlaky u československé armády   generátorového vozu se celá souprava vydala
               největší vodní elektrárnou v Čechách, a to až   označeny jako BE vlaky. Každá souprava BE   od zastávky Čertova stěna po okresní silnici
               do spuštění prvních soustrojí vodního díla     vlaku se skládala z prvního dvounápravového   zpátky k Vyššímu Brodu. Dojela až před místo,
               Štěchovice na Vltavě v letech 1943–1944.    generátorového vozu a dalších přívěsných   kde v minulosti stálo obydlí vyšebrodského
                     Poněkud nadneseně se vznik vyšebrodské   čtyřnápravových těžkotonážních vozů. Přední   rasa (pohodnice). My toto místo máme v sou-
               elektrárny vztahoval i k pověsti o vzniku Čertovy   generátorový vůz byl osazen čtyřtaktním     časné době spojeno spíše s názvem sousedního
               stěny. Říkalo se, že tvůrce koncepce vodního   šestiválcovým benzínovým motorem Daimler   místa Baraba. Zde souprava BE vlaku opustila
               díla inženýr Franz Karel dokázal to, o co se dle   o obsahu válců 20,32 l. Tento motor poháněl   silnici a najela na 56 m dlouhý nízký provizorní
               pověsti v dávné době čert jen bezúspěšně     hlavní dynamo o výkonu 90 kW, které vyrábělo   most přes Vltavu, jak je vidět na snímku č. 2.
               pokoušel, totiž zadržet vltavské vody a odvést   stejnosměrný proud o napětí 300 V. K pohybu         Provizorní most, který byl právě pro tuto
               je z říčního koryta.                předního generátorového vozu sloužily dva   potřebu na několik měsíců postaven, byl dře-
                     Několikrát jsme se historie tohoto pozoru-  trakční elektromotory pohánějící každý jedno   věný a spočíval v řečišti na několika širokých
               hodného vodního díla již dotkli a dnes si vybe-  kolo na zadní nápravě. K přednímu generá-   betonových pilířích. Je zajímavé, že pár pozůs-
               reme pouze jednu zajímavost. Na konci 20. let   torovému vozu se připojovaly přívěsné vozy,   tatků těchto betonových pilířů provizorního
               20. století bylo celé vodní dílo u Vyššího Brodu   které však přední vůz netáhl, ale pouze řídil   mostu je v řečišti Vltavy dodnes patrných. Na
               velkolepě rozšiřováno. V roce 1929 bylo do   pohyb soupravy a dodával proud pro elektro-  obrázku č. 3 vidíme provizorní most i s celou
               elektrárny instalováno nové velké soustrojí   motory přívěsných vozů. Na každém čtyřná-  soupravou BE vlaku a naloženým transformá-
               firmy Českomoravská-Kolben-Daněk, a.s. Praha   pravovém přívěsném vozu se totiž nacházelo   torem. V pozadí je vidět dnes již zaniklé obydlí
               – Blansko. A právě o pozoruhodném způsobu   celkem osm trakčních elektromotorů, kdy každé   vyšebrodského rasa. Na pravém břehu Vltavy
               dopravy tohoto soustrojí ČKD si dnes povíme.   kolo mělo pro svůj pohon vlastní elektromotor.   byla dále k elektrárně položena provizorní
               Doprava totiž v roce 1929 probíhala za     BE vlaky mohly jezdit pomocí pryžových kol po   kolejová dráha. Za mostem tak byla u BE vlaku
               spolupráce armády a za pomoci vojenského   silnici, ale bylo možné jejich kola vyměnit za   vyměněna silniční kola za železniční a celá
               benzíno-elektrického vlaku.         železniční pro provoz na kolejích.   souprava se dále pohybovala po kolejové
                     Benzíno-elektrické vlaky byly zvláštní trans-        Nyní si za pomoci zachovaných snímků     dráze až k vlastní elektrárně. To můžeme vidět
               portéry, resp. soupravy speciálních vozidel,   z fotoateliéru J. Seidel z Českého Krumlova     na obrázku č. 4, kde jako první jede čtyřnápra-


                                                                                                                 Obr. 1

































               20    VYŠEBRODSKÝ Zpravodaj                                                                    duben 2025
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24